Re: Artikel i media
Postat: 16 apr 2021 14:09
Ska kolla.Fredrik j skrev:Vad är värdet på stickan (med sin programvara)? Är ju inte helt oväsentligt.
Ska kolla.Fredrik j skrev:Vad är värdet på stickan (med sin programvara)? Är ju inte helt oväsentligt.
Kostnaden vid import (utanför EU) är moms + ev tull + fraktbolagets avgift (t.ex 60:-+moms för Postnord).Fredrik j skrev:Vad är värdet på stickan (med sin programvara)? Är ju inte helt oväsentligt.
Nej du har rätt man sitter framför ratten i en TeslaBrooklynS skrev:Bakom ratten?
Just i den bilen satt det ju ingen bakom ratten.nek0 skrev:Stänger vissa av sina hjärnor när dom sätter sig bakom ratten i en Tesla?
https://www.wsj.com/articles/fatal-tesl ... 1618766363
Såg videon också, men lite förundrad. Björn säger att där är c:a 50kWh tillgängligt och WLTP säger 448 km räckvidd. Det skulle betyda cirkus 112wh/km på sommaren blandad körning. Är det möjligt tror ni?Tellus skrev:King on the road
Blivit klart dyrare att handla från England.fth skrev:Kostnaden vid import (utanför EU) är moms + ev tull + fraktbolagets avgift (t.ex 60:-+moms för Postnord).Fredrik j skrev:Vad är värdet på stickan (med sin programvara)? Är ju inte helt oväsentligt.
Den här stickan bör alltså ha kostat hyfsat mycket för att komma upp i den avgiften.
/fth
www.di.seSe upp med nätshoppingen – momschock och tull på brittiska varor
Förr – ett klick och bara en vanlig betalning. Nu efter brexit är nätshopping från brittiska sajter både dyrare och krångligare. Den som inte ser upp kan få oväntade kostnader för både moms och tull.
TT
Publicerad: 19 april 2021, 08:13
Foto:Marcus Ericsson/TT
Sedan Storbritannien lämnade EU gäller samma regler för handel som för alla andra länder utanför EU. Inte så konstigt – EU:s gemensamma marknad gäller ju bara inom EU.
Om våra annonser
Men den som vant sig vid att handla skorna, musikinstrumenten eller trädgårdsredskapen från brittiska sajter kanske inte riktigt har hängt med i hur dyrt det kan bli nu.
Anna-Lena Heinonen, biträdande avdelningschef på Tullverkets kontrollavdelning, berättar att samtalen till deras rådgivning har ökat rejält sedan årsskiftet. Mer än 36.000 privatpersoner och företagare har ringt dem under årets första tre månader, mot drygt 22.000 i fjol.
Många är både förvånade och besvikna över hur dyrt det har blivit, berättar hon.
”Det blir svensk moms på varorna nu. I Storbritannien har också brittisk moms tagits ut på varan”, säger hon.
Momssatsen i Sverige varierar beroende på vad det är för slag av vara, för livsmedel är den 12 procent, för böcker 6 procent och för det övriga 25 procent.
Dubbelmomsen gör att det blir riktigt dyrt att handla. Många har inte tänkt på det, men nu gäller det att räkna om det lönar sig att handla från Storbritannien, förklarar hon.
Om våra annonser
Dessutom kan tull tillkomma. Om värdet på varorna är över 1.600 kronor måste man betala tullavgiften. Hur stor den blir beror på vad det är för typ av vara.
Varan måste alltid tulldeklareras då den tas in från ett land utanför EU, som Storbritannien. Ofta sköts detta av transportören, som också brukar ta en avgift för besväret.
Vissa saker, som läkemedel och en del livsmedel, får inte tas in i Sverige utan tillstånd, berättar Anna-Lena Heinonen.
”Man får titta en gång till vad man beställer. Vi importerar till exempel mycket kosttillskott och sådant som klassas som läkemedel från Storbritannien, men det får man inte ta in nu.”
Om det skulle visa sig att man råkat klicka hem något som inte får tas in så kan man göra på två sätt, berättar hon. Antingen kan varan gå till förstöring, eller så kan den exporteras tillbaka till leverantören.
”De flesta exporterar nog tillbaka, så att de får tillbaka sina pengar. Men då kan man få fraktkostnader.”
Hon rekommenderar den som ska handla från en brittisk sajt att vara uppmärksam.
”Som privatperson får man fundera en gång till innan man köper. Vad är det för vara, och vad kommer jag att få betala för avgifter? Är det värt priset? Kanske kan man köpa varan någon annanstans”, Anna-Lena Heinonen.
Ja, om man undviker motorvägwheels skrev:Såg videon också, men lite förundrad. Björn säger att där är c:a 50kWh tillgängligt och WLTP säger 448 km räckvidd. Det skulle betyda cirkus 112wh/km på sommaren blandad körning. Är det möjligt tror ni?Tellus skrev:King on the road
Bra försök men är det verkligen möjligt att atarta en Tesla utan att man sitter bakom ratten?Fredrik j skrev:Just i den bilen satt det ju ingen bakom ratten.nek0 skrev:Stänger vissa av sina hjärnor när dom sätter sig bakom ratten i en Tesla?
https://www.wsj.com/articles/fatal-tesl ... 1618766363
Vissa stänger av sina hjärnor när dom sätter sig intill ratten i en Tesla skulle det väl vara?
En vikt i sätet? Väska?nek0 skrev:Bra försök men är det verkligen möjligt att atarta en Tesla utan att man sitter bakom ratten?Fredrik j skrev:Just i den bilen satt det ju ingen bakom ratten.nek0 skrev:Stänger vissa av sina hjärnor när dom sätter sig bakom ratten i en Tesla?
https://www.wsj.com/articles/fatal-tesl ... 1618766363
Vissa stänger av sina hjärnor när dom sätter sig intill ratten i en Tesla skulle det väl vara?
nek0 skrev:Bra försök men är det verkligen möjligt att atarta en Tesla utan att man sitter bakom ratten?Fredrik j skrev:Just i den bilen satt det ju ingen bakom ratten.nek0 skrev:Stänger vissa av sina hjärnor när dom sätter sig bakom ratten i en Tesla?
https://www.wsj.com/articles/fatal-tesl ... 1618766363
Vissa stänger av sina hjärnor när dom sätter sig intill ratten i en Tesla skulle det väl vara?
Elon talar om säkerhetssystem här, ADAS, som till skillnad från AD är ett hjälpmedel till föraren att förbättra säkerheten. Inte att (som AD) ersätta föraren.dd88 skrev:Samtidigt twittrar Elon att Teslor med autopilot aktiverat är tio gånger säkrare än den genomsnittliga bilen på vägarna. Antar att han fortfarande inte vet att det är en skev jämförelse, för luras medveten skulle han väl aldrig göra?
Nu är det Elon som tog upp det när nyheten om olyckan kom upp, poängen är att man fortfarande inte ska lura folk, och inte som i detta fallet jämföra äpplen med päron.martinot skrev:Elon talar om säkerhetssystem här, ADAS, som till skillnad från AD är ett hjälpmedel till föraren att förbättra säkerheten. Inte att (som AD) ersätta föraren.dd88 skrev:Samtidigt twittrar Elon att Teslor med autopilot aktiverat är tio gånger säkrare än den genomsnittliga bilen på vägarna. Antar att han fortfarande inte vet att det är en skev jämförelse, för luras medveten skulle han väl aldrig göra?
Så felet i olyckan innan som du alluderar till här, är ju inte tekniken, utan fortfarande människan som hittar på dumheter.
Den här typen av problem kommer vi inte runt förens vi helt eliminerar människan i bilden från körningen.
PostNord verkar också utföra hämndaktioner mot folk som köper från England. Själv väntar jag på ett paket med en penna i från England sen mer än två månader. Det är "stoppat" i tullen för "clearance". Ett tiotal emails till kundservice på PostNord resulterar bara i att "du får vänta tills de fått tid att hantera det".Zalman3 skrev:http://www.di.seSe upp med nätshoppingen – momschock och tull på brittiska varor
Förr – ett klick och bara en vanlig betalning. Nu efter brexit är nätshopping från brittiska sajter både dyrare och krångligare. Den som inte ser upp kan få oväntade kostnader för både moms och tull.
Ja, tull/moms/avgifter från UK är nu samma som från Kina etc, men det är ju inte dyrare än från andra länder utanför EU.Zalman3 skrev:Blivit klart dyrare att handla från England.
När dom gjorde 100 mila körningen så la dom väl en vikt i sätet och en på ratten, så den fick tuffa runt där självnek0 skrev:Bra försök men är det verkligen möjligt att atarta en Tesla utan att man sitter bakom ratten?Fredrik j skrev:Just i den bilen satt det ju ingen bakom ratten.nek0 skrev:Stänger vissa av sina hjärnor när dom sätter sig bakom ratten i en Tesla?
https://www.wsj.com/articles/fatal-tesl ... 1618766363
Vissa stänger av sina hjärnor när dom sätter sig intill ratten i en Tesla skulle det väl vara?
Vilken av vikterna startade bilen?wheels skrev:När dom gjorde 100 mila körningen så la dom väl en vikt i sätet och en på ratten, så den fick tuffa runt där självnek0 skrev:Bra försök men är det verkligen möjligt att atarta en Tesla utan att man sitter bakom ratten?Fredrik j skrev:Just i den bilen satt det ju ingen bakom ratten.nek0 skrev:Stänger vissa av sina hjärnor när dom sätter sig bakom ratten i en Tesla?
https://www.wsj.com/articles/fatal-tesl ... 1618766363
Vissa stänger av sina hjärnor när dom sätter sig intill ratten i en Tesla skulle det väl vara?
För att starta bilen ska du hålla nere bromspedalen och ha en vikt i sätet. För att hålla igång AP så ska du ha vikt i sätet, inte öppna dörren inte ta loss säkerhetsbältet och lägga en rörlig vikt på ratten.nek0 skrev:Vilken av vikterna startade bilen?wheels skrev:När dom gjorde 100 mila körningen så la dom väl en vikt i sätet och en på ratten, så den fick tuffa runt där självnek0 skrev:Bra försök men är det verkligen möjligt att atarta en Tesla utan att man sitter bakom ratten?Fredrik j skrev:Just i den bilen satt det ju ingen bakom ratten.nek0 skrev:Stänger vissa av sina hjärnor när dom sätter sig bakom ratten i en Tesla?
https://www.wsj.com/articles/fatal-tesl ... 1618766363
Vissa stänger av sina hjärnor när dom sätter sig intill ratten i en Tesla skulle det väl vara?
Vilken av vikterna startade bilen?[/quote]LarsL skrev:När dom gjorde 100 mila körningen så la dom väl en vikt i sätet och en på ratten, så den fick tuffa runt där självnek0 skrev:Bra försök men är det verkligen möjligt att atarta en Tesla utan att man sitter bakom ratten?nek0 skrev:Stänger vissa av sina hjärnor när dom sätter sig bakom ratten i en Tesla?
Just i den bilen satt det ju ingen bakom ratten.
Vissa stänger av sina hjärnor när dom sätter sig intill ratten i en Tesla skulle det väl vara?
Vem luras?dd88 skrev:Nu är det Elon som tog upp det när nyheten om olyckan kom upp, poängen är att man fortfarande inte ska lura folk, och inte som i detta fallet jämföra äpplen med päron.martinot skrev:Elon talar om säkerhetssystem här, ADAS, som till skillnad från AD är ett hjälpmedel till föraren att förbättra säkerheten. Inte att (som AD) ersätta föraren.dd88 skrev:Samtidigt twittrar Elon att Teslor med autopilot aktiverat är tio gånger säkrare än den genomsnittliga bilen på vägarna. Antar att han fortfarande inte vet att det är en skev jämförelse, för luras medveten skulle han väl aldrig göra?
Så felet i olyckan innan som du alluderar till här, är ju inte tekniken, utan fortfarande människan som hittar på dumheter.
Den här typen av problem kommer vi inte runt förens vi helt eliminerar människan i bilden från körningen.