Sida 1 av 1

My Tesla uppdaterad

Postat: 20 maj 2016 20:30
av fnystrom
Nu har My Tesla sidan uppdaterats med en bild på Model 3.

[img]mytesla.jpg[/img]

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 20 maj 2016 20:36
av hakan_k
Härligt! Såg riktigt trevligt ut när man loggat in. 8-) 8-) 8-)

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 20 maj 2016 21:26
av Martinen
Kul.
Min har också ändrats.

Det att du reserverade en dag innan mig. Det måste betyda att du kommer få din en dag innan mig också.
:D

Edit:
Eller nej förresten. Jag borde ju få min först eftersom jag redan är teslaägare. 8-)

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 20 maj 2016 21:34
av LarsL
"Nej, inte blå" hör jag i kör... Så jag antar att den inte blir blå när jag beställer.

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 20 maj 2016 21:37
av Pontus
LarsL skrev:
"Nej, inte blå" hör jag i kör... Så jag antar att den inte blir blå när jag beställer.
Det är väl bara ett sätt att snabba upp utrullningen, alla blir blå.

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 20 maj 2016 22:21
av bylund
Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is blue.
- Elon Musk revolutionerar inför löpande band. Eller om det var Henry Ford.

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 21 maj 2016 08:52
av Jerker
bylund skrev:
Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is blue.
- Elon Musk revolutionerar inför löpande band. Eller om det var Henry Ford.
Haha! Tänkte precis samma sak! Nåt måste de väl göra för få upp produktionshastigheten! :D

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 21 maj 2016 10:42
av Seregon
LarsL skrev:
"Nej, inte blå" hör jag i kör... Så jag antar att den inte blir blå när jag beställer.
Jag måste säga att den blå var faktiskt inte helt dum, sett sådär. Hellre en lika mörk nyans av rött; och baserat på S antagligen Midnight Silver, men den blå får helt klart räknas som bubblare.

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 21 maj 2016 12:09
av fnystrom
Martinen skrev:
Eller nej förresten. Jag borde ju få min först eftersom jag redan är teslaägare. 8-)
När man får Model 3 levererad beror nog mer på vilken version man beställer än om man äger en Tesla innan. Givetvis kommer Teslaägare som besäller en fullsmetad värstingversion få den före icke-Teslaägare, men Teslaägare som bara beställer snikversionen kommer nog få se icke-Teslaägare få sina bilar levererade tidigare. Så, vilken version har du tänkt köpa ;)

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 21 maj 2016 14:29
av LarsL
Frågan är hur bokningarna fördelar sig över regionerna. I USA finns en drivkraft i form av en kraftig skattesuvention som löper ut efter ett vist antal bilar. Jag kan tänka mig att många bokar tidigt där för att få möjlighet att utnyttja den suventionen (frågan är om inte bilen kommer för sent ändå?). Så det kanske är 200 000 amerikaner som ska ha bilar först innan vi i Europa ens kommer på tal.
Jämför vi med X så går det ju nu få en levererad utan väntetid i USA trots att de stackare som bokade sin bil i Europa ännu inte fått sin leverans. Kan ju finnas en stor risk att vi måste vänta ut alla amerikaner innan vi kan få den första Model 3 hit. Vilket skulle kunna dröja till sista halvan av 2018, beroende på hur stor andel av de 375 000 som är amerikaner.
Det här gör ju iofs att leveranserna går snabbt när vi väl kommer i gång i Europa. När Tesla betat av de första 100 eller 200 tusen bilarna så är ju tillverknings takten förmodligen fullt uppskruvad och våra 50 000 bilar kommer nafsas av på någon dryg månad. Blir det så? Ja, då spelade det väldigt liten roll om man satt utanför butiken eller om man som jag bokade när nyheten om dragkrok kom.

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 21 maj 2016 16:13
av bylund
LarsL skrev:
Frågan är hur bokningarna fördelar sig över regionerna. I USA finns en drivkraft i form av en kraftig skattesuvention som löper ut efter ett vist antal bilar. Jag kan tänka mig att många bokar tidigt där för att få möjlighet att utnyttja den suventionen (frågan är om inte bilen kommer för sent ändå?). Så det kanske är 200 000 amerikaner som ska ha bilar först innan vi i Europa ens kommer på tal.
Fast det är ett visst antal skattereduktioner per biltillverkare, så för den sakens skull behöver man inte fördröja leveranserna till Europa. Det blir totalt sett lika många Teslor sålda i USA som får reduktionen oavsett (fast det kan ju bli fler X och S som får det om de levererar färre 3 i början där).

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 21 maj 2016 16:57
av LarsL
bylund skrev:
Fast det är ett visst antal skattereduktioner per biltillverkare, så för den sakens skull behöver man inte fördröja leveranserna till Europa. Det blir totalt sett lika många Teslor sålda i USA som får reduktionen oavsett (fast det kan ju bli fler X och S som får det om de levererar färre 3 i början där).
Ja, fast det var inte det som var poängen.
Poängen är att de i USA kommer få sina Model 3 före någon i Europa. Om det då är en stor del av förbokningarna som ligger i USA så kommer turordningen i Europa spela mindre eller ingen roll. Kanske kommer produktionen ligga på 30-40 000 i månaden och då går det fort att beta av våra reservationer.

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 23 maj 2016 17:39
av hybris
Mina beställda model 3 är blåa de med... Snyggt!

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 23 maj 2016 18:51
av vigge50
bylund skrev:
LarsL skrev:
Frågan är hur bokningarna fördelar sig över regionerna. I USA finns en drivkraft i form av en kraftig skattesuvention som löper ut efter ett vist antal bilar. Jag kan tänka mig att många bokar tidigt där för att få möjlighet att utnyttja den suventionen (frågan är om inte bilen kommer för sent ändå?). Så det kanske är 200 000 amerikaner som ska ha bilar först innan vi i Europa ens kommer på tal.
Fast det är ett visst antal skattereduktioner per biltillverkare, så för den sakens skull behöver man inte fördröja leveranserna till Europa. Det blir totalt sett lika många Teslor sålda i USA som får reduktionen oavsett (fast det kan ju bli fler X och S som får det om de levererar färre 3 i början där).
De stämmer inte riktigt, reglerna säger att från den dagen då bil nummer 200 000 levereras till kund så får tillverkaren samma avdrag på alla bilar den resterande delen av kvartalet och nästa. Detta gör att om Tesla planerar(som de kommer göra) så kan de leverera nummer 200 000 den 1:a januari 2018 och har då full skattereduktion ett halvår. Under detta kommande halvår så kvittar de hur många bilar Tesla levererar, alla kommer få fullt stöd. Av denna anledning så finns det stor risk att Tesla prioriterar USA till en början och teoretiskt så skulle de kunna få skattereduktion på 300 eller 400 000 bilar, allt beror på hur många bilar de levererar de månaderna efteråt.

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 23 maj 2016 19:05
av bylund
vigge50 skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Frågan är hur bokningarna fördelar sig över regionerna. I USA finns en drivkraft i form av en kraftig skattesuvention som löper ut efter ett vist antal bilar. Jag kan tänka mig att många bokar tidigt där för att få möjlighet att utnyttja den suventionen (frågan är om inte bilen kommer för sent ändå?). Så det kanske är 200 000 amerikaner som ska ha bilar först innan vi i Europa ens kommer på tal.
Fast det är ett visst antal skattereduktioner per biltillverkare, så för den sakens skull behöver man inte fördröja leveranserna till Europa. Det blir totalt sett lika många Teslor sålda i USA som får reduktionen oavsett (fast det kan ju bli fler X och S som får det om de levererar färre 3 i början där).
De stämmer inte riktigt, reglerna säger att från den dagen då bil nummer 200 000 levereras till kund så får tillverkaren samma avdrag på alla bilar den resterande delen av kvartalet och nästa. Detta gör att om Tesla planerar(som de kommer göra) så kan de leverera nummer 200 000 den 1:a januari 2018 och har då full skattereduktion ett halvår. Under detta kommande halvår så kvittar de hur många bilar Tesla levererar, alla kommer få fullt stöd. Av denna anledning så finns det stor risk att Tesla prioriterar USA till en början och teoretiskt så skulle de kunna få skattereduktion på 300 eller 400 000 bilar, allt beror på hur många bilar de levererar de månaderna efteråt.
Intressant, det kände jag inte till. Då är det ju verkligen upplagt för taktik.

Re: My Tesla uppdaterad

Postat: 23 maj 2016 19:34
av vigge50
bylund skrev:
vigge50 skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Frågan är hur bokningarna fördelar sig över regionerna. I USA finns en drivkraft i form av en kraftig skattesuvention som löper ut efter ett vist antal bilar. Jag kan tänka mig att många bokar tidigt där för att få möjlighet att utnyttja den suventionen (frågan är om inte bilen kommer för sent ändå?). Så det kanske är 200 000 amerikaner som ska ha bilar först innan vi i Europa ens kommer på tal.
Fast det är ett visst antal skattereduktioner per biltillverkare, så för den sakens skull behöver man inte fördröja leveranserna till Europa. Det blir totalt sett lika många Teslor sålda i USA som får reduktionen oavsett (fast det kan ju bli fler X och S som får det om de levererar färre 3 i början där).
De stämmer inte riktigt, reglerna säger att från den dagen då bil nummer 200 000 levereras till kund så får tillverkaren samma avdrag på alla bilar den resterande delen av kvartalet och nästa. Detta gör att om Tesla planerar(som de kommer göra) så kan de leverera nummer 200 000 den 1:a januari 2018 och har då full skattereduktion ett halvår. Under detta kommande halvår så kvittar de hur många bilar Tesla levererar, alla kommer få fullt stöd. Av denna anledning så finns det stor risk att Tesla prioriterar USA till en början och teoretiskt så skulle de kunna få skattereduktion på 300 eller 400 000 bilar, allt beror på hur många bilar de levererar de månaderna efteråt.
Intressant, det kände jag inte till. Då är det ju verkligen upplagt för taktik.
Det försvinner inte helt på en gång heller. Men ja, det dummaste Tesla kan göra typ är att försöka puts till siffrorna och leverera nummer 200 000 den 29 december 2017.