Sida 1 av 1

Siemens el-flygmotor

Postat: 21 maj 2016 09:35
av AGCF
image.jpg
Siemens elflygmotor väger in på 50 kg samt 9,5 kg för inverter. Motsvarande ice-motor väger 200 kg. Så frågan är, hur många kWh batterier får man in på 140 kg??

Re: Siemens el-flygmotor

Postat: 21 maj 2016 10:06
av vigge50
AGCF skrev:
image.jpg
Siemens elflygmotor väger in på 50 kg samt 9,5 kg för inverter. Motsvarande ice-motor väger 200 kg. Så frågan är, hur många kWh batterier får man in på 140 kg??
De batterierna som Tesla hade i 85 packen hade densiteten 233 Wh/kg så det blir 32,62 kWh. Detta är batterier och sen tillkommer paketet runt batterierna.

Re: Siemens el-flygmotor

Postat: 21 maj 2016 10:15
av LarsL
Bränslet väger också så de kanske kan ta in lite mer batterier? Sen borde det gå att öka antalet kW i motor utan att vikten rusar lika mycket som för en ICE.

Re: Siemens el-flygmotor

Postat: 21 maj 2016 10:21
av AGCF
Jag glömde att man har med sig upp till 225 kg bränsle vid full tank. Fördel med batterier är att vikten kan fördelas bra, nackdel att man inte kan tanka mindre mängd om man har mycket passagerarvikt. 365 kg batterier det borde vara tillräckligt inom några år för att slå.