Sida 1 av 1
Nödvändiga adaptrar?
Postat: 22 maj 2016 22:05
av Kirre
Behöver er erfarenhet och expertis här. Håller på att förbereda för min Tesla som beräknas anlända om drygt en månad, och just nu står nödvändiga sladdar och adapters på listan.
För att spara plats och slippa ha för många olika sladdar tänkte jag bara ha en förlängningssladd i bilen, nämligen en 25m 3-fas (2,5mm) sladd att förlänga UMCn med, oavsett 400 eller 230V. Till denna blir det då ett antal adaptrar:
- Hona 3-fas till hane cee 1-fas (både för förlängningskabelns 3-fas hane och UMC medföljande 3-fas adapter om det inte behövs förlängas)
- Hona cee 1-fas till hane schuko (med hål för jordpinne)
- Hona 3-fas till hane perilex
- Hona 3-fas 16A till hane 3-fas 32A (säkrad)
Med denna uppsättning adaptrar till 3-fas 25m förlängingskabeln borde man väl klara de flesta laddbehov som kan uppstå, både här i Sverige och övriga europa eller tycker ni jag har glömt någon?
Ytterligare en fråga är dock om det finns någon typ av begränsning eller intelligens i UMCn som inte tillåter att man kör in 230V i UMC röda 3-fas adapter? Då faller ju stora delar av mitt upplägg ovan
I tillägg blir det också en chademo-adapter samt en typ2-typ2 kabel från Tesla.
Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 22 maj 2016 22:30
av jpetters
Det fungerar utmärkt med med dessa adaptrar till röda kontakten i UMC. Det ser ut som en ganska komplett uppsättning. En bättre Reseadapter för att klara eventuella specialkontakter, t.ex. Schweiz och Storbritannien, så ska du kunna ladda i de allra flesta situationer.
Om du tänkt köpa en extra UMC så satsa på en "Norsk", den fungerar på klart fler ställen där det är andra typer av elnät.
Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 22 maj 2016 22:35
av Gustafsson
Jag har inte ens funderat på fler adaptrar än CHAdeMO och typ 2, förutom de som följer med bilen. De använder jag däremot ganska frekvent. Om du inte ser någon specifik plats framför dig där du har användning för dina andra adaptrar kan du nog vänta med dessa...
Förlängning har jag aldrig behövt heller, men skulle tycka att en trefaskabel kunde vara nice.
/70D
Tillägg: Köpte dock en norsk UMC innan prishöjningen med den nya troligen fuktsäkrare knappen. Använt en gång för att prova i Norge! Den gamla sitter som laddbox i garaget...
Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 22 maj 2016 22:45
av Kirre
Tack för svaren!
Vet redan nu att jag behöver en 25m 3-fas förlängning då jag annars inte kommer åt det 3-fasuttag som finns på min mors sommarställe som vi ofta besöker (18m, jag har redan mätt

). Om jag då även kan slippa släpa runt på fler förlängningssladdar är det bara positivt.
När det gäller övriga adaptrar och dess nödvändighet är det säkert så att de inte kommer att användas speciellt ofta. Känner mig dock själv såpass bra att jag vet hur mycket jag skulle gräma mig om jag stod utan när de väl behövs och tillverkar man adaptrarna själv är det inte många hundralappar det handlar om.
Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 22 maj 2016 23:03
av bullen
Själv saknade jag den röda 32 A kontakten en gång. Det räckte för att göra en adapter. Kostade inte många kronor för grejerna på biltema.
En fuskadapter för att kunna få ut 16A Shuko via 3fas adaptern på UMC är min överlägset mest använda adapter. Förutom Chademon förstås
Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 22 maj 2016 23:14
av danni
För min del känns det som att du övertänker det lite. Jag skulle aldrig haft nån nytta av något av det du listar. Jag skaffade typ 2-kabel och CHAdeMO, och de har jag däremot haft riktigt bra nytta av. Typ 2 är ett självklart köp, men huruvida CHAdeMO är vettigt eller inte beror helt på dina körmönster. Den adaptern kostar ju trots allt en nätt peng.
Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 22 maj 2016 23:20
av bullen
danni skrev:För min del känns det som att du övertänker det lite. Jag skulle aldrig haft nån nytta av något av det du listar. Jag skaffade typ 2-kabel och CHAdeMO, och de har jag däremot haft riktigt bra nytta av. Typ 2 är ett självklart köp, men huruvida CHAdeMO är vettigt eller inte beror helt på dina körmönster. Den adaptern kostar ju trots allt en nätt peng.
Körmönster OCH var man kör. Finns många stråk som helt saknar Suc. O kör man då till en kund 25-30 mil bort tor över dagen är Chademo en nödvändighet.
Nödvändiga adaptrar?
Postat: 23 maj 2016 01:09
av Alx
Jag har bara UMCn och den hänger hemma i garaget, köpte 10m 3fas kabel och 25m 2,5mm2 i början när jag fick bilen. Inte använt det hittils.. På lägre resor finns suc nätverket och när man kommer fram finns nästan alltid möjlighet till någon typ av kraft på ett eller annat vis så UMCn har räckt. Har skaffat vattenfall kort, fortum mm men jag är för lat för att orka koppla in i diverse olika köpcenter, matbutiker osv.
Har så lång räckvidd så det räcker gott och väl för mitt dagliga behov.
Summeringsvis: om du inte planerar någon långkörning direkt när du fått bilen, vänta med olika sladdar, adaptrar osv. Tar bara plats

Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 23 maj 2016 07:06
av mati
Jag har hittills bara skaffat en typ2-sladd. Inte direkt för att jag behöver den jättemycket, men det är trevligt att kunna ladda bilen lite grann när man är ute i stan. En CHAdeMO kommer jag nog att skaffa så småningom. En till UMC skulle vara ganska najs däremot.
Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 23 maj 2016 07:24
av LarsL
Oftast så behöver man färre adapter än man tror. För mig med en "riktig elbil", en sådan med litet batteri och räckviddsångest (Leaf), så är det ändå bara Chademo som har gällt på resa. Har inte haft tålamod att plugga in typ2 eller Schukel , det ger ju så lite. Så mitt tips är också att avvakta lite.
Kanske förlängnings sladden är vettig eftersom du vet att du kommer stå där, om det nu inte är så att en SC är nära så du inte behöver trassla på plats.
Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 23 maj 2016 08:41
av Perry
Jag kan så klart bara tala för mig själv, men efter lite över ett år med bilen så har jag hitintills enbart använt Schuko och vanlig röd trefas. 99% av resorna jag gör sker inom Skåne, vilket innebär att jag inte behöver ladda förrän jag kommer hem. De gångerna jag gör längre resor så laddar jag vid supercharger-stationerna.
Med det sagt så är ju grejen med adaptrar att man aldrig behöver dem tills den dagen man gör det. Jag skulle ändå säga att det inte är någon nackdel med att ha en bunt adaptrar i bilen. Utöver CHAdeMO som är enorm så borde det mesta ändå få plats i det lilla facket i bagageutrymmet där man lägger laddkabeln.
Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 24 maj 2016 13:20
av Gustafsson
Det finns ett färdigt "paket" med alla möjliga övergångar tillgängliga via den Norska Tesla klubben. Hittar du inte så kan du få adressen dit, har den inte nu. Men som sagt lite overkill är det nog...
Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 25 maj 2016 08:43
av Kirre
Igen tack för alla svar
En del av denna fråga för mig är det ger mig möjlighet att, utifrån realistiska förutsättningar lära mig mer om el och eldrift. Har redan börjat skruva ihop några av adaptrarna och det är närmast terapeutiskt att sitta på kvällen efter jobbet, googla instruktioner och artiklar och samtidigt få ut nåt handfast av det. Jag vet! Man ska inte hålla på med starkström om man måste googla sig till hur det funkar, men jag kommer att stämma av allt med en "riktigt" elektriker innan jag börjar använda dem
Dock, för mig är bla det här en av de starkaste orsakerna till att jag nu har beställt en Tesla (har aldrig, inklusive min första iPhone som jag flög över till NewYork och köpte och sedan fick fulhacka och jailbreaka för att få att fungera med europeiska operatörer) känt så här inför en produkt.
Jag har haft många bilar (är 46 år), allt från Alfa Romeo, Saab, BMW, Audi, Jeep, Volvo, Porsche till Skoda och nu en Passat

men aldrig känt att jag har brytt mig speciellt över dem, möjligtvis Alfan då, men den stod mest på verkstad... Underbar bil att köra dock.
Främsta anledningen till det är att jag aldrig riktigt har förstått hur de fungerar och samtidigt retat mig på alla deras brister och förlegat utvecklings- och processtänk. Spiken i kistan var VW Dieselgate som verkligen visar på hur förlegad hela förbränningsmotor-tekniken är och den nu har nått vägs ände.
Med elbilar generellt och Tesla mer specifikt förstår jag hur de tänker då tankesättet och processerna kring mjukvara är väldigt lika de jag har arbetat med under hela min yrkeskarriär (IT/telekom). Hårdvaran är underställd mjukvaran och fungerar främst som en verkställare av det mjukvaran vill att den ska utföra. På samma sätt som jag vill förstå hur en minneskrets fungerar, ett grafikchip eller en hårddisk, vill jag förstå hur en elmotor, lik och växelström, induktion etc fungerar, och detta känner jag är greppbart.
Oj, kände att jag gick mer och mer OT här så jag tror att jag fortsätter detta resonemang under Presentation istället...

Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 25 maj 2016 09:24
av apkungen
Det jag kommer finna nödvändigt på resande fot och skaffa tillgång till är följande:
SuC
Schuko
Chademo
Typ 2
16A trefas
32A trefas
O så förlängningen som du pratar om låter bra. Säkrad 32A behöver du inte ha såvitt jag vet. Umcn fixar det själv.
D andra anslutningarna kommer du nog aldrig använda.
Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 25 maj 2016 14:43
av Gustafsson
En riktig nörd kan förstås aldrig få för många sladdar

Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 25 maj 2016 15:26
av mickeisol
Jaha
schukon och 16A trefashandsken följer med bilen, check
chademo adaptern kan vara bra att ha
typ2 kabeln likaså ifall man står länge vid en stolpe som inte har fast kabel redan.
sen om man tror sig behöva förlängningssladdar för schuko och röd 16A trefas det vet man ju själv om man far på såna ställen
isåfall en röd32A hane till en 16Ahona sladdstump (ifall det bara finns 32A uttag) kan man ju skruva ihop själv för en billig peng.
Själv pga dubbelladdare så har jag en laddsladd med 32A röd handske och typ2 i andra änden, så att jag kan kräma på lite extra ifall jag har bråttom hemma.
den har jag i princip alltid ikopplad hemma, men kan även plocka med ifall så skulle vara påkallat.
I praktiken har jag bara behövt ladda 1 gång på ett år med 16A trefas utanför hemmet, ett antal ggr med chademo och resten supercharger.
däremot lilla imieven måste man ju fara och plugga i överallt man är pga pluttebatteriet, schukon ovärderlig.
Re: Nödvändiga adaptrar?
Postat: 25 maj 2016 15:48
av bladh
25 meter 3-fas är en rejäl rulle att köra runt med.
Tror inte du kommer att behöva den mer än på din mors lantställe.
Så nog enklare att stationera den där.