Sida 1 av 1

Utveckling av elektriska motorer

Postat: 24 maj 2016 13:24
av Mickep
Hur ser prestanda/pris utvecklingen på elmotorer ut?
Kan man göra dem mer energisnåla / starkare? (gärna i jämförelser med andra förbränningsmotorer) hur ser utvecklingskurvan ut i framtiden. (eller går de inte att göra mer effektiva?)
Så fall är det kanske bara priset som går ned fast effekten är konstant. hur kommer det se ut om ca 5 år?

Re: Utveckling av elektriska motorer

Postat: 24 maj 2016 15:18
av tehjimos
Mickep skrev:
Hur ser prestanda/pris utvecklingen på elmotorer ut?
Kan man göra dem mer energisnåla / starkare? (gärna i jämförelser med andra förbränningsmotorer) hur ser utvecklingskurvan ut i framtiden. (eller går de inte att göra mer effektiva?)
Så fall är det kanske bara priset som går ned fast effekten är konstant. hur kommer det se ut om ca 5 år?
Finns ju betydligt mer effekt i motorerna än vad som används i dagens Teslor.. där är det batteriet som inte orkar försörja motorerna med nog mycket effekt.

Re: Utveckling av elektriska motorer

Postat: 24 maj 2016 16:57
av Pontus
tehjimos skrev:
Mickep skrev:
Hur ser prestanda/pris utvecklingen på elmotorer ut?
Kan man göra dem mer energisnåla / starkare? (gärna i jämförelser med andra förbränningsmotorer) hur ser utvecklingskurvan ut i framtiden. (eller går de inte att göra mer effektiva?)
Så fall är det kanske bara priset som går ned fast effekten är konstant. hur kommer det se ut om ca 5 år?
Finns ju betydligt mer effekt i motorerna än vad som används i dagens Teslor.. där är det batteriet som inte orkar försörja motorerna med nog mycket effekt.
Men stämmer väl inte helt och hållet då 85D ger 440 kusar och P85D ger ca 550 kusar med samma batteri. Eller har jag missat något?

Re: Utveckling av elektriska motorer

Postat: 24 maj 2016 17:14
av MaLund13
85D har den mindre motorn både fram och bak, medan P85D har den större bak och den mindre fram.

Re: Utveckling av elektriska motorer

Postat: 24 maj 2016 17:20
av akeller
Som jag fick förklarat av säljaren på Tesla så utnyttjas 90D motorerna till max då batteriet klarar av att leverera 100% av vad motorn behöver. Däremot på P90D så är motorn överdimensionerad så hade batteriet bara kunnat leverera mer kräm så hade man nyttjat motorn till 100%

Re: Utveckling av elektriska motorer

Postat: 24 maj 2016 17:40
av Gustafsson
Verkningsgraden är ju hög i en elmotor >90%, men en del värme alstras ändå. Några procent borde gå att hämta hem således, men man kan inte få någon dramatisk förbättring av den. Det finns fler förluster på väg till asfalten dock i form av friktion, och där finns fler procent att hämta än i motorn. Det gäller dock alla bilar.
/70D

Re: Utveckling av elektriska motorer

Postat: 24 maj 2016 18:13
av danni
akeller skrev:
Som jag fick förklarat av säljaren på Tesla så utnyttjas 90D motorerna till max då batteriet klarar av att leverera 100% av vad motorn behöver. Däremot på P90D så är motorn överdimensionerad så hade batteriet bara kunnat leverera mer kräm så hade man nyttjat motorn till 100%
Det stämmer inte, såvitt jag vet. Motorerna i 90D kan leverera 262 hk styck. I registreringsbeviset står det till och med en effekt på 525 hk. Men enligt Tesla är den maximala systemeffekten 422 hk, varav maximalt 262 hk kan ges till endera motorn vid något givet tillfälle, och resten isåfall till andra motorn.

Re: Utveckling av elektriska motorer

Postat: 24 maj 2016 19:00
av Pontus
Det är precis detta jag menar. Skulle ena motorn bara ge 160 hk pga olika utväxling?

Re: Utveckling av elektriska motorer

Postat: 24 maj 2016 19:19
av LarsL
Mickep skrev:
Hur ser prestanda/pris utvecklingen på elmotorer ut?
Kan man göra dem mer energisnåla / starkare? (gärna i jämförelser med andra förbränningsmotorer) hur ser utvecklingskurvan ut i framtiden. (eller går de inte att göra mer effektiva?)
Så fall är det kanske bara priset som går ned fast effekten är konstant. hur kommer det se ut om ca 5 år?
Elmotorer har nått en hög mognadsgrad och det finns inte jätte mycket att hämta där. Förbättringar av prestanda och räckvidd kommer göra i batteriet. Därför kommer de tillverkare som inte behärskar batteritillverkning och utveckling ha det svår att hävda sig i längden.

Re: Utveckling av elektriska motorer

Postat: 24 maj 2016 23:03
av Foluke
LarsL skrev:
Mickep skrev:
Hur ser prestanda/pris utvecklingen på elmotorer ut?
Kan man göra dem mer energisnåla / starkare? (gärna i jämförelser med andra förbränningsmotorer) hur ser utvecklingskurvan ut i framtiden. (eller går de inte att göra mer effektiva?)
Så fall är det kanske bara priset som går ned fast effekten är konstant. hur kommer det se ut om ca 5 år?
Elmotorer har nått en hög mognadsgrad och det finns inte jätte mycket att hämta där. Förbättringar av prestanda och räckvidd kommer göra i batteriet. Därför kommer de tillverkare som inte behärskar batteritillverkning och utveckling ha det svår att hävda sig i längden.
I samband med att man minskade vinande ljud i bilen påstod teknikern att främre motorn var något mer energieffektiv än bakre, kraftigare motorn. Ca 2% bättre. Det skulle då påverka räckvidden marginellt positivt om den effektivaste motorn fick arbeta mer.
Med andra ord, det finns skillnader på bränsleeffektivitet . Dock finns det nog inte mycket att hämta eftersom energiutnyttjandet sades ligga på 95% på främre motorn.
Sedan någon vecka provar jag range mode. Nu ligger snittförbrukningen klart lägre, 180-190 wh(?) per mil. "Momentant" d.v.s. På kurvan som redovisar snittet för senaste 10 km, låg jag idag nere på 94 långa stunder och "dubbel" räckvidd mot normalt. Så har det inte varit tidigare! (Detta kan ju bero på det varma vädret också.) :?:

Re: Utveckling av elektriska motorer

Postat: 25 maj 2016 07:36
av Pontus
Foluke skrev:
LarsL skrev:
Mickep skrev:
Hur ser prestanda/pris utvecklingen på elmotorer ut?
Kan man göra dem mer energisnåla / starkare? (gärna i jämförelser med andra förbränningsmotorer) hur ser utvecklingskurvan ut i framtiden. (eller går de inte att göra mer effektiva?)
Så fall är det kanske bara priset som går ned fast effekten är konstant. hur kommer det se ut om ca 5 år?
Elmotorer har nått en hög mognadsgrad och det finns inte jätte mycket att hämta där. Förbättringar av prestanda och räckvidd kommer göra i batteriet. Därför kommer de tillverkare som inte behärskar batteritillverkning och utveckling ha det svår att hävda sig i längden.
I samband med att man minskade vinande ljud i bilen påstod teknikern att främre motorn var något mer energieffektiv än bakre, kraftigare motorn. Ca 2% bättre. Det skulle då påverka räckvidden marginellt positivt om den effektivaste motorn fick arbeta mer.
Med andra ord, det finns skillnader på bränsleeffektivitet . Dock finns det nog inte mycket att hämta eftersom energiutnyttjandet sades ligga på 95% på främre motorn.
Sedan någon vecka provar jag range mode. Nu ligger snittförbrukningen klart lägre, 180-190 wh(?) per mil. "Momentant" d.v.s. På kurvan som redovisar snittet för senaste 10 km, låg jag idag nere på 94 långa stunder och "dubbel" räckvidd mot normalt. Så har det inte varit tidigare! (Detta kan ju bero på det varma vädret också.) :?:
Vad gjorde dom med din bil och vad har du för modell?

Re: Utveckling av elektriska motorer

Postat: 25 maj 2016 08:41
av Mickep
hur ser prisutvecklingen ut? Hur mycket har de sjunkit på 5 år?