Sida 1 av 1

Verkligsträcka vs Raka vägen

Postat: 26 maj 2016 16:17
av gellerstam
Hej

Hur gör ni när ni kör i tjänsten? Rapporterar ni verkliga mil till kund även fast det blir en omväg för Teslan för att du måste ladda på SuC påvägen?

När kunden kollar på t.ex. Hitta.se så ser kunden att du har x mil. Men du måste i själva verket ta vägen via en SuC för att nå fram/komma tillbaka. D.v.s. du åker kanske x+20% (Givetvis mycket olika från fall till fall!) Vad säger era kunder om den extrakostnaden hen får för att du måste ta en omväg?

Re: Verkligsträcka vs Raka vägen

Postat: 26 maj 2016 19:48
av bullen
Eftersom dom betalar mig för vad det skulle kosta att köra närmaste vägen med en ICE tar jag aldrug ut extra för omväg till laddbing. Inte heller restidsersättning för laddtid.

Re: Verkligsträcka vs Raka vägen

Postat: 26 maj 2016 20:42
av Nicke Nyfiken
gellerstam skrev:
Hej

Hur gör ni när ni kör i tjänsten? Rapporterar ni verkliga mil till kund även fast det blir en omväg för Teslan för att du måste ladda på SuC påvägen?

När kunden kollar på t.ex. Hitta.se så ser kunden att du har x mil. Men du måste i själva verket ta vägen via en SuC för att nå fram/komma tillbaka. D.v.s. du åker kanske x+20% (Givetvis mycket olika från fall till fall!) Vad säger era kunder om den extrakostnaden hen får för att du måste ta en omväg?
Fakturerar man lägre milersättning för att man använder elbil så kan det ju vara rimligt. Men fakturerar man samma som med fossilbil så har man redan tjänat extrapengar, och att då dessutom fakturera extra för att man behöver köra och ladda är väl lite väl magstarkt.

Re: Verkligsträcka vs Raka vägen

Postat: 26 maj 2016 20:42
av jtesla
Intressant om du vill fakturera fossilbilskostnaden inklusive omväg för elbil?

Om din milkostnad är lägre än tidigare borde kanske det även avspegla sig i vad du fakturera kunden och inte tvärtom eller tänker jag helt fel här?