Går det att köra långt, bekvämt och snabbt?
Postat: 01 jun 2016 07:20
Att man kan åka tyst och bekvämt i en Tesla model S vet alla Teslaägare. Efter att ha gjort ett studiebesök på företaget Inresol i Gävle som tillverkar små Stirlingbaserade mikrokraftverk stod resan tillbaka till Skåne för dörren.
Läste i sista numret av Elbilen i Sverige i ett reportage om nya Nissan Leaf med 30 kWh batteri som åkte från Stockholm och norrut 100 mil på 19,5 timmar. Inte så dåligt. Genomsnittshastighet 51 km/tim.
Vad kan en Tesla model S med supercharger? Passade på att testa resan Gävle till Landskrona, en sträcka på 75 mil. Under gynnsamma omständigheter där vägen var torr under den mesta delen av resan och dessutom med en viss medvind började testen. Började i Gävle kl halv ett och anländer till Landskrona 3 minuter efter nio. Då hade vi hunnit med ett mycket kort besök på solcellsföretaget Windon i Väderstad.
75 mil på 8,5 timmar med Supercharger 20 minuter i Sillekrog, Ödeshög och 25 minuter i Toftaholm. Anländer till Landskrona med 13% (betryggande marginal). Genomsnittshastighet 88 km/tim. Kört 5 till 10 km/tim fortare än gällande hastighet på motorvägen. Tack vare autopiloten kommit fram helt utvilad. Kanske också pga de pauser och små promenader som SC ger möjlighet till? Kanske också för att slippa höra det tröttande "morrandet" från en IC-motor?
Kan man uttrycka det tydligare? Tesla kan konkurrera med vilken IC som helst och är helt överlägsen alla andra elbilar som för närvarande finns att köpa!
Läste i sista numret av Elbilen i Sverige i ett reportage om nya Nissan Leaf med 30 kWh batteri som åkte från Stockholm och norrut 100 mil på 19,5 timmar. Inte så dåligt. Genomsnittshastighet 51 km/tim.
Vad kan en Tesla model S med supercharger? Passade på att testa resan Gävle till Landskrona, en sträcka på 75 mil. Under gynnsamma omständigheter där vägen var torr under den mesta delen av resan och dessutom med en viss medvind började testen. Började i Gävle kl halv ett och anländer till Landskrona 3 minuter efter nio. Då hade vi hunnit med ett mycket kort besök på solcellsföretaget Windon i Väderstad.
75 mil på 8,5 timmar med Supercharger 20 minuter i Sillekrog, Ödeshög och 25 minuter i Toftaholm. Anländer till Landskrona med 13% (betryggande marginal). Genomsnittshastighet 88 km/tim. Kört 5 till 10 km/tim fortare än gällande hastighet på motorvägen. Tack vare autopiloten kommit fram helt utvilad. Kanske också pga de pauser och små promenader som SC ger möjlighet till? Kanske också för att slippa höra det tröttande "morrandet" från en IC-motor?
Kan man uttrycka det tydligare? Tesla kan konkurrera med vilken IC som helst och är helt överlägsen alla andra elbilar som för närvarande finns att köpa!