Sida 1 av 2

Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 01 jun 2016 13:49
av vigge50
Jag förstod att alla inte alltid laddar sin plug-in hybrid utan att företag kan köpa de billigt ändå men att sju av tio aldrig laddar bilen enligt en undersökning förvånade mig verkligen. Nu gäller detta tydligen bara ett onämnt företags plug-in hybrider men frågan är hur siffran är i stort.

Då kommer frågan kommer upp om plug-in hybrider verkligen är bra för övergången eller om det borde skippas helt. Eller i alla fall så borde suventioner av plug-in hybrider tas bort så att de bara lönar sig om de körs på el.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... sina-bilar

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 01 jun 2016 13:55
av apkungen
Bensin är för billigt, så är det bara.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 01 jun 2016 14:13
av Nicke Nyfiken
vigge50 skrev:
Jag förstod att alla inte alltid laddar sin plug-in hybrid utan att företag kan köpa de billigt ändå men att sju av tio aldrig laddar bilen enligt en undersökning förvånade mig verkligen. Nu gäller detta tydligen bara ett onämnt företags plug-in hybrider men frågan är hur siffran är i stort.

Då kommer frågan kommer upp om plug-in hybrider verkligen är bra för övergången eller om det borde skippas helt. Eller i alla fall så borde suventioner av plug-in hybrider tas bort så att de bara lönar sig om de körs på el.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... sina-bilar
Det var ju samma sak med alla etanolbilarna som företag skaffade för att det var låga förmånsvärde. Många av dem tankades aldrig med etanol. Tyvärr ligger det alldeles för mycket skatteplanering och för lite miljötänk bakom många av valen när det gäller tjänste/förmåns/personal-bil.

Eftersom det oftast var lite billigare att köra på bensin än etanol, så blev det bensin. Eftersom det är en liten ansträngning att köra på el med laddhybriden, så blir det bensin för hela slanten.

Är man inte beredd att göra dessa små uppoffringar så ska man inte heller ha subventioner och skatterabatter.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 01 jun 2016 14:21
av 12man
i vox artikeln är det 2 rapporter en från 2012 och en 2013... biltillverkarn är troligen gm som tog den som underlag för att vilja lägga ner volt, sen ny chef ny inriktning

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 01 jun 2016 14:35
av gellerstam
Nicke Nyfiken skrev:
vigge50 skrev:
Jag förstod att alla inte alltid laddar sin plug-in hybrid utan att företag kan köpa de billigt ändå men att sju av tio aldrig laddar bilen enligt en undersökning förvånade mig verkligen. Nu gäller detta tydligen bara ett onämnt företags plug-in hybrider men frågan är hur siffran är i stort.

Då kommer frågan kommer upp om plug-in hybrider verkligen är bra för övergången eller om det borde skippas helt. Eller i alla fall så borde suventioner av plug-in hybrider tas bort så att de bara lönar sig om de körs på el.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... sina-bilar
Det var ju samma sak med alla etanolbilarna som företag skaffade för att det var låga förmånsvärde. Många av dem tankades aldrig med etanol. Tyvärr ligger det alldeles för mycket skatteplanering och för lite miljötänk bakom många av valen när det gäller tjänste/förmåns/personal-bil.

Eftersom det oftast var lite billigare att köra på bensin än etanol, så blev det bensin. Eftersom det är en liten ansträngning att köra på el med laddhybriden, så blir det bensin för hela slanten.

Är man inte beredd att göra dessa små uppoffringar så ska man inte heller ha subventioner och skatterabatter.
Jag sparar mer än 2000 nettokronor på att ansluta sladden. så nog tycker jag att jag tjänar på att ansluta. Och ansträgningen är ju inte värre än att koppla in en motorvärmare. På företagsbilar där föraren inte har ngt incitament att koppla in sladden kan jag tänka mig att flera skiter i det :-(

( Offtopic. Jag har försökt prata elbil/PHEV med en kollega som inte ens bryr sig i att koppla in motorvärmarkabeln på vintern för att det är jobbigt!! :shock: Här har jag lite att jobba med innan han är övertalad. Hur gör man när varken miljö-, ekonomi- eller komfort-argument biter? Vad säger man då :?: )

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 01 jun 2016 15:22
av Pontus
Strunta i alla engångsbidrag och höj skatten på bensinen i snabbare takt än vad man nu planerat. Då kommer pengarna till dom som gör av med minst bensin och borde påverka alla i rätt riktning eller tänker jag fel?

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 01 jun 2016 16:33
av vigge50
Pontus skrev:
Strunta i alla engångsbidrag och höj skatten på bensinen i snabbare takt än vad man nu planerat. Då kommer pengarna till dom som gör av med minst bensin och borde påverka alla i rätt riktning eller tänker jag fel?
Kommer slå väldigt hårt mot de som är i stort behov av bil men inte har råd med att köpa en ny elbil och det finns många på landsbygden som sitter i den positionen. Tycker Norges taktik är mycket bättre att straffa de som ska köpa ny bil men ändå följer fossil istället för att straffa de som inte har råd att köpa ny bil.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 01 jun 2016 18:57
av mickeisol
vigge50 skrev:
Pontus skrev:
Strunta i alla engångsbidrag och höj skatten på bensinen i snabbare takt än vad man nu planerat. Då kommer pengarna till dom som gör av med minst bensin och borde påverka alla i rätt riktning eller tänker jag fel?
Kommer slå väldigt hårt mot de som är i stort behov av bil men inte har råd med att köpa en ny elbil och det finns många på landsbygden som sitter i den positionen. Tycker Norges taktik är mycket bättre att straffa de som ska köpa ny bil men ändå följer fossil istället för att straffa de som inte har råd att köpa ny bil.
Ja så länge det inte finns alternativ så ska man inte straffa dom som måste köpa bensin/diesel. Norges modell att göra det billigare med nya elbilar/jämfört med fossil är
ju det bästa att börja med. Speciellt för att få ut så många elbilar som möjligt på marknaden så att det kan bli begagnat också

Sen när det är möjligt att välja elbil istället för fossilt i alla lägen (eller i dom allra flesta, tack TESLA). då är det läge att straffbeskatta fossilbränsle.

Ifall man nu har miljön som motivation (är inte riktigt säker på det).

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 01 jun 2016 19:05
av joel80
Håller med vigge50 om att det är bättre att försöka styra med piska och morot bland nybilsköparen... men att det ungefär som det gjorts senaste åren/året sakta kan höjas med skatten för bensin.

Jag sparar ca 1000-1200kr i bränslekostnader mot för tidigare då jag inte hade något eldrift. Kopplar in mig så ofta jag kan och betalar t.o.m dyrare parkering för att kunna ladda.

Jag kan i och för sig förstå att vissa har svårt att ladda.. t.ex lägenhetsboende som inte har nån parkeringsplats och bor i stan... och kanske inte heller har laddstople på jobbet. Då blir det inte så ofta såklart...

Jag har även en T4F (Etanolbil) och den går så gott som enbart på etanol. Det är bara senaste typ året som det tyvärr kostat några tioöringar mer per mil att köra på etanol.. Nu sänktes skatten på etanolen igen efter höjningen förra året (dumma EU och dess regler där...) men då bensinen just nu är väldigt billig är det fortfarande billigare att köra bensin. Med tanke på alla andra kostnader med en bil så är det ändå en marginell kostnad.. men folk är snåla.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 01 jun 2016 20:17
av vigge50
joel80 skrev:
Håller med vigge50 om att det är bättre att försöka styra med piska och morot bland nybilsköparen... men att det ungefär som det gjorts senaste åren/året sakta kan höjas med skatten för bensin.

Jag sparar ca 1000-1200kr i bränslekostnader mot för tidigare då jag inte hade något eldrift. Kopplar in mig så ofta jag kan och betalar t.o.m dyrare parkering för att kunna ladda.

Jag kan i och för sig förstå att vissa har svårt att ladda.. t.ex lägenhetsboende som inte har nån parkeringsplats och bor i stan... och kanske inte heller har laddstople på jobbet. Då blir det inte så ofta såklart...

Jag har även en T4F (Etanolbil) och den går så gott som enbart på etanol. Det är bara senaste typ året som det tyvärr kostat några tioöringar mer per mil att köra på etanol.. Nu sänktes skatten på etanolen igen efter höjningen förra året (dumma EU och dess regler där...) men då bensinen just nu är väldigt billig är det fortfarande billigare att köra bensin. Med tanke på alla andra kostnader med en bil så är det ändå en marginell kostnad.. men folk är snåla.
Men saken är den att höja skatten på bensin varje år de kommande åren även kommer drabba de som inte har råd att köpa en ny bil. Jag kan ta ett exempel som min klasskompis på högskolan som har familj och två barn och lever till stor del på studiebidrag/lån och sin frus lön. För att köra till och från skolan, köra barnen till aktiviteter mm så är han helt beroende av bilen men han har verkligen inte råd att köpa en elbil för 300 000 utan köper kanske en begagnad för 50-100 000. Om skatterna på bensin höjs år efter år så kommer det inte göra det lättare för honom att köpa en ny elbil för runt 300 000. Om elbilarna däremot hade som i Norge varit kraftigt suventionerade vid inköp så hade de fortare kommit ut elbilar på andrahandsmarknaden som varit i hans budget och därmed skulle även han kunna byta till elbil.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 01 jun 2016 21:37
av Off Grid Byggaren
Det stämmer väl inte riktigt att de aldrig laddas.

De laddas ju hela tiden av överskottet från fossilmotorn.

Uppenbarligen finns en del överskottsenergi att hämta där. Oftast blir ju hybriderna något bränslesnålare och körs med eldrift i tätort.

Det är ju egentligen bara en liten "option" att en del av dessa bilar även kan laddas från elnätet.

Om du kan lyckas få 2-3 mils laddning tycker nog många att det inte är värt besväret. Och vinterhalvåret startas ju oftast förbränningsmotorn för att få värme.

Drar den 0,5 liter per mil och du sparar 18:- på att ladda så finns ju inte så mycket incitament. Som någon skrev, bensin har för lågt pris :-)

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 01 jun 2016 23:01
av joel80
Jag tror man kan hjälpa "fattiga" barnfamiljer eller andra med transportbehov på andra sätt än att ha låg skatt på bensin. Höjer man skatten en krona per liter kommer det om man ser till snittet på runt 100 mil i månaden inte göra mer än kanske 70-100kr/mån beroende på hur snål bilen är. Ser man till att underlätta för de som lever lite på gränsen med andra insatser kan man både möta och överträffa många kronors höjning, och då samtidigt påverka även nybilsförsäljningen och så småningom begagnatmarknaden för elbilar.

Jag ser gärna att man sponsrar t.ex glesbygd för att hålla den levande, men det kan göras på så många bättre sätt än att hålla bensinen billig (vilket då även ger "den rike stadsbon" med en stadsjeep billigare bensin.

Jag kommer som sagt 40km på en nu med min.. Kopplar jag in den när jag ändå kommer hem (tar kanske 10 sekunder extra) spar jag ju ca 35kr varje dag. Det blir ju dryga tusenlappen per månad.. Då slipper jag också ett extra tank-besök per månad.. Det spar tid!

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 02 jun 2016 07:59
av HelectriC
jag läste faktiskt en artikel om PHEV:ar i Norge och där menade dom att 60%(?) bara körde på el, alltså inget fossilt alls. Det var iaf en så stor andel som laddade att det var en stor framgång för samhället. Kanske inte lika stor framgång för ägarna med tanke på att dom egentligen hade klarat sig med en ren elbil (som ju i Norge är billigare än en PHEV). Hittar tyvärr inte artikeln igen, annars hade jag länkat.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 02 jun 2016 08:00
av dstr
apkungen skrev:
Bensin är för billigt, så är det bara.
Visst är det så.

Jag fräste runt på Mantorp en hel dag. Körde väl upp drygt en halv tank, strax över en femhundring. Vad kostar ett åkband på Liseberg/Grönan (som inte ger i närheten lika mycket adrenalin)?

Det är långt kvar tills bensinen kommer upp i sitt verkliga värde.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 02 jun 2016 09:04
av Pontus
dstr skrev:
apkungen skrev:
Bensin är för billigt, så är det bara.
Visst är det så.

Jag fräste runt på Mantorp en hel dag. Körde väl upp drygt en halv tank, strax över en femhundring. Vad kostar ett åkband på Liseberg/Grönan (som inte ger i närheten lika mycket adrenalin)?

Det är långt kvar tills bensinen kommer upp i sitt verkliga värde.
Men ska vara ärlig så behöver man inte äga åkattraktionen på Grönan utan där ingår "hyran" av åket i kostnaden. Men har man bilen så är ju en femhundring billigt för bensin en hel dag men däcken kostade väl minst lika mycket?
Men nu när jag skriver inser man ju att bensinen är en av de billigaste kostnaderna och då borde man väl kunna dra slutsatsen att bensinen är för billig?

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 02 jun 2016 09:40
av Limbster
12man skrev:
i vox artikeln är det 2 rapporter en från 2012 och en 2013... biltillverkarn är troligen gm som tog den som underlag för att vilja lägga ner volt, sen ny chef ny inriktning
Nja GM har fortsatt sälja sin volt i USA med stor framgång, kommit med en stor uppdatering nu, sålt fler volt i USA än nissan sålt leaf. De har snart sålt 100 tusen volt i USA. Europa är tyvärr trögare och det är nog den enkla anledningen till att de gav upp för denna gången.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 02 jun 2016 10:02
av Laban
gellerstam skrev:
Jag sparar mer än 2000 nettokronor på att ansluta sladden. så nog tycker jag att jag tjänar på att ansluta. Och ansträgningen är ju inte värre än att koppla in en motorvärmare.
Samma här, jag sparar 1500-2000 kr netto/månad om jag ansluter. Vilket jag gör både hemma och på jobbet trots att det är lite bökigt att ta med mig sladden varje dag. Det finns 4 laddplatser där jag laddar och av dessa är ofta 2-3 upptagna, alla samma bil (Outlander PHEV), så jag tror nog att de allra flesta faktiskt laddar dessa bilar.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 02 jun 2016 12:48
av 12man
Limbster skrev:
12man skrev:
i vox artikeln är det 2 rapporter en från 2012 och en 2013... biltillverkarn är troligen gm som tog den som underlag för att vilja lägga ner volt, sen ny chef ny inriktning
Nja GM har fortsatt sälja sin volt i USA med stor framgång, kommit med en stor uppdatering nu, sålt fler volt i USA än nissan sålt leaf. De har snart sålt 100 tusen volt i USA. Europa är tyvärr trögare och det är nog den enkla anledningen till att de gav upp för denna gången.
sant men är gm nöjda? mer än leaf som avstannat pga? ny modell? grattis gm, gm pratade ett tag om alternativa fossilmotorer i volten runt 2013, gas, diesel, nej BEV is the way to go och de tog beslutet att nästa ampera blir bolten, högre bensinpriser här är grundorsaken tror jag, $6 per gallon, jänkare svimmar då

US_sales .......volt............. leaf
2016 till maj 7,871 ........... 4,697 , och volt når upp till 2012 siffror trots ny modell?, tveksamt?
2015......... 15,393 ......... 17,269
2014......... 18,805.......... 30,200
2013......... 23,094.......... 22,610
2012......... 23,461........... 9,819
2011.......... 7,671............ 9,674
2010............. 326................ 19

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 02 jun 2016 22:57
av Laban
Det där är rätt intressant, trots en betydligt bättre bil så säljer man ändå inte mer än 2012-2013. Ett till ex:

http://www.autoblog.com/2016/04/04/chev ... ssan-leaf/

1865 bilar i mars, helt ok men inte är det någon Model 3 konkurrent. Och då är Volt gen 2 en riktigt bra laddhybrid med i sammanhanget lång räckvidd och fullvärdig drivlina vid eldrift. Det tyder väl på att laddhybriderna kommer att få en relativt kort livstid på marknaden.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 02 jun 2016 23:42
av apkungen
Alla jag har pratat med som har laddhybrid pluggar alltid in hemma.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 03 jun 2016 09:00
av 12man
Laban skrev:
Det där är rätt intressant, trots en betydligt bättre bil så säljer man ändå inte mer än 2012-2013. Ett till ex:

http://www.autoblog.com/2016/04/04/chev ... ssan-leaf/

1865 bilar i mars, helt ok men inte är det någon Model 3 konkurrent. Och då är Volt gen 2 en riktigt bra laddhybrid med i sammanhanget lång räckvidd och fullvärdig drivlina vid eldrift. Det tyder väl på att laddhybriderna kommer att få en relativt kort livstid på marknaden.
volt volymerna är lika som röda camaros....

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 03 jun 2016 10:23
av danni
Jag tror tyvärr det är rätt vanligt att folk utan möjlighet till laddning ändå köper laddhybrider för förmånsvärdets skull. Man kan få en prestandamodell för mindre pengar totalt sett i och med alla subventioner. Det är lite fult. Men man får hoppas att det ändå kan få positiva effekter på längre sikt, när nästa ägare som är lite mer kostnadsmedveten köper den och laddar den som det är tänkt.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 03 jun 2016 10:46
av joel80
Jo.. Det är nog sant. Men även en hybrid som inte pluggas in går skapligt snålt. Med den regenereringen man får är det i allafall viss skillnad på förbrukningen än om man inte skulle ha någon eldrift. Långresor då man håller jämn hastighet kan dock bli sämre om du inte har nån laddning alls från start.. Då är det inte mycker regenerering och en förbrukningsökning p.g.a vikten..

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 03 jun 2016 11:48
av mickeisol
Jag tror det är 92 % verkningsgrad på att ladda litium batterier.
Så att inte plugga in en ladd hybrid och ladda bör ju ge en större bränsleförbrukning i och med laddverkningsgraden på batterierna.
Så kortkörningar <3mil tydligen utom på gamla volt/ampera kan ju ge vinst men längre sträckor är nog en förlust.

Ska man riktigt snålköra med teslan så ska man ju försöka att undvika regenereringen så mycket man kan (ja den är ju bättre än att stampa på bromsen) och låta den rulla fritt
så mycket som möjligt.

Men att ladda batterier med en bensinmotor är nog egentligen ingen jättebra idé, möjligtvis om man kan låta bensinmotorn gå på optimalt varv och effekt och ladda batterierna,
Gärna att den är liten också och sen batterierna och elmotorn sköter effektvariationerna (är det så bmw i3 funkar?)

Nej jag tror att det är bättre att skita i hybriderna och köra en begagnad vanlig snålbil tills man har råd med en riktig elbil, eller en elbil som täcker det behov man har just nu.
Så var det ju det här med förmånsvärdet då :evil: .

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 03 jun 2016 13:25
av joel80
Jag har aldrig pratat om att diesel/bensinmotorn ska ladda batterierna, utan om regenerering (vid inbromsning/gasuppsläpp).
Det är det som ändå gör hybriderna, även om dom inte pluggas in, till lite mindre dåliga alternativ än att enbart ha fossilmotor. I stadstrafik framför allt... Att ladda via diesel/bensinmotorn håller jag med om är ineffektivt.