Sida 1 av 1

Norge ska sluta sälja fossilbilar 2025

Postat: 04 jun 2016 11:06
av vigge50
Såg igår på Elon Twitter att Norge ska sluta sälja fossilbilar 2025, någon här som har mer information?

Re: Norge ska sluta sälja fossilbilar 2025

Postat: 04 jun 2016 12:16
av Jerker
Här är artikeln i sin helhet, översatt med Google Translate:
Gruppmöten i det konservativa partiet, Fremskrittspartiet, kristdemokraterna och liberalerna slagen onsdag av en banbrytande avtal om energi budskap om olje- och energi Tord Lien lade fram i april. I 16 poäng och offentliga meddelanden förstärkare sektioner regeringens förslag.

- Nu är det inte längre bara ett effektmeddelande, men klimat meddelandet sade liberala vice Ola Elvestuen.

- Vi har lagt till en ny dimension, säger Progress Öyvind Korsberg.

Han och FRP i energi- och miljökommitté omfattar nu Parisavtalet, som för Norge och EU innebär en minskning 40 procent av växthusutsläppen med 2030, med argumentet att avtalet "gäller för de flesta" och att "vi kör till Paris med noll och låga utsläpp."

"Positiv särbehandling"

Speciellt partiet överens med de konservativa, kristdemokraterna och liberalerna att "regeringen i den föreslagna nationella transport 2018-2029 sätter mål för antalet låg- och utsläppsfria fordon, inklusive bilar, skåpbilar, bussar och tunga fordon år 2025 efter de antagna klimatmålen och tekniska möjligheter specialiserade organ. "

Det som är viktigt här är hänvisningen till mål och specialiserade organ. För FRP stöder därför transportförmedling inklusive anges att "Efter 2025 nya personbilar, bussar och lätta nyttofordon att vara utsläppsfria fordon -. 2030, nya tyngre skåpbilar, 75 procent av nya långfärdsbussar, 50 procent av nya lastbilar vara utsläppsfria fordon"

- Det är bara försäljningen av utsläppsfria fordon 2025, säger Elvestuen.

Framsteg Korsberg håller med:

- Ja, när vi använder positiva åtgärder som gör konsumenten bra val, går det i den riktningen, särskilt när Enova kommer att rulla ut laddningsstationer för vätgas.

Noll Fördelar urladdnings

Även energi budskap de har enats om att inte inkludera skattesystemet på bilar, som man enades om förra året, tror Elvestuen och andra att meddelandet ger tydlig vägledning till finansiella politiker som inklusive EV förmåner måste fortsätta bortom 2017, den nuvarande gränsen.

- Ja, måste åtgärder sättas ur att du kommer att nå måltal för utsläppsfria fordon, säger Elvestuen.

- Men det är inte säkert att alla åtgärder ska vara som i 2023 som idag, säger konservativa Tina Bru.

- Folk borde vara säker på att det kommer att bli betydligt billigare med noll utsläpp än en traditionell bil, säger Elvestuen.

ny skatt

FRP och de andra borgerliga partierna har också kommit överens om att avbryta elcertifikatsystemet i 2021. I dag är det så att konsumenterna betalar 2,2 till 2,5 cent per kWh extra på din elräkning. Men efter 2021 kommer inte FRP och de andra parterna att människor kommer att släppa avgiften, som i en normal konsumtion av en 120 kvadratmeter radhus representerar cirka 700 miljoner årligen. Avgiften istället öronmärkta Enova, som sedan fästs en ny kassaflöde 1,2 till 1,5 miljarder kronor per år - en kraftig ökning från nuvarande budget på 2,5 miljarder.

- Enova kommer att få ett helt nytt mandat som minskade utsläpp av växthusgaser och utvecklingen av klimat- och miljöteknologi är överlägsen. Offentligt stöd kommer att gå från att subventionera kända förnybar, att stödja den nya miljö- och klimatteknik, vilket i sin tur kan bidra till att minska utsläppen av växthusgaser globalt, säger Tina Bru, konservativ talesman i frågan.

- Men hur kan FRP stödja en ny skattehöjning då de flesta människor kunde äntligen bli av med en annan?

- Eftersom Enova är också för de flesta människor, med en hel del bra stöd. Och för de flesta gäller Parisavtalet, som kräver utsläppsminskningar. Vad vi ser är att det kommer att bli låga elpriser inom överskådlig framtid. För konsumenten är att stärka förmågan att välja goda klimatlösningar, säger Korsberg.

Överenskommelsen mellan de fyra parterna, och speciellt motsatser i klimatpolitiken, vänstern och Fremskrittspartiet är viktigt bortom den specifika politik. Fram till parlamentsvalet i 2017, är det just på detta område det finns störst risk för att stödmur sprickor i regeringen. För närvarande talar om miljöskatter, inklusive bränsleskatter, så svåra att Erna Solberg och Siv Jensen tvungen att ingripa i förra veckan. Och i den nationella budgeten för 2017 har lämnat gjort det en förutsättning att den gröna skiftet måste prioriteras.

- Under de senaste åren har vi många beslut där FRP och liberalerna överens, men detta är den första brett samförstånd om klimatområdet under den här mandatperioden mellan de fyra parterna, säger Elvestuen.

- Detta avtal bör definitivt vara en inspiration för det framtida arbetet med klimat mellan de fyra parterna, säger Korsberg.

Re: Norge ska sluta sälja fossilbilar 2025

Postat: 04 jun 2016 12:25
av Delta
Undrar om vår S+MP regering har kommit lika långt? Ska inte Sverige ha ledartröjan i miljöarbetet för att nå Parismålen?

Re: Norge ska sluta sälja fossilbilar 2025

Postat: 04 jun 2016 12:31
av MKw
Varför google-svenska? Kempetorskar Du inte norsk? :D

Re: Norge ska sluta sälja fossilbilar 2025

Postat: 04 jun 2016 12:50
av MKw
Marknaden reagerar förmodligen snabbare. Prisras på fossilbilar i mellanklassen när model 3 kommer ut på marknaden och andra tillverkare också presenterar rena elbilar.
Folk svänger snabbt när de upptäcker hur skönt och bekvämt det är.

Re: Norge ska sluta sälja fossilbilar 2025

Postat: 04 jun 2016 13:21
av Jerker
MKw skrev:
Varför google-svenska? Kempetorskar Du inte norsk? :D
Ja, frågan är vilket som är värst... :?

Re: Norge ska sluta sälja fossilbilar 2025

Postat: 04 jun 2016 13:47
av Jerker
Här är den norska texten:
Gruppemøtene i Høyre, Frp, KrF og Venstre banket onsdag gjennom en banebrytende enighet om energimeldingen som olje- og energi­minister Tord Lien la frem i april. I 16 punkter og felles merknader forsterker partiene regjeringens forslag.

– Nå er det ikke lenger bare en kraftmelding, men en klima­melding, sier Venstres nestleder Ola Elvestuen.

– Vi har lagt til en ny dimensjon, sier Frps Øyvind Korsberg.

Han og Frp i energi- og miljø­komiteen omfavner nå Parisavtalen, som for Norge og EU betyr 40 prosent reduksjon i klimautslippene innen 2030, og hevder avtalen «gjelder for folk flest» og at «vi kjører til Paris med null- og lavutslipp».

«Positive virkemidler»

Konkret er partiet blitt enig med Høyre, KrF og Venstre om at «regjeringen i forslaget til Nasjonal Transportplan for 2018–2029 fastsetter måltall for antall lav- og null­utslippskjøretøy, herunder personbiler, varebiler, busser og tunge kjøretøy i 2025 som følger vedtatte klimamål og det teknologiske potensialet fra fagetatene».

Det avgjørende her er henvisningen til måltall og fagetater. For Frp slutter seg dermed til transportetatene som blant annet sier at «Etter 2025 skal nye privatbiler, bybusser og lette varebiler være nullutslippskjøretøy – Innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser, 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy.»

– Det blir bare salg av nullutslippsbiler i 2025, sier Elvestuen.

Frps Korsberg er enig:

– Ja, når vi bruker positive virkemidler som gjør at forbrukeren får gode valgmuligheter, går det i den retningen, særlig når Enova skal rulle ut ladestasjoner for hydrogen.

Nullutslippsfordeler

Selv om energimeldingen de er blitt enige om, ikke omfatter avgiftsregimet på biler, som det ble enighet om ifjor, mener Elvestuen og de andre at meldingen gir klare føringer til finanspolitikerne om at blant annet elbilfordelene må fortsette utover 2017, dagens grense.

– Ja, tiltakene må settes ut fra at du skal nå måltallene for nullutslippskjøretøy, sier Elvestuen.

– Men det er ikke gitt at alle virkemidlene skal være like i 2023 som i dag, sier Høyres Tina Bru.

– Folk skal være trygge på at det skal være vesentlig billigere med nullutslipp enn en tradisjonell bil, sier Elvestuen.

Ny avgift

Frp og de andre borgerlige partiene er også enige om å avvikle den grønne elsertifikatordningen i 2021. I dag er det slik at forbrukerne betaler 2,2 til 2,5 øre per kWh ekstra på strømregningen. Men etter 2021 vil ikke Frp og de andre partiene at folk skal slippe avgiften, som i et normalforbruk på et 120 kvadratmeter rekkehus utgjør cirka 700 kroner årlig. Avgiften skal i stedet øremerkes Enova, som da blir sikret en ny kontantstrøm på 1,2 til 1,5 milliarder årlig – en kraftig økning fra dagens budsjett på 2,5 milliarder.

– Enova får et helt nytt mandat der reduserte klimagassutslipp og utvikling av klima- og miljøteknologi er overordnet. Offentlig støtte skal gå fra å subsidiere kjent fornybarteknologi, til å støtte opp under ny miljø- og klimateknologi, som i sin tur kan bidra til å redusere klima­gassutslipp globalt, sier Tina Bru, Høyres talsperson i saken.

– Men hvordan kan Frp støtte en ny avgiftsøkning når folk flest endelig kunne bli kvitt en annen?

– Fordi Enova også er for folk flest, med mange gode støtteordninger. Og for folk flest gjelder Parisavtalen, som forutsetter utslippskutt. Det vi ser, er at det vil være lave strømpriser i overskuelig fremtid. For forbrukeren er dette å styrke muligheten for å velge gode klimaløsninger, sier Korsberg.

Enigheten mellom de fire partiene, og spesielt motpolene i klimapolitikken, Venstre og Frp, er viktig utover den konkrete politikken. Frem til stortingsvalget i 2017 er det nettopp på dette feltet det er størst fare for at støtte­muren sprekker for regjeringen. For øyeblikket er forhandlingene om grønn skatt, inkludert drivstoff­avgiftene, så vanskelige at Erna Solberg og Siv Jensen måtte gripe inn i forrige uke. Og i arbeidet med statsbudsjettet for 2017 har Venstre satt som forutsetning at det grønne skiftet må prioriteres.

– I de siste årene har vi mange enkeltvedtak der Frp og Venstre er enige, men dette er den første brede enigheten på klimafeltet i denne stortingsperioden mellom de fire partiene, sier Elvestuen.

– Denne enigheten bør absolutt være en inspirasjon for det videre arbeidet på klima mellom de fire partiene, sier Korsberg.

Re: Norge ska sluta sälja fossilbilar 2025

Postat: 04 jun 2016 21:05
av bylund
Det handlar alltså om mål och inte någon sorts försäljningsstopp vad jag förstår.
Verdens Gang skrev:
De borgerlige er enige om at det ikke skal selges nye bensin- eller dieselbiler fra 2025, skriver Dagens Næringsliv.

Sammen med et flertall på Stortinget vil partiene også pålegge forbrukerne en ny klimaavgift på strøm.

I en pressemelding fra Høyres stortingsgruppe natt til fredag kalles oppslaget «misvisende».

– Det er ikke snakk om å forby salg av diesel- og bensinbiler i 2025, slik man kan få inntrykk av i Dagens Næringsliv, sier Tina Bru, som er andre nestleder i energi- og miljøkomiteen i en pressemelding natt til fredag.

Re: Norge ska sluta sälja fossilbilar 2025

Postat: 05 jun 2016 19:11
av Daoops
bylund skrev:
Det handlar alltså om mål och inte någon sorts försäljningsstopp vad jag förstår.
Verdens Gang skrev:
De borgerlige er enige om at det ikke skal selges nye bensin- eller dieselbiler fra 2025, skriver Dagens Næringsliv.

Sammen med et flertall på Stortinget vil partiene også pålegge forbrukerne en ny klimaavgift på strøm.

I en pressemelding fra Høyres stortingsgruppe natt til fredag kalles oppslaget «misvisende».

– Det er ikke snakk om å forby salg av diesel- og bensinbiler i 2025, slik man kan få inntrykk av i Dagens, sier Tina Bru, som er andre nestleder i energi- og miljøkomiteen i en pressemelding natt til fredag.
A precis, tror inte riktigt dom var beredda på att det här skulle träffa Elons tvitter-fläkt. Undra om Ford genom Exxon plockade upp luren rent av till Tina Bru..

Re: Norge ska sluta sälja fossilbilar 2025

Postat: 05 jun 2016 19:54
av Elputte
Fossilbilstillverkarna lär knappast ge sig utan kamp.