Volvo c30 - tankar efter en dag med den
Postat: 04 jun 2016 21:35
Hyrde en c30 Electric idag från sunfleet. Hade inte speciellt höga förhoppningar om den eftersom den är gammal med elbilsmått mätt, 5år. Men jag blev positivt överraskad. Runt 10mil räckvidd och kul att köra. Bara typ1 3,6kW på sunfleets bilar dock. Men bra ljudsystem!
Volvo c30 generellt är en trevlig bil att köra. Känns rejäl. Typ som en golf trots är den är mindre och med eldrift blir den så klart ännu trevligare. Pigg och bra gasrespons, som en leaf, inte riktigt som en zoe i pigghet men klart rejälare bil i övrigt. Bilen har riktigt fin regen, typ som tesla eller bmw eller leaf på "b". Laddning sker framifrån med ett typ 1 uttag. Senare kom en uppdatering med typ 2 22kW men det hade inte denna. Vi åkte 85km, laddade upp 5km när vi var hemma och kom tillbaka till parkeringen med 15km. Vi åkte 50/50. i stan och motorväg runt 90km/h. Så ungefär som en leaf eller alla andra elbilar utom tesla snarare.
På agendan stod att åka till bauhaus i Bromma, ett mycket dåligt val av dag kan tilläggas, Stockholm maraton, gick knappt att ta sig fram i stan. Det första vi möttes av var analoga reglage i bilen, sjukt roligt, fett retro: 130km stod det på mätaren och med den analoga batteri mätaren på max körde vi iväg. Väl i Bromma bauhaus såg vi en kompis. Vem av er var det som var där vid två tiden? Var tvungen att ta en bild: Körde hem igen, testade att ladda lite shucko, gick bra men ingen aning om vilken strömstyrka jag laddade med, ingen säkring gick iaf. Fick fem km laddning på en halvtimme typ. Åkte vidare till ågesta, klättrade, till Bromma igen o släppte av tjejen. Tillbaka till city men åkte fel vid karlberg och fick lov att åka enda till sveavägen innan jag kunde vända.
Tryckte plattan i mattan en gång på slutet, bilen började rycka lite som en fossilbil som håller på att få soppatorsk
. Märkte då att en batterilampa hade tänts och att den analoga batteri mätaren var i botten. Men på skärmen stod det 15km fortfarande. I övrigt kunde man inte göra så mycket i bilen. Det märks att den är gammal, men det gjorde inte så mycket. Men kul var det. Hyra den igen kan jag definitivt göra, men bara för stadskörning. Synd att den saknar snabbladdning.
Volvo c30 generellt är en trevlig bil att köra. Känns rejäl. Typ som en golf trots är den är mindre och med eldrift blir den så klart ännu trevligare. Pigg och bra gasrespons, som en leaf, inte riktigt som en zoe i pigghet men klart rejälare bil i övrigt. Bilen har riktigt fin regen, typ som tesla eller bmw eller leaf på "b". Laddning sker framifrån med ett typ 1 uttag. Senare kom en uppdatering med typ 2 22kW men det hade inte denna. Vi åkte 85km, laddade upp 5km när vi var hemma och kom tillbaka till parkeringen med 15km. Vi åkte 50/50. i stan och motorväg runt 90km/h. Så ungefär som en leaf eller alla andra elbilar utom tesla snarare.
På agendan stod att åka till bauhaus i Bromma, ett mycket dåligt val av dag kan tilläggas, Stockholm maraton, gick knappt att ta sig fram i stan. Det första vi möttes av var analoga reglage i bilen, sjukt roligt, fett retro: 130km stod det på mätaren och med den analoga batteri mätaren på max körde vi iväg. Väl i Bromma bauhaus såg vi en kompis. Vem av er var det som var där vid två tiden? Var tvungen att ta en bild: Körde hem igen, testade att ladda lite shucko, gick bra men ingen aning om vilken strömstyrka jag laddade med, ingen säkring gick iaf. Fick fem km laddning på en halvtimme typ. Åkte vidare till ågesta, klättrade, till Bromma igen o släppte av tjejen. Tillbaka till city men åkte fel vid karlberg och fick lov att åka enda till sveavägen innan jag kunde vända.
Tryckte plattan i mattan en gång på slutet, bilen började rycka lite som en fossilbil som håller på att få soppatorsk
. Märkte då att en batterilampa hade tänts och att den analoga batteri mätaren var i botten. Men på skärmen stod det 15km fortfarande. I övrigt kunde man inte göra så mycket i bilen. Det märks att den är gammal, men det gjorde inte så mycket. Men kul var det. Hyra den igen kan jag definitivt göra, men bara för stadskörning. Synd att den saknar snabbladdning.