Sida 1 av 2

Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 05 jun 2016 19:09
av Johnny_B
Någon som har erfarenheter av spacers på sin Model S?

Jag har 19" på min och känner mig inte jätte-nödig på att skaffa större fälgar, men jag skulle gärna se att mina hjul kommer ut ur hjulhusen mer och ligger lite mer i linje med karossen.

Nu är jag inte inne på att stövla in på Feltema och yxa några påsar med spacers där, utan antingen låta fräsa en uppsättning, eller hitta ett seriöst företag som har modellspecifika spacers på hyllan. Nya hjulbultar kommer att behövas i samma veva - jag vet.

Så. Hur mycket vågar man sätta på innan det börjar bli vanskligt? Jag vill inte äventyra säkerheten eller körbarheten. Jag vet att de kan behöva balanseras för att jag inte ska få vibrationer.
Nu har jag "bara" en 85D så inga Ludicrous-prestanda måste beaktas, men jag brukar köra tämligen aktivt..

Tacksam för input och erfarenheter.

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 05 jun 2016 20:52
av 12man
har du hjulbult på din? jag har muttrar

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 00:36
av Johnny_B
Då har förmodligen jag också muttrar.

Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 06:14
av Tars
Har en kontakt i Huddinge som fixade iordning en massa olika saker till min rs6:a för några år sen. Noggrann och bra priser. Har verkstaden hemma. Ska jag skicka över nr?

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 07:27
av Challe76a
Jag har ett annat ET mått på mina fälgar och då tar det i lite vid fullt rattutslag när man backar. Men snyggt är det. Har slutat vrida fullt på ratten.

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 07:46
av Johnny_B
Tars skrev:
Har en kontakt i Huddinge som fixade iordning en massa olika saker till min rs6:a för några år sen. Noggrann och bra priser. Har verkstaden hemma. Ska jag skicka över nr?
Hemskt gärna!

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 09:25
av Tars
Bild

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 10:32
av Johnny_B
Tack Tars!

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 11:18
av kontakten2
ska du ha nya pinnbultar?
Jag körde med +ET20 mot orginal och utan stänkskydd fram så blir det väldigt mycket blästring av sidan ...

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 13:15
av Johnny_B
Längre pinnbultar lär behövas för att inte äventyra hållfastheten.

Jag ska låta montera transparent folie på utsatta ställen för att undvika blästring av lacken. Det finns ett företag ett par mil härifrån som tydligen har svart bälte i foliering.

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 13:42
av apkungen
Varför? För att få den att bli "fusktuff"? :p

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 15:25
av Johnny_B
apkungen skrev:
Varför? För att få den att bli "fusktuff"? :p
Helt korrekt.

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 18:04
av kontakten2
Såvida du har 3gängvarv är du Safe . Kan du inte hitta några bmwfälgar? Har lägre ET och du kan enkelt få 3dprintat centreringsringar i plast så de passar Teslan.

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 19:09
av apkungen
Johnny_B skrev:
apkungen skrev:
Varför? För att få den att bli "fusktuff"? :p
Helt korrekt.
Smart. Ska nog jag också göra när model 3 kommer. Kommer att skaffa de mindre fälgarna och de smalaste för att få lite mer räckvidd. Och med detta ser det nästan lika fett ut som ett par saftigare sulor.

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 19:14
av Johnny_B
kontakten2 skrev:
Såvida du har 3gängvarv är du Safe . Kan du inte hitta några bmwfälgar? Har lägre ET och du kan enkelt få 3dprintat centreringsringar i plast så de passar Teslan.
3 gängvarv? Räcker det?

Jag trivs med utseendet på mina Tesla original 19", de sitter bara något för långt in. Ett tag letade jag BMW-fälgar, men jag slutade ganska snabbt.

Det kommer handla om 10 mm fram och 15 mm bak tror jag. Juryn är fortfarande ute på den bedömningen.

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 20:29
av kontakten2
Efter 3 varv har du högre styrka än i bulten.
Nu kan jag inte Teslan bult helt hundra men tror det är M14x1.5 så du kan mäta vad du har till godo utan mutter.
5mm borde du lätt klara

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 21:01
av Johnny_B
kontakten2 skrev:
Efter 3 varv har du högre styrka än i bulten.
Nu kan jag inte Teslan bult helt hundra men tror det är M14x1.5 så du kan mäta vad du har till godo utan mutter.
5mm borde du lätt klara
Se där. Man lär så länga man hänger på teslaclubsweden.se
Tackar för kunskapen!

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 21:50
av Nicke Nyfiken
Johnny_B skrev:
kontakten2 skrev:
Efter 3 varv har du högre styrka än i bulten.
Nu kan jag inte Teslan bult helt hundra men tror det är M14x1.5 så du kan mäta vad du har till godo utan mutter.
5mm borde du lätt klara
Se där. Man lär så länga man hänger på teslaclubsweden.se
Tackar för kunskapen!
3 varv... Kan du posta en bild här på forumet sedan när bärgaren lyfter upp din bil utan hjul. :shock:

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 23:45
av mahulkp
kontakten2 skrev:
Efter 3 varv har du högre styrka än i bulten.
Nu kan jag inte Teslan bult helt hundra men tror det är M14x1.5 så du kan mäta vad du har till godo utan mutter.
5mm borde du lätt klara
Jo tjena! Du får nog läsa på lite innan du rekommenderar livsfarliga lösningar. Lite lästips i ämnet: http://handbok.sfnskruv.se/template.asp ... GuideLines

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 23:49
av Jorma
När jag läste mekanik (i slutet av 60-talet) så gällde bultens diameter i gänglängd för att få max styrka och det är tydligen lite ändrat, läs på sidan 12 i Bultens handbok om kraven som gäller i europa idag:
0,9 x diametern alltså M14 är D 14 mm och då ska gängan vara använd 90% i längd av den diametern = 12,6 mm.

http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens ... andbok.pdf

Med 5 mm i gänglängd är det bärgningsbil som gäller i bästa fall, kanske kombinerat med ambulans och eller likbil.

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 06 jun 2016 23:55
av mahulkp
Jorma skrev:
När jag läste mekanik (i slutet av 60-talet) så gällde bultens diameter i gänglängd för att få max styrka och det är tydligen lite ändrat, läs på sidan 10 i Bultens handbok om kraven som gäller i europa idag:
0,9 x diametern alltså M14 är D 14 mm och då ska gängan vara använd 90% i längd av den diametern = 12,6 mm.

http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens ... andbok.pdf

Med 5 mm i gänglängd är det bärgningsbil som gäller i bästa fall, kanske kombinerat med ambulans och eller likbil.
Oftast är det ett mjukare material i muttern än i pinnbulten vilket gör att man bör räkna på 1,5d. Dessutom är de första 2 varven styrande dvs klara inte full belastning. Så det behövs snarare 20 mm om man inte vill riskera att tappa ett hjul.

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 07 jun 2016 00:18
av Johnny_B
Det ska bli intressant att se hur många mm det är i gängstigning som greppar original innan jag ens gör något och sedan jämföra med Bultens handbok.

Jag lovar att hålla alla underlättade.

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 07 jun 2016 00:30
av kontakten2
Vad får ni 5mm gänglängd ifrån? 5mm i tidigare inlägg var ref till spacer. Det är antagligen gott om gängor kvar i muttern efter 5mm spacer men bad honom mäta upp detta. Ni hade kanske inte bättre stål än 4.4 på 60talet så förstår om det lät hårt med "3 gängvarv" ;)

http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=159

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 07 jun 2016 00:56
av lator
Eftersom alla hållfasthetens gurus redan är inkopplade så behöver jag väl egentligen inte skriva något men eftersom ursprungsfrågan gällde erfarenhet av spacers så kan jag ju delge min åsikt i den frågan.

När man konstruerar något (exempelvis en hjulupphängning) så har man vissa villkor att uppfylla. Krafterna på konstruktionen måste beräknas och sen ska man ha vissa säkerhetsfaktorer beroende på typ av konstruktion. Om man flyttar ut kraftcentra i en framvagns hjulupphängning så ändras krafterna (och även geometrin) i hela konstruktionen. Brytkrafterna på axeltapp och hjullager ökar kraftigt om man flyttar ut hjulet. Nu är detta i normala fall inga problem eftersom man redan har räknat in en säkerhetsfaktor på minst 3 men om man stressar konstruktionen så kan man nå till den punkt då man överskrider hållfastheten i konstruktionen om man har "fipplat" med måtten. Lite samma sak är det givetvis med gängor. 3 gängvarv räcker till om man kan räkna med full hållfasthet på de varven men kan man verkligen det? Skadade gängor, styrvarv, konformning... många faktorer blir det och regeln att räkna på att gänglängden ska motsvara skruvens diameter ger en bra säkerhet.

Min åsikt är alltså: DONT TAMPER WITH IT!

Dessutom så har en "bult" inga gängor och därför ska det benämnas hjulskruv! (om det inte är en mutter...)

Följdfråga: Vad kallar man en "mutter utan gänga"???

Re: Erfarenheter av spacers någon?

Postat: 07 jun 2016 10:03
av HelectriC
lator skrev:

Följdfråga: Vad kallar man en "mutter utan gänga"???
är inte det ganska motsägelsefullt? en mutter är väl definierad genom bl.a. sina gängor? blir väl en tjock bricka annars?