Sida 1 av 2
Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 06 jun 2016 14:24
av Shven
Har funderar på vilken laddningsnivå som är bäst för en Tesla S som rullar oftare långa sträckor och få korta. Det betyder att den ofta står silla någon vecka eller två mellan körningarna.
Synd men så är det!
Vilken laddningsnivå är bäst för batteriet när den står? 10 50 ellr 90 %? Eller något där emellan? Inga problem för en lägre laddningsgrad för jag kan ladda uppdragen innan jag ska iväg.
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 06 jun 2016 14:42
av Nicke Nyfiken
Inte 10% och inte 90%. Någonstans mittemellan.
Jag hade ställt laddningen på 50 %, och haft sladden inkopplad om jag skulle låta bilen stå en vecka eller två.
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 06 jun 2016 15:40
av bylund
Som Nicke Nyfiken är inne på: Det är extremerna som är dåliga för batteriet, så det viktigaste är att inte låta bilen stå på över 90 % ett längre tag (eller nästan urladdat). Runt 50 % är nog bra förvaringsläge, men ska väga mot hur plötsligt du kan inse att du kommer behöva mer såklart, och hur stora problem du får om det råkar vara strömavbrott när du ska iväg och då inte kan ladda.
Själv brukar jag vardagsladda till 70-80 % och ställa ner på 60 % om jag ska lämna bilen ett längre tag.
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 06 jun 2016 16:59
av Shven
Ni resonerar som jag. Tänker mig att det finns en balanspunkt i batteriet när det slits som minst. Vet o te om ni båda har en djupare kunskap om Teslas batterier. Nu vet jag inte om ni har en djup kunskap om Li-Jon batterier eller resonerar som jag. Det är ju inte säkert att vårt resonemang stämmer.
Finns det någon i Teslaklubben som har en djup kunskap om Li-Jon batterier?
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 06 jun 2016 17:50
av Nicke Nyfiken
Shven skrev:Ni resonerar som jag. Tänker mig att det finns en balanspunkt i batteriet när det slits som minst. Vet o te om ni båda har en djupare kunskap om Teslas batterier. Nu vet jag inte om ni har en djup kunskap om Li-Jon batterier eller resonerar som jag. Det är ju inte säkert att vårt resonemang stämmer.
Finns det någon i Teslaklubben som har en djup kunskap om Li-Jon batterier?
Jag är ingen batteriexperter men jag har läst på en hel del om skötsel av Li-Ion batterier, och jag har pratat mycket med riktiga batteriexperter som jag kommit i kontakt med på jobbet, om just hanteringen av batterier. Det är bara att konstatera att det inte är en exakt vetenskap utan det varierar lite bland experterna beroende av deras egna erfarenheter.
Men när det gäller förvaring tycks de flesta vara överens om att 50-60% SOC är bäst för Li-Ion batterier.
Och jag tror inte det är en slump att laddningsgränsen är satt till 50% som lägst på Teslan.
Hade t ex 30% varit optimalt, så hade det givetvis gått att ställa laddningen så lågt. Och hade det bästa varit 70% SOC så hade det antagligen inte gått att ställa laddningen lägre än så.
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 06 jun 2016 21:31
av drakbane
Glasklara svar som vanligt

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 06 jun 2016 22:17
av Shven
Tack för kloka synpunkter. Det låter rimligt o logiskt att ladda 50-60%.Har läst mycket om Tesla och batteri och om andra Li-Jon batterier men har inte sett något svar på denna fråga.
Kan vara en viktig fråga. Kanske många kör upp laddningen till 90% även om man inte ska köra på några dagar. Kan ha betydelse för degradering?
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 06 jun 2016 22:30
av EnTraktor
Nu är jag ingen batteriexpert men vad jag förstått finns det ett antal olika typer av Li-ion batterier som har väldigt olika egenskaper. Så det som stämmer in på en typ Li-ion batteri, kanske inte alls stämmer in på en annan typ.
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
http://investingnews.com/daily/resource ... batteries/
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 07 jun 2016 08:06
av Jerker
Här är en intressant artikel om hur mycket batterikapaciteten har minskat på Teslor som gått >16.000 mil. Ingen har tappat mer än 8%. Undrar hur många av dessa som har laddat så försiktigt det går och skött sina batterier som små bebisar?
http://electrek.co/2016/06/06/tesla-mod ... gradation/
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 07 jun 2016 08:53
av sondell
Tänker tidsgenomsnitt 50% jag. Som det optimala. Även om det är ickelinjärt

. Då avgör ju användandet var man bör sätta gränsen. Men står nog ändå oftare på 60 än 50 % hos mig. Tror inte det spelar så stor roll.
Att 10% SOC skulle vara farligt har jag aldrig hört. Det som är farligt är om man kommer under en viss nivå så cellerna förstörs. Dit är det en bit kvar även om man kört slut på reserven under 0 km. Dock är det stressande för batteriet att dra ut mkt ström vid låg SOC. Det skyddar bilen åt oss genom de steckade linjerna med effektbegränsningen. Ska bilen stå när det är kallt hade jag också hållit mig över 10 % på batteriet. Och ska den stå länge ska man ha buffer för vampire drain 1% om dagen. Men vid körning inga problems. Kör alltid till 0 km. Är ju snabbast att ladda vid låga SOC

.
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 07 jun 2016 09:03
av sondell
Jerker skrev:Här är en intressant artikel om hur mycket batterikapaciteten har minskat på Teslor som gått >16.000 mil. Ingen har tappat mer än 8%. Undrar hur många av dessa som har laddat så försiktigt det går och skött sina batterier som små bebisar?
http://electrek.co/2016/06/06/tesla-mod ... gradation/
Ja är intressant. Men är inte direkt statistiskt säkerställt

. 4 bilar eller något sådant. Men hade varit intressant att veta detaljerna bakom deras laddning. Youtube Björns batteri har väl också gått mer än 16000 mil.
En bil som alltid laddas till 90% men kör väldigt mycket har ju genomsnittlig SOC ganska lågt och vid 90% väldigt korta tider. Är ju i så fall sämre att ha 90% laddnivå och köra mindre så att den oftare blir stående längre tid med högre SOC och kanske aldrig kommer ner till låga SOC överhuvudtaget. AV denna anledning man har möjlighet att välja daglig laddning ned till 50% om man kör lite. Kör man mycket orkar man väl inte stå att ladda fullt på en SC heller. Är ju bara tidsslöseri

. Gör ju aldrig jag heller. Men antalet 100% laddningar och antalet SC laddningar på dessa långbilar hade varit intressant att veta.
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 07 jun 2016 09:32
av sondell
Nicke Nyfiken skrev:Shven skrev:Ni resonerar som jag. Tänker mig att det finns en balanspunkt i batteriet när det slits som minst. Vet o te om ni båda har en djupare kunskap om Teslas batterier. Nu vet jag inte om ni har en djup kunskap om Li-Jon batterier eller resonerar som jag. Det är ju inte säkert att vårt resonemang stämmer.
Finns det någon i Teslaklubben som har en djup kunskap om Li-Jon batterier?
Jag är ingen batteriexperter men jag har läst på en hel del om skötsel av Li-Ion batterier, och jag har pratat mycket med riktiga batteriexperter som jag kommit i kontakt med på jobbet, om just hanteringen av batterier. Det är bara att konstatera att det inte är en exakt vetenskap utan det varierar lite bland experterna beroende av deras egna erfarenheter.
Men när det gäller förvaring tycks de flesta vara överens om att 50-60% SOC är bäst för Li-Ion batterier.
Och jag tror inte det är en slump att laddningsgränsen är satt till 50% som lägst på Teslan.
Hade t ex 30% varit optimalt, så hade det givetvis gått att ställa laddningen så lågt. Och hade det bästa varit 70% SOC så hade det antagligen inte gått att ställa laddningen lägre än så.
30% kan ju vara bra det, men inte som max laddnivå för då är ju medel SOC alltför låg. Om man tanker använda bilen alltså. Men vid långtidslagring är ju låg spänning och låga temperaturer det bästa som jag förstått det. NASAs studier för satelliter visar på en optmimal max laddnivå på ca 70%, om man tar hänsyn till livstid och användbar energi om jag förstod det rätt. Hänsyn bara till livstid kan ju då vara lägre.
Citat från elbilforum.no
[
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg454136]
The cathode (positive electrode) develops a similar restrictive layer known as electrolyte oxidation. Dr. Dahn stresses that a voltage above 4.10V/cell at elevated temperature causes this, a demise that can be more harmful than cycling a battery. The longer the battery stays in a high voltage, the faster the degradation occurs.
The build-up can result in a sudden capacity loss that is difficult to predict by testing the duration of a battery through cycling alone. This phenomenon had been known for some years and measuring the coulombic efficiency can verify these effects in a more scientific and systematic manner than mere cycling.
Similar to an EV, Li-ion in satellites must also endure a lifespan of eight years and more. To achieve this, the cells are charged to only 3.90/cell and lower. An interesting discovery was made by NASA in that Li-ion dwelling above 4.10V/cell tend to decompose due to electrolyte oxidation on the cathode, while those charged to lower voltages lose capacity due to the SEI buildup on the anode.
NASA reports that once Li-ion passes the eight year mark after having delivered about 40,000 cycles in a satellite, cell deterioration caused by these phenomenon progresses quickly. Charging to 3.92V/cell appears to provide the best compromise in term of maximum longevity, but this reduces the capacity to only about 60 percent. (See BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries)
70% = 3.92v
80% = 4.01v
90% = 4.11v
100% = 4.20v
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 07 jun 2016 12:14
av Shven
Jerker skrev:Här är en intressant artikel om hur mycket batterikapaciteten har minskat på Teslor som gått >16.000 mil. Ingen har tappat mer än 8%. Undrar hur många av dessa som har laddat så försiktigt det går och skött sina batterier som små bebisar?
http://electrek.co/2016/06/06/tesla-mod ... gradation/
Rätt fantastiskt att Tesla simulerat 80000 mil och har 80 % batterikapacitet kvar. Det ät kanske inte så konstigt att de kan lova 8 år och obegränsad körsträcka! 10000 mil per år i 8 år!! Kan vara intressant att veta.
Fortfarande är det så att många är nyfikna på Tesla men är rädda för att batteriet ska behöva bytas till mycket stora kostnader.
Har du sett någon artikel om tidsdegradering av batterierna? Med tanke på 8 års garanti kan knappast detta heller vara ett problem. Allt eftersom elbilar kommer att bli vanligare kommer också körsträckorna per bil att sjunka.
Hur ser en ICE ut efter 80000 mil? Motorn bytt ggr x2?
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 07 jun 2016 12:22
av Shven
sondell skrev:Nicke Nyfiken skrev:Shven skrev:Ni resonerar som jag. Tänker mig att det finns en balanspunkt i batteriet när det slits som minst. Vet o te om ni båda har en djupare kunskap om Teslas batterier. Nu vet jag inte om ni har en djup kunskap om Li-Jon batterier eller resonerar som jag. Det är ju inte säkert att vårt resonemang stämmer.
Finns det någon i Teslaklubben som har en djup kunskap om Li-Jon batterier?
Jag är ingen batteriexperter men jag har läst på en hel del om skötsel av Li-Ion batterier, och jag har pratat mycket med riktiga batteriexperter som jag kommit i kontakt med på jobbet, om just hanteringen av batterier. Det är bara att konstatera att det inte är en exakt vetenskap utan det varierar lite bland experterna beroende av deras egna erfarenheter.
Men när det gäller förvaring tycks de flesta vara överens om att 50-60% SOC är bäst för Li-Ion batterier.
Och jag tror inte det är en slump att laddningsgränsen är satt till 50% som lägst på Teslan.
Hade t ex 30% varit optimalt, så hade det givetvis gått att ställa laddningen så lågt. Och hade det bästa varit 70% SOC så hade det antagligen inte gått att ställa laddningen lägre än så.
30% kan ju vara bra det, men inte som max laddnivå för då är ju medel SOC alltför låg. Om man tanker använda bilen alltså. Men vid långtidslagring är ju låg spänning och låga temperaturer det bästa som jag förstått det. NASAs studier för satelliter visar på en optmimal max laddnivå på ca 70%, om man tar hänsyn till livstid och användbar energi om jag förstod det rätt. Hänsyn bara till livstid kan ju då vara lägre.
Citat från elbilforum.no
[
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg454136]
The cathode (positive electrode) develops a similar restrictive layer known as electrolyte oxidation. Dr. Dahn stresses that a voltage above 4.10V/cell at elevated temperature causes this, a demise that can be more harmful than cycling a battery. The longer the battery stays in a high voltage, the faster the degradation occurs.
The build-up can result in a sudden capacity loss that is difficult to predict by testing the duration of a battery through cycling alone. This phenomenon had been known for some years and measuring the coulombic efficiency can verify these effects in a more scientific and systematic manner than mere cycling.
Similar to an EV, Li-ion in satellites must also endure a lifespan of eight years and more. To achieve this, the cells are charged to only 3.90/cell and lower. An interesting discovery was made by NASA in that Li-ion dwelling above 4.10V/cell tend to decompose due to electrolyte oxidation on the cathode, while those charged to lower voltages lose capacity due to the SEI buildup on the anode.
NASA reports that once Li-ion passes the eight year mark after having delivered about 40,000 cycles in a satellite, cell deterioration caused by these phenomenon progresses quickly. Charging to 3.92V/cell appears to provide the best compromise in term of maximum longevity, but this reduces the capacity to only about 60 percent. (See BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries)
70% = 3.92v
80% = 4.01v
90% = 4.11v
100% = 4.20v
Sedan är det frågan om Teslas laddning 100% i bilen är att jämföra med 60, 70, 80, 90 eller 100 % i tabellen ovan?
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 07 jun 2016 12:52
av Eximos
sondell skrev:
Youtube Björns batteri har väl också gått mer än 16000 mil.
Hans batteri har precis passerat 15k tror jag, han mätte på 15k och fick ca 5% degradering, men han hade dåligt väder med regn så han var inte så säker på resultatet. Det är väldigt svårt o mäta exakt men om det inte är märkbart sämre efter 15k mil så räcker de riktigt länge för mig
Cellerna som sitter i Tesla är också anpassade för Tesla så även om man läser mycket om batterier så är det inte säkert att det gäller för kemin i deras celler. Men jag håller med om att låt bilen stå lågt laddad och ladda upp den när du behöver den. Se till att du har tillräckligt med laddning för eventuella överraskningar bara.
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 07 jun 2016 13:10
av LarsL
Bjørn låter bilen stå med någonstans 60% i laddning, när han inte kör den. På resor låter han den aldrig stå påmana eller på 0.
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 07 jun 2016 13:43
av Jerker
LarsL skrev:Bjørn låter bilen stå med någonstans 60% i laddning, när han inte kör den. På resor låter han den aldrig stå påmana eller på 0.
påmana=på max?
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 07 jun 2016 14:56
av sondell
Shven skrev:sondell skrev:Nicke Nyfiken skrev:Shven skrev:Ni resonerar som jag. Tänker mig att det finns en balanspunkt i batteriet när det slits som minst. Vet o te om ni båda har en djupare kunskap om Teslas batterier. Nu vet jag inte om ni har en djup kunskap om Li-Jon batterier eller resonerar som jag. Det är ju inte säkert att vårt resonemang stämmer.
Finns det någon i Teslaklubben som har en djup kunskap om Li-Jon batterier?
Jag är ingen batteriexperter men jag har läst på en hel del om skötsel av Li-Ion batterier, och jag har pratat mycket med riktiga batteriexperter som jag kommit i kontakt med på jobbet, om just hanteringen av batterier. Det är bara att konstatera att det inte är en exakt vetenskap utan det varierar lite bland experterna beroende av deras egna erfarenheter.
Men när det gäller förvaring tycks de flesta vara överens om att 50-60% SOC är bäst för Li-Ion batterier.
Och jag tror inte det är en slump att laddningsgränsen är satt till 50% som lägst på Teslan.
Hade t ex 30% varit optimalt, så hade det givetvis gått att ställa laddningen så lågt. Och hade det bästa varit 70% SOC så hade det antagligen inte gått att ställa laddningen lägre än så.
30% kan ju vara bra det, men inte som max laddnivå för då är ju medel SOC alltför låg. Om man tanker använda bilen alltså. Men vid långtidslagring är ju låg spänning och låga temperaturer det bästa som jag förstått det. NASAs studier för satelliter visar på en optmimal max laddnivå på ca 70%, om man tar hänsyn till livstid och användbar energi om jag förstod det rätt. Hänsyn bara till livstid kan ju då vara lägre.
Citat från elbilforum.no
[
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg454136]
The cathode (positive electrode) develops a similar restrictive layer known as electrolyte oxidation. Dr. Dahn stresses that a voltage above 4.10V/cell at elevated temperature causes this, a demise that can be more harmful than cycling a battery. The longer the battery stays in a high voltage, the faster the degradation occurs.
The build-up can result in a sudden capacity loss that is difficult to predict by testing the duration of a battery through cycling alone. This phenomenon had been known for some years and measuring the coulombic efficiency can verify these effects in a more scientific and systematic manner than mere cycling.
Similar to an EV, Li-ion in satellites must also endure a lifespan of eight years and more. To achieve this, the cells are charged to only 3.90/cell and lower. An interesting discovery was made by NASA in that Li-ion dwelling above 4.10V/cell tend to decompose due to electrolyte oxidation on the cathode, while those charged to lower voltages lose capacity due to the SEI buildup on the anode.
NASA reports that once Li-ion passes the eight year mark after having delivered about 40,000 cycles in a satellite, cell deterioration caused by these phenomenon progresses quickly. Charging to 3.92V/cell appears to provide the best compromise in term of maximum longevity, but this reduces the capacity to only about 60 percent. (See BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries)
70% = 3.92v
80% = 4.01v
90% = 4.11v
100% = 4.20v
Sedan är det frågan om Teslas laddning 100% i bilen är att jämföra med 60, 70, 80, 90 eller 100 % i tabellen ovan?
Det där var för Tesla. De har ingen buffer alls i toppen. Läst av av can-bus folken på elbilforum.no, t.ex. användare Sigurdi och Cookie Monster.
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 07 jun 2016 16:34
av apkungen
Det är definitivt bättre att ladda mellan 20-80% än att hålla på o dutta mellan 45-55%.
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 07 jun 2016 17:15
av sondell
apkungen skrev:Det är definitivt bättre att ladda mellan 20-80% än att hålla på o dutta mellan 45-55%.
Och det baserar du på? Har ju i tester visats att det blir fler laddcykler på den sistnämnda. Kanske delvis beroende på mer värmeutveckling och nu har vi ju batterkylare. Men ändå. "Definitivt bättre".
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 08 jun 2016 01:53
av Nicke Nyfiken
sondell skrev:apkungen skrev:Det är definitivt bättre att ladda mellan 20-80% än att hålla på o dutta mellan 45-55%.
Och det baserar du på? Har ju i tester visats att det blir fler laddcykler på den sistnämnda. Kanske delvis beroende på mer värmeutveckling och nu har vi ju batterkylare. Men ändå. "Definitivt bättre".
Jag är också frågande till detta påstående, eftersom jag fått höra från flera batteriexperter att antalet laddcykler på ett Li-Ion batteri är mindre viktigt. Det är snarare längden på cyklerna som kan påverkar livslängden på batteriet. Och det skulle då motsäga att en 20-80% laddning är bättre än flera 45-55% laddningar.
Därför skulle det vara intressant att höra vad som ligger bakom detta säkra uttalande.
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 08 jun 2016 07:08
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:sondell skrev:apkungen skrev:Det är definitivt bättre att ladda mellan 20-80% än att hålla på o dutta mellan 45-55%.
Och det baserar du på? Har ju i tester visats att det blir fler laddcykler på den sistnämnda. Kanske delvis beroende på mer värmeutveckling och nu har vi ju batterkylare. Men ändå. "Definitivt bättre".
Jag är också frågande till detta påstående, eftersom jag fått höra från flera batteriexperter att antalet laddcykler på ett Li-Ion batteri är mindre viktigt. Det är snarare längden på cyklerna som kan påverkar livslängden på batteriet. Och det skulle då motsäga att en 20-80% laddning är bättre än flera 45-55% laddningar.
Därför skulle det vara intressant att höra vad som ligger bakom detta säkra uttalande.
Nu blev jag oxo (Nicke) nyfiken

Vi läste ju ganska nyligt att det inte var ngn större skillnad på just detta (Tibors artikel kanske?)
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 08 jun 2016 09:03
av mati
Nicke Nyfiken skrev:sondell skrev:apkungen skrev:Det är definitivt bättre att ladda mellan 20-80% än att hålla på o dutta mellan 45-55%.
Och det baserar du på? Har ju i tester visats att det blir fler laddcykler på den sistnämnda. Kanske delvis beroende på mer värmeutveckling och nu har vi ju batterkylare. Men ändå. "Definitivt bättre".
Jag är också frågande till detta påstående, eftersom jag fått höra från flera batteriexperter att antalet laddcykler på ett Li-Ion batteri är mindre viktigt. Det är snarare längden på cyklerna som kan påverkar livslängden på batteriet. Och det skulle då motsäga att en 20-80% laddning är bättre än flera 45-55% laddningar.
Därför skulle det vara intressant att höra vad som ligger bakom detta säkra uttalande.
Tesla rekommenderar ju att ladda ofta lite, hellre än att ladda sällan mycket. Så visst är det bra för batteriet att hålla sig mellan 45 och 55%. Det enda som kanske blir lidande är procentberäkningen av batterinivån. Men det är ju bara optiskt så att säga.
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 08 jun 2016 10:47
av Gustafsson
Tesla rekommenderar starkt att alltid ansluta bilen när den inte används för att optimera batteriets livslängd. (Bruksanvisning daterad i år). Jag har inte sett något om att man inte bör använda 90% som mål för "daily use". Finns inget skäl att frångå dessa enkla rekommendationer tycker jag...
Batteridegraderingen tycks gå väldigt långsamt. iaf för mig. Har förlorat ca 5 km typical på 2200 mil. Degraderingen är dock svår att bedöma då range plötsligt kan ändra sig efter en ny OTA uppdatering..
" Det bästa sättet att
bevara batteriet är att HA DIN Model S
ANSLUTEN när du inte använder den. Det här
är särskilt viktigt om du inte planerar att köra
Model S under flera veckor. När Model S är
ansluten till elnätet vaknar den upp när det
behövs för att automatiskt upprätthålla en
laddningsnivå som maximerar batteriets
livslängd."
/70D
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Postat: 08 jun 2016 14:25
av JonPersson
Det blir lite fel om man betraktar det hela som ett batteri. Det är ju 7104 batterier grupperade i compartments. Något förenklat kan man säga att när batteriet är tomt är alla celler tomma och när det är laddat 100% är alla fulla. Men på 50% laddning är inte alla celler halvfulla; På den nivån kan vissa celler exempelvis vara 80% och andra 20%. Det är därför lite vanskligt att spekulera i optimal laddnivå. Det viktigaste är att alltid ha bilen inkopplad när man kan. Då kommer den själv att omfördela laddning mellan celler och compartments för att maximera batteripackets livslängd.