Sida 1 av 1

Det här va lite kul

Postat: 17 aug 2014 19:14
av Rich-hard
Norsk artikel på bär dom mäter effekten på alla 3 tesla modellerna.
404 hk på hjulnavet i en vanlig S80 är väl ganska ok.

http://m.dinside.no/929508/tesla-model- ... n-de-lover

Re: Det här va lite kul

Postat: 17 aug 2014 19:47
av lator
Intressant att S60 har det högsta vridmomentet av samtliga modeller. Dessutom bör noteras att trots att det står att mätningarna har utförts på navet så är vridmomentet omräknat till motoraxeln.

Re: Det här va lite kul

Postat: 17 aug 2014 20:17
av Niclas
Tror inte man ska lita särskilt mycket på dessa data, ffa inte vridmomentmätningarna.

Re: Det här va lite kul

Postat: 17 aug 2014 21:44
av Niclas
Det står ju uttryckligen i artikeln att bromsbänken inte klarar av att mäta vridmoment i Teslans kaliber. Därför är det ju bara och ignorera vridmomentsiffrorna helt.
I artikeln står ju att Dynapak bänken kan maximalt mäta 4000Nm på drivaxlarna. P85 är ju specad 600nm vid motorn, och har ju en fast utväxling på 9,73:1. Därför borde P85 ha 9,73 x 600= 5838Nm på drivaxeln (minus lite förluster). Dvs klart mer än vad bänken kan mäta.

Vad finns det för anledning att tro att en tredjepart kan mäta effekt och vrid bättre än Tesla själva? Ska man lita på något är det väl Teslas egna siffror.

Re: Det här va lite kul

Postat: 17 aug 2014 21:57
av hybris
Nej testbänkarna får frispel... Nej S60 har inte mer vrid än P85.. wake up! ;-)