Sida 1 av 1

Ny bilpolicy, noll-CO2 utsläpp efter 2017-07-01

Postat: 09 jun 2016 19:08
av Zalman3
Har pratat med en del småföretag och de avser att införa en ny bilpolicy att bilar som köps in efter 1 juli 2017 måste vara noll CO2 bilar.
Nu när priserna gått ner, räckvidden förlängs, sortimentet ökar, finns längre ingen anledning till att köpa en fossilbil, de är bara dyra och dåliga och ger företaget en miljöbovsstämpel.

För egen del kommer jag aldrig mer köpa en fossilbil, frågan är om jag orkar vänta på modell 3 eller om jag kommer att beställa en modell S.


En Volvo V70 från 2003 kostar 20kr/mil om man kör 3000 mil per år.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2003-73088

En Tesla S 60kw från 2013 kostar 21kr/mil om man kör 3000 mil per år.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2013-90932

Vem vill då köra en 10 år äldre fossilbil?

Re: Ny bilpolicy, noll-CO2 utsläpp efter 2017-07-01

Postat: 09 jun 2016 19:12
av Pontus
Köp en S du lär aldrig ångra dig och nu finns ju en billigare variant än vad som fanns igår ;)

Re: Ny bilpolicy, noll-CO2 utsläpp efter 2017-07-01

Postat: 09 jun 2016 21:02
av Zalman3
Gjorde en snabbkalkyl för en Tesla S60 som körs 3000 mil/år i 3 år, totalt 9000mil på 3 år. Kan dra halva leasing momsen(har därför räknat med 12,5% moms),
fördelade ut bonusen på 60.000kr på 20.000kr per år.
Vet inte exakt vad servicen kostar om man kör 3000 mil per år.
Så det kan tillkomma lite servicekostnad, dock kan man ju lyfta hela momsen på alla extrakostnader, kanske tar ut varandra.

Tesla S60
Leasingkostnad per månad 5108kr(exkl moms) 5747kr(med 12,5% moms) 68964kr/år
Reparationer & service (kr/år) 4767kr
Däckkostnad (kr/år) 3000kr
Bränslekostnad (kr/år) 500kr(nödladdning hemma)
Skatt och besiktning (kr/år) 360kr
Försäkring (kr/år) 6500kr
Förbrukningsmaterial 1500kr
Årskostnad 85591kr
Förhöjd första leasing/år 56145kr(inkl 12,5% moms)
bonus per år -20000kr
Årskostnad (kr) 116736kr
Månadskostnad (kr) 9728kr
Milkostnad vid 3000 mil/år 38,90kr/mil

Tre års förbetald service kostar, 14 300 SEK
En inspektion per år eller per 20 000 km (det som inträffar först), upp till 3 år eller 60 000 km

Däck 4st 245/45 R19 kostar 6000kr

bonus på 60 000 kronor vid inköpstillfället
efter 1 jan 2018

Årsskatt 360 kronor

halvförsäkring 6500kr/år

Laddar gratis på jobbet, kan ladda i nödfall hemma

Förhöjd första leasing 168435kr(inkl 12,5% moms) ger 56145kr/år.

Re: Ny bilpolicy, noll-CO2 utsläpp efter 2017-07-01

Postat: 09 jun 2016 23:20
av danni
Glöm inte inkomstskatt och arbetsgivaravgift på förmånsvärdet, det gör enorm skillnad. Bränslet kan du inte riktigt räkna sådär heller i de flesta fall. Och i dagsläget är det inte ens bestämt att det kommer finnas någon supermiljöbilspremie efter årsskiftet, så det är väldigt iffy att räkna med 60000 kr.

Re: Ny bilpolicy, noll-CO2 utsläpp efter 2017-07-01

Postat: 10 jun 2016 08:49
av Leo
Däckkontot lär nog vara högre än du räknat med även om du letar riktigt billiga däck och kör försiktigt med tanke på slitaget osv. Svårt att hitta vettiga sommar&vinterdäck i Teslas dimensionen för 1500+moms/st inklusive omläggning, balansering osv.

Sen i förslaget så är bonusen 60000 för privatpersoner MEN för företag finns det visa andra beräkningar så att det MAX blir 60000kr.

Men I princip så blir det I alla fall "vettiga" pengar jämför med fossilbilar. Kan tänka mig att restvärdet kan bli bra I och med att bilen KAN uppgraderas/låsas upp för 75kWh I efterhand. Tesla kommer nog inte själva att sälja några BEGAGNADE S60 utan bara S75.... ett riktigt finurligt upplägg.

Re: Ny bilpolicy, noll-CO2 utsläpp efter 2017-07-01

Postat: 10 jun 2016 10:46
av Zalman3
En avgörande punkt angående ekonomin är ju andrahandsvärdet. Ni som leasade en Tesla 2013 och avslutade kontraktet 2016 och hade ett inköpspris på 800.000kr och ett restvärde på 400.000kr. Kunde ni köpa loss den privat för 400.000kr och sen sälja den med god marginal på blocket för 600.000? Eller ska ditt bolag köpa loss den för 400.000kr och du som privatperson köpa den för 600.000kr så att vinsten beskattas i företaget?