Sida 1 av 2

Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 10:07
av Wayne
Hej,
Jag har börjat kolla lite på model S nu när sneaken har kommit.
Jag gillar att den är lite billigare samt att model S kommer vara betydligt större än model 3.
Men det är ändå pengar som spelar roll i slutändan. Vad tror ni om denna lilla kalkyl?

Jag har räknat med en någorlunda utrustad model 3 (det som Elon nämnde att 42´$ i snitt) så att det går att jämföra den med model S samt att supercharging ingår i model S så jag la till den kostnaden i model 3 (ett fiktivt värde på 50´bör täcka detta).

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 10:19
av apkungen
Tycker att priserna ser rimliga ut.

Räckvidden är fel däremot. Måste använda samma cykel för model s som du använder för model 3. Model s kommer 210 miles / 337km enligt epa. Model 3 kommer 215miles / 346 km i samma cykel. Gissar på att model 3 kommer få 55kWh batteri eller rent av 50kWh men kommer vara effektivare pga mindre bil.

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 10:23
av 12man
hur många gör exakt denna kalkyl idag?, är nog det som tesla hoppats på, tycker duhar glömt att du sparar 30.000:-+ per åri bränslekostnad, beroende på vilken bil och körmönster du har idag, och har bilen 2 år innan...

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 10:26
av Svenssons
Supercharger-nätverket kommer nog vara billigare än 50k. Skulle mer gissa på 20k-25k likt tidigare på Model S 60.

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 10:26
av vigge50
Jag tror faktiskt att Elon har räknat med SuperCharger i de $42k, de förvänta sig antagligen att de flesta köper det men det är ren spekulation.

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 10:30
av apkungen
Problemet för mig är att om jag köper en tesla så kommer oundvikligen tillbehör:
Måste ha: AutoPilot
Nästan ett måste: Premium Interiör
Typ ett måste: Gråa next gen skin-säten

= 100k till... :roll:

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 10:45
av kenhag
apkungen skrev:
Problemet för mig är att om jag köper en tesla så kommer oundvikligen tillbehör:
Måste ha: AutoPilot
Nästan ett måste: Premium Interiör
Typ ett måste: Gråa next gen skin-säten

= 100k till... :roll:
Känner igen tankarna :D Fördelen med M3 är att du kan unna dig en hel del "grädde på moset" före du kommer upp i MS priser.

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 11:02
av Jerker
50.000:- i SuC-avgift? Var det inte 20.000:- den kostade när det begav sig?

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 11:12
av jonasl
Supercharger-access kommer aldrig kosta 50K, absolut samma som det kostade för tidlgare Model S utan tilllgång och sannolikt mindre än så.

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 11:34
av Wayne
kenhag skrev:
apkungen skrev:
Problemet för mig är att om jag köper en tesla så kommer oundvikligen tillbehör:
Måste ha: AutoPilot
Nästan ett måste: Premium Interiör
Typ ett måste: Gråa next gen skin-säten

= 100k till... :roll:
Känner igen tankarna :D Fördelen med M3 är att du kan unna dig en hel del "grädde på moset" före du kommer upp i MS priser.
Helt rätt! Jag är riktigt sugen på Tesla men det blir nog en Model 3 i slutändan med en hel del "grädde på moset".
Jag vet att 50k är lite för mycket men vill man få en anledning att köpa en model S så tar man i lite extra :shock: :lol: ;)

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 11:40
av chpaulin
Skulle inte valt till SuC för 50 000:- inte en chans att det är värt det om möjligheten finns att betala för nyttjande.

Edit: Har själv gått i samma tankar om att kanske skaffa en Model S60(D) nu när priset har droppat. Får vi dessutom en litet extra drop på $-priset så kanske den kan klocka in under 700' och då är det riktigt intressant :)

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 12:50
av Elektrokungen
Model S60 kommer att bli ett riktigt fynd som tjänstebil/personalbil. För er som inte har möjlighet till personalbil ännu, kontakta tex http://www.svealeasing.se/ och tipsa din arbetsgivare om detta. Upplägget ger minimalt med administration för din arbetsgivare men nöjda anställda.

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 14:47
av Gustafsson
För mig viktigt med aluminiumkaross. Amerikanarna har aldrig varit särskilt bra på rostprevention, så vid privat köp skulle jag överväga modell S. Vid leasing i 3 år inte lika intresserad av just den frågan.
Tillbehörens nödvändighet kan diskuteras, det blir ett bra köp oavsett, bara man vet vad man väljer bort.
SC måste rimligen snarast bli billigare för en modell 3 då den drar mindre energi.
Tycker också att bensinkostnaden skall ingå i kalkylen, det är en stor post om man kör mycket, och det gör man med Teslan :-).
/70D

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 15:34
av bylund
Gustafsson skrev:
Tycker också att bensinkostnaden skall ingå i kalkylen, det är en stor post om man kör mycket, och det gör man med Teslan :-).
/70D
Fast ska man vara noga så ska man ju räkna på hur mycket man skulle kört bränslebilen. Att man kör Teslan mer gör ju inte bensinen dyrare ;)

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 15:40
av StefL
Gustafsson skrev:
För mig viktigt med aluminiumkaross. Amerikanarna har aldrig varit särskilt bra på rostprevention,
Fast det finns ju firmor som utför efterbehandlingar som ger ett mycket gott rostskydd till en i sammanhanget ganska måttlig kostnad, så det borde inte behöva vara en total deal breaker. Har själv gjort rostskyddsbehandling på en bil och det kostade om jag minns rätt omkring 8000:-. Priset varierar efter bilmodell och vad som de anser behöver göras utifrån vad som är gjort av tillverkaren men jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna kosta mer än 12-15000 iom att min kostade 8' (vilket visserligen var för fyra år sen).

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 18:15
av kenhag
StefL skrev:
Gustafsson skrev:
För mig viktigt med aluminiumkaross. Amerikanarna har aldrig varit särskilt bra på rostprevention,
Fast det finns ju firmor som utför efterbehandlingar som ger ett mycket gott rostskydd till en i sammanhanget ganska måttlig kostnad, så det borde inte behöva vara en total deal breaker. Har själv gjort rostskyddsbehandling på en bil och det kostade om jag minns rätt omkring 8000:-. Priset varierar efter bilmodell och vad som de anser behöver göras utifrån vad som är gjort av tillverkaren men jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna kosta mer än 12-15000 iom att min kostade 8' (vilket visserligen var för fyra år sen).
Funderade också på rostskyddsbehandling till M3:an men har hört att Tesla hittills inte gillat det. Kanske dom godkänner det för M3 eftersom det är mer järnplåt i den.

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 20:08
av Wayne
Gustafsson skrev:
För mig viktigt med aluminiumkaross. Amerikanarna har aldrig varit särskilt bra på rostprevention, så vid privat köp skulle jag överväga modell S. Vid leasing i 3 år inte lika intresserad av just den frågan.
Tillbehörens nödvändighet kan diskuteras, det blir ett bra köp oavsett, bara man vet vad man väljer bort.
SC måste rimligen snarast bli billigare för en modell 3 då den drar mindre energi.
Tycker också att bensinkostnaden skall ingå i kalkylen, det är en stor post om man kör mycket, och det gör man med Teslan :-).
/70D
Där sa du något som är rätt viktigt som alla M3 entusiaster bör tänka på...

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 13 jun 2016 20:42
av LarsL
Tycker det är lite konstigt att räkna kronor/räckvidd. Så viktig kommer inte räckvidden vara i slutändan.

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 14 jun 2016 08:10
av Wayne
Jag har nu justerat kalkylen med bränslekostnad och en Volvo V90 etc.

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 14 jun 2016 12:05
av Laban
Räckvidden på Model S 60 är 200 miles enligt EPA, dvs, 32.8 mil. Model 3 har >=215 miles eller 35.2 mil. I praktiken är det väl mer osäkert var det landar, vi vet inte Model 3s exakta räckvidd ännu, eller om den kommer att ha samma batterilösning som S 60 , låt säga 70 kWh pack som är låst till 55 kWh i std utförande.

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 14 jun 2016 13:26
av apkungen
apkungen skrev:
Tycker att priserna ser rimliga ut.

Räckvidden är fel däremot. Måste använda samma cykel för model s som du använder för model 3. Model s kommer 210 miles / 337km enligt epa. Model 3 kommer 215miles / 346 km i samma cykel. Gissar på att model 3 kommer få 55kWh batteri eller rent av 50kWh men kommer vara effektivare pga mindre bil.
...

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 14 jun 2016 15:11
av Mickep
men chezzus vad dyrt det är med bil.
Kan någon räkna vad sl-kort är i jämförelse? (att åka kollektivt) samt kanske taxi. (bara för jämförelse - med taxi menas givetvis teslataxi fast det är underförstått)
har inte sunfleet (el annan bilpoolsföretag) elbilar i sin pool?

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 14 jun 2016 15:20
av Wayne
Mickep skrev:
men chezzus vad dyrt det är med bil.
Kan någon räkna vad sl-kort är i jämförelse? (att åka kollektivt) samt kanske taxi. (bara för jämförelse - med taxi menas givetvis teslataxi fast det är underförstått)
har inte sunfleet (el annan bilpoolsföretag) elbilar i sin pool?
Hahaha det är väldigt skumt att räkna med det men det går det med antar jag...
790kr (månadskort) + 1500kr (3 taxiresor x 500kr per månad) = 2290 kr i månaden för kollektivt samt taxi...

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 14 jun 2016 15:45
av danni
Mickep skrev:
men chezzus vad dyrt det är med bil.
Kan någon räkna vad sl-kort är i jämförelse? (att åka kollektivt) samt kanske taxi. (bara för jämförelse - med taxi menas givetvis teslataxi fast det är underförstått)
har inte sunfleet (el annan bilpoolsföretag) elbilar i sin pool?
Sunfleet har några C30 Electric tror jag. Det finns en bilpool i Kalmar specifikt för elbilar - och de har också en Tesla :)

Re: Model 3 eller Model s (60)

Postat: 14 jun 2016 15:51
av StefL
Drive Now har ju ett antal BMW i3 också.