Sida 1 av 1

Volvochef kör Tesla ofta

Postat: 14 jun 2016 12:07
av Pontus
Enligt denna artikel så låter det som att han gör det, vilket bara i sig måste vara ett gott tecken på att han gillar bilen och/eller är väldigt nyfiken på vad den klarar av.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... pilot-igen

Re: Volvochef kör Tesla ofta

Postat: 14 jun 2016 12:19
av Pontus
Någon som vet hur systemet i S90 och V90 fungerar?

Re: Volvochef kör Tesla ofta

Postat: 14 jun 2016 13:15
av Iceman
10-35 sekunder för att sätta sig in i körningen igen...? Då ska man nog fundera på att lämna tillbaka körkortet!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Volvochef kör Tesla ofta

Postat: 14 jun 2016 13:18
av Iceman
På XC90 funkar köpiloten, hyggligt. Men den kräver ordentliga linjer på båda sidor, så att den kan identifiera körfältet. Vidare så måste man, i alla fall i min version av mjukvara, trycka till gasen när man stannat för att få den att rulla vidare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Volvochef kör Tesla ofta

Postat: 14 jun 2016 13:34
av bylund
Iceman skrev:
10-35 sekunder för att sätta sig in i körningen igen...? Då ska man nog fundera på att lämna tillbaka körkortet!
Det får man nog räkna med för autonoma system om föraren gör något helt annat, typ läser en bok. När bilen pockar på uppmärksamhet så tar det ett tag att komma in i matchen. Kortare tid såklart om man sneglar på vägen medan man gör något annat.

Men så ska man ju inte använda Teslas autopilot.

Re: Volvochef kör Tesla ofta

Postat: 14 jun 2016 13:40
av 12man
jamenförfan, 10 sekunder, de är 250 meter i 90
han snackar skit,
tesla's ap skulle jag jämföra med att övningsköra med en normalbegåvad ungdom, typ 4-5 tillfället, med mycket
bättre möjligheter att ta "över" och det är väl tillåtet i de flesta länder, är det något land som kräver dubbelkommando för privat övningskörning?

Re: Volvochef kör Tesla ofta

Postat: 14 jun 2016 14:18
av Svenssons
Ska man tolka följande:
Det värsta som kan hända, enligt Peter Mertens, är att föraren litar på systemet men att det tar fel beslut baserad på en av tusentals variabler. Då måste en dagdrömmande förare vakna upp och rädda situationen på nolltid. Föraren behöver mellan 10 och 35 sekunder för att sätta sig in i körningen igen.
på detta sätt?

*Volvos system kommer aldrig ta några fel beslut
*Volvos system kommer aldrig att vara autonomt i högre hastigheter så att "föraren" har god tid på sig att sätta sig in i körningen. Om sensorer inte kan se längre än 100 meter kommer alltså farten aldrig överstiga 40 km/h eller 10 m/s ifall man vill att "föraren" skall ha 10 sekunder på sig. Ifall man vill att föraren skall ha 35 sekunder på sig så blir hastigheten 10 km/h. Nu kan inte alla sensorerna se längre än några meter plus att förutsättningen är att allt omkring bilen är stillastående. Skulle mötande bil också köra i samma hastighet så är begränsningen 20 km/h för 10 sekunders förvarning och sensorer som "ser 100 meter"...

Re: Volvochef kör Tesla ofta

Postat: 14 jun 2016 14:25
av LarsL
12man skrev:
jamenförfan, 10 sekunder, de är 250 meter i 90
han snackar skit,
tesla's ap skulle jag jämföra med att övningsköra med en normalbegåvad ungdom, typ 4-5 tillfället, med mycket
bättre möjligheter att ta "över" och det är väl tillåtet i de flesta länder, är det något land som kräver dubbelkommando för privat övningskörning?
Bra liknelse. Du kan lita på den som övningskör på vissa sträckor på andra måste du vara mer redo att ta över.