Min kommentar syftade till att man måste ladda flygplanet på bara någon timme utan att det brinner upp om det var otydligt.
Re: Batterier når magisk gräns
Postat: 16 jun 2016 19:16
av LarsL
vigge50 skrev:
Var kanske en lite väl svår fråga för de som inte följer Elon Musk mycket men det var detta som jag tänkte på
Fast ska man tro Musk så är minst 99% av det man hör om batterier bullshit.
Re: Batterier når magisk gräns
Postat: 16 jun 2016 20:32
av vigge50
LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Var kanske en lite väl svår fråga för de som inte följer Elon Musk mycket men det var detta som jag tänkte på
Fast ska man tro Musk så är minst 99% av det man hör om batterier bullshit.
Sant, och de hade jag också sagt om det var någon som sa att de hade tagit fram detta på ett universitet bara. Men de som gjorde att jag tog det mer seriöst är att de pratade om att börja producera storskaligt men så klart kan detta också vara ett av de 99% som bara är bullshit.
Re: Batterier når magisk gräns
Postat: 16 jun 2016 21:59
av Swede1
BMW i3 med 28 kWh och upp till 20 mils räckvidd är väl magiskt? (+ Rex också 15 mil till och ingen ångest). Varför har inte andra tillverkare kolfiber i karossen? Tesla?
Re: Batterier når magisk gräns
Postat: 16 jun 2016 22:39
av danni
Swede1 skrev:
BMW i3 med 28 kWh och upp till 20 mils räckvidd är väl magiskt? (+ Rex också 15 mil till och ingen ångest). Varför har inte andra tillverkare kolfiber i karossen? Tesla?
22 kWh i den gamla, 33 kWh i den nya, så inte 28. Och säkra källor säger mig att de där räckviddssiffrorna är tämligen påhittade. Vad gäller kolfiber så är det, om jag förstått det rätt, rätt komplext att jobba med.
Re: Batterier når magisk gräns
Postat: 17 jun 2016 00:40
av joel80
Kollegan har tidigare modellen med 22kWh. (Är det verkligen inte mer?!) Han kommer som bäst ca 16 mil på el, vilket är rätt okej.. Med REXen kommer han ytterligare ca 15 mil, fast han har bara kört upp ca 6l soppa de första 800 milen så exakt hur långt han kommer "på riktigt" vet han inte än.. Det finns alltid nån snabbladdare att stanna vid så man kan komma hem på batteri tycker han.
I vintras var det inte mer än 12 mil om han hade full värme på. Snålade han lite kom han nån mil till.
Det är lite i underkant... Verkligen behövligt att dom ökar på nya, men skulle kanske ha behövts en dubblering. Det är lite synd att ingen annan än Tesla har olika alternativ på storlek på batteri. Tror många skulle kunna tänka sig att betala extra för att få mer kWh... tillräckligt mycket för att tillverkarna skulle tjäna på det. Men det kanske är utrymme för batterierna det tar stopp vid.
Re: Batterier når magisk gräns
Postat: 17 jun 2016 07:09
av Bjelke
vigge50 skrev:
Enligt denna artikel så har ett företag i Nederländerna tagit fram ett batteri som ska ha en energitäthet på 400 Wh/kg.
Nu är min fråga till er, vad är specifikt med denna gränsen?
(Jag vet att det kan finns flera men det har till viss del med forumets ämne att göra och Googla helst inte, det är fusk)
Vad var svaret då? Jag har inte fuskgooglat men kan tänka mig att det var när densiteten närmar sig bensin/diesel/etanol/apelsinjuice/gödsel/sumpgas eller
nåt annat?
Annars är det skojigt när man använder ordet "magisk" som om det var en slags helig och slutlig gräns i många sammanhang (ofta det missbrukas sas)
Tänker tex på klockfrekvens som när den närmade sig 32MHz på processorerna och det var den "magiska" gränsen då det inte skulle gå att köra fortare
Re: Batterier når magisk gräns
Postat: 17 jun 2016 07:46
av vigge50
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Enligt denna artikel så har ett företag i Nederländerna tagit fram ett batteri som ska ha en energitäthet på 400 Wh/kg.
Nu är min fråga till er, vad är specifikt med denna gränsen?
(Jag vet att det kan finns flera men det har till viss del med forumets ämne att göra och Googla helst inte, det är fusk)
Vad var svaret då? Jag har inte fuskgooglat men kan tänka mig att det var när densiteten närmar sig bensin/diesel/etanol/apelsinjuice/gödsel/sumpgas eller
nåt annat?
Annars är det skojigt när man använder ordet "magisk" som om det var en slags helig och slutlig gräns i många sammanhang (ofta det missbrukas sas)
Tänker tex på klockfrekvens som när den närmade sig 32MHz på processorerna och det var den "magiska" gränsen då det inte skulle gå att köra fortare
Kolla på klippet jag har länkat några inlägg tidigare, den siffran har nämnts flera gånger
Re: Batterier når magisk gräns
Postat: 17 jun 2016 09:18
av danni
joel80 skrev:
Kollegan har tidigare modellen med 22kWh. (Är det verkligen inte mer?!) Han kommer som bäst ca 16 mil på el, vilket är rätt okej.. Med REXen kommer han ytterligare ca 15 mil, fast han har bara kört upp ca 6l soppa de första 800 milen så exakt hur långt han kommer "på riktigt" vet han inte än.. Det finns alltid nån snabbladdare att stanna vid så man kan komma hem på batteri tycker han.
I vintras var det inte mer än 12 mil om han hade full värme på. Snålade han lite kom han nån mil till.
Det är lite i underkant... Verkligen behövligt att dom ökar på nya, men skulle kanske ha behövts en dubblering. Det är lite synd att ingen annan än Tesla har olika alternativ på storlek på batteri. Tror många skulle kunna tänka sig att betala extra för att få mer kWh... tillräckligt mycket för att tillverkarna skulle tjäna på det. Men det kanske är utrymme för batterierna det tar stopp vid.
Intressant. Min far har en i3 REX och han säger att man ska räkna med ca 10-12 mil på el och max 10 till på bensin. Men då gäller det på långresor, dvs motorvägshastighet.
Re: Batterier når magisk gräns
Postat: 17 jun 2016 12:10
av 12man
Danni,
med troligt cd som en lagårdsdörr på både leafen och i3'an så är förbrukningen grymt hastighetsberoende, gläd dig åt att din far har högre fart än joels kollega
Re: Batterier når magisk gräns
Postat: 17 jun 2016 20:04
av HelectriC
danni skrev:
Swede1 skrev:
BMW i3 med 28 kWh och upp till 20 mils räckvidd är väl magiskt? (+ Rex också 15 mil till och ingen ångest). Varför har inte andra tillverkare kolfiber i karossen? Tesla?
22 kWh i den gamla, 33 kWh i den nya, så inte 28. Och säkra källor säger mig att de där räckviddssiffrorna är tämligen påhittade. Vad gäller kolfiber så är det, om jag förstått det rätt, rätt komplext att jobba med.
Och kolfiber är inte minst dyrt!
Re: Batterier når magisk gräns
Postat: 17 jun 2016 23:12
av Jerker
Jag läste en artikel om just BMW och kolfiberkarosser. De har tydligen utvecklat en teknik som gör att det går relativt snabbt att tillverka och de har fått det hyfsat kostnadseffektivt också.
Re: Batterier når magisk gräns
Postat: 17 jun 2016 23:43
av Wilson
Angående kostnad och komplexitet för BMWs kolfibersatsning kan man med fördel titta på denna:
Det handlar i korta drag om ett reverse engineering-case på i3an. Mannen i videon som drev projektet vill så klart sälja sin analys av bilen till så många som möjligt så visst blir det lite krängigt ibland. Men jag fann ändå filmen mycket intressant, och den har faktiskt en stor del i att jag föll för just i3an. Hursomhelst förklarar man bland annat hur man kan göra ett attraktivt business case av kolfiberanvändningen, och att tillverkningsprocessen inte alls är så komplicerad som man kan tro.
Re: Batterier når magisk gräns
Postat: 18 jun 2016 09:33
av mati
Bjelke skrev:
Vad var svaret då? Jag har inte fuskgooglat men kan tänka mig att det var när densiteten närmar sig bensin/diesel/etanol/apelsinjuice/gödsel/sumpgas eller
nåt annat?
Annars är det skojigt när man använder ordet "magisk" som om det var en slags helig och slutlig gräns i många sammanhang (ofta det missbrukas sas)
Tänker tex på klockfrekvens som när den närmade sig 32MHz på processorerna och det var den "magiska" gränsen då det inte skulle gå att köra fortare
Är inte den ultimativa gränsen för Li-batterier given genom att en Li-atom kan bära en (rörlig) eletron i bästa fall? Antal Li-atomer i batteriet ger alltså den övre gränsen för maximal kapacitet. Detta gäller dock enbart Li-luft batterier, annars är förhållandet mycket sämre, eftersom man behöver nån annan metall också. Nåt sånt. Jag har inte gogglat, befinner mig således på okänd mark.