Sida 1 av 1
Bugatti Chiron
Postat: 19 jun 2016 10:13
av Pontus
Det är väl en bil som är raka motsatsen till en EV men ändå något som imponerar lite. 0-200 på ca 6,5 sekunder och 300 efter drygt 13 sekunder. Så ett klipp av det första varvet på Nuburgring med en journalist i passagerarsätet. Han hade aldrig varit med om något liknande och jämförde den linjära accelerationen med en EV som närmsta andra bil
Trots allt fossilt bränsle som den kunde göra av med (100 liter på 9 minuter tror jag, dvs nästan tillräckligt med energi för att ta en Tesla 900 mil) så måste det väl ändå vara en liten komplimang.
Re: Bugatti Chiron
Postat: 19 jun 2016 10:16
av HelectriC
Pontus skrev:Det är väl en bil som är raka motsatsen till en EV men ändå något som imponerar lite. 0-200 på ca 6,5 sekunder och 300 efter drygt 13 sekunder. Så ett klipp av det första varvet på Nuburgring med en journalist i passagerarsätet. Han hade aldrig varit med om något liknande och jämförde den linjära accelerationen med en EV som närmsta andra bil
Trots allt fossilt bränsle som den kunde göra av med (100 liter på 5 minuter tror jag) så måste det väl ändå vara en liten komplimang.
Tillbehörslistan var en ordentlig sak, har för mig ett exempel var om man INTE ville ha lack på karossen, dvs visa kolfiber fritt, så fick man betala ett tillägg på 250 000 €, galet!
Re: Bugatti Chiron
Postat: 19 jun 2016 10:29
av gellerstam
Pontus skrev:Det är väl en bil som är raka motsatsen till en EV men ändå något som imponerar lite. 0-200 på ca 6,5 sekunder och 300 efter drygt 13 sekunder. Så ett klipp av det första varvet på Nuburgring med en journalist i passagerarsätet. Han hade aldrig varit med om något liknande och jämförde den linjära accelerationen med en EV som närmsta andra bil
Trots allt fossilt bränsle som den kunde göra av med (100 liter på 9 minuter tror jag, dvs nästan tillräckligt med energi för att ta en Tesla 900 mil) så måste det väl ändå vara en liten komplimang.
Ingenjörsmässigt mycket imponerande!
Re: Bugatti Chiron
Postat: 19 jun 2016 10:36
av Pontus
HelectriC skrev:Pontus skrev:Det är väl en bil som är raka motsatsen till en EV men ändå något som imponerar lite. 0-200 på ca 6,5 sekunder och 300 efter drygt 13 sekunder. Så ett klipp av det första varvet på Nuburgring med en journalist i passagerarsätet. Han hade aldrig varit med om något liknande och jämförde den linjära accelerationen med en EV som närmsta andra bil
Trots allt fossilt bränsle som den kunde göra av med (100 liter på 5 minuter tror jag) så måste det väl ändå vara en liten komplimang.
Tillbehörslistan var en ordentlig sak, har för mig ett exempel var om man INTE ville ha lack på karossen, dvs visa kolfiber fritt, så fick man betala ett tillägg på 250 000 €, galet!
Men det lär finnas dyrare till LaFerrari, en "kolfiber front" för 3,8 mkr. Hade inte BMW lyckats göra kolfiber delar billigare, kanske något för dessa att lära sig ifrån?

Re: Bugatti Chiron
Postat: 19 jun 2016 10:38
av gellerstam
HelectriC skrev:Pontus skrev:Det är väl en bil som är raka motsatsen till en EV men ändå något som imponerar lite. 0-200 på ca 6,5 sekunder och 300 efter drygt 13 sekunder. Så ett klipp av det första varvet på Nuburgring med en journalist i passagerarsätet. Han hade aldrig varit med om något liknande och jämförde den linjära accelerationen med en EV som närmsta andra bil
Trots allt fossilt bränsle som den kunde göra av med (100 liter på 5 minuter tror jag) så måste det väl ändå vara en liten komplimang.
Tillbehörslistan var en ordentlig sak, har för mig ett exempel var om man INTE ville ha lack på karossen, dvs visa kolfiber fritt, så fick man betala ett tillägg på 250 000 €, galet!
Galet, japp. Men inte konstigt med en merkostnad. På en naken bil måste alla fibrer ligga perfekt. På en lackad bil går det troligen att dölja endel.
Re: Bugatti Chiron
Postat: 19 jun 2016 16:06
av HelectriC
gellerstam skrev:HelectriC skrev:Pontus skrev:Det är väl en bil som är raka motsatsen till en EV men ändå något som imponerar lite. 0-200 på ca 6,5 sekunder och 300 efter drygt 13 sekunder. Så ett klipp av det första varvet på Nuburgring med en journalist i passagerarsätet. Han hade aldrig varit med om något liknande och jämförde den linjära accelerationen med en EV som närmsta andra bil
Trots allt fossilt bränsle som den kunde göra av med (100 liter på 5 minuter tror jag) så måste det väl ändå vara en liten komplimang.
Tillbehörslistan var en ordentlig sak, har för mig ett exempel var om man INTE ville ha lack på karossen, dvs visa kolfiber fritt, så fick man betala ett tillägg på 250 000 €, galet!
Galet, japp. Men inte konstigt med en merkostnad. På en naken bil måste alla fibrer ligga perfekt. På en lackad bil går det troligen att dölja endel.
Sen brukar man ju prisa lite efter vad grundmodellen kostar oxå. När grundpriset är 2,5 MEUR så är det ju int så farligt att betala en del för tillbehören. Samma utrustning till S-klass Merca är ju dyrare än till C-klass tex.