Sida 1 av 3

Elbussar

Postat: 20 jun 2016 12:22
av Off Grid Byggaren
Äntligen en positiv artikel i DI om eldrivna fordon.......

http://www.di.se/artiklar/2016/6/18/elb ... -goteborg/

Re: Elbussar

Postat: 21 jun 2016 12:53
av Laban
”Dessa utmärkta resultat visar att tekniken för elektrifierad bussverksamhet är mogen för en bredare introduktion. Elkraft erbjuder nya möjligheter för städerna när det kommer till övergången av kollektivtrafiken i en hållbar riktning, främja en säkrare trafik och en bättre miljö med mindre buller och bättre luftkvalitet”, säger Niklas Gustafsson, hållbarhetschef på Volvo Group.
Det är väl iofs inte någon ny information. Ett flertal andra städer har kommit betydligt längre när det gäller elbussar och testdata finns nog därifrån, ex Amsterdam, London. Men det är inte Volvos bussar så man vill förstås få det att låta som att detta är något nytt och att man "nu kan gå vidare med satsningen".

Re: Elbussar

Postat: 05 okt 2018 19:58
av Elbilisten
Vi har ju återkommande diskuterat ombyggning av avgasbilar till elbilar. Men vi har inte set så mycket av det, utom hobbyprojekt och enstaka dyra bilar som Jaguar E. Men för bussar blir det helt andra siffror i budgeten. Hoppas det blir mer än några enstaka visningsexemplar på mässor.

https://www.bussmagasinet.se/2018/10/al ... -elbussar/

Re: Elbussar

Postat: 06 okt 2018 07:33
av LarsL
Bussar slits ju också ut och behöver ersättas. Tror faktiskt det är bättre att designa och bygga för eldrift från början oavsett om det gäller bussar eller bilar.

Re: Elbussar

Postat: 06 okt 2018 20:34
av JFAH
”Dessa utmärkta resultat visar att tekniken för elektrifierad bussverksamhet är mogen för en bredare introduktion.
Fort! Informera kineserna om att det först nu är dags att göra en bredare introduktion!

Re: Elbussar

Postat: 07 okt 2018 16:30
av Lucidor
Jag åkte elbuss för en vecka sedan. Det var spårvägsmuseet som hade visning av gamla spårvagnar och bussar och vi passade på att åka en tur med trådbussen på bilden. Tyvärr finns det inga "trådar" kvar så elen kom från ett dieseldrivet elaggregat på släp.
:shock:
20180929_124152.jpg

Re: Elbussar

Postat: 07 okt 2018 17:02
av Elbilisten
Lucidor skrev:
Jag åkte elbuss för en vecka sedan. Det var spårvägsmuseet som hade visning av gamla spårvagnar och bussar och vi passade på att åka en tur med trådbussen på bilden. Tyvärr finns det inga "trådar" kvar så elen kom från ett dieseldrivet elaggregat på släp.
:shock:
20180929_124152.jpg
Nöden har ingen lag, men det hade ju varit bättre med batterier. Fanns det ingen Tesla Semi i närheten man kunde låna batterier ifrån tillfälligt? ;)

Var det en slump att skylten i bakgrunden kom med på bilden?

Re: Elbussar

Postat: 07 okt 2018 17:27
av Lucidor
Elbilisten skrev:
Var det en slump att skylten i bakgrunden kom med på bilden?
Ja, det hade jag inte sett själv! :lol:

Re: Elbussar

Postat: 07 okt 2018 18:21
av kontakten2
I Ängelholm har vi haft Byd bussar några år. Funkar utmärkt men dom har rapsoljevärmare dom kör på vintern för att hjälpa med värmen.

Re: Elbussar

Postat: 10 feb 2019 21:17
av Elbilisten
BYD störst i januari – kinesiska bussar i topp för första gången.

https://www.bussmagasinet.se/2019/02/by ... ta-gangen/

Håller europeiska busstillverkare på att bli omkörda och överkörda av kineserna? Blir det samma med personbilarna? Eller blir de omkörda och frånåkta av Tesla?

Re: Elbussar

Postat: 10 feb 2019 21:50
av ippii
Börjat dyka upp eldrivna Volvo-bussar i Malmö nu.

Re: Elbussar

Postat: 10 feb 2019 22:38
av Geni87
Elbilisten skrev:
BYD störst i januari – kinesiska bussar i topp för första gången.

https://www.bussmagasinet.se/2019/02/by ... ta-gangen/

Håller europeiska busstillverkare på att bli omkörda och överkörda av kineserna? Blir det samma med personbilarna? Eller blir de omkörda och frånåkta av Tesla?
Det verkar ju registreras väldigt få bussar varje månad så det räcker ju egentligen med att en mindre stad förnyar sin bussflotta för att märket de väljer ska bli störst den månaden...

Re: Elbussar

Postat: 11 feb 2019 06:51
av Bjelke
Geni87 skrev:
Elbilisten skrev:
BYD störst i januari – kinesiska bussar i topp för första gången.

https://www.bussmagasinet.se/2019/02/by ... ta-gangen/

Håller europeiska busstillverkare på att bli omkörda och överkörda av kineserna? Blir det samma med personbilarna? Eller blir de omkörda och frånåkta av Tesla?
Det verkar ju registreras väldigt få bussar varje månad så det räcker ju egentligen med att en mindre stad förnyar sin bussflotta för att märket de väljer ska bli störst den månaden...
Det är för jäkla najs med statistik (och matematik), jag jobbade med det i flera år och man kan ju få i princip vad som helst att se ut som precis vad man vill :mrgreen:
Jag riktade en period in mig på området marknadsföring, fy fan va kul det är! :)

Re: Elbussar

Postat: 11 feb 2019 10:21
av Elbilisten
Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:

http://bussmagasinet.no/?p=10906

Re: Elbussar

Postat: 11 feb 2019 10:29
av Geni87
Elbilisten skrev:
Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:

http://bussmagasinet.no/?p=10906

Jo BYD verkar helt klart på G, det faktum att de producerar busschassin i Europa och har samarbete med Europeiska karossbyggare som exempelvis Alexander Denns i UK tyder på att de satsar hårt.

Re: Elbussar

Postat: 11 feb 2019 10:34
av Laban
Elbilisten skrev:
Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:

http://bussmagasinet.no/?p=10906
Intressant att notera att pantograf/ladda vid hållplatser teknik är något man går ifrån, det är bussar med lång räckvidd som laddas under natten det satsas på.

Re: Elbussar

Postat: 22 mar 2019 23:36
av TeslaTissel
Apropå elbussar - Bra klipp!

Varför elbussar är bra mycket bättre än... Teslor!
We've all got used to the idea that maning the world a cleaner, greener, safer and smarter place can start by cleaning up our transportation choices.

For many people, that means swapping their internal combustion engined car for an electric one.

But the impact of electric cars disappears into insignificance when compared to eh impact another electric vehicle could have on the world: electric buses.
Transport Evolved


Re: Elbussar

Postat: 23 mar 2019 07:47
av Henrik Torphammar
Känner någon till Hybricon och kan förklara varför dom inte får sålt sin produkt? Företaget är noterat, har en tillsynes färdig produkt med lyckas inte sälja trots den miljöboom som råder.

https://www.hybricon.se/en/home.htm

Bild

Re: Elbussar

Postat: 23 mar 2019 07:57
av JFAH
Laban skrev:
Elbilisten skrev:
Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:

http://bussmagasinet.no/?p=10906
Intressant att notera att pantograf/ladda vid hållplatser teknik är något man går ifrån, det är bussar med lång räckvidd som laddas under natten det satsas på.
Jag ser inget som helst motsats förhållande. Ja, depåladdning är helt klart vägen att gå, kort distansbussarna är bara halvmesyrer. Men pantografen är en strålande ide, Bara parkera bussen og gå därifrån. Minimalt med slitage, och standarden tillåter mycket stora laddstyrkor och utsätter aldrig personal för risken att snubbla på kablar, eller hantera kablar som blivit slitna och kan ge elschocker. Det funkar också vid ändstationer och det kan ge rejält tillskott på linjebussar som går på längre distanser, dessutom är pantograferna väl lämpade för långtradare.Men jag håller helt med om att depåladdning är det som gäller.

Re: Elbussar

Postat: 23 mar 2019 09:18
av Zalman3
Henrik Torphammar skrev:
Känner någon till Hybricon och kan förklara varför dom inte får sålt sin produkt? Företaget är noterat, har en tillsynes färdig produkt med lyckas inte sälja trots den miljöboom som råder.

https://www.hybricon.se/en/home.htm

Bild
På papperet har de en bra produkt.
I verkligheten har de massor av problem.
Bussarna står på tok för mycket på verkstaden.

"Umeåföretaget Hybricon förlorade Umeå kommuns upphandling om leverans av elbussar och laddstationer. Nu står det klart att det är den holländska busstillverkaren VDL som ska leverera bussarna istället."

Så nu har Umeå kommun beställt VDL elbussar istället.

Re: Elbussar

Postat: 23 mar 2019 10:58
av FredrikR
Zalman3 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Känner någon till Hybricon och kan förklara varför dom inte får sålt sin produkt? Företaget är noterat, har en tillsynes färdig produkt med lyckas inte sälja trots den miljöboom som råder.

https://www.hybricon.se/en/home.htm

Bild
På papperet har de en bra produkt.
I verkligheten har de massor av problem.
Bussarna står på tok för mycket på verkstaden.

"Umeåföretaget Hybricon förlorade Umeå kommuns upphandling om leverans av elbussar och laddstationer. Nu står det klart att det är den holländska busstillverkaren VDL som ska leverera bussarna istället."

Så nu har Umeå kommun beställt VDL elbussar istället.

Förhoppningsvis går inte överklagan igenom i Skellefteå, tycker verkligen deras produkt verkar bra och intressant och hoppas att de får fortsätta att utveckla den. Känns som risk för konkurs snart ifall de inte får några framgångar (ren gissning från min sida, men litet företag som inte får leverera sin produkt bådar ju inte gott).

Men kände inte till det där om mycket verkstadsbesök!

Re: Elbussar

Postat: 10 jun 2019 10:16
av Elbilisten
Andelen elbussar på mässor och andelen i tillverkningen är ju inte samma sak. Det känns väl inte så futuristiskt att brumma in i mässhallen med en avgasbuss.

https://www.bussmagasinet.se/2019/06/na ... at-kan-se/

Re: Elbussar

Postat: 10 jun 2019 10:57
av Laban
Det händer mycket på elbusssidan:

https://electrek.co/2019/06/03/toronto- ... s-60-2020/
The Toronto Transit Commission’s first all-electric bus is on city roads as of today — and it’s the first of 60 electric buses the city expects to add to its fleet by the first quarter of 2020.
Philadelphia

https://electrek.co/2019/06/06/philadel ... ast-coast/

Och New York nämns också i artikeln:
That title may not last long, however. New York City only has 10 electric buses in its fleet as of April, but the country’s largest city has said it will add 65 more electric buses before the end of the year, and 500 more within the next five years.

Re: Elbussar

Postat: 10 jun 2019 11:53
av Elbilisten
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

Re: Elbussar

Postat: 10 jun 2019 13:32
av Geni87
Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.
Jag tycker att det hade varit en mycket bra idé om bussar blev först tillsammans med distributionslastbilar som kör i tätorter. Här i Göteborg har vi en del elbussar på linje 55 och 16 och senare i år och nästa år ska de utökas med fler bussar på fler linjer. Hållplatser inomhus som du nämner är trevligt, det finns en sådan på Lindholmen här i Göteborg, gött i regniga Sverige. :)