Elbussar
Postat: 20 jun 2016 12:22
Äntligen en positiv artikel i DI om eldrivna fordon.......
http://www.di.se/artiklar/2016/6/18/elb ... -goteborg/
http://www.di.se/artiklar/2016/6/18/elb ... -goteborg/
Det är väl iofs inte någon ny information. Ett flertal andra städer har kommit betydligt längre när det gäller elbussar och testdata finns nog därifrån, ex Amsterdam, London. Men det är inte Volvos bussar så man vill förstås få det att låta som att detta är något nytt och att man "nu kan gå vidare med satsningen".”Dessa utmärkta resultat visar att tekniken för elektrifierad bussverksamhet är mogen för en bredare introduktion. Elkraft erbjuder nya möjligheter för städerna när det kommer till övergången av kollektivtrafiken i en hållbar riktning, främja en säkrare trafik och en bättre miljö med mindre buller och bättre luftkvalitet”, säger Niklas Gustafsson, hållbarhetschef på Volvo Group.
Fort! Informera kineserna om att det först nu är dags att göra en bredare introduktion!”Dessa utmärkta resultat visar att tekniken för elektrifierad bussverksamhet är mogen för en bredare introduktion.
Nöden har ingen lag, men det hade ju varit bättre med batterier. Fanns det ingen Tesla Semi i närheten man kunde låna batterier ifrån tillfälligt?Lucidor skrev:Jag åkte elbuss för en vecka sedan. Det var spårvägsmuseet som hade visning av gamla spårvagnar och bussar och vi passade på att åka en tur med trådbussen på bilden. Tyvärr finns det inga "trådar" kvar så elen kom från ett dieseldrivet elaggregat på släp.
![]()
Ja, det hade jag inte sett själv!Elbilisten skrev:Var det en slump att skylten i bakgrunden kom med på bilden?
Det verkar ju registreras väldigt få bussar varje månad så det räcker ju egentligen med att en mindre stad förnyar sin bussflotta för att märket de väljer ska bli störst den månaden...Elbilisten skrev:BYD störst i januari – kinesiska bussar i topp för första gången.
https://www.bussmagasinet.se/2019/02/by ... ta-gangen/
Håller europeiska busstillverkare på att bli omkörda och överkörda av kineserna? Blir det samma med personbilarna? Eller blir de omkörda och frånåkta av Tesla?
Det är för jäkla najs med statistik (och matematik), jag jobbade med det i flera år och man kan ju få i princip vad som helst att se ut som precis vad man villGeni87 skrev:Det verkar ju registreras väldigt få bussar varje månad så det räcker ju egentligen med att en mindre stad förnyar sin bussflotta för att märket de väljer ska bli störst den månaden...Elbilisten skrev:BYD störst i januari – kinesiska bussar i topp för första gången.
https://www.bussmagasinet.se/2019/02/by ... ta-gangen/
Håller europeiska busstillverkare på att bli omkörda och överkörda av kineserna? Blir det samma med personbilarna? Eller blir de omkörda och frånåkta av Tesla?
Elbilisten skrev:Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:
http://bussmagasinet.no/?p=10906
Intressant att notera att pantograf/ladda vid hållplatser teknik är något man går ifrån, det är bussar med lång räckvidd som laddas under natten det satsas på.Elbilisten skrev:Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:
http://bussmagasinet.no/?p=10906
Jag ser inget som helst motsats förhållande. Ja, depåladdning är helt klart vägen att gå, kort distansbussarna är bara halvmesyrer. Men pantografen är en strålande ide, Bara parkera bussen og gå därifrån. Minimalt med slitage, och standarden tillåter mycket stora laddstyrkor och utsätter aldrig personal för risken att snubbla på kablar, eller hantera kablar som blivit slitna och kan ge elschocker. Det funkar också vid ändstationer och det kan ge rejält tillskott på linjebussar som går på längre distanser, dessutom är pantograferna väl lämpade för långtradare.Men jag håller helt med om att depåladdning är det som gäller.Laban skrev:Intressant att notera att pantograf/ladda vid hållplatser teknik är något man går ifrån, det är bussar med lång räckvidd som laddas under natten det satsas på.Elbilisten skrev:Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:
http://bussmagasinet.no/?p=10906
På papperet har de en bra produkt.Henrik Torphammar skrev:Känner någon till Hybricon och kan förklara varför dom inte får sålt sin produkt? Företaget är noterat, har en tillsynes färdig produkt med lyckas inte sälja trots den miljöboom som råder.
https://www.hybricon.se/en/home.htm
Zalman3 skrev:På papperet har de en bra produkt.Henrik Torphammar skrev:Känner någon till Hybricon och kan förklara varför dom inte får sålt sin produkt? Företaget är noterat, har en tillsynes färdig produkt med lyckas inte sälja trots den miljöboom som råder.
https://www.hybricon.se/en/home.htm
I verkligheten har de massor av problem.
Bussarna står på tok för mycket på verkstaden.
"Umeåföretaget Hybricon förlorade Umeå kommuns upphandling om leverans av elbussar och laddstationer. Nu står det klart att det är den holländska busstillverkaren VDL som ska leverera bussarna istället."
Så nu har Umeå kommun beställt VDL elbussar istället.
PhiladelphiaThe Toronto Transit Commission’s first all-electric bus is on city roads as of today — and it’s the first of 60 electric buses the city expects to add to its fleet by the first quarter of 2020.
That title may not last long, however. New York City only has 10 electric buses in its fleet as of April, but the country’s largest city has said it will add 65 more electric buses before the end of the year, and 500 more within the next five years.
Jag tycker att det hade varit en mycket bra idé om bussar blev först tillsammans med distributionslastbilar som kör i tätorter. Här i Göteborg har vi en del elbussar på linje 55 och 16 och senare i år och nästa år ska de utökas med fler bussar på fler linjer. Hållplatser inomhus som du nämner är trevligt, det finns en sådan på Lindholmen här i Göteborg, gött i regniga Sverige.Elbilisten skrev:Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.