Sida 1 av 1

lastmaskin

Postat: 21 jun 2016 01:07
av mickeisol
uppmärksam läsare av nyteknik

http://www.atlascopco.com/kwus/products ... t/3595253/

svensk lastmaskin för gruvor.

Re: lastmaskin

Postat: 21 jun 2016 06:55
av Jerker
Här utnyttjar man batteriet som motvikt, vilket innebär att maskinens totalvikt knappast ökar.

Det står att den går 4 timmar på en laddning, laddar under lunch och går 4 timmar till. Men så verkar det som att det också går att byta batteriet, vilket då innebär kontinuerlig drift dygnet runt. Smart!

Vi kommer att se mer av detta framöver! Verkar inte finnas några egentliga begränsningar utan batteridrift kommer att bli standard överallt.

Re: lastmaskin

Postat: 21 jun 2016 07:39
av HelectriC
165kWh på ett fordon som totalt väger 21 ton torde inte göra nån större skillnad totalt sett, antagligen är den t.o.m. lättare än dieselvarianten (dieselmotorn+vxl+tank väger nog en del det också)

Re: lastmaskin

Postat: 21 jun 2016 08:17
av Bjelke
http://www.huddig.com/sv/tigon

Huddigs hybrid-maskin är oxo ett bra exempel där man bla pekar på fördelen med att kunna arbeta med en så pass stor maskin inomhus (då är den inkopplad på el).
(om nu min lilla länk ovan funkar, första ggn jag testar det)

Re: lastmaskin

Postat: 21 jun 2016 08:18
av mati
Det här är riktigt häftigt. Ytterligare ett bevis för att batteridrivna fordon har potential att ta över i de allra flesta användningsområden.
Undrar dock hur laddningen går till över lunchrasten om de nu menar att man laddar fullt på typ en timme. Laddaren är specad med 65kW, det går ju inte riktigt ihop om batteriet är på 165kWh. Såvida lunchrasterna inte tar tre timmar.
Dessutom verkar både batteri och laddare vara tillval. :roll: