Sida 1 av 2

Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 11:52
av vigge50
Nu har Nissan gått ut och sagt att de i mars 2017 ska visa upp en elbil med räckviddsförlängare vilket liknar BMW i3. Känns lite sådär tycker jag, det är bättre än en plug-in hybrid men varför inte bara sätta investerare batteri istället? Eller kan detta kanske vara bra för de som bor i lägenheter och har svårt med laddning hemma och vara ett bra steg för de som har räckviddsångest?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... forlangare

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 12:08
av Teslaspolen
Mindre ohållbart är fortfarande ohållbart. 100% förnybart är den enda vägen vi kan gå. Fel av Nissan att hitta på sådant där.

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 12:30
av Jerker
Vi kommer att uppleva en tid av experiment med en massa olika konstruktioner. Om 10-15 år kommer återigen alla bilar att se ungefär likadana ut. Marknaden och de praktiska omständigheterna kommer att rensa ut de värsta stôlleproven. Men säkert kommer det att finnas några olika lösningar som hittar sin nisch och lever kvar. Men jag tror att batteribilen kommer att vara den dominerande.

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 13:20
av _TonyV
Kan det vara att Ghosn har mer eller mindre gett utfästelser att släppa en elbil med 50 mils, eller så ,räckvidd.
Men iom. att batteripriser / utveckling inte gått lika fort som de trott, att man syr ihop påsen med utfästelser med en räckviddsförlängare.

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 13:32
av LarsL
Vi här vet att det är bättre att lägga alla resurser på batterier än på fossilgenerator. Det är ju bättre att lägga de där extra 10-15000kr på batterier eller den extra vikten eller det extra utrymmet.

Men det är klart för de inbitna fosdilhuvudena är det annorlunda. De undrar alltid "har du ingen bensinmotor alls?", "Nej vad ska jag med den till?" Svarar jag. Å det är väl så de kan inte tänka sig en bil utan fossilbrännare, då är det liksom ingen bil. Om fossilarna däremot köper en i3 eller andra REX varianter så kommer de upptäcka att den aldrig används eller nästan aldrig. Men det är ju bra eftersom de då inte kommer köpa en Rex nästa gång.

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 14:04
av StefL
Ännu en aspekt är det uppenbara faktum att en ICE-motor automatiskt medför servicebehov, viktökning (som hellre får utgöras av större batteri) för att inte tala om att det luktar illa. Man undrar nästan om Nissan insett att man behöver lura på kunderna en ICE-komponent i fordonen för att inte tappa för mycket på eftermarknadsintäkterna :D

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 14:24
av gellerstam
StefL skrev:
Ännu en aspekt är det uppenbara faktum att en ICE-motor automatiskt medför servicebehov, viktökning (som hellre får utgöras av större batteri) för att inte tala om att det luktar illa. Man undrar nästan om Nissan insett att man behöver lura på kunderna en ICE-komponent i fordonen för att inte tappa för mycket på eftermarknadsintäkterna :D
Men service kostnaden som ska vara så låg med el-bilar .... hur kommer det då sig att Teslas serviceplan är så dyr? Den är långt ifrån billig! Typ dubbelt så dyr att serva som min PHEV :shock: PHEV'n kostar 1,36/mil medans Teslan kostar 2,85/mil

Får ni tillbaka era teslor fulltankade och nytvättade? Det får ju inte jag ... Jag behövde t.o.m. tanka lånebilen sist. :-( tankade i det jag kört, typ 7kr ... :roll:

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 14:33
av LarsL
Nä, service kan de allt ta betalt för ändå... Även om den inte behövs.

Men det kanske går att lura några an fossilarna att köpa elektriskt så kanske ok ändå.

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 14:42
av StefL
gellerstam skrev:
Men service kostnaden som ska vara så låg med el-bilar .... hur kommer det då sig att Teslas serviceplan är så dyr? Den är långt ifrån billig! Typ dubbelt så dyr att serva som min PHEV :shock: PHEV'n kostar 1,36/mil medans Teslan kostar 2,85/mil
Jag tror helt enkelt Tesla hittills utnyttjat skillnaden i betalningsvilja (och -förmåga) mellan den som köper en bil för 200.000 och den som köper en bil för en miljon. När man börjar leverera bilar för massmarknaden (Model 3 och senare modeller) får man nog acceptera att det lägre underhållsbehovet hos en elmotor måste tillåtas slå igenom på servicepriserna.

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 14:51
av Swede1
Låter helt rätt med en minimotor i nödfall, alt vid långresa. Har sett leafägare ladda 15-30? min på tråkig laddplats med fru o barn i bilen. Inte kul. Han kom nästan fram.....
Tills snabbladdning går tillräckligt fort och finns överallt.

Tankade diesel efter 96 mil. 49 liter. Tog kanske 5 minuter. Utmärkt att inte behöva tänka på ladda/tankning hela tiden. Men sen kom kostnaden, 630 kr! Också sponsring av diktaturer också miljön.....

Med en räckvidd sfär langare så hade det troligen bara gått åt några liter bensin, kanske för 50 kr och sen kanske snabb laddning för 50 kr, resten gratis. Och resan hade tagit lite längre tid. Med rex kan du köra batteriet tomt utan att bli nervös.

15 mil batteri, och 15 mil rex, då kör du nästan bara på el och har full frihet till ett rimligt pris.

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 16:51
av Jerka
Nej, nej, nej! Fattar inte hur Nissan kan slarva bort sin marknadsledande position på det här viset. Först tystnad kring nästa Leaf, sen utspel om bränsleceller och nu detta.

Framtiden är rena elbilar. Hur svårt ska det vara?

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 17:40
av Swede1
Jerka skrev:
Nej, nej, nej! Fattar inte hur Nissan kan slarva bort sin marknadsledande position på det här viset. Först tystnad kring nästa Leaf, sen utspel om bränsleceller och nu detta.

Framtiden är rena elbilar. Hur svårt ska det vara?
Framtiden ja, om 2-3 år, men om ett halvår till 2-3 år är rex rätt väg.

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 18:02
av LarsL
Nej, REX är inte rätt. Det går alldeles utmärk att åka runt med en 30kWh Leaf redan idag. Det är väldigt tätt med laddare utmed de större vägarna och kräver bara lite planering för att resan ska bli smärtfri. Och ungarna har aldrig någonsin klagat på att de behöver stå still. Har faktiskt aldrig behövt vänta på bilen, den är alltid färdig innan ungarna är tillbaka i bilen igen.

Så om valet stod mellan en 30kWh med REX och en 50kWh utan så skulle jag välja den utan varje dag. Då skulle jag komma en bekväm sträcka innan jag behöver stanna samtidigt som laddningen skulle ta så pass lång tid att ungarna hinner äta och leka mm.

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 18:16
av Swede1
LarsL skrev:
Nej, REX är inte rätt. Det går alldeles utmärk att åka runt med en 30kWh Leaf redan idag. Det är väldigt tätt med laddare utmed de större vägarna och kräver bara lite planering för att resan ska bli smärtfri. Och ungarna har aldrig någonsin klagat på att de behöver stå still. Har faktiskt aldrig behövt vänta på bilen, den är alltid färdig innan ungarna är tillbaka i bilen igen.

Så om valet stod mellan en 30kWh med REX och en 50kWh utan så skulle jag välja den utan varje dag. Då skulle jag komma en bekväm sträcka innan jag behöver stanna samtidigt som laddningen skulle ta så pass lång tid att ungarna hinner äta och leka mm.
Jo, 50 kwh funkar nog om 3 år om man kan ladda överallt, bilen ska fungera även på vintern. Tills dess är det rex som gäller. ;-)

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 20:01
av joel80
Det går ju inte säga att det funkar "smärtfritt" med en i3:a med 30kwh batteri för alla. Jag kör 2x16 mil ca 2 dagar i veckan. Ibland blir det 5-6 mil under dagen. När man pendlar på det sättet blir det rätt ansträngande att behöca snabbladda stup i kvarten.. Kanske är man på väg till nån kund eller mellan kunder och har lite tajt schema.. Eller så ska man hem för att hinna hämta på dagis eller så.

När man inte klarar vardagsresorna utan att behöva ladda en massa blir det besvärligt. En tesla skulle funka med runt 30 mil i sig.. Då skulla jag klara mig med rätt kort snabbladdning eller bara några timmar på en 3.7kw-stolpe under dagen... Jag hoppas på att om ca 3 år kunna köpa en elbil med 30+ riktiga mil utan att behöva betala mer än 450-550k. Tyvärr blir det ingen M3.. Det gick bort på bakluckan.

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 20:16
av LarsL
16x2 mil är lite för långt för en 30kWh med REX också. För sådana sträcker behöver du en range på 40-50 mil. Det är ju inte vettigt att sitta och puttra med en generator i 10 mil varje gång.

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 29 jun 2016 23:26
av joel80
Jo.. Men jag kan oftast ladda under dagen.. i allafall en 4-5 timmar på 16A enfas. Det skulle ge i allafall 15-18kwh och jag skulle klara mig med 30 mil från börjar.. Dom få gånger då det är ett himla flängande under dagen och jag typ inte hinner stanna och ladda skulle räckviddsförlängare rädda mig.

Helst skulle jag såklart se att det var möjligt med en elbil med 45-50mil.. med det slipper jag fossilmotor helt. 2019 när jag har nästa bilbyte tror jag det kan vara möjligt, utan att behöva betala runt miljonen.

Vad jag menar är att idag ser folks behov helt olika ut, så att säga att en rex alltid är en dålig lösning håller jag inte med om. Fram till att vi har lite längre grundräckvidd så gör rex att de som ibland har behov av lite längre resor där dom inte alltid har tid att ladda (för tyvärr laddar ju t.ex i3:an betydligt saktare än Teslan.) kan det vara en bra lösning idag.

De flesta som köper den skulle dock troligen kunnat klara sig väldigt bra utan den... vilket dom flesta märker efter ett par hundra mil när det inte gått åt en droppe bensin.

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 30 jun 2016 00:12
av apkungen
Jag har kört en del leaf och en del i3 rex. Det var som natt och dag. Rexen gjorde otroligt mycket. Istället för att stanna o ladda 10ggr på 70mil kunde jag stanna 4 och det drog bara några liter bensin.

Rexen till i3an kostar bara typ 40k vilket man inte får mycket batterier för. Det är också så att det är onödigt och dåligt för miljön att köra runt med massa batterier man aldrig använder som väger massa, ökar förbrukning och är krävande att tillverka. Då kan en liten rex vara bättre om den används sällan.

Och sen är det det här med övergångsperiod också. Innan det finns riktigt bra med laddare som laddar minst 100kW i hela Sverige kommer det ta tid och få människor att acceptera det nya. Jag tror att det är många, krävande tom. Fler än hälften, som hellre skulle ha en 40kWh bil mef rex än en 80kWh bil utan. Att bara behöva plugga in hemma och tanka som vanligt på långresor är nog väldigt skönt för många.

En stor nissanbil, minst Volvo v60 storlek med två varianter:

20kWh batteri: 7-14mil på el
Elmotor: 180hk
Hyfsat snål men framförallt liten och billig förbr motor o en 30l tank som tar en 40mil till, dvs lite bättre förbrukning och framförallt längre räckvidd på bensin än i3an.
360kkr efter miljöbilsrabatt, klart genomförbart.

40kWh batteri: 15-30mil på el
Elmotor: 250hk
Snabbladdning: 100KW
Hyfsat snål men framförallt liten och billig förbr motor o en 30l tank som tar en 40mil till, dvs lite bättre förbrukning och framförallt längre räckvidd på bensin än i3an.
430kkr efter miljöbilsrabatt, klart genomförbart.

Skulle vara riktigt häftigt med två faktiskt bra laddhybrider!

Men jag är ju lite knäpp också. Gillar tex fisker karma :D

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 30 jun 2016 07:09
av Torkel
apkungen skrev:
Rexen till i3an kostar bara typ 40k vilket man inte får mycket batterier för. Det är också så att det är onödigt och dåligt för miljön att köra runt med massa batterier man aldrig använder som väger massa, ökar förbrukning och är krävande att tillverka. Då kan en liten rex vara bättre om den används sällan.
40.000 sek ~ 4700 usd.
4700 usd / 250 (batteripris för GM = 150 usd/kWh)
= 18.8 kWh.

18.8 kWh är rätt mycket. Beroende på bilens effektivitet är det 10-13 mil, d.v.s. lika mycket extra räckvidd som Rex:en ger.

Argumenten om överkapacitet köper jag dock.

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 30 jun 2016 08:32
av gellerstam
apkungen skrev:
Jag har kört en del leaf och en del i3 rex. Det var som natt och dag. Rexen gjorde otroligt mycket. Istället för att stanna o ladda 10ggr på 70mil kunde jag stanna 4 och det drog bara några liter bensin.

Rexen till i3an kostar bara typ 40k vilket man inte får mycket batterier för. Det är också så att det är onödigt och dåligt för miljön att köra runt med massa batterier man aldrig använder som väger massa, ökar förbrukning och är krävande att tillverka. Då kan en liten rex vara bättre om den används sällan.

Och sen är det det här med övergångsperiod också. Innan det finns riktigt bra med laddare som laddar minst 100kW i hela Sverige kommer det ta tid och få människor att acceptera det nya. Jag tror att det är många, krävande tom. Fler än hälften, som hellre skulle ha en 40kWh bil mef rex än en 80kWh bil utan. Att bara behöva plugga in hemma och tanka som vanligt på långresor är nog väldigt skönt för många.

En stor nissanbil, minst Volvo v60 storlek med två varianter:

20kWh batteri: 7-14mil på el
Elmotor: 180hk
Hyfsat snål men framförallt liten och billig förbr motor o en 30l tank som tar en 40mil till, dvs lite bättre förbrukning och framförallt längre räckvidd på bensin än i3an.
360kkr efter miljöbilsrabatt, klart genomförbart.

40kWh batteri: 15-30mil på el
Elmotor: 250hk
Snabbladdning: 100KW
Hyfsat snål men framförallt liten och billig förbr motor o en 30l tank som tar en 40mil till, dvs lite bättre förbrukning och framförallt längre räckvidd på bensin än i3an.
430kkr efter miljöbilsrabatt, klart genomförbart.

Skulle vara riktigt häftigt med två faktiskt bra laddhybrider!

Men jag är ju lite knäpp också. Gillar tex fisker karma :D
Det många missar med hybriderna är problemet med de små bensintankarna! Men en tank på 30l ger inte 40 mil extra! Eller jo på pappret gör den ju det. Men då står du på motorvägen sen med soppatorsk! Tänk nu tillbaka på när ni körde bensin/dieselbilar hur mycket i "reserv" hade du i snitt kvar i tanken varje gång du tankade? 10-15l ? Det än nog inte ovanligt. så i praktiken ger en tank på 30l "bara" 15-20mils extra räckvidd. I min PHEV så plingar det och har sig samt range räknaren visar -- när jag har 15l kvar i tanken. Tanken rymmer 45l. Detta ledde till att jag förra sommaren när jag körde husvagn mellan Kalmar och Falun, letade efter nästa Statoilmack innan tankmätaren visade halv tank ... Snacka om räckviddsångest!

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 30 jun 2016 10:50
av Jerker
gellerstam skrev:
Det många missar med hybriderna är problemet med de små bensintankarna! Men en tank på 30l ger inte 40 mil extra! Eller jo på pappret gör den ju det. Men då står du på motorvägen sen med soppatorsk! Tänk nu tillbaka på när ni körde bensin/dieselbilar hur mycket i "reserv" hade du i snitt kvar i tanken varje gång du tankade? 10-15l ? Det än nog inte ovanligt. så i praktiken ger en tank på 30l "bara" 15-20mils extra räckvidd. I min PHEV så plingar det och har sig samt range räknaren visar -- när jag har 15l kvar i tanken. Tanken rymmer 45l. Detta ledde till att jag förra sommaren när jag körde husvagn mellan Kalmar och Falun, letade efter nästa Statoilmack innan tankmätaren visade halv tank ... Snacka om räckviddsångest!
Jag minns ett reportage i VW:s egen kundtidning på 90-talet. Då körde de en Passat diesel från Paris till Sthlm på en tank. Den bilen hade 70-literstank och de körde aldrig mer än 70, men ändå! :)

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 30 jun 2016 11:08
av gellerstam
Jerker skrev:
gellerstam skrev:
Det många missar med hybriderna är problemet med de små bensintankarna! Men en tank på 30l ger inte 40 mil extra! Eller jo på pappret gör den ju det. Men då står du på motorvägen sen med soppatorsk! Tänk nu tillbaka på när ni körde bensin/dieselbilar hur mycket i "reserv" hade du i snitt kvar i tanken varje gång du tankade? 10-15l ? Det än nog inte ovanligt. så i praktiken ger en tank på 30l "bara" 15-20mils extra räckvidd. I min PHEV så plingar det och har sig samt range räknaren visar -- när jag har 15l kvar i tanken. Tanken rymmer 45l. Detta ledde till att jag förra sommaren när jag körde husvagn mellan Kalmar och Falun, letade efter nästa Statoilmack innan tankmätaren visade halv tank ... Snacka om räckviddsångest!
Jag minns ett reportage i VW:s egen kundtidning på 90-talet. Då körde de en Passat diesel från Paris till Sthlm på en tank. Den bilen hade 70-literstank och de körde aldrig mer än 70, men ändå! :)
Japp, se där med mina fem Passater jag betat av så hade jag aldrig räckviddsångest. Passater var bra, tills det kom ngt bättre...

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 30 jun 2016 11:09
av LarsL
Torkel skrev:
apkungen skrev:
Rexen till i3an kostar bara typ 40k vilket man inte får mycket batterier för. Det är också så att det är onödigt och dåligt för miljön att köra runt med massa batterier man aldrig använder som väger massa, ökar förbrukning och är krävande att tillverka. Då kan en liten rex vara bättre om den används sällan.
40.000 sek ~ 4700 usd.
4700 usd / 250 (batteripris för GM = 150 usd/kWh)
= 18.8 kWh.

18.8 kWh är rätt mycket. Beroende på bilens effektivitet är det 10-13 mil, d.v.s. lika mycket extra räckvidd som Rex:en ger.

Argumenten om överkapacitet köper jag dock.
Exakt min poäng hellre 50kWh utan REX än 30kWh med. Vi kanske till och med kan sträcka oss till 60kWh eftersom ICE:n kostar i underhåll och bränsle.

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 30 jun 2016 11:23
av danni
gellerstam skrev:
Jerker skrev:
gellerstam skrev:
Det många missar med hybriderna är problemet med de små bensintankarna! Men en tank på 30l ger inte 40 mil extra! Eller jo på pappret gör den ju det. Men då står du på motorvägen sen med soppatorsk! Tänk nu tillbaka på när ni körde bensin/dieselbilar hur mycket i "reserv" hade du i snitt kvar i tanken varje gång du tankade? 10-15l ? Det än nog inte ovanligt. så i praktiken ger en tank på 30l "bara" 15-20mils extra räckvidd. I min PHEV så plingar det och har sig samt range räknaren visar -- när jag har 15l kvar i tanken. Tanken rymmer 45l. Detta ledde till att jag förra sommaren när jag körde husvagn mellan Kalmar och Falun, letade efter nästa Statoilmack innan tankmätaren visade halv tank ... Snacka om räckviddsångest!
Jag minns ett reportage i VW:s egen kundtidning på 90-talet. Då körde de en Passat diesel från Paris till Sthlm på en tank. Den bilen hade 70-literstank och de körde aldrig mer än 70, men ändå! :)
Japp, se där med mina fem Passater jag betat av så hade jag aldrig räckviddsångest. Passater var bra, tills det kom ngt bättre...
Jag kunde ha lite räckviddsångest med min senaste Passat. Kolla tankloggen här så ser du: http://www.fuelly.com/car/volkswagen/pa ... raim/91647

Det hände alltså att jag bara kom 35 mil på en full tank :mrgreen:

Re: Nissan satsar på räckviddsförlängare

Postat: 30 jun 2016 14:38
av 18650
vigge50 skrev:
Nu har Nissan gått ut och sagt att de i mars 2017 ska visa upp en elbil med räckviddsförlängare vilket liknar BMW i3. Känns lite sådär tycker jag, det är bättre än en plug-in hybrid men varför inte bara sätta investerare batteri istället? Eller kan detta kanske vara bra för de som bor i lägenheter och har svårt med laddning hemma och vara ett bra steg för de som har räckviddsångest?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... forlangare

Är det speciellt för torsdagar att vi plötsligt använder AMS som källa? Dem har ju sällan ett rätt.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... esla-klart