Det finns väl säkert en marknad för kunder som vill hämta sin bil direkt och inte behöva hänga på forum och söka på var olika båtar är var dom kan tänkas lägga till.
Är det många BMW, Audi, Mercedes, Volvo etc på blocket med 100k+ prispåslag vs nypris?
Vill man köpa en av dom behöver man inte hänga på forum för att försöka klura ut när bilen kommer och vilken hårdvara man kommer få.
Jag tror det till viss del är teslas affärsmodell som driver upp priset på nästan nya bilar i andra kanaler.
Kanske också förutfattade meningar runt teslas opersonliga sätt att sälja bilar.
Det finns väl säkert en marknad för kunder som vill hämta sin bil direkt och inte behöva hänga på forum och söka på var olika båtar är var dom kan tänkas lägga till.
Är det många BMW, Audi, Mercedes, Volvo etc på blocket med 100k+ prispåslag vs nypris?
Vill man köpa en av dom behöver man inte hänga på forum för att försöka klura ut när bilen kommer och vilken hårdvara man kommer få.
Jag tror det till viss del är teslas affärsmodell som driver upp priset på nästan nya bilar i andra kanaler.
Kanske också förutfattade meningar runt teslas opersonliga sätt att sälja bilar.
Varför behöver man göra det om man köper en Tesla menar du?
Den stora majoriteten av Tesla-köpare gör nämligen INTE det.
När jag köpte min VW sas det att den skulle levereras innan nyår. Det blev i april följande år. Fanns ingen som visste något, ingen att diskutera eller spekulera med. Hårdvara? Ingen aning. Med Tesla så har man iaf möjligheten om man så vill.
Det finns väl säkert en marknad för kunder som vill hämta sin bil direkt och inte behöva hänga på forum och söka på var olika båtar är var dom kan tänkas lägga till.
Är det många BMW, Audi, Mercedes, Volvo etc på blocket med 100k+ prispåslag vs nypris?
Vill man köpa en av dom behöver man inte hänga på forum för att försöka klura ut när bilen kommer och vilken hårdvara man kommer få.
Jag tror det till viss del är teslas affärsmodell som driver upp priset på nästan nya bilar i andra kanaler.
Kanske också förutfattade meningar runt teslas opersonliga sätt att sälja bilar.
Varför behöver man göra det om man köper en Tesla menar du?
Den stora majoriteten av Tesla-köpare gör nämligen INTE det.
När jag köpte min VW sas det att den skulle levereras innan nyår. Det blev i april följande år. Fanns ingen som visste något, ingen att diskutera eller spekulera med. Hårdvara? Ingen aning. Med Tesla så har man iaf möjligheten om man så vill.
Varför tror du själv det går att sälja en begagnad tesla för mer än nypris genom andra kanaler?
Det finns väl säkert en marknad för kunder som vill hämta sin bil direkt och inte behöva hänga på forum och söka på var olika båtar är var dom kan tänkas lägga till.
Är det många BMW, Audi, Mercedes, Volvo etc på blocket med 100k+ prispåslag vs nypris?
Vill man köpa en av dom behöver man inte hänga på forum för att försöka klura ut när bilen kommer och vilken hårdvara man kommer få.
Jag tror det till viss del är teslas affärsmodell som driver upp priset på nästan nya bilar i andra kanaler.
Kanske också förutfattade meningar runt teslas opersonliga sätt att sälja bilar.
Varför behöver man göra det om man köper en Tesla menar du?
Den stora majoriteten av Tesla-köpare gör nämligen INTE det.
När jag köpte min VW sas det att den skulle levereras innan nyår. Det blev i april följande år. Fanns ingen som visste något, ingen att diskutera eller spekulera med. Hårdvara? Ingen aning. Med Tesla så har man iaf möjligheten om man så vill.
Varför tror du själv det går att sälja en begagnad tesla för mer än nypris genom andra kanaler?
Bara för det är högt pris i annonser säger väl inte att dom säljs för det, eller vet du att så är fallet?
Sen tycker jag att det ändå är bedrägligt beteende dom håller på med.
Det finns väl säkert en marknad för kunder som vill hämta sin bil direkt och inte behöva hänga på forum och söka på var olika båtar är var dom kan tänkas lägga till.
Är det många BMW, Audi, Mercedes, Volvo etc på blocket med 100k+ prispåslag vs nypris?
Vill man köpa en av dom behöver man inte hänga på forum för att försöka klura ut när bilen kommer och vilken hårdvara man kommer få.
Jag tror det till viss del är teslas affärsmodell som driver upp priset på nästan nya bilar i andra kanaler.
Kanske också förutfattade meningar runt teslas opersonliga sätt att sälja bilar.
Varför behöver man göra det om man köper en Tesla menar du?
Den stora majoriteten av Tesla-köpare gör nämligen INTE det.
När jag köpte min VW sas det att den skulle levereras innan nyår. Det blev i april följande år. Fanns ingen som visste något, ingen att diskutera eller spekulera med. Hårdvara? Ingen aning. Med Tesla så har man iaf möjligheten om man så vill.
Varför tror du själv det går att sälja en begagnad tesla för mer än nypris genom andra kanaler?
För att det är ett hett märke med hög efterfrågan naturligtvis, då tenderar köpare att vara mer ”på”.
Men nu har ju hela marknaden tvärdött, så mycket tveksamt om det funkar längre.
Herregud 695 kostade de nya hos Tesla för några dagar sen.
De vänder sig till mindre vetande människor.
Har själv person med intellektuell funktionsnedsättning i familjen och retar mig oerhört på sånthär.
Dock kanske det inte är så många med intellektuell funktionsnedsättning som köper bilar för 695’?
Det finns väl säkert en marknad för kunder som vill hämta sin bil direkt och inte behöva hänga på forum och söka på var olika båtar är var dom kan tänkas lägga till.
Jo det finns det verkligen! Har en granne på landet vars son som är 30 och har en lättare funktionsnedsättning. Föräldrarna har ett helvete med sonen som hela tiden blir pålurad abonnemang, bilar, bilvårdsprodukter, (jag var med honom på ett företag som sålde bilvård, säljaren lyckades sälja på honom nästan hela sortimentet, jag försökte bromsa) så visst är de många sådana människor som går på sådant här. Inte är man väl helt hemma om man betalar 150.000 för mkt för en Tesla. Inte en chans.
De där firmorna är bedragare och borde stoppas. För länge sedan i Sverige var sånthär straffbart.
Sorry, missade, googlade lite och det är fortfarande straffbart. Kanske skulle man polisanmäla firman?
Ocker regleras i 9 kap. 5 § Brottsbalken, BrB. I bestämmelsen framgår att;
Den som vid avtal eller någon annan rättshandling utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen eller för vilken motprestation inte ska lämnas, döms för ocker […]
Straffskalan för ocker är böter eller fängelse i högst två år.
Herregud 695 kostade de nya hos Tesla för några dagar sen.
De vänder sig till mindre vetande människor.
Har själv person med intellektuell funktionsnedsättning i familjen och retar mig oerhört på sånthär.
Dock kanske det inte är så många med intellektuell funktionsnedsättning som köper bilar för 695’?
Det finns väl säkert en marknad för kunder som vill hämta sin bil direkt och inte behöva hänga på forum och söka på var olika båtar är var dom kan tänkas lägga till.
Jo det finns det verkligen! Har en granne på landet vars son som är 30 och har en lättare funktionsnedsättning. Föräldrarna har ett helvete med sonen som hela tiden blir pålurad abonnemang, bilar, bilvårdsprodukter, (jag var med honom på ett företag som sålde bilvård, säljaren lyckades sälja på honom nästan hela sortimentet, jag försökte bromsa) så visst är de många sådana människor som går på sådant här. Inte är man väl helt hemma om man betalar 150.000 för mkt för en Tesla. Inte en chans.
De där firmorna är bedragare och borde stoppas. För länge sedan i Sverige var sånthär straffbart.
Sorry, missade, googlade lite och det är fortfarande straffbart. Kanske skulle man polisanmäla firman?
Ocker regleras i 9 kap. 5 § Brottsbalken, BrB. I bestämmelsen framgår att;
Den som vid avtal eller någon annan rättshandling utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen eller för vilken motprestation inte ska lämnas, döms för ocker […]
Straffskalan för ocker är böter eller fängelse i högst två år.
Om inte annat så borde Teslas FSD de säljer i Europa kvala in här
Hur fungerar det hos KVD egentligen? Tar de alltid över ägarskapet på bilen när bilen går ut på auktion? Vann en igår men tydligen var det för lågt pris och "säljaren" ville ha mer, men när jag kollade upp bilen så stod KVD som ägare.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Hur fungerar det hos KVD egentligen? Tar de alltid över ägarskapet på bilen när bilen går ut på auktion? Vann en igår men tydligen var det för lågt pris och "säljaren" ville ha mer, men när jag kollade upp bilen så stod KVD som ägare.
Inte alltid, men ofta.
De äger hundratals bilar också, men de flesta som står på dem står temporärt medan auktionerna pågår för att de sedan snabbt ska kunna genomföra avslutet med kund. Blir det ingen försäljning så kan de tydligen "rulla tillbaka" det temporära ägandet.
Vilken bil vann du? Stor chans/risk att vi budade mot varandra
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Hur fungerar det hos KVD egentligen? Tar de alltid över ägarskapet på bilen när bilen går ut på auktion? Vann en igår men tydligen var det för lågt pris och "säljaren" ville ha mer, men när jag kollade upp bilen så stod KVD som ägare.
Inte alltid, men ofta.
De äger hundratals bilar också, men de flesta som står på dem står temporärt medan auktionerna pågår för att de sedan snabbt ska kunna genomföra avslutet med kund. Blir det ingen försäljning så kan de tydligen "rulla tillbaka" det temporära ägandet.
Vilken bil vann du? Stor chans/risk att vi budade mot varandra
Spekulerar du i att marknaden kommer återhämta sig?
Hur fungerar det hos KVD egentligen? Tar de alltid över ägarskapet på bilen när bilen går ut på auktion? Vann en igår men tydligen var det för lågt pris och "säljaren" ville ha mer, men när jag kollade upp bilen så stod KVD som ägare.
Inte alltid, men ofta.
De äger hundratals bilar också, men de flesta som står på dem står temporärt medan auktionerna pågår för att de sedan snabbt ska kunna genomföra avslutet med kund. Blir det ingen försäljning så kan de tydligen "rulla tillbaka" det temporära ägandet.
Vilken bil vann du? Stor chans/risk att vi budade mot varandra
En blå MSP. Inga anmärkningar enligt Kvd, dock långt under deras reservationspris. Den finns ute igen. Men för deras reservationspris så köper jag hellre en svart/vit med låga mil och en 2020.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Hur fungerar det hos KVD egentligen? Tar de alltid över ägarskapet på bilen när bilen går ut på auktion? Vann en igår men tydligen var det för lågt pris och "säljaren" ville ha mer, men när jag kollade upp bilen så stod KVD som ägare.
Inte alltid, men ofta.
De äger hundratals bilar också, men de flesta som står på dem står temporärt medan auktionerna pågår för att de sedan snabbt ska kunna genomföra avslutet med kund. Blir det ingen försäljning så kan de tydligen "rulla tillbaka" det temporära ägandet.
Vilken bil vann du? Stor chans/risk att vi budade mot varandra
En blå MSP. Inga anmärkningar enligt Kvd, dock långt under deras reservationspris. Den finns ute igen. Men för deras reservationspris så köper jag hellre en svart/vit med låga mil och en 2020.
OK, då bjöd vi mot varandra, men jag avbröt rätt långt innan slutpriset. Den bilen trodde jag faktiskt KVD ägde då den legat ute på fastpris också. Väldigt märkligt att den inte hade några anmärkningar överhuvudtaget. Förmögen tidigare ägare iaf, ägaren till ICA Maxi Lindhagen
Vad var reservationspriset på den? 700k?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Hur fungerar det hos KVD egentligen? Tar de alltid över ägarskapet på bilen när bilen går ut på auktion? Vann en igår men tydligen var det för lågt pris och "säljaren" ville ha mer, men när jag kollade upp bilen så stod KVD som ägare.
Inte alltid, men ofta.
De äger hundratals bilar också, men de flesta som står på dem står temporärt medan auktionerna pågår för att de sedan snabbt ska kunna genomföra avslutet med kund. Blir det ingen försäljning så kan de tydligen "rulla tillbaka" det temporära ägandet.
Vilken bil vann du? Stor chans/risk att vi budade mot varandra
En blå MSP. Inga anmärkningar enligt Kvd, dock långt under deras reservationspris. Den finns ute igen. Men för deras reservationspris så köper jag hellre en svart/vit med låga mil och en 2020.
OK, då bjöd vi mot varandra, men jag avbröt rätt långt innan slutpriset. Den bilen trodde jag faktiskt KVD ägde då den legat ute på fastpris också. Väldigt märkligt att den inte hade några anmärkningar överhuvudtaget. Förmögen tidigare ägare iaf, ägaren till ICA Maxi Lindhagen
Vad var reservationspriset på den? 700k?
740 påstod hon som ringde upp mig. Tveksamt om den någonsin går för det på KVD.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Hur fungerar det hos KVD egentligen? Tar de alltid över ägarskapet på bilen när bilen går ut på auktion? Vann en igår men tydligen var det för lågt pris och "säljaren" ville ha mer, men när jag kollade upp bilen så stod KVD som ägare.
Inte alltid, men ofta.
De äger hundratals bilar också, men de flesta som står på dem står temporärt medan auktionerna pågår för att de sedan snabbt ska kunna genomföra avslutet med kund. Blir det ingen försäljning så kan de tydligen "rulla tillbaka" det temporära ägandet.
Vilken bil vann du? Stor chans/risk att vi budade mot varandra
Spekulerar du i att marknaden kommer återhämta sig?
Nja, tror nog inte på återhämtning men däremot stabilisering. Jag tror inte nedsidan är särskilt stor, tror vi är väldigt nära en botten. Bjuder dock bara när jag tycker priset är signifikant för lågt. De ggr jag vunnit så har säljaren oftast inte accepterat priset i slutändan.
Räntan kommer såklart stiga ett tag till, men å andra sidan har vi, och får troligen fortsatt åtminstone fram till höst/vinter låga elpriser igen. Tycker numera alla nyare Teslor utom Y är väldigt prisvärda begagnatbilar jämfört med resten av marknaden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Hur fungerar det hos KVD egentligen? Tar de alltid över ägarskapet på bilen när bilen går ut på auktion? Vann en igår men tydligen var det för lågt pris och "säljaren" ville ha mer, men när jag kollade upp bilen så stod KVD som ägare.
Inte alltid, men ofta.
De äger hundratals bilar också, men de flesta som står på dem står temporärt medan auktionerna pågår för att de sedan snabbt ska kunna genomföra avslutet med kund. Blir det ingen försäljning så kan de tydligen "rulla tillbaka" det temporära ägandet.
Vilken bil vann du? Stor chans/risk att vi budade mot varandra
En blå MSP. Inga anmärkningar enligt Kvd, dock långt under deras reservationspris. Den finns ute igen. Men för deras reservationspris så köper jag hellre en svart/vit med låga mil och en 2020.
OK, då bjöd vi mot varandra, men jag avbröt rätt långt innan slutpriset. Den bilen trodde jag faktiskt KVD ägde då den legat ute på fastpris också. Väldigt märkligt att den inte hade några anmärkningar överhuvudtaget. Förmögen tidigare ägare iaf, ägaren till ICA Maxi Lindhagen
Vad var reservationspriset på den? 700k?
740 påstod hon som ringde upp mig. Tveksamt om den någonsin går för det på KVD.
OK! Fastpriset var runt 770k om jag minns rätt. Nej, 740 kommer den aldrig gå för, men det är ju också väldigt få Teslor som når reservation. Skulle gissa att han åtminstone släpper den vid 700, troligen några tiotals tusen lägre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Lite intressant ikväll faktiskt. Ligger oftast väldigt nära med mina gissningar nu med tanke på hur mycket data jag samlat, men bilar som "sticker ut" med mycket bättre, eller som i detta fall sämre, skick än det normala är alltid luriga.
Lite intressant ikväll faktiskt. Ligger oftast väldigt nära med mina gissningar nu med tanke på hur mycket data jag samlat, men bilar som "sticker ut" med mycket bättre, eller som i detta fall sämre, skick än det normala är alltid luriga.
Lite intressant ikväll faktiskt. Ligger oftast väldigt nära med mina gissningar nu med tanke på hur mycket data jag samlat, men bilar som "sticker ut" med mycket bättre, eller som i detta fall sämre, skick än det normala är alltid luriga.
Lite intressant ikväll faktiskt. Ligger oftast väldigt nära med mina gissningar nu med tanke på hur mycket data jag samlat, men bilar som "sticker ut" med mycket bättre, eller som i detta fall sämre, skick än det normala är alltid luriga.
Gissar att den går för mellan 305 och 315k, men kan mycket väl avvika.
Hur har dom lyckats radera instruktionsboken ur datorn
Mmm, ibland ganska fascinerande hur usla de är på KVD. KVD Södertälje har sålt en väldans massa Teslor vid det här laget, lite koll borde de ha vid det här laget. Inga är lika usla som KVD Linköping dock, där brukar man direkt se på annonsen att det är de som lagt upp den pga skitiga bilar och felaktigheter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Performance "Stealth" 2019 med drygt 9000mil, dragkrok och nya sommar & vinterdäck (18") för 380k.
Vanliga felet med lacksläpp i hörnet på bagageluckan, bytta länkarmar på garantin, lite stenskott etc men inget som sticker ut mer än dom andra man hittat beggade.
Ska man slå till eller vänta in priserna mer? Känns rätt svårslaget just nu i alla fall. Älskar att man kan dra lagligt fast det är en P samt att man kan köra på 18" och köpa billigt gummi och få bättre räckvidd dessutom.
Performance "Stealth" 2019 med drygt 9000mil, dragkrok och nya sommar & vinterdäck (18") för 380k.
Vanliga felet med lacksläpp i hörnet på bagageluckan, bytta länkarmar på garantin, lite stenskott etc men inget som sticker ut mer än dom andra man hittat beggade.
Ska man slå till eller vänta in priserna mer? Känns rätt svårslaget just nu i alla fall. Älskar att man kan dra lagligt fast det är en P samt att man kan köra på 18" och köpa billigt gummi och få bättre räckvidd dessutom.
Jag tycker det låter bra. Är det en P du är sugen på så skulle jag slå till.
Sitter själv och funderar på en motsvarande LR för 343k. Samma ålder, samma mil, dubbla hjuluppsättningar och normalt med fel
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Performance "Stealth" 2019 med drygt 9000mil, dragkrok och nya sommar & vinterdäck (18") för 380k.
Vanliga felet med lacksläpp i hörnet på bagageluckan, bytta länkarmar på garantin, lite stenskott etc men inget som sticker ut mer än dom andra man hittat beggade.
Ska man slå till eller vänta in priserna mer? Känns rätt svårslaget just nu i alla fall. Älskar att man kan dra lagligt fast det är en P samt att man kan köra på 18" och köpa billigt gummi och få bättre räckvidd dessutom.
Jag tycker det låter bra. Är det en P du är sugen på så skulle jag slå till.
Sitter själv och funderar på en motsvarande LR för 343k. Samma ålder, samma mil, dubbla hjuluppsättningar och normalt med fel
Ja jag tyckte också att det lät rätt bra. Är själv sugen på en P men regeringen här hemma tycker att dragkrok är ett måste så siktade därefter in mig på LR, så då får man ju vad bägge vill ha. 343 lät rimligt för en M3LR i det skicket, mycket bil för pengarna i alla fall!