De äldsta bilarna är oproportionerligt dyra, vilket inte är unikt för Tesla. Folk som egentligen inte har råd vill ändå ha en "premiumbil av typ X" och köper slitna exemplar av första årsmodellen.
Jag sålde en S90 - 15 för 345 000 förra veckan på blocket, nosecone. Hade kanske tur men det hela var över på 15 minuter. Vanliga S85 går nog strax under gissar jag. Köptes till stor del för gratis laddning. Det dröjer nog innan dom är nere på 200 kkr.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Om jag köpt en beg Model S istället för en Y som jag var inne på hade jag nära på tappat mer pengar än jag gjorde nu vid prissänkninen av Y (vilket egentligen inte blev så mycket eftersom jag fick 70k i bonus och hade en gammal reservation för 730k).
Men de överdrivet höga begagnatpriserna var också en av sakerna som gjorde att jag tänkte om.
De äldsta bilarna är oproportionerligt dyra, vilket inte är unikt för Tesla. Folk som egentligen inte har råd vill ändå ha en "premiumbil av typ X" och köper slitna exemplar av första årsmodellen.
De är definitivt oproportionerligt dyra, men jag tror den största anledningen är att folk gravt överskattar värdet av fri SUC (givetvis undantaget taxi osv) och därför betalar överpriser. Utöver det tror jag det är väldigt många som inte känner till hur mycket som hänt "under ytan" med S & X genom åren.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag funderar på en beg Model S, årsmodell 2020 med max 6-7000 mil, men blir lite fundersam nu över kommande andrahandsvärde. Handlarna ligger idag på ca 700’ och uppåt som utgångspris för sådana modeller, vilket jag tycker är alldeles för högt. Jag har tänkt att om det går att få en för 600-630’ så borde det vara ett ok köp, men man måste kanske komma ner ännu mer?
Självklart måste man vara beredd på värdeminskning när man köper bil men en anledning att köpa beg är ju att man vill att den största smällen ska vara tagen, annars kan man ju lika gärna köpa nytt.
Vad kostade egentligen en MS LR 2020 som ny?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Jag funderar på en beg Model S, årsmodell 2020 med max 6-7000 mil, men blir lite fundersam nu över kommande andrahandsvärde. Handlarna ligger idag på ca 700’ och uppåt som utgångspris för sådana modeller, vilket jag tycker är alldeles för högt. Jag har tänkt att om det går att få en för 600-630’ så borde det vara ett ok köp, men man måste kanske komma ner ännu mer?
Självklart måste man vara beredd på värdeminskning när man köper bil men en anledning att köpa beg är ju att man vill att den största smällen ska vara tagen, annars kan man ju lika gärna köpa nytt.
Vad kostade egentligen en MS LR 2020 som ny?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
I början av 2019 sänktes de från 1,2 MSEK till 940 KSEK. Tror de låg på ungefär samma nivå 2020.
Tycker KVDs priser är mycket mer relevanta att kolla på än handlarnas, handlarna har inte hängt med och bygger upp lager.
Har tidigare skrivit 600-630. Tycker det är ett rimligt pris och personligen tycker jag det är ett (ännu) bättre köp än en S100D. Är inga problem att hitta en för det priset via KVD. Tror Raven kommer hålla sig helt OK från nuvarande nivåer, särskilt om Tesla behåller nuvarande priser på nya S.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag funderar på en beg Model S, årsmodell 2020 med max 6-7000 mil, men blir lite fundersam nu över kommande andrahandsvärde. Handlarna ligger idag på ca 700’ och uppåt som utgångspris för sådana modeller, vilket jag tycker är alldeles för högt. Jag har tänkt att om det går att få en för 600-630’ så borde det vara ett ok köp, men man måste kanske komma ner ännu mer?
Självklart måste man vara beredd på värdeminskning när man köper bil men en anledning att köpa beg är ju att man vill att den största smällen ska vara tagen, annars kan man ju lika gärna köpa nytt.
Vad kostade egentligen en MS LR 2020 som ny?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
I början av 2019 sänktes de från 1,2 MSEK till 940 KSEK. Tror de låg på ungefär samma nivå 2020.
Tycker KVDs priser är mycket mer relevanta att kolla på än handlarnas, handlarna har inte hängt med och bygger upp lager.
Har tidigare skrivit 600-630. Tycker det är ett rimligt pris och personligen tycker jag det är ett (ännu) bättre köp än en S100D. Är inga problem att hitta en för det priset via KVD. Tror Raven kommer hålla sig helt OK från nuvarande nivåer, särskilt om Tesla behåller nuvarande priser på nya S.
Ca 870 tusen i oktober 2020. För en long range plus. Utan något extra.
Jag funderar på en beg Model S, årsmodell 2020 med max 6-7000 mil, men blir lite fundersam nu över kommande andrahandsvärde. Handlarna ligger idag på ca 700’ och uppåt som utgångspris för sådana modeller, vilket jag tycker är alldeles för högt. Jag har tänkt att om det går att få en för 600-630’ så borde det vara ett ok köp, men man måste kanske komma ner ännu mer?
Självklart måste man vara beredd på värdeminskning när man köper bil men en anledning att köpa beg är ju att man vill att den största smällen ska vara tagen, annars kan man ju lika gärna köpa nytt.
Vad kostade egentligen en MS LR 2020 som ny?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
I början av 2019 sänktes de från 1,2 MSEK till 940 KSEK. Tror de låg på ungefär samma nivå 2020.
Tycker KVDs priser är mycket mer relevanta att kolla på än handlarnas, handlarna har inte hängt med och bygger upp lager.
Har tidigare skrivit 600-630. Tycker det är ett rimligt pris och personligen tycker jag det är ett (ännu) bättre köp än en S100D. Är inga problem att hitta en för det priset via KVD. Tror Raven kommer hålla sig helt OK från nuvarande nivåer, särskilt om Tesla behåller nuvarande priser på nya S.
Ca 870 tusen i oktober 2020. För en long range plus. Utan något extra.
Så en standardutrustad MS -20 har alltså kostat ny 815-850' efter bonus. Skapligt andrahandsvärde efter 3 år måste man säga. Ja mer än 600' ska man nog inte betala. Tveksamt om handlare (el privatpersoner) kan tänka sig gå ner 100-150' från utsatt pris så det blir i så fall att hålla koll på KVD.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Kan man gissa då på ungefärliga dagspriser på S med rimligt miltal?
LR 2020 Raven 550-600
S100D. 450-500
S90D facelift. 380-450
S75D. 350-400
S85D 15 300
S60-70.
samt 85 13-14 250
Rätta mig här gärna, @legato tex
Vågar inte sätta siffror på de äldsta. För mig är de för dyra och ointressanta så jag har inte följt med där.
Mina "guesstimates" är ganska nära dina i övrigt:
LR 2020 6.000 mil 600-620k
S100D 2018 10.000 mil 450-500k
S90D 2017 12.000 mil 380-420k
S75D 2017 12.000 mil 350-380k
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag som vann budgivningen. Ska hämta den imorgon om beskrivningen motsvarar skicket.
Något tips på vad jag bör kontrollera utöver:
vibrationer vid gaspådrag
lampor fram
vindrutetorkare
dörrhandtag
Skicket på batteriet? Har läst till mig att en ny 100d har 505km i typical range. Vad kan man förvänta sig?
Japp det blev en affär. DRL på bägge lamporna fram men de drog av inropsavgiften och bjöd på garantin. I övrigt verkar den vara väldigt välvårdad.
Måste bara sälja min S75 nu. Nån intresserad? :p
Japp det blev en affär. DRL på bägge lamporna fram men de drog av inropsavgiften och bjöd på garantin. I övrigt verkar den vara väldigt välvårdad.
Måste bara sälja min S75 nu. Nån intresserad? :p
A men grattis då blev det 432 totalt då!
Vad skall du ha för S75 då? Tvåhjulsdriven?