Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Marauder
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 aug 2020 20:17

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Marauder »

jonasl skrev: 01 mar 2023 21:58
Jag tror många kommer tillbaka för att vinnaren drar sig ur också. Har skrivit det förut men i en svag period i mitt liv så budade jag på en Passat GTE, vann den inte men KVD ringde mig och sa att vinnaren hoppat av. De undrade om jag ville köpa till mitt sista bud - nej tack, då får ni stryka alla bud från den som hoppade av. Men så jobbar de tydligen inte.

Det har hänt mig också på KVD, fick erbjudande att köpa bilen några dagar senare trots att jag inte vann budgivningen. Jag avböjde också faktiskt, det kändes inte seriöst.

Min erfarenhet är förövrigt att hela begagnat marknaden för bilar har förändrats rätt kraftigt dom senaste åren, numera domineras den nästan totalt av personer från andra kulturer (och jag har inga problem med det, bara ett konstaterade) Det ska prutas och förhandlas om priset in i det sista och att hålla vad man lovar eller backa ur från ett köp trots att man sagt ja är helt normalt beteende för vissa. Många såna killar som budar på KVD.
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Piggelin »

Marauder skrev: 02 mar 2023 15:55


Min erfarenhet är förövrigt att hela begagnat marknaden för bilar har förändrats rätt kraftigt dom senaste åren, numera domineras den nästan totalt av personer från andra kulturer (och jag har inga problem med det, bara ett konstaterade) Det ska prutas och förhandlas om priset in i det sista och att hålla vad man lovar eller backa ur från ett köp trots att man sagt ja är helt normalt beteende för vissa. Många såna killar som budar på KVD.
Ja så är det i fler och fler delar av samhället. Kulturer krockar. I vissa är det helt ok att blåsa folk så länge den egna klanen/familjen tjänar på det... Bara gilla läget, vi har passerat point of no return.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Blipblop »

Piggelin skrev: 02 mar 2023 17:02
Marauder skrev: 02 mar 2023 15:55


Min erfarenhet är förövrigt att hela begagnat marknaden för bilar har förändrats rätt kraftigt dom senaste åren, numera domineras den nästan totalt av personer från andra kulturer (och jag har inga problem med det, bara ett konstaterade) Det ska prutas och förhandlas om priset in i det sista och att hålla vad man lovar eller backa ur från ett köp trots att man sagt ja är helt normalt beteende för vissa. Många såna killar som budar på KVD.
Ja så är det i fler och fler delar av samhället. Kulturer krockar. I vissa är det helt ok att blåsa folk så länge den egna klanen/familjen tjänar på det... Bara gilla läget, vi har passerat point of no return.
Bilhandlarna är rätt glad för nu vill personer inte sälja bilen privat utan lämnar den hellre i inbyte på en annan bil. Är det en ny blir bilfirman såklart jätteglad.
Konsulten
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 mar 2023 20:00

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Konsulten »

Beställde idag min första tesla, blev en M3P -20 med väldigt få mil på mätaren.

Var lite begränsad i urvalet då jag ville ha en begagnad som inte var momssmittad då jag skulle leasa på bolaget.. betalade nog 30-40k för mycket men det blir billiga mil ändå :)

Priset landade på 560” med en extra uppsättning helt nya friktionsdäck
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
Ort: Umeå
Referralkod: ts.la/kristian654611

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av LordRanta »

Konsulten skrev: 03 mar 2023 20:23
Beställde idag min första tesla, blev en M3P -20 med väldigt få mil på mätaren.

Var lite begränsad i urvalet då jag ville ha en begagnad som inte var momssmittad då jag skulle leasa på bolaget.. betalade nog 30-40k för mycket men det blir billiga mil ändå :)

Priset landade på 560” med en extra uppsättning helt nya friktionsdäck
Hade aldrig betalat 560 för en -20 🫢

Du får ju en 21-22 med uppdateringar för typ samma pris.

Dvs rattvärme, nya inredningen etc.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Konsulten
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 mar 2023 20:00

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Konsulten »

LordRanta skrev: 03 mar 2023 20:50
Konsulten skrev: 03 mar 2023 20:23
Beställde idag min första tesla, blev en M3P -20 med väldigt få mil på mätaren.

Var lite begränsad i urvalet då jag ville ha en begagnad som inte var momssmittad då jag skulle leasa på bolaget.. betalade nog 30-40k för mycket men det blir billiga mil ändå :)

Priset landade på 560” med en extra uppsättning helt nya friktionsdäck
Hade aldrig betalat 560 för en -20 🫢

Du får ju en 21-22 med uppdateringar för typ samma pris.

Dvs rattvärme, nya inredningen etc.

Ingen som du kan dra momsen på.. Men som du säger så är det lite i överkant. Mitt leasingbolag godkände bara Max 2000mil och Max 3 år, så utbudet var som sagt begränsat..
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Dafro »

HenrikC skrev: 01 mar 2023 19:55
En konsekvens av elbilarnas intåg är att efterfrågan på fossila drivmedel minskar. Minskad efterfrågan brukar innebära fallande priser. Det är lönsamt med elbil idag och kommer att fortsätta vara det, men det kommer nog inte bli ännu lönsammare.
Minskad efterfrågan gör nog att produktionen minskar så priset behålls.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Nect »

Konsulten skrev: 03 mar 2023 20:23
Beställde idag min första tesla, blev en M3P -20 med väldigt få mil på mätaren.

Var lite begränsad i urvalet då jag ville ha en begagnad som inte var momssmittad då jag skulle leasa på bolaget.. betalade nog 30-40k för mycket men det blir billiga mil ändå :)

Priset landade på 560” med en extra uppsättning helt nya friktionsdäck
Grattis till en fin bil!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Mrtn
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Mrtn »

Nu sänks priserna på X och S också i USA.
The Model S all-wheel drive is now available for $89,990, which is down 5.2% or about $5,000 from $94,990. The Model S Plaid is now $109,990, down 4.3% from $114,990.

The Model X all-wheel drive is going for $99,990, down 9.1% or $10,000 from $109,990. The Plaid is now $109,990, down 8.3% from $119,990.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av improwise »

Vet inte om det varit så tidigare då jag inte kollar så ofta men i skrivande stund finns det en 20-25 nya Model S/X Plaid "i lager" hos Tesla och tillgängliga att köpa.
Mrtn
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Mrtn »

Tidigare var det ju alltid väntetid.

Sweden has 119 cars
7 MS, 15 MX, 42 M3, 55 MY
https://tesla-info.com/blog/inventory-stats.php
T
Verkar som alla MY och M3 finns i Sverige och inte i Ghent. Kollade inte X och S.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av pejvic »

jag får inte den listan att funka. Alla bilar som står där finns inte på Teslas svenska sida. Inte heller för 6 minuter sen som det står att den läser. Chattade även med Tesla men de säger att finns den inte på Teslas sida så finns den inte.
Haft alla 3/Y
Mrtn
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Mrtn »

pejvic skrev: 08 mar 2023 14:07
jag får inte den listan att funka. Alla bilar som står där finns inte på Teslas svenska sida. Inte heller för 6 minuter sen som det står att den läser. Chattade även med Tesla men de säger att finns den inte på Teslas sida så finns den inte.
Då kan man inte lita på den sidan. Manuellt så var det nu.

Y 36
3 30
XP 13
SP 6

Sen ett antal begagnade också.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av improwise »

Brukar Tesla fula sig och gömma bilar på hemsidan trots att det finns i lager? Tvivlar starkt på att man plötsligt sålt alla de Plaid som fanns som lagerbilar för bara någon dag sedan :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av taliz »

improwise skrev: 09 mar 2023 23:18
Brukar Tesla fula sig och gömma bilar på hemsidan trots att det finns i lager? Tvivlar starkt på att man plötsligt sålt alla de Plaid som fanns som lagerbilar för bara någon dag sedan :)
Ja, de har mkt fler bilar i lager än vad som visas.
Det handlar ju, precis som tex när man bokar hotell i appar, om att få kunden att slå till då erbjudandet kanske snart försvinner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Tellus »

Model Y Performance prissänkt 50000kr
Vilken trygghet att köpa av handlare...

https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /104989091

Eller om man vill ha solid svart

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... /106375612
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Vindens »

Tellus skrev: 10 mar 2023 13:13
Model Y Performance prissänkt 50000kr
Vilken trygghet att köpa av handlare...

https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /104989091

Eller om man vill ha solid svart

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... /106375612
Vilka fina rabatter man får av att handla via dessa annonser.... NOT
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av pejvic »

Herregud 695 kostade de nya hos Tesla för några dagar sen.
De vänder sig till mindre vetande människor.

Har själv person med intellektuell funktionsnedsättning i familjen och retar mig oerhört på sånthär.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Patteng
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 jan 2022 14:09

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Patteng »

Vad tycker ni om priset på en MYLR -22, solid svart, SoV samt 3500mil på mätaren. Lite stenskott på den svarta lacken samt en lite liten buckla på vänstersidan bakom dörren. Är 580k rimligt?

Kan köparen använda säljarens försäkring för att täcka reparationen på bucklan efter ägarbytet?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av pejvic »

Patteng skrev: 10 mar 2023 16:28
Vad tycker ni om priset på en MYLR -22, solid svart, SoV samt 3500mil på mätaren. Lite stenskott på den svarta lacken samt en lite liten buckla på vänstersidan bakom dörren. Är 580k rimligt?

Kan köparen använda säljarens försäkring för att täcka reparationen på bucklan efter ägarbytet?
Får du kompletta hjul och bilen är svensksåld så är priset helt ok, men lite mkt mil egentligen, Kolla att det är en äkta 2022, siffran tio i chassinummer måste vara N. Annars är det alldeles för dyrt. Självklart måste den vara såld och levererad i Sverige också.

Skadan kan han anmäla till sitt bolag, sen kan du fixa det efter ägarbytet när tid finns.
Haft alla 3/Y
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Dafro »

Patteng skrev: 10 mar 2023 16:28
Vad tycker ni om priset på en MYLR -22, solid svart, SoV samt 3500mil på mätaren. Lite stenskott på den svarta lacken samt en lite liten buckla på vänstersidan bakom dörren. Är 580k rimligt?

Kan köparen använda säljarens försäkring för att täcka reparationen på bucklan efter ägarbytet?
Nej köparen kan inte nyttja tidigare ägares försäkring, säger väl sig själv. En bil där någon inte åtgärdat buckla med mera skulle jag personligen vara tveksam till, men då ör jag allergisk mot skador och öven omlackering som ger nyansskillnader.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Patteng
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 jan 2022 14:09

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Patteng »

pejvic skrev: 10 mar 2023 16:30
Patteng skrev: 10 mar 2023 16:28
Vad tycker ni om priset på en MYLR -22, solid svart, SoV samt 3500mil på mätaren. Lite stenskott på den svarta lacken samt en lite liten buckla på vänstersidan bakom dörren. Är 580k rimligt?

Kan köparen använda säljarens försäkring för att täcka reparationen på bucklan efter ägarbytet?
Får du kompletta hjul och bilen är svensksåld så är priset helt ok, men lite mkt mil egentligen, Kolla att det är en äkta 2022, siffran tio i chassinummer måste vara N. Annars är det alldeles för dyrt. Självklart måste den vara såld och levererad i Sverige också.

Skadan kan han anmäla till sitt bolag, sen kan du fixa det efter ägarbytet när tid finns.
Svensksåld och äkta -22:a.

Okej då anger jag hans skadenummer han fått från sitt försäkringsbolag.

Vad kostar det att laga stenskott på lacken?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av pejvic »

små stenskott skulle jag laga själv såfort de kommer. Ett litet lackstift bara.
En liten buckla kan du ju dra av 5000 för tex. Troligen är hans självrisk högre än så och då kan ni bara fixa det internt ju....

Om du vill jämföra lite priser så är den billigaste svensksålda i sverige såld för 490 och då hade den gått 8000 mil.
Osäker på vinterhjul och den var vit. Säljaren finns i detta forum. Men en svart svensksåld är helt ok. De tre 21or som är sålda på blocket är sålda för runt 530-545. Och då är ju en 21 såklart mkt sämre på många sätt. En svart 22a är ju en väldigt schysst bil för dig.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev: 10 mar 2023 16:26
Herregud 695 kostade de nya hos Tesla för några dagar sen.
De vänder sig till mindre vetande människor.

Har själv person med intellektuell funktionsnedsättning i familjen och retar mig oerhört på sånthär.
Dock kanske det inte är så många med intellektuell funktionsnedsättning som köper bilar för 695’?
Det finns väl säkert en marknad för kunder som vill hämta sin bil direkt och inte behöva hänga på forum och söka på var olika båtar är var dom kan tänkas lägga till.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 10 mar 2023 21:55
Det finns väl säkert en marknad för kunder som vill hämta sin bil direkt och inte behöva hänga på forum och söka på var olika båtar är var dom kan tänkas lägga till.
Är det många BMW, Audi, Mercedes, Volvo etc på blocket med 100k+ prispåslag vs nypris?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar