Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Moderator: Redaktion
- Kaffekatten
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 20 nov 2023 22:15
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Ja, man kan fundera på om det är ett tecken på:
1. KVD har riktigt sunkiga bilar. Tjänsteslädar som brukarn inte brytt sig ett skit om och bara kört sönder.
2. KVD testar noga så de hittar felen som finns på nästan alla bilar.
3. Det är normalt, i nivå med alla. En del har det andra inte.
Sen vad det kan kosta o fixa, 6000 eller 50000 vet väl ingen. Jag hade ALDRIG sålt en bil med det, utan fixat det innan.
Man får ju liksom ett avdrag i försäljningspriset på den maximala kostnaden för att fixa det.
1. KVD har riktigt sunkiga bilar. Tjänsteslädar som brukarn inte brytt sig ett skit om och bara kört sönder.
2. KVD testar noga så de hittar felen som finns på nästan alla bilar.
3. Det är normalt, i nivå med alla. En del har det andra inte.
Sen vad det kan kosta o fixa, 6000 eller 50000 vet väl ingen. Jag hade ALDRIG sålt en bil med det, utan fixat det innan.
Man får ju liksom ett avdrag i försäljningspriset på den maximala kostnaden för att fixa det.
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
-
- Teslaägare
- Inlägg: 894
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Det där är ju olika, är man lagt åt DIY-hållet så blir det lätt att man räknar materialkostnaden och fakturerar sig själv 0 kr/h. Då kan man göra ett klipp som för någon annan absolut inte skulle vara ett klipp.Kaffekatten skrev: ↑20 mar 2024 08:32Ja, man kan fundera på om det är ett tecken på:
1. KVD har riktigt sunkiga bilar. Tjänsteslädar som brukarn inte brytt sig ett skit om och bara kört sönder.
2. KVD testar noga så de hittar felen som finns på nästan alla bilar.
3. Det är normalt, i nivå med alla. En del har det andra inte.
Sen vad det kan kosta o fixa, 6000 eller 50000 vet väl ingen. Jag hade ALDRIG sålt en bil med det, utan fixat det innan.
Man får ju liksom ett avdrag i försäljningspriset på den maximala kostnaden för att fixa det.
Sen är vissa beroende av trygghet, andra mer riskbenägna. Allt spelar in...
Det du kanske drar av 50 000 kr för kanske jag drar av 6 000 kr för, fixar du den för 50 000 kr kanske du tappar mig som köpare men å andra sidan vinner någon annan som känner sig trygg med att det är fixat mot ett högre pris.
Tesla Model Y Performance
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Håller helt med.Arctic Drifter skrev: ↑20 mar 2024 09:22Det där är ju olika, är man lagt åt DIY-hållet så blir det lätt att man räknar materialkostnaden och fakturerar sig själv 0 kr/h. Då kan man göra ett klipp som för någon annan absolut inte skulle vara ett klipp.Kaffekatten skrev: ↑20 mar 2024 08:32Ja, man kan fundera på om det är ett tecken på:
1. KVD har riktigt sunkiga bilar. Tjänsteslädar som brukarn inte brytt sig ett skit om och bara kört sönder.
2. KVD testar noga så de hittar felen som finns på nästan alla bilar.
3. Det är normalt, i nivå med alla. En del har det andra inte.
Sen vad det kan kosta o fixa, 6000 eller 50000 vet väl ingen. Jag hade ALDRIG sålt en bil med det, utan fixat det innan.
Man får ju liksom ett avdrag i försäljningspriset på den maximala kostnaden för att fixa det.
Sen är vissa beroende av trygghet, andra mer riskbenägna. Allt spelar in...
Det du kanske drar av 50 000 kr för kanske jag drar av 6 000 kr för, fixar du den för 50 000 kr kanske du tappar mig som köpare men å andra sidan vinner någon annan som känner sig trygg med att det är fixat mot ett högre pris.
Utöver det du säger så finns det fel som inte överhuvudtaget är värda att fixa (ofta kosmetiska).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Bilen såldes för 380k. Bra pris, hade nog kunnat ge aningen mer själv...Kaffekatten skrev: ↑19 mar 2024 19:47Riktigt lågt avslutspris. 365’ (sen sälja den nog inte för det).Kaffekatten skrev: ↑19 mar 2024 13:16Även här har de sänkt "pris i bilhandeln" rejält nu med ca 100' på några månader:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-205329
Den har vibrationer vid gaspådrag. Vilken skall dra ner priset. Men denna borde väl gå för 425' i alla fall då det gick en med 17' mil för över 400' precis. Men beror ju helt på hur rädda folk är för att köpa en bil med defekt.
Det är aldrig bra o sälja trasiga bilar. Tips till säljaren, laga först. Sälj sen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1980
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Ja helt galet. Tänk att många S75-or rullar iväg för närmare 350... O så får man en Raven för 380....Legato skrev: ↑20 mar 2024 18:58Bilen såldes för 380k. Bra pris, hade nog kunnat ge aningen mer själv...Kaffekatten skrev: ↑19 mar 2024 19:47Riktigt lågt avslutspris. 365’ (sen sälja den nog inte för det).Kaffekatten skrev: ↑19 mar 2024 13:16Även här har de sänkt "pris i bilhandeln" rejält nu med ca 100' på några månader:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-205329
Den har vibrationer vid gaspådrag. Vilken skall dra ner priset. Men denna borde väl gå för 425' i alla fall då det gick en med 17' mil för över 400' precis. Men beror ju helt på hur rädda folk är för att köpa en bil med defekt.
Det är aldrig bra o sälja trasiga bilar. Tips till säljaren, laga först. Sälj sen.
Haft alla 3/Y
-
- Inlägg: 430
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
pejvic skrev: ↑20 mar 2024 20:21Ja helt galet. Tänk att många S75-or rullar iväg för närmare 350... O så får man en Raven för 380....Legato skrev: ↑20 mar 2024 18:58Bilen såldes för 380k. Bra pris, hade nog kunnat ge aningen mer själv...Kaffekatten skrev: ↑19 mar 2024 19:47Riktigt lågt avslutspris. 365’ (sen sälja den nog inte för det).Kaffekatten skrev: ↑19 mar 2024 13:16Även här har de sänkt "pris i bilhandeln" rejält nu med ca 100' på några månader:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-205329
Den har vibrationer vid gaspådrag. Vilken skall dra ner priset. Men denna borde väl gå för 425' i alla fall då det gick en med 17' mil för över 400' precis. Men beror ju helt på hur rädda folk är för att köpa en bil med defekt.
Det är aldrig bra o sälja trasiga bilar. Tips till säljaren, laga först. Sälj sen.
Det är tveklöst störst value för pengarna ej diskutabelt. Om man ska ha en elbil i "premiumsegmentet" dvs.
Det är otrolig value kring 350-450k för en fin Raven. Även om den är värd 100 000kr om 5 år så är det otrolig value. Till och med bra value om man avskriver hela bilen, 0kr i värde efter 5 år.
Hur man än vrider och vänder på det har ravenpriserna bottnat så det skriker om det.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
- Kaffekatten
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 20 nov 2023 22:15
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Ja bra pris, jag hade lätta betalt det men även 400 för den. Även då med tanke på att jag fått räkna med 25000 i reparationer. (Mellan 5 och 50 och fixa o mellanläget där)
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Fascinerande att så många fortfarande är sugna på gamla S.
Själv ser jag dem mest som ett stort pengahål.
Som Grufman sa, vad går INTE sönder på dom...
Skulle välja en Highland 3 före en beggad S alla dagar i veckan.
Fulla garantier och försäkringskostnader runt en femtedel. Lika bekväma och mkt smidigare i stan. Laddar mkt snabbare och man slipper adapter. Roligare att svänga med också.
Men visst, S är snyggare.
Själv ser jag dem mest som ett stort pengahål.
Som Grufman sa, vad går INTE sönder på dom...
Skulle välja en Highland 3 före en beggad S alla dagar i veckan.
Fulla garantier och försäkringskostnader runt en femtedel. Lika bekväma och mkt smidigare i stan. Laddar mkt snabbare och man slipper adapter. Roligare att svänga med också.
Men visst, S är snyggare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Kaffekatten
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 20 nov 2023 22:15
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Jag tycker Model 3 ser ut som en groda, men visst Highland är lite finare än gamla. MS är underbart vacker. En M3 är för liten med och svår att lasta i.
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Pengahål, visst kostar dom en del att hålla. Lägger kanske 10-20k per år på model S specifika typfel. Jag har haft många beggade lyxbilar och tycker det är normalt, tom billigt faktiskt.
Model S P85DL+
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5529
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Det är ju väldigt olika hur kostnaden ser ut. Inte lagt en krona i reparation på ett par år nu, IF ringde (!) och ville sälja helförsäkring för 12000/år. Tycker det är rätt bra pris idag, men bara lite billigare än TH. Kostar dock på mig kvalitetsdäck. Jag tror att många S går väldigt billigt, medan andra kan vara mer jobbiga att äga. Finns ju flera som går problemfritt över 30000 mil, dvs lågt pris avspeglar mer en risk för kostnad än en säker kostnad. Det går att göra en bra bilaffär med lite tur.taliz skrev: ↑21 mar 2024 03:44Fascinerande att så många fortfarande är sugna på gamla S.
Själv ser jag dem mest som ett stort pengahål.
Som Grufman sa, vad går INTE sönder på dom...
Skulle välja en Highland 3 före en beggad S alla dagar i veckan.
Fulla garantier och försäkringskostnader runt en femtedel. Lika bekväma och mkt smidigare i stan. Laddar mkt snabbare och man slipper adapter. Roligare att svänga med också.
Men visst, S är snyggare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Efter 30000 Tesla Model S mil med 3 olika MS en 2017, 2019 och 2020 varav 12000 mil utan garanti så har jag lagt ut totalt 45000 kr på service och reparationer. Har de två Raven kvar. Jag har även ägt 2 M3:or 2020 och 2021, ca 5000 mil med varje dessutom provkört MY en hel del. För mig som kör ca 7000 mil per år och väldigt mycket till och från i fjällen är varken M3 eller MY ett alternativ. Gällande utrymme, komfort, stabilitet och vägegenskaper på vintern och infotainment är Raven tämligen överlägsen. Räknar med att försöka köra i alla fall 2019 bilen 40000 mil så får vi se hur dyrt det blir. 17000 mil just nu.Gustafsson skrev: ↑21 mar 2024 08:41Det är ju väldigt olika hur kostnaden ser ut. Inte lagt en krona i reparation på ett par år nu, IF ringde (!) och ville sälja helförsäkring för 12000/år. Tycker det är rätt bra pris idag, men bara lite billigare än TH. Kostar dock på mig kvalitetsdäck. Jag tror att många S går väldigt billigt, medan andra kan vara mer jobbiga att äga. Finns ju flera som går problemfritt över 30000 mil, dvs lågt pris avspeglar mer en risk för kostnad än en säker kostnad. Det går att göra en bra bilaffär med lite tur.taliz skrev: ↑21 mar 2024 03:44Fascinerande att så många fortfarande är sugna på gamla S.
Själv ser jag dem mest som ett stort pengahål.
Som Grufman sa, vad går INTE sönder på dom...
Skulle välja en Highland 3 före en beggad S alla dagar i veckan.
Fulla garantier och försäkringskostnader runt en femtedel. Lika bekväma och mkt smidigare i stan. Laddar mkt snabbare och man slipper adapter. Roligare att svänga med också.
Men visst, S är snyggare.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1148
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Det är ju något av ett lotteri på tidigare MS. Hoppas att det gått över på senare modeller.ermase skrev: ↑21 mar 2024 09:30Efter 30000 Tesla Model S mil med 3 olika MS en 2017, 2019 och 2020 varav 12000 mil utan garanti så har jag lagt ut totalt 45000 kr på service och reparationer. Har de två Raven kvar. Jag har även ägt 2 M3:or 2020 och 2021, ca 5000 mil med varje dessutom provkört MY en hel del. För mig som kör ca 7000 mil per år och väldigt mycket till och från i fjällen är varken M3 eller MY ett alternativ. Gällande utrymme, komfort, stabilitet och vägegenskaper på vintern och infotainment är Raven tämligen överlägsen. Räknar med att försöka köra i alla fall 2019 bilen 40000 mil så får vi se hur dyrt det blir. 17000 mil just nu.Gustafsson skrev: ↑21 mar 2024 08:41Det är ju väldigt olika hur kostnaden ser ut. Inte lagt en krona i reparation på ett par år nu, IF ringde (!) och ville sälja helförsäkring för 12000/år. Tycker det är rätt bra pris idag, men bara lite billigare än TH. Kostar dock på mig kvalitetsdäck. Jag tror att många S går väldigt billigt, medan andra kan vara mer jobbiga att äga. Finns ju flera som går problemfritt över 30000 mil, dvs lågt pris avspeglar mer en risk för kostnad än en säker kostnad. Det går att göra en bra bilaffär med lite tur.taliz skrev: ↑21 mar 2024 03:44Fascinerande att så många fortfarande är sugna på gamla S.
Själv ser jag dem mest som ett stort pengahål.
Som Grufman sa, vad går INTE sönder på dom...
Skulle välja en Highland 3 före en beggad S alla dagar i veckan.
Fulla garantier och försäkringskostnader runt en femtedel. Lika bekväma och mkt smidigare i stan. Laddar mkt snabbare och man slipper adapter. Roligare att svänga med också.
Men visst, S är snyggare.
Delar din känsla kring MS som den perfekta bilen. Ibland funderar jag över ifall jag gjorde rätt som sålde min 21:a MS Performance med tanke på värdetappet. Jag snittar normal ungefär 5000 mil per år och kan inte tänka mig en bättre bil att stänga in sig i och låta milen rulla förbi.
Spännande med de 40k milen! Återkommer när jag är där med min Plaid.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
-
- Inlägg: 430
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
taliz skrev: ↑21 mar 2024 03:44Fascinerande att så många fortfarande är sugna på gamla S.
Själv ser jag dem mest som ett stort pengahål.
Som Grufman sa, vad går INTE sönder på dom...
Skulle välja en Highland 3 före en beggad S alla dagar i veckan.
Fulla garantier och försäkringskostnader runt en femtedel. Lika bekväma och mkt smidigare i stan. Laddar mkt snabbare och man slipper adapter. Roligare att svänga med också.
Men visst, S är snyggare.
En model 3? Går ju inte ens att jämföra med en Raven.
60-78kwh batteri, ser ut som en groda, liten, alla kör den
MS är mkt mer premium, större batteri, snyggare, ovanligare, kraftfull(are)
Tror inte den kostar så mkt att äga. Särskilt inte om du köper en undervärderad MS RAVEN kring 400k idag.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Kan ju tillägga också att när man tröskat igenom listan med fel som dyker upp på äldre model S så byter man samtidigt till uppdaterade delar som sitter i senare modeller och som håller längre. Ganska stor skillnad faktiskt på en del delar. Som vanligt när man köper beg-bil gäller det att köpa ett välhållet exemplar där tidigare ägare inte har snålat med underhållet.
Model S P85DL+
-
- Teslaägare
- Inlägg: 894
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Instämmer, sen kommer det också bli så att vissa nu när de kommer ner i pris kan få väldigt billiga mil när man väljer billigare alternativ vid lagning. Pajar luftfjädringen så går det ju att byta ut mot icke-luftfjädring, ingen vinst komfortmässigt men skulle jag ha en Model S som passerat 25 000 mil så hade jag absolut övervägt det om jag tänkte ta den till 40 000 mil... jag överlever ju liksom i min Y utan luftfjädring...mans71 skrev: ↑21 mar 2024 11:05Kan ju tillägga också att när man tröskat igenom listan med fel som dyker upp på äldre model S så byter man samtidigt till uppdaterade delar som sitter i senare modeller och som håller längre. Ganska stor skillnad faktiskt på en del delar. Som vanligt när man köper beg-bil gäller det att köpa ett välhållet exemplar där tidigare ägare inte har snålat med underhållet.
Tesla Model Y Performance
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Orkar inte se Grufmans film en gång till men har bestämt för mig att han pratade om just gamla S, inte Raven.taliz skrev: ↑21 mar 2024 03:44Fascinerande att så många fortfarande är sugna på gamla S.
Själv ser jag dem mest som ett stort pengahål.
Som Grufman sa, vad går INTE sönder på dom...
Skulle välja en Highland 3 före en beggad S alla dagar i veckan.
Fulla garantier och försäkringskostnader runt en femtedel. Lika bekväma och mkt smidigare i stan. Laddar mkt snabbare och man slipper adapter. Roligare att svänga med också.
Men visst, S är snyggare.
Jag gillar i grunden 3 bättre än S, men tycker det är ganska olika bilar. En S lastar bra mycket mer, är snyggare och personligen väljer jag den framför 3 för landsväg/motorväg.
I stan och för "inspirerad" körning är 3 solklart bättre och framförallt Highland är ju absolut en betydligt modernare bil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Håller faktiskt med Teslaponken, model 3 är liksom inte ens på kartan när det finns model Steslaponken skrev: ↑21 mar 2024 10:54taliz skrev: ↑21 mar 2024 03:44Fascinerande att så många fortfarande är sugna på gamla S.
Själv ser jag dem mest som ett stort pengahål.
Som Grufman sa, vad går INTE sönder på dom...
Skulle välja en Highland 3 före en beggad S alla dagar i veckan.
Fulla garantier och försäkringskostnader runt en femtedel. Lika bekväma och mkt smidigare i stan. Laddar mkt snabbare och man slipper adapter. Roligare att svänga med också.
Men visst, S är snyggare.
En model 3? Går ju inte ens att jämföra med en Raven.
60-78kwh batteri, ser ut som en groda, liten, alla kör den
MS är mkt mer premium, större batteri, snyggare, ovanligare, kraftfull(are)
Tror inte den kostar så mkt att äga. Särskilt inte om du köper en undervärderad MS RAVEN kring 400k idag.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
-
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Så minns jag också det.Legato skrev: ↑21 mar 2024 14:30Orkar inte se Grufmans film en gång till men har bestämt för mig att han pratade om just gamla S, inte Raven. [...taliz skrev: ↑21 mar 2024 03:44Fascinerande att så många fortfarande är sugna på gamla S.
Själv ser jag dem mest som ett stort pengahål.
Som Grufman sa, vad går INTE sönder på dom...
Skulle välja en Highland 3 före en beggad S alla dagar i veckan.
Fulla garantier och försäkringskostnader runt en femtedel. Lika bekväma och mkt smidigare i stan. Laddar mkt snabbare och man slipper adapter. Roligare att svänga med också.
Men visst, S är snyggare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Kaffekatten
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 20 nov 2023 22:15
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
De felen som refereras till är ju mkt MS som är tidiga som har, det skedde ju löpande förbättringar hela tiden. Det är en faslig skillnad på en MS Raven från september 2020 som jag har mot en från våren 2013. Alla problemdelar har vad jag vet Tesla gjort om. Så är väl som en annan bil.
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Så enorma skillnader är det ju inte. Vad är "fixat" på Raven egentligen?Legato skrev: ↑21 mar 2024 14:30Orkar inte se Grufmans film en gång till men har bestämt för mig att han pratade om just gamla S, inte Raven.taliz skrev: ↑21 mar 2024 03:44Fascinerande att så många fortfarande är sugna på gamla S.
Själv ser jag dem mest som ett stort pengahål.
Som Grufman sa, vad går INTE sönder på dom...
Skulle välja en Highland 3 före en beggad S alla dagar i veckan.
Fulla garantier och försäkringskostnader runt en femtedel. Lika bekväma och mkt smidigare i stan. Laddar mkt snabbare och man slipper adapter. Roligare att svänga med också.
Men visst, S är snyggare.
Jag gillar i grunden 3 bättre än S, men tycker det är ganska olika bilar. En S lastar bra mycket mer, är snyggare och personligen väljer jag den framför 3 för landsväg/motorväg.
I stan och för "inspirerad" körning är 3 solklart bättre och framförallt Highland är ju absolut en betydligt modernare bil.
MCU2 är väl en "fix"(kom dock H1 2018 till 75D och 100D) men annars? Dörrhandtagen går ju fortfarande sönder. Likaså fram och baklampor, hjulupphängning, motorer, stolar, värmare, ladduttag... listan är evighetslång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Oavsett fabrikat så är dyra bilar dyrare att laga än billiga bilar. Min erfarenhet av bilar är att kör man dom hårt så går dom sönder, att t.ex. köpa en beg. Tesla som kört som Taxi är en hög risk köp.
Att en Tesla har gått många mil eller har många år på nacken behöver inte vara något problem om den har körts normalt. Jag har själv kört över 370.000 km med flera Tesla MS som jag fortfarande äger 2013 och 2015 års modeller. Jag skulle alla gånger välja en beg. Tesla över en beg. BMW eller Bentley.
Bromsar, länkarmar, pumpar, PTC , 12 volt och det mesta andra är som på vilken bil som helst och detta kan i princip vilken verkstad som helst laga t.ex. Grufman om man bor i Stockholms trakten.
Det som skiljer och är risken, är HV batteriet och det finns mig veterligen bara en i Sverige som kan fixa service på utan att byta hela till en dyr Tesla ” refurbished ” och det är ”EV repair” i Malmö.
EV repair är otroligt duktiga och prisvärda på Tesla och framför allt på HV service, snabba och pålitliga med bästa och ärligaste dokumentationen jag någonsin träffat på, allt dom gör får man bilder på samt massor av bra råd och tips.
Efter 8 år eller 250.000 km skulle jag lämna bilen till dom för att plocka ner HV batteriet för inspektion kolla umbrella ventiler och pyrofuse. Rengöring av DU samt inspektion och oljebyte på reduktionsväxeln. Sen borde bilen gå ytterligare 250.000 km utan större problem.
Att en Tesla har gått många mil eller har många år på nacken behöver inte vara något problem om den har körts normalt. Jag har själv kört över 370.000 km med flera Tesla MS som jag fortfarande äger 2013 och 2015 års modeller. Jag skulle alla gånger välja en beg. Tesla över en beg. BMW eller Bentley.
Bromsar, länkarmar, pumpar, PTC , 12 volt och det mesta andra är som på vilken bil som helst och detta kan i princip vilken verkstad som helst laga t.ex. Grufman om man bor i Stockholms trakten.
Det som skiljer och är risken, är HV batteriet och det finns mig veterligen bara en i Sverige som kan fixa service på utan att byta hela till en dyr Tesla ” refurbished ” och det är ”EV repair” i Malmö.
EV repair är otroligt duktiga och prisvärda på Tesla och framför allt på HV service, snabba och pålitliga med bästa och ärligaste dokumentationen jag någonsin träffat på, allt dom gör får man bilder på samt massor av bra råd och tips.
Efter 8 år eller 250.000 km skulle jag lämna bilen till dom för att plocka ner HV batteriet för inspektion kolla umbrella ventiler och pyrofuse. Rengöring av DU samt inspektion och oljebyte på reduktionsväxeln. Sen borde bilen gå ytterligare 250.000 km utan större problem.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Är det inte? Känns som du killgissar å det grövsta.taliz skrev: ↑22 mar 2024 03:21Så enorma skillnader är det ju inte. Vad är "fixat" på Raven egentligen?Legato skrev: ↑21 mar 2024 14:30Orkar inte se Grufmans film en gång till men har bestämt för mig att han pratade om just gamla S, inte Raven.taliz skrev: ↑21 mar 2024 03:44Fascinerande att så många fortfarande är sugna på gamla S.
Själv ser jag dem mest som ett stort pengahål.
Som Grufman sa, vad går INTE sönder på dom...
Skulle välja en Highland 3 före en beggad S alla dagar i veckan.
Fulla garantier och försäkringskostnader runt en femtedel. Lika bekväma och mkt smidigare i stan. Laddar mkt snabbare och man slipper adapter. Roligare att svänga med också.
Men visst, S är snyggare.
Jag gillar i grunden 3 bättre än S, men tycker det är ganska olika bilar. En S lastar bra mycket mer, är snyggare och personligen väljer jag den framför 3 för landsväg/motorväg.
I stan och för "inspirerad" körning är 3 solklart bättre och framförallt Highland är ju absolut en betydligt modernare bil.
MCU2 är väl en "fix"(kom dock H1 2018 till 75D och 100D) men annars? Dörrhandtagen går ju fortfarande sönder. Likaså fram och baklampor, hjulupphängning, motorer, stolar, värmare, ladduttag... listan är evighetslång.
Jag har ingen aning om detaljerna men som bekant byter Tesla komponenter löpande. Handtagen är ju definitivt uppgraderade och går nog iaf sönder mer sällan. Har ju pratats om nya revisioner av tex länkarmar och drivknutar också, vad som stämmer vet inte jag.
Däremot verkar ju fler än jag ha uppfattat det som att Grufman syftade på äldre Model S. Han kan iaf definitivt mer om detta än någon av oss.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Tvärtom skulle jag säga, du "killgissar å det grövsta". Du säger själv att du inte har någon aning om detaljerna, men påstår ändå att Raven är mkt bättre.Legato skrev: ↑22 mar 2024 06:36Är det inte? Känns som du killgissar å det grövsta.taliz skrev: ↑22 mar 2024 03:21Så enorma skillnader är det ju inte. Vad är "fixat" på Raven egentligen?Legato skrev: ↑21 mar 2024 14:30Orkar inte se Grufmans film en gång till men har bestämt för mig att han pratade om just gamla S, inte Raven.taliz skrev: ↑21 mar 2024 03:44Fascinerande att så många fortfarande är sugna på gamla S.
Själv ser jag dem mest som ett stort pengahål.
Som Grufman sa, vad går INTE sönder på dom...
Skulle välja en Highland 3 före en beggad S alla dagar i veckan.
Fulla garantier och försäkringskostnader runt en femtedel. Lika bekväma och mkt smidigare i stan. Laddar mkt snabbare och man slipper adapter. Roligare att svänga med också.
Men visst, S är snyggare.
Jag gillar i grunden 3 bättre än S, men tycker det är ganska olika bilar. En S lastar bra mycket mer, är snyggare och personligen väljer jag den framför 3 för landsväg/motorväg.
I stan och för "inspirerad" körning är 3 solklart bättre och framförallt Highland är ju absolut en betydligt modernare bil.
MCU2 är väl en "fix"(kom dock H1 2018 till 75D och 100D) men annars? Dörrhandtagen går ju fortfarande sönder. Likaså fram och baklampor, hjulupphängning, motorer, stolar, värmare, ladduttag... listan är evighetslång.
Jag har ingen aning om detaljerna men som bekant byter Tesla komponenter löpande. Handtagen är ju definitivt uppgraderade och går nog iaf sönder mer sällan. Har ju pratats om nya revisioner av tex länkarmar och drivknutar också, vad som stämmer vet inte jag.
Däremot verkar ju fler än jag ha uppfattat det som att Grufman syftade på äldre Model S. Han kan iaf definitivt mer om detta än någon av oss.
Så återigen, vad är bättre?
Handtagen finns flera generationer av, vilket Grufman visade, men de går forfarande sönder på löpande band.
Gällande hjulupphängningar, du har säkert noterat att var och varannan Raven på kvd har "vibrationer i drivlinan"...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Nej det gjorde jag inte. Det jag skrev var att jag tolkade Grufmans kritik som riktad mot äldre S, inte Raven.taliz skrev: ↑22 mar 2024 06:48Tvärtom skulle jag säga, du "killgissar å det grövsta". Du säger själv att du inte har någon aning om detaljerna, men påstår ändå att Raven är mkt bättre.Legato skrev: ↑22 mar 2024 06:36Är det inte? Känns som du killgissar å det grövsta.taliz skrev: ↑22 mar 2024 03:21Så enorma skillnader är det ju inte. Vad är "fixat" på Raven egentligen?Legato skrev: ↑21 mar 2024 14:30Orkar inte se Grufmans film en gång till men har bestämt för mig att han pratade om just gamla S, inte Raven.taliz skrev: ↑21 mar 2024 03:44Fascinerande att så många fortfarande är sugna på gamla S.
Själv ser jag dem mest som ett stort pengahål.
Som Grufman sa, vad går INTE sönder på dom...
Skulle välja en Highland 3 före en beggad S alla dagar i veckan.
Fulla garantier och försäkringskostnader runt en femtedel. Lika bekväma och mkt smidigare i stan. Laddar mkt snabbare och man slipper adapter. Roligare att svänga med också.
Men visst, S är snyggare.
Jag gillar i grunden 3 bättre än S, men tycker det är ganska olika bilar. En S lastar bra mycket mer, är snyggare och personligen väljer jag den framför 3 för landsväg/motorväg.
I stan och för "inspirerad" körning är 3 solklart bättre och framförallt Highland är ju absolut en betydligt modernare bil.
MCU2 är väl en "fix"(kom dock H1 2018 till 75D och 100D) men annars? Dörrhandtagen går ju fortfarande sönder. Likaså fram och baklampor, hjulupphängning, motorer, stolar, värmare, ladduttag... listan är evighetslång.
Jag har ingen aning om detaljerna men som bekant byter Tesla komponenter löpande. Handtagen är ju definitivt uppgraderade och går nog iaf sönder mer sällan. Har ju pratats om nya revisioner av tex länkarmar och drivknutar också, vad som stämmer vet inte jag.
Däremot verkar ju fler än jag ha uppfattat det som att Grufman syftade på äldre Model S. Han kan iaf definitivt mer om detta än någon av oss.
Så återigen, vad är bättre?
Handtagen finns flera generationer av, vilket Grufman visade, men de går forfarande sönder på löpande band.
Gällande hjulupphängningar, du har säkert noterat att var och varannan Raven på kvd har "vibrationer i drivlinan"...
Handtagen går inte heller längre "sönder på löpande band", har sett en jäkla massa Ravens nu och faktiskt inte en enda med det felet.
Vibrationer i drivlinan är inte drivknutar. Drivknutar yttrar sig helt annorlunda. Bara märkt det på en Raven med 30.000 mil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021