Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av nek0 »

Vilka är det som pratar mest skit om elbilarna?
Jo, det är obildade SD anhängare och russofiler som aldrig köper en bil som är dyrare än 100 000kr.
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Kaffekatten »

nek0 skrev: 16 mar 2024 08:27
Vilka är det som pratar mest skit om elbilarna?
Jo, det är obildade SD anhängare och russofiler som aldrig köper en bil som är dyrare än 100 000kr.
Här drar vi alla över en kam. Det är nog blandat. Men finns absolut dieselkramande arbetslösa landsortsbor som röstar rött samt bland dem samt välutbildade från mellanstora städer som röstar SD eller M bland dem med. Men också tvärtom, M och SD röstare som kör dyra elbilar finns det mkt gott om. Vi är från ämnet så jag kommer inte kommentera mer runt detta.

Får hoppas vi åndå ser en tillnyktring oavsett så det inte gnälls på elbilar fortsatt.
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Kaffekatten »

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-205329

Så många KVD bilar som har vibrationer.
Drivknutar kanske? Lär väl vara mer ekonomiskt att fixa det INNAN försäljning men men är väl ett företag som säljer eller så har de inte märkt av det själva.
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verdi_ skrev: 15 mar 2024 15:28
...] Ska man vara en aning konspiratorisk kan man ju även anföra att IF Metalls strejk inte gjort nåt bra för synen på elbilar heller. Tesla är lite synonymt med elbilar ute i stugorna. Många har hjärtat till vänster i Sverige och då blir det nog en påverkan. Särskilt då Metall-vänliga tidningar som Aftonbladet trummar på med negativa rubriker och artiklar om elbilar. [...
Tror inte jag. Är helt säker på att alla som har råd att lägga ~300K eller mer på en beg. eller ny elbil är fullt kapabla att urskilja vad som är Tesla/Elon samt vad som är en annan elbil som t.ex. en BMW i4 eller en VW ID.7.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev: 15 mar 2024 20:32
Kaffekatten skrev: 15 mar 2024 20:00
Jag är lite konspiratoriskt lagt, tror det finns stora krafter i Europa och Sverige mot elbilar och Tesla.
Bla europeisk bilindustri bedriver nog kraftig lobbyverksamhet och påverkanskampanj mot elbilar samt att det i sverige späs på av Metall och metalls systerorganisationer (LO, S m.fl.) i anti Tesla som sprider sig på facebook o i media.
Det märks, hur otroligt många som bara vräker ur sig hur dålig Tesla är som företag och att bilarna är skit. Att elbilar nu blivit helt miljövidriga och man köra massa falska argument och imbildade känslor.
Någon vräkte ur sig att en Raven på en annons var skit och slut då den var 3 år gammal. Det var jag bara trungen att bemöta och frågade vederbörande om de provkört en Tesla Model S Raven Long range. ;) Fick inget svar....
Det är mycket åsikter, starka åsikter i detta. Lite som invandringsfrågan för några år sedan när alla hatade någon som ville begränsa invandringen och röstade på SD. Nu tycker alla som SD. Med tiden är vi nog i elbilar, de är så otroligt mycket bättre än fossilbilar...
De du pratar om är ju de som röstar på SD. Korrelationen mellan SD / LHS / faktaresistens / elbilshat måste vara löjligt hög. Så liknelsen haltar å det grövsta. Tro mig, vi är dessutom väldigt många som fortfarande avskyr det nyfascistiska partiet.
Precis. SD kampanjade ju helt klart hårdast av alla på sänkta fossilbränslepriser i senaste valet. Och så vitt jag vet finns det inga andra partier som haft riksagsledamöter som Elsa Widding så sent som 19 oktober 2022...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-l ... -vetenskap

Så här finns det ju helt klart alla möjligheter för en folkbildningsinsats ifall nu någon skulle vilja öka efterfrågan på beg. och nya elbilar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Kaffekatten »

SD kampanjar för att det behövde bli billigare för folk utanför storstäder att kunna leva ett drägligt liv.
Alla har inte råd med en ny elbil. Man får ha respekt för det.

Jag har i min bekantskap flera nära vänner som kör på elbil och röstar på SD. Men också de som röstar SD och ogillar elbil. Finns allt om ett parti har nära 1/4 av alla röster i ett land.
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jippi...

Ännu en politiserad tråd på detta elbilsforum.
Begagnade Teslor på Blocket blir partipolitik. :roll:

Bra jobbat alla inblandade. :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Legato »

Kaffekatten skrev: 16 mar 2024 11:55
SD kampanjar för att det behövde bli billigare för folk utanför storstäder att kunna leva ett drägligt liv.
Alla har inte råd med en ny elbil. Man får ha respekt för det.

Jag har i min bekantskap flera nära vänner som kör på elbil och röstar på SD. Men också de som röstar SD och ogillar elbil. Finns allt om ett parti har nära 1/4 av alla röster i ett land.
Man kan iaf säga med säkerhet att du inte har hängt med i debatten om elbilar utanför detta forum överhuvudtaget.

De största elbilshatarna generellt är som sagt just rasister / LHS / SD. Inte någon skräll heller eftersom SD har den solklart lägst utbildade väljarbasen.

Du verkar blanda ihop detta med att det existerar välutbildade SD:are, förmögna SD:are och elbilsvänliga SD:are. Det är såklart något helt annat än vad som diskuteras.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1039
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Verdi_ »

Legato skrev: 16 mar 2024 19:42
Kaffekatten skrev: 16 mar 2024 11:55
SD kampanjar för att det behövde bli billigare för folk utanför storstäder att kunna leva ett drägligt liv.
Alla har inte råd med en ny elbil. Man får ha respekt för det.

Jag har i min bekantskap flera nära vänner som kör på elbil och röstar på SD. Men också de som röstar SD och ogillar elbil. Finns allt om ett parti har nära 1/4 av alla röster i ett land.
Man kan iaf säga med säkerhet att du inte har hängt med i debatten om elbilar utanför detta forum överhuvudtaget.

De största elbilshatarna generellt är som sagt just rasister / LHS / SD. Inte någon skräll heller eftersom SD har den solklart lägst utbildade väljarbasen.

Du verkar blanda ihop detta med att det existerar välutbildade SD:are, förmögna SD:are och elbilsvänliga SD:are. Det är såklart något helt annat än vad som diskuteras.

Fast ett anständigt samhälle ser inte ner på outbildade människor...
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Kaffekatten »

Och ett anständigt samhälle kletar inte epitet som rasist på hela väljargrupper. Trodde vi var förbi sådan låg nivå. Lite pinsamt. Tror dessutom man gått på vänstermedias hegemoni kring lågutbildade fattiga arbetslösa SD anhängare inte letat in sig på ett Teslaforum men det är imponerande vilken makt vänstern har. Särskilt som inte vänstern direkt är känt för att vara de som genererar direkt mest skatt till kassan. Snarare tvärtom.

Jag tror ff att Metalls kampanj via S och allt kopplat media mot Tesla påverkar hela elbilsmarknaden i Sverige.
Men det är inte enbart detta, vi ser nedgångar på begagnade elbilar globalt.
Dock, det verkar spinna mkt nyheter så fort det är något dåligt om elbilar, tänk när det var snöstorm. Då lyfte man upp vilka problem alla elbilar hade.
Det svänger, förstår de som lobbar för diesel/bensin att det är att fortsätta i beroende av Opec o Ryssland.
Argumentet till dumpade elbilspriser är någon ny extrem rädsla för att folk helt plötsligt tror batterierna är slut eftee ett par år.
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Kaffekatten »

Gått 70’000 men lär väl vara bytt batteri :)
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1001087759
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1039
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Verdi_ »

Kaffekatten skrev: 16 mar 2024 20:29
Och ett anständigt samhälle kletar inte epitet som rasist på hela väljargrupper. Trodde vi var förbi sådan låg nivå. Lite pinsamt. Tror dessutom man gått på vänstermedias hegemoni kring lågutbildade fattiga arbetslösa SD anhängare inte letat in sig på ett Teslaforum men det är imponerande vilken makt vänstern har. Särskilt som inte vänstern direkt är känt för att vara de som genererar direkt mest skatt till kassan. Snarare tvärtom.

Jag tror ff att Metalls kampanj via S och allt kopplat media mot Tesla påverkar hela elbilsmarknaden i Sverige.
Men det är inte enbart detta, vi ser nedgångar på begagnade elbilar globalt.
Dock, det verkar spinna mkt nyheter så fort det är något dåligt om elbilar, tänk när det var snöstorm. Då lyfte man upp vilka problem alla elbilar hade.
Det svänger, förstår de som lobbar för diesel/bensin att det är att fortsätta i beroende av Opec o Ryssland.
Argumentet till dumpade elbilspriser är någon ny extrem rädsla för att folk helt plötsligt tror batterierna är slut eftee ett par år.
AAKEE hör på forumet säger ju att batterierna bara håller 8-10 år om man inte laddar till max 40% till vardags. Då kan man få några år till...

Något verkar skevt helt enkelt. Har inte bestämt mig för vad jag ska tycka än.
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Kaffekatten »

Men många av Tesla S bilarna från 2013 rullar väl med 11 år gamla batteriee?
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1039
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Verdi_ »

Kaffekatten skrev: 16 mar 2024 21:00
Men många av Tesla S bilarna från 2013 rullar väl med 11 år gamla batteriee?
Ja jag vet inte. Inte jag som hävdar det.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Kaffekatten skrev: 16 mar 2024 21:00
Men många av Tesla S bilarna från 2013 rullar väl med 11 år gamla batteriee?
Nja, jag tror det är ytterst få av de bilarna som har kvar originalbatteriet. De drabbades ofta av internt kylvätskeläkage och byttes på garanti.

Men det har egentligen ingenting att göra med hur man tagit omhand om batteriet. Det var en defekt från början.

Att ett batteri bara skulle hålla 8-10 år om man laddar till mer än 40% är bara hittepå, och ingenting som AAKEE sagt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Hertsh »

Någon med erfarenhet av hur marknaden ser ut just nu. Har en Model X LR (Raven) från 2019. 9000 mil. FSD. 7 säten. Ljusbeige inredning. 22” sommar (The New Aero) och 20” vinter.

Vad tror ni värdet ligger på nu?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av AAKEE »

Jag vet inte hur man kan tolka det jag skrivit som att batterierna dör efter 8 år.

Ca 25% har bytt batteri enligt denna survey.
IMG_7906.jpeg
Meeeeeeeeeen, TMC är fullt av bilar som fått problem, eller som har rejäl degradering.
Det finns flera S90 med strax över 60 kWh, utifrån 85.8kWh nytt. Det är alltså mer än 25% degradering.
Då är batterierna trötta och det finns liksom ingen garanti att de håller så länge till.

Det är lätt att gå in och läsa på TMC om man vill, det är många bilar som fått problem sista året.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 16 mar 2024 22:49
Jag vet inte hur man kan tolka det jag skrivit som att batterierna dör efter 8 år.

Ca 25% har bytt batteri enligt denna survey.
IMG_7906.jpeg

Meeeeeeeeeen, TMC är fullt av bilar som fått problem, eller som har rejäl degradering.
Det finns flera S90 med strax över 60 kWh, utifrån 85.8kWh nytt. Det är alltså mer än 25% degradering.
Då är batterierna trötta och det finns liksom ingen garanti att de håller så länge till.

Det är lätt att gå in och läsa på TMC om man vill, det är många bilar som fått problem sista året.
Det var förvånansvärt få som bytt sitt 85kWh batteri.
När är undersökningen gjord?

När jag fick mitt batteri utbytt förstod jag det på Teslateknikern som att det var väldigt vanligt och att det oftast beroende på kylvätskeläkage, liksom det var i mitt batteri.

Bilen hade då gått ca 13 000 mil och hade "bara" ca 7% degradering, om jag minns rätt. Jag laddade till 90% under de första 5-6 åren när rekommendationen var så. Sedan till 80% när rekommendationen sänktes till det. Laddade också helt fullt en gång i veckan, varje vecka under de 7 åren jag hade bilen.
Som sagt inga direkta problem med degradering trots "misshandel".
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av AAKEE »

Verdi_ skrev: 16 mar 2024 20:33

AAKEE hör på forumet säger ju att batterierna bara håller 8-10 år om man inte laddar till max 40% till vardags. Då kan man få några år till...
Verdi_ skrev: 16 mar 2024 21:32

Ska jag leta upp det han skrev och citera? Var iofs inte 40% utan 55% och 10-12 år istället för 8-10 år men annars stämmer det.
AAKEE skrev: 11 mar 2024 08:21
Batterierna kommer klara de åtta åren, här i sverige säkert 10 år också, men har man laddat 80% dagligen så kommer man vara dubbelt så nära dagen batteriet ger upp jämfört med om man normalt laddat till under tröskeln (55% eller mindre).

Det kommer sannolikt finnas lyckoberättelser om bilar som gått 20 år med samma batteri men det kommer även finnas många bilar med trötta batterier bortom ~ 10-12 år.

Min takeaway efter att ha vart nördigt intresserad av lithiumbatterier och lärt mig om hur de åldras är att bi som ägare kan påverka det mycket.

Måste man ladda till 80% dagligen för att man behöver det, ja då måste man.
Vill man ladda till 80% för att man vill eller får räckviddsångest annars, ja då är det bara göra det.

Om man däremot inte laddar mer än man behöver, laddar ofta och laddar sent (i vart fall alla ggr man laddar mer än till tröskeln (55-60% beroende på kemi) så halverar man calendar aging och då kommer batteriet ha dubbelt så långt till att bli ”knäckt” vid varje givet tillfälle. Så vi pratar ~ 20 år istället för 10-12 år.

Sen kan fortfarande en komponent annan än cellerna gå sönder i batteriet t.e.x elektronik eller någon balanseringskabel få dålig kontakt etc. men de felutfallen kommer vi inte kunna påverka själva.
Jag tycker ju inte att det riktigt stämmer det du påstår att jag sagt/skrivit.

Det är inte främst 40 vs 55% utan att du påstår att jag sagt att battrierna bara håller 8-10 eller 10-12 år.

Citerar mig själv här:
Batterierna kommer klara de åtta åren, här i sverige säkert 10 år också, men har man laddat 80% dagligen så kommer man vara dubbelt så nära dagen batteriet ger upp jämfört med om man normalt laddat till under tröskeln (55% eller mindre).

Det kommer sannolikt finnas lyckoberättelser om bilar som gått 20 år med samma batteri men det kommer även finnas många bilar med trötta batterier bortom ~ 10-12 år.
Det kan ju hända att jag har fel. Det är bara ta ett Tesla och köra 80% dagligen i 12 år, så får vi se ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev: 16 mar 2024 22:54
Kaffekatten skrev: 16 mar 2024 20:29
Och ett anständigt samhälle kletar inte epitet som rasist på hela väljargrupper. Trodde vi var förbi sådan låg nivå. Lite pinsamt. Tror dessutom man gått på vänstermedias hegemoni kring lågutbildade fattiga arbetslösa SD anhängare inte letat in sig på ett Teslaforum men det är imponerande vilken makt vänstern har. Särskilt som inte vänstern direkt är känt för att vara de som genererar direkt mest skatt till kassan. Snarare tvärtom.

Jag tror ff att Metalls kampanj via S och allt kopplat media mot Tesla påverkar hela elbilsmarknaden i Sverige.
Men det är inte enbart detta, vi ser nedgångar på begagnade elbilar globalt.
Dock, det verkar spinna mkt nyheter så fort det är något dåligt om elbilar, tänk när det var snöstorm. Då lyfte man upp vilka problem alla elbilar hade.
Det svänger, förstår de som lobbar för diesel/bensin att det är att fortsätta i beroende av Opec o Ryssland.
Argumentet till dumpade elbilspriser är någon ny extrem rädsla för att folk helt plötsligt tror batterierna är slut eftee ett par år.
Gått på? :roll: Det finns gott om studier gällande utbildningsnivå för respektive partis anhängare. Jag har inte överhuvudtaget lagt några värderingar gällande detta, enbart konstaterat fakta.

Men som sagt, det är ju det där med faktaresistens.
Med utbildning kommer ju inte sällan också ett inslag av självgodhet och ibland övertro till sina egna kunskaper inom områden som inte omfattades av utbildningen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 16 mar 2024 23:09

Bilen hade då gått ca 13 000 mil och hade "bara" ca 7% degradering, om jag minns rätt. Jag laddade till 90% under de första 5-6 åren när rekommendationen var så. Sedan till 80% när rekommendationen sänktes till det.
Hur kom du fram till 7% degradering? På räckvidd eller var det Teslas ord

Bara calendar aging i svensk normalmiljö torde ”kosta” 10-12% efter 5-6 år om man oftast har batteriet med hög SOC.

Min S Plaid behöver ~4.5% degradering innan rangen börjar minska.
Han som gör Tessie körde en batteritest och bilen påstod ~0.3% degradering vid 95kWh kapacitet. Då har batteriet redan tappat 4.5%…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev: 16 mar 2024 23:16
Legato skrev: 16 mar 2024 22:54
Kaffekatten skrev: 16 mar 2024 20:29
Och ett anständigt samhälle kletar inte epitet som rasist på hela väljargrupper. Trodde vi var förbi sådan låg nivå. Lite pinsamt. Tror dessutom man gått på vänstermedias hegemoni kring lågutbildade fattiga arbetslösa SD anhängare inte letat in sig på ett Teslaforum men det är imponerande vilken makt vänstern har. Särskilt som inte vänstern direkt är känt för att vara de som genererar direkt mest skatt till kassan. Snarare tvärtom.

Jag tror ff att Metalls kampanj via S och allt kopplat media mot Tesla påverkar hela elbilsmarknaden i Sverige.
Men det är inte enbart detta, vi ser nedgångar på begagnade elbilar globalt.
Dock, det verkar spinna mkt nyheter så fort det är något dåligt om elbilar, tänk när det var snöstorm. Då lyfte man upp vilka problem alla elbilar hade.
Det svänger, förstår de som lobbar för diesel/bensin att det är att fortsätta i beroende av Opec o Ryssland.
Argumentet till dumpade elbilspriser är någon ny extrem rädsla för att folk helt plötsligt tror batterierna är slut eftee ett par år.
Gått på? :roll: Det finns gott om studier gällande utbildningsnivå för respektive partis anhängare. Jag har inte överhuvudtaget lagt några värderingar gällande detta, enbart konstaterat fakta.

Men som sagt, det är ju det där med faktaresistens.
Med utbildning kommer ju inte sällan också ett inslag av självgodhet och ibland övertro till sina egna kunskaper inom områden som inte omfattades av utbildningen.
Nja, utbildning handlar väldigt mycket om att klara av att ta till sig av kunskap gällande allt möjligt. Det du skriver är dock 100% sidospår. Fakta ovan kvarstår.

Men ja, tidens tand är såklart att strunta i vetenskap och istället lyssna på allehanda killgissningar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 16 mar 2024 23:24
Nicke Nyfiken skrev: 16 mar 2024 23:09

Bilen hade då gått ca 13 000 mil och hade "bara" ca 7% degradering, om jag minns rätt. Jag laddade till 90% under de första 5-6 åren när rekommendationen var så. Sedan till 80% när rekommendationen sänktes till det.
Hur kom du fram till 7% degradering? På räckvidd eller var det Teslas ord

Bara calendar aging i svensk normalmiljö torde ”kosta” 10-12% efter 5-6 år om man oftast har batteriet med hög SOC.

Min S Plaid behöver ~4.5% degradering innan rangen börjar minska.
Han som gör Tessie körde en batteritest och bilen påstod ~0.3% degradering vid 95kWh kapacitet. Då har batteriet redan tappat 4.5%…
Det var på visad räckvidd vid 100%.
Som sagt så laddade jag fullt en gång i veckan och följde hur räckvidden minskade km för km under årens lopp.
Men det fanns kanske en övre buffert som dolde den första degraderingen? I så fall var det ju mer än 7%.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 16 mar 2024 23:33
AAKEE skrev: 16 mar 2024 23:24
Nicke Nyfiken skrev: 16 mar 2024 23:09

Bilen hade då gått ca 13 000 mil och hade "bara" ca 7% degradering, om jag minns rätt. Jag laddade till 90% under de första 5-6 åren när rekommendationen var så. Sedan till 80% när rekommendationen sänktes till det.
Hur kom du fram till 7% degradering? På räckvidd eller var det Teslas ord

Bara calendar aging i svensk normalmiljö torde ”kosta” 10-12% efter 5-6 år om man oftast har batteriet med hög SOC.

Min S Plaid behöver ~4.5% degradering innan rangen börjar minska.
Han som gör Tessie körde en batteritest och bilen påstod ~0.3% degradering vid 95kWh kapacitet. Då har batteriet redan tappat 4.5%…
Det var på visad räckvidd vid 100%.
Som sagt så laddade jag fullt en gång i veckan och följde hur räckvidden minskade km för km under årens lopp.
Men det fanns kanske en övre buffert som dolde den första degraderingen? I så fall var det ju mer än 7%.
Ja.

Det är ingen ”buffert” på så vis, beroende på vad man läser in in ordet.

Degraderingströskel skulle man kunna kalla det.
3/Y har generellt runt 2%, och nya S/X har ungefär 4%. Jag kan inte de äldre S/X så jag vet inte.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Legato »

AAKEE skrev: 16 mar 2024 23:38
Nicke Nyfiken skrev: 16 mar 2024 23:33
AAKEE skrev: 16 mar 2024 23:24
Nicke Nyfiken skrev: 16 mar 2024 23:09

Bilen hade då gått ca 13 000 mil och hade "bara" ca 7% degradering, om jag minns rätt. Jag laddade till 90% under de första 5-6 åren när rekommendationen var så. Sedan till 80% när rekommendationen sänktes till det.
Hur kom du fram till 7% degradering? På räckvidd eller var det Teslas ord

Bara calendar aging i svensk normalmiljö torde ”kosta” 10-12% efter 5-6 år om man oftast har batteriet med hög SOC.

Min S Plaid behöver ~4.5% degradering innan rangen börjar minska.
Han som gör Tessie körde en batteritest och bilen påstod ~0.3% degradering vid 95kWh kapacitet. Då har batteriet redan tappat 4.5%…
Det var på visad räckvidd vid 100%.
Som sagt så laddade jag fullt en gång i veckan och följde hur räckvidden minskade km för km under årens lopp.
Men det fanns kanske en övre buffert som dolde den första degraderingen? I så fall var det ju mer än 7%.
Ja.

Det är ingen ”buffert” på så vis, beroende på vad man läser in in ordet.

Degraderingströskel skulle man kunna kalla det.
3/Y har generellt runt 2%, och nya S/X har ungefär 4%. Jag kan inte de äldre S/X så jag vet inte.
Har förlitat mig på det här genom åren:
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/

Om det stämmer eller ej vet jag dock inte :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar