Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Bjelke skrev:
8000mil eller 4 år känns ju ganska relevant men sedan över det vettisjutton om det spelar så
stor roll egentligen :)
Om nu garantin är slut så spelar tidigare ägare större roll än mil tycker jag!
Precis! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av TobbeTesla »

lator skrev:
Bjelke skrev:
8000mil eller 4 år känns ju ganska relevant men sedan över det vettisjutton om det spelar så
stor roll egentligen :)
Om nu garantin är slut så spelar tidigare ägare större roll än mil tycker jag!
Ibland kan det absolut spela roll. Se bara på recallen av MCU eMMC, var väl upp till 15000 eller 16000 mil?

Men annars håller jag med om att det spelar mindre roll med elbilar än med ice
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Elof »

Bjelke skrev:
lator skrev:
Bjelke skrev:
8000mil eller 4 år känns ju ganska relevant men sedan över det vettisjutton om det spelar så
stor roll egentligen :)
Om nu garantin är slut så spelar tidigare ägare större roll än mil tycker jag!
Precis! :)
Hur menar ni då? Hur ägaren laddat bilen, eller vad? Hur vet man att bilen haft en "bra" ägare?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

Elof skrev:
Bjelke skrev:
lator skrev:
Bjelke skrev:
8000mil eller 4 år känns ju ganska relevant men sedan över det vettisjutton om det spelar så
stor roll egentligen :)
Om nu garantin är slut så spelar tidigare ägare större roll än mil tycker jag!
Precis! :)
Hur menar ni då? Hur ägaren laddat bilen, eller vad? Hur vet man att bilen haft en "bra" ägare?
Allt :lol: men tyvärr är det ju en hel del som man inte kan kolla (på ett enkelt sätt iaf) som hur den har
laddats osv, men annars är ju skicket det man får titta på (dvs hur tidigare ägare skött den), även hur den
har körts (slitna leder mm).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mks
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mar 2021 20:12

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av mks »

Hej!
Är den här bilen ett rimligt köp som första elbil för en familj om 5?
https://www.blocket.se/vi/94311705.htm

Vad ska man absolut kolla upp/se upp med/akta sig för? Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
mks
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mar 2021 20:12

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av mks »

mks skrev:
Hej!
Är den här bilen ett rimligt köp som första elbil för en familj om 5?
https://www.blocket.se/vi/94311705.htm

Vad ska man absolut kolla upp/se upp med/akta sig för? Tacksam för tips.
Blocket verkar inte ha sin bästa dag, här är en annan länk till samma bil: https://fordonsbolaget.se/bilar-i-lager ... fbr957?p=t
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av macksie »

mks skrev:
mks skrev:
Hej!
Är den här bilen ett rimligt köp som första elbil för en familj om 5?
https://www.blocket.se/vi/94311705.htm

Vad ska man absolut kolla upp/se upp med/akta sig för? Tacksam för tips.
Blocket verkar inte ha sin bästa dag, här är en annan länk till samma bil: https://fordonsbolaget.se/bilar-i-lager ... fbr957?p=t
Hej. Vad kul att du vänder dig hit innan ditt köp. Det finns mycket skrivet i andra trådar, och priser och utrustningsnivå går ju att jämföra skapligt.
Jag tänker att eftersom du är ny här, och kanske inte ägt en Tesla förut att det är viktigt att peka ut en grundläggande detalj. Nämligen versionen på hårdvaran. Eller snarare dator och givare till densamma.
Den finns i ett antal olika versioner. Autopilot1 eller AP1, AP2, AP2.5, AP3. Från version AP2 plockade Tesla in utvecklingen och kör med egen hårdvara.

Skillnaden om du sticker ut och provkör en Tesla är inte så stor. Och en del hävdar att i vardagskörning är fortfarande AP1 överlägsen senare revisioner.

Men det viktigaste är att AP1 har inte stöd för alla självkörande funktioner som Tesla lovar släppa. Som ska ske inom kort, vilket man har sagt de typ senaste tre åren.
Från AP2 går det att uppgradera omborddator för att få självkörningsförberedelse och ett bättre underhållningssystem föör en saftig slant.

Så. Slutligen.

Om en bil som går att uppgradera till självkörning är viktig skall du välja AP2 och uppåt. Dessa bilar är mer framtidssäkrade och har ett högre andrahandsvärde.
Om det inte är viktigt, och med det ska bilen också ha ett lägre pris.

Den bil du länkar till har AP1

Det går lättast att se på den lilla kamera som sitter framför nedanför ytterbackspegen. På AP1 bilar är den mer tillplattad. Titta och jämför på olika bilar på blocket så ser du skillnaden.

Gissningsvis har inte fordonsbolaget koll på detta eftersom de inte ens skriver ut vilken version av AP det är. Men om du kollar på annonser på blocket ser du att nästan alla skriver version av AP.

OBS, säger inte att du ska välja bort detta exemplar av detta skäl, men du bör veta om det när du förhandlar pris.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av CrazyGang »

mks skrev:
mks skrev:
Hej!
Är den här bilen ett rimligt köp som första elbil för en familj om 5?
https://www.blocket.se/vi/94311705.htm

Vad ska man absolut kolla upp/se upp med/akta sig för? Tacksam för tips.
Blocket verkar inte ha sin bästa dag, här är en annan länk till samma bil: https://fordonsbolaget.se/bilar-i-lager ... fbr957?p=t
Om ni är fem i familjen så är sannolikt 5 eller 7-sits att föredra på en Model X. Bakre platserna har dålig sikt ut och barn tröttnar snabbt. Om bara en ska sitta längst bak så är risken att ingen vill tillslut och du får kämpa för varje resa. Vi har tre barn ålder 4-9 i en Model 3 och det funkar bra tack vare den fina sikten från alla platser och bra benutrymme.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Frippanecci »

CrazyGang skrev:
mks skrev:
mks skrev:
Hej!
Är den här bilen ett rimligt köp som första elbil för en familj om 5?
https://www.blocket.se/vi/94311705.htm

Vad ska man absolut kolla upp/se upp med/akta sig för? Tacksam för tips.
Blocket verkar inte ha sin bästa dag, här är en annan länk till samma bil: https://fordonsbolaget.se/bilar-i-lager ... fbr957?p=t
Om ni är fem i familjen så är sannolikt 5 eller 7-sits att föredra på en Model X. Bakre platserna har dålig sikt ut och barn tröttnar snabbt. Om bara en ska sitta längst bak så är risken att ingen vill tillslut och du får kämpa för varje resa. Vi har tre barn ålder 4-9 i en Model 3 och det funkar bra tack vare den fina sikten från alla platser och bra benutrymme.
Men en 6-sits tycker ungarna är coolare och det är enormt luftigt. Vi har 4 barn (10/14/14/16) - och 3 av dom slåss om att sitta längst bak.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
mks
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mar 2021 20:12

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av mks »

macksie skrev:
Den finns i ett antal olika versioner. Autopilot1 eller AP1, AP2, AP2.5, AP3. Från version AP2 plockade Tesla in utvecklingen och kör med egen hårdvara.

Skillnaden om du sticker ut och provkör en Tesla är inte så stor. Och en del hävdar att i vardagskörning är fortfarande AP1 överlägsen senare revisioner.
Tack!

Gör det skillnad även när jag kör själv, eller är det just farthållare/bromsautomatik etc som skiljer? Kan man dra några slutsatser om version baserat på tillverkningsdatum?
Användarvisningsbild
mks
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mar 2021 20:12

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av mks »

Frippanecci skrev:
CrazyGang skrev:
Om ni är fem i familjen så är sannolikt 5 eller 7-sits att föredra på en Model X. Bakre platserna har dålig sikt ut och barn tröttnar snabbt. Om bara en ska sitta längst bak så är risken att ingen vill tillslut och du får kämpa för varje resa. Vi har tre barn ålder 4-9 i en Model 3 och det funkar bra tack vare den fina sikten från alla platser och bra benutrymme.
Men en 6-sits tycker ungarna är coolare och det är enormt luftigt. Vi har 4 barn (10/14/14/16) - och 3 av dom slåss om att sitta längst bak.
Jag har filosoferat ganska mycket kring säteskonfigurationer och tror faktiskt att 6-sits är det bästa valet. "Barnen" är 5, 6 och 19. Det är ytterst sällsynt att vi åker allihopa i bilen. Den absolut vanligaste resan är en förälder i förarstolen och de två mindre barnen i bilbarnstolar på väg till/från skola/förskola. Den näst vanligaste resan är en ensam vuxen som åker till jobbet eller affären. 19-åringen är ca 190cm lång och takhöjden på mittplatsen i bak är ju ett skämt (jag är 2m och har provat) så den tror jag inte vi skulle sakna. Jag noterade att det finns isofix fästen även på bakersta raden, så man kan ju flytta runt småttingarna för den där enstaka långresan om man måste.

En tanke som slagit mig i den här processen är att man nojar och ältar väldigt mycket kring räckvidd och hur man ska få in alla människor och all packning och lyckas ta sig till fjällen eller nånstans långt bort via en massa laddplatser, trots att den sortens resor utgör kanske 0.5% av vårt bilanvändande. Att det blir lite obekvämt eller nån sorts kompromiss en gång om året tror jag är en fjäder man inte bör göra en höna av.

Jag kanske ska tillägga att vi har en 7-sitsig bil idag som vi fällt upp bakersta raden på kanske 3 ggr under de fyra år vi haft den. Den har förvisso en användbar femte plats i mitten bak.

sry for rant.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Klintan »

mks skrev:
macksie skrev:
Den finns i ett antal olika versioner. Autopilot1 eller AP1, AP2, AP2.5, AP3. Från version AP2 plockade Tesla in utvecklingen och kör med egen hårdvara.

Skillnaden om du sticker ut och provkör en Tesla är inte så stor. Och en del hävdar att i vardagskörning är fortfarande AP1 överlägsen senare revisioner.
Tack!

Gör det skillnad även när jag kör själv, eller är det just farthållare/bromsautomatik etc som skiljer? Kan man dra några slutsatser om version baserat på tillverkningsdatum?
Efter att tidigare ha haft AP2.5 och nu AP1 så säger jag att AP1 är bättre på motorvägen, dessutom har den bra skyltavläsning, regnsensor och helljusautomatik. AP2.5 med EAP (utökad autopilot) gör filbyten på egen hand när man blinkar, AP1 kräver att föraren har koll på döda vinkeln själv. AP2.5 klarar också att byta fil för att svänga av motorväg. AP2.5 spökbromsar oftare, den kan se ett hinder som inte finns och bromsa kraftigt.
Det sker mer utveckling med AP2 och högre, där märks det förändringar med varje mjukvarurevison. Fullständig FSD med kameror blir dock svårt i vår miljö.
Enklast att se om en bil har AP2 eller högre är att de har kameror på sidan av bilen, fordonsinformation i menyn ger närmare information.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mks
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mar 2021 20:12

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av mks »

macksie skrev:
Den bil du länkar till har AP1
Den är tillverkad 2016-10 och jag vill minnas att jag läste i nån meny att den har en nvidia processor. Tyder inte det på AP2?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av 12man »

Ap2,x ses lättast på denna sidoblinker
side-view-camera.jpg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
jon357
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 feb 2021 21:33
Ort: Vintrosa, Örebro
Kontakt:

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av jon357 »

Jag har precis gjort den resan du är på väg att göra mks. Först kändes det lite stort att läsa på om mcu, ap osv men det är inte så avancerat när man väl läst in sig. Råder dig verkligen att förstå skillnaderna innan du gör ditt köp. Läs också på om batteristorlekar. Det är större skillnad mellan 90 och 100 än man först tror när man bara ser siffrorna. 90 är inte ett dåligt batteri men om du kollar vilka på Blocket som legat längst är det få med 100-batteriet. Speciellt om de kostar nästan lika mycket som 100-batteriet. Tips är att kolla bilen du är intresserad av på car.info för att se tidigare annonser. Den du länkade till har legat uppe ett tag även om de publicerat om annonsen.
Vi är också en familj med 5 och valde 6-sitsiga efter mycket velande och den känns helt rätt!
Säljer knivar till robotgräsklippare på gräsklipparknivar.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Legato »

jon357 skrev:
Jag har precis gjort den resan du är på väg att göra mks. Först kändes det lite stort att läsa på om mcu, ap osv men det är inte så avancerat när man väl läst in sig. Råder dig verkligen att förstå skillnaderna innan du gör ditt köp. Läs också på om batteristorlekar. Det är större skillnad mellan 90 och 100 än man först tror när man bara ser siffrorna. 90 är inte ett dåligt batteri men om du kollar vilka på Blocket som legat längst är det få med 100-batteriet. Speciellt om de kostar nästan lika mycket som 100-batteriet. Tips är att kolla bilen du är intresserad av på car.info för att se tidigare annonser. Den du länkade till har legat uppe ett tag även om de publicerat om annonsen.
Vi är också en familj med 5 och valde 6-sitsiga efter mycket velande och den känns helt rätt!
Ja, det är ju tom så att det är större skillnad mellan 90 och 100 än mellan 75 och 90 trots beteckningarna!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av flipmac »

Vad är det som gör att den här inte blir såld? https://www.blocket.se/vi/90008465.htm
Enligt car.info köpte bilfirma den förra sommaren. För samma pris som den ligger ute nu minus prut gissar jag. Jag ser också att den står som importerad från Holland av Tesla. Är det så med alla tidiga Teslor från dessa årsmödeller?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av taliz »

flipmac skrev:
Vad är det som gör att den här inte blir såld? https://www.blocket.se/vi/90008465.htm
Enligt car.info köpte bilfirma den förra sommaren. För samma pris som den ligger ute nu minus prut gissar jag. Jag ser också att den står som importerad från Holland av Tesla. Är det så med alla tidiga Teslor från dessa årsmödeller?
Den är inte såld eftersom priset är för högt.
S och X slutmonteras i Holland(nu pratas det om att det skall läggas ner dock...).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av flipmac »

Ja priset är väl logisk förklaring :)
Men tex denna från 2018 är ju också slutmontering i Holland men utan att vara importerad därifrån? https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/TYC064
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
flipmac skrev:
Vad är det som gör att den här inte blir såld? https://www.blocket.se/vi/90008465.htm
Enligt car.info köpte bilfirma den förra sommaren. För samma pris som den ligger ute nu minus prut gissar jag. Jag ser också att den står som importerad från Holland av Tesla. Är det så med alla tidiga Teslor från dessa årsmödeller?
Den är inte såld eftersom priset är för högt.
S och X slutmonteras i Holland(nu pratas det om att det skall läggas ner dock...).
Den där har varit registrerad i Holland. Det är skillnad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
flipmac skrev:
Vad är det som gör att den här inte blir såld? https://www.blocket.se/vi/90008465.htm
Enligt car.info köpte bilfirma den förra sommaren. För samma pris som den ligger ute nu minus prut gissar jag. Jag ser också att den står som importerad från Holland av Tesla. Är det så med alla tidiga Teslor från dessa årsmödeller?
Den är inte såld eftersom priset är för högt.
S och X slutmonteras i Holland(nu pratas det om att det skall läggas ner dock...).
Den där har varit registrerad i Holland. Det är skillnad.
Kanske får några tulpaner på köpet? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av flipmac »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
flipmac skrev:
Vad är det som gör att den här inte blir såld? https://www.blocket.se/vi/90008465.htm
Enligt car.info köpte bilfirma den förra sommaren. För samma pris som den ligger ute nu minus prut gissar jag. Jag ser också att den står som importerad från Holland av Tesla. Är det så med alla tidiga Teslor från dessa årsmödeller?
Den är inte såld eftersom priset är för högt.
S och X slutmonteras i Holland(nu pratas det om att det skall läggas ner dock...).
Den där har varit registrerad i Holland. Det är skillnad.
Kanske får några tulpaner på köpet? :lol:
Då borde den ju verkligen vara såld vid det här laget! :lol:
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av pejvic »

Spännande avslut om 30 minuter på denna nya M3LRAWD 2021. Ny med sommar och vinterhjul. Osäker om den har drag.
Här får vi svart på vitt på vad bilen är värd.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-3-101657
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Laxtal
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 dec 2019 09:57
Ort: Uppsala

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Laxtal »

Kolla bild 3 så ser du draget monterat.
Model S 90D sept 2015
Midnight silver metallic med premiuminteriör, köldpaket, AP1 med komfortfunktioner, MCU2
Thule Wingbar och Thule Force XT Alpin-box för skidresorna
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Klintan »

pejvic skrev:
Spännande avslut om 30 minuter på denna nya M3LRAWD 2021. Ny med sommar och vinterhjul. Osäker om den har drag.
Här får vi svart på vitt på vad bilen är värd.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-3-101657
Den ska ha dragkrok. 625' efter bonus för samma konfiguration efter 1/4. Då med en ränta på 1,95%, mycket sämre villkor hos KVD.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar