Sida 156 av 203

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 12:53
av current
NEO skrev: 13 jan 2023 23:00
Den personen spelar högt. En bil för 1,4 miljoner utan avdragbar moms. Snart kommer prissänkningar på både X och S så frågan är om denna säljare kommer stå med svarte petter om denna bil inte säljs närmaste veckorna.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 13:57
av niklas12
Arctic Drifter skrev: 17 jan 2023 12:35
Tellus skrev: 17 jan 2023 12:08
Arctic Drifter skrev: 17 jan 2023 10:48
pejvic skrev: 15 jan 2023 10:59
jonasl skrev: 14 jan 2023 22:13
Spännande tider, en begagnad Model 3 är ett extremt prisvärt köp idag! Såg en handlare som hade en 2021 LR med 3900 mil ute för 429' swisha förbi som en facebookannons (med länk till blocket). Det är 30k mindre än vår 2020 SR+ med lite mer mil gick för till Riddermarks..
jag såg den men om det inte var en annan så var det en SR 2021 som dessutom var importerad.
Billigaste 3SR facelift nu verkar vara den här: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /103663114
Svensåld och 5178 mil för 419 800 kr.


Då skulle jag hellre ta denna

viewtopic.php?p=694475#p694475
Håller med om att den vore ett bättre köp, finns även några på blocket för 430' med betydligt färre mil än den jag länkade.
Men nu känns det som att -22 är rätt väg att gå, men jag har ju inte bråttom. Dessutom kan man hitta rätt fina -21or i Tyskland för 35 k €, så de borde ner lite till här hemma :-)
Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?

Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 14:05
av Blipblop
current skrev: 17 jan 2023 12:53
NEO skrev: 13 jan 2023 23:00
Den personen spelar högt. En bil för 1,4 miljoner utan avdragbar moms. Snart kommer prissänkningar på både X och S så frågan är om denna säljare kommer stå med svarte petter om denna bil inte säljs närmaste veckorna.
Samma person säljer både en id4 och en myp så antingen spelas det riktigt högt för vinst, eller så var det någon som gillade att köpa bilar 😁
Nu kostar den 1,4 så det lär finnas prutmån på nuvarande pris också.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 16:20
av mikebike
mikebike skrev: 17 jan 2023 12:42
Jag gjorde en värdering på Wayke, något optimistisk skulle jag tro.
742.300 till privatköpare
671.800 till handlare
Riddermarks bjuder 550.000 :lol:

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 16:32
av LarsOJ
mikebike skrev: 17 jan 2023 16:20
mikebike skrev: 17 jan 2023 12:42
Jag gjorde en värdering på Wayke, något optimistisk skulle jag tro.
742.300 till privatköpare
671.800 till handlare
Riddermarks bjuder 550.000 :lol:
Det är ju ett bud iaf. Vad förväntar du dig få för bud? Har du kollat med fler?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 16:50
av mikebike
LarsOJ skrev: 17 jan 2023 16:32
mikebike skrev: 17 jan 2023 16:20
mikebike skrev: 17 jan 2023 12:42
Jag gjorde en värdering på Wayke, något optimistisk skulle jag tro.
742.300 till privatköpare
671.800 till handlare
Riddermarks bjuder 550.000 :lol:
Det är ju ett bud iaf. Vad förväntar du dig få för bud? Har du kollat med fler?
Jag hade gissat på typ 570' från handlare och 620' privat ungefär.
572' innebär 200' upp till min beställda MYP, i höstas var det kanske 100' och efter att jag beställt var det ungefär 50'. :mrgreen:

Sedan har räntan dubblerats. Jag trodde att jag skulle få göra en bra bilaffär för en gångs skull, men så blev det inte. Nu heller.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 17:46
av pejvic
niklas12 skrev: 17 jan 2023 13:57
Arctic Drifter skrev: 17 jan 2023 12:35
Tellus skrev: 17 jan 2023 12:08
Arctic Drifter skrev: 17 jan 2023 10:48
pejvic skrev: 15 jan 2023 10:59


jag såg den men om det inte var en annan så var det en SR 2021 som dessutom var importerad.
Billigaste 3SR facelift nu verkar vara den här: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /103663114
Svensåld och 5178 mil för 419 800 kr.


Då skulle jag hellre ta denna

viewtopic.php?p=694475#p694475
Håller med om att den vore ett bättre köp, finns även några på blocket för 430' med betydligt färre mil än den jag länkade.
Men nu känns det som att -22 är rätt väg att gå, men jag har ju inte bråttom. Dessutom kan man hitta rätt fina -21or i Tyskland för 35 k €, så de borde ner lite till här hemma :-)
Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?

Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande
Jo men både mellan 2020/ 2021 och mellan 2021/2022 kom jättestora förändringar.
Det gör väldigt väldigt mycket på priset. Som jag skrev innan så krymper ju värdeskillnaden mer och mer desto billigare de blir men en model3 2022 mot en 2021 borde skilja runt 40-50.000 idag.

De man saknar på 2021 på "standard range"
som påverkar priset är främst:

- ett års mindre garanti
- ett års mindre vagnskada
- dubbla rutor bak saknas
- Ryzen saknas
- original värme i baksätet
- elbakluckan?
- rattvärme
- mycket mindre batteri och därmed räckvidd

Det är ju helt enkelt så att SR+ till och med försvann 2022, den heter något annat för att det skiljer sig så mkt.
en 2022 heter bara "model3" år 2022 och 2023.

Dvs en importerad 2021 skall vara 100.000 billigare än en svensksåld 2022 med identisk utrustning och mil.
Dragkroken är värd 15.000kr fortfarande
uppgraderad autopilot är värd ungefär 15-20.000
kompletta vinterhjul cirka 10-15 beroende på vad det är.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 18:01
av niklas12
pejvic skrev: 17 jan 2023 17:46
niklas12 skrev: 17 jan 2023 13:57
Arctic Drifter skrev: 17 jan 2023 12:35
Tellus skrev: 17 jan 2023 12:08
Arctic Drifter skrev: 17 jan 2023 10:48

Billigaste 3SR facelift nu verkar vara den här: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /103663114
Svensåld och 5178 mil för 419 800 kr.


Då skulle jag hellre ta denna

viewtopic.php?p=694475#p694475
Håller med om att den vore ett bättre köp, finns även några på blocket för 430' med betydligt färre mil än den jag länkade.
Men nu känns det som att -22 är rätt väg att gå, men jag har ju inte bråttom. Dessutom kan man hitta rätt fina -21or i Tyskland för 35 k €, så de borde ner lite till här hemma :-)
Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?

Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande
Jo men både mellan 2020/ 2021 och mellan 2021/2022 kom jättestora förändringar.
Det gör väldigt väldigt mycket på priset. Som jag skrev innan så krymper ju värdeskillnaden mer och mer desto billigare de blir men en model3 2022 mot en 2021 borde skilja runt 40-50.000 idag.

De man saknar på 2021 på "standard range"
som påverkar priset är främst:

- ett års mindre garanti
- ett års mindre vagnskada
- dubbla rutor bak saknas
- Ryzen saknas
- original värme i baksätet
- elbakluckan?
- rattvärme
- mycket mindre batteri och därmed räckvidd

Det är ju helt enkelt så att SR+ till och med försvann 2022, den heter något annat för att det skiljer sig så mkt.
en 2022 heter bara "model3" år 2022 och 2023.

Dvs en importerad 2021 skall vara 100.000 billigare än en svensksåld 2022 med identisk utrustning och mil.
Dragkroken är värd 15.000kr fortfarande
uppgraderad autopilot är värd ungefär 15-20.000
kompletta vinterhjul cirka 10-15 beroende på vad det är.
Garantin köper jag absolut dock så kan det ju vara månader det handlar om beroende på när bilen togs ut.
Vagnskadan har ju svindyr självrisk vad ligger den på för tesla 15.000kr? Men visst säg att det är värt 5”

Övriga tillval fanns väl även för -21 men inte Ryzen då kanske
Eftermarknadsdragkrok kostar ungefär 7-8” monterad och klar

Vad menas med mycket mindre batteri hur mycket skiljer räckvidden på samma modell?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 18:02
av NEO
Rabatt på rabatt
72958DF7-CD81-46C3-B55D-ACC1C301C26B.jpeg

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 18:25
av pejvic
niklas12 skrev: 17 jan 2023 18:01
pejvic skrev: 17 jan 2023 17:46
niklas12 skrev: 17 jan 2023 13:57
Arctic Drifter skrev: 17 jan 2023 12:35
Tellus skrev: 17 jan 2023 12:08


Då skulle jag hellre ta denna

viewtopic.php?p=694475#p694475
Håller med om att den vore ett bättre köp, finns även några på blocket för 430' med betydligt färre mil än den jag länkade.
Men nu känns det som att -22 är rätt väg att gå, men jag har ju inte bråttom. Dessutom kan man hitta rätt fina -21or i Tyskland för 35 k €, så de borde ner lite till här hemma :-)
Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?

Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande
Jo men både mellan 2020/ 2021 och mellan 2021/2022 kom jättestora förändringar.
Det gör väldigt väldigt mycket på priset. Som jag skrev innan så krymper ju värdeskillnaden mer och mer desto billigare de blir men en model3 2022 mot en 2021 borde skilja runt 40-50.000 idag.

De man saknar på 2021 på "standard range"
som påverkar priset är främst:

- ett års mindre garanti
- ett års mindre vagnskada
- dubbla rutor bak saknas
- Ryzen saknas
- original värme i baksätet
- elbakluckan?
- rattvärme
- mycket mindre batteri och därmed räckvidd

Det är ju helt enkelt så att SR+ till och med försvann 2022, den heter något annat för att det skiljer sig så mkt.
en 2022 heter bara "model3" år 2022 och 2023.

Dvs en importerad 2021 skall vara 100.000 billigare än en svensksåld 2022 med identisk utrustning och mil.
Dragkroken är värd 15.000kr fortfarande
uppgraderad autopilot är värd ungefär 15-20.000
kompletta vinterhjul cirka 10-15 beroende på vad det är.
Garantin köper jag absolut dock så kan det ju vara månader det handlar om beroende på när bilen togs ut.
Vagnskadan har ju svindyr självrisk vad ligger den på för tesla 15.000kr? Men visst säg att det är värt 5”

Övriga tillval fanns väl även för -21 men inte Ryzen då kanske
Eftermarknadsdragkrok kostar ungefär 7-8” monterad och klar

Vad menas med mycket mindre batteri hur mycket skiljer räckvidden på samma modell?
Nä men sorry, du har ingen koll på de här grejerna alls märker jag.
1. rattvärme mm gick ej att få 21,
2. dragkrok går inte att montera alls.
3.dubbelrutor kunde du inte få.
4. batteriet i 2022 är nya Catlbatteriet "60kwh" och i 2021 "55kwh" räckvidd är a och o för de flesta

försöker bara vara lite behjälplig här, skall själv inte varken köpa eller sälja så jag försöker inte påverka priserna mm.
men om du inte förstår så lägger vi ner jämförelsen, då du har fel och jag har rätt. Likställ 2021 och 2022 i pris om du vill men till de som jämför - kika gärna på det jag skriver ovan som stämmer till 100%. jag har haft alla årsmodeller mm.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 18:56
av pejvic
pejvic skrev: 17 jan 2023 18:25
niklas12 skrev: 17 jan 2023 18:01
pejvic skrev: 17 jan 2023 17:46
niklas12 skrev: 17 jan 2023 13:57
Arctic Drifter skrev: 17 jan 2023 12:35

Håller med om att den vore ett bättre köp, finns även några på blocket för 430' med betydligt färre mil än den jag länkade.
Men nu känns det som att -22 är rätt väg att gå, men jag har ju inte bråttom. Dessutom kan man hitta rätt fina -21or i Tyskland för 35 k €, så de borde ner lite till här hemma :-)
Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?

Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande
Jo men både mellan 2020/ 2021 och mellan 2021/2022 kom jättestora förändringar.
Det gör väldigt väldigt mycket på priset. Som jag skrev innan så krymper ju värdeskillnaden mer och mer desto billigare de blir men en model3 2022 mot en 2021 borde skilja runt 40-50.000 idag.

De man saknar på 2021 på "standard range"
som påverkar priset är främst:

- ett års mindre garanti
- ett års mindre vagnskada
- dubbla rutor bak saknas
- Ryzen saknas
- original värme i baksätet
- elbakluckan?
- rattvärme
- mycket mindre batteri och därmed räckvidd

Det är ju helt enkelt så att SR+ till och med försvann 2022, den heter något annat för att det skiljer sig så mkt.
en 2022 heter bara "model3" år 2022 och 2023.

Dvs en importerad 2021 skall vara 100.000 billigare än en svensksåld 2022 med identisk utrustning och mil.
Dragkroken är värd 15.000kr fortfarande
uppgraderad autopilot är värd ungefär 15-20.000
kompletta vinterhjul cirka 10-15 beroende på vad det är.
Garantin köper jag absolut dock så kan det ju vara månader det handlar om beroende på när bilen togs ut.
Vagnskadan har ju svindyr självrisk vad ligger den på för tesla 15.000kr? Men visst säg att det är värt 5”

Övriga tillval fanns väl även för -21 men inte Ryzen då kanske
Eftermarknadsdragkrok kostar ungefär 7-8” monterad och klar

Vad menas med mycket mindre batteri hur mycket skiljer räckvidden på samma modell?
Nä men sorry, du har ingen koll på de här grejerna alls märker jag.
1. rattvärme mm gick ej att få 21,
2. dragkrok går inte att montera alls.
3.dubbelrutor kunde du inte få.
4. batteriet i 2022 är nya Catlbatteriet "60kwh" och i 2021 "55kwh" räckvidd är a och o för de flesta

försöker bara vara lite behjälplig här, skall själv inte varken köpa eller sälja så jag försöker inte påverka priserna mm.
men om du inte förstår så lägger vi ner jämförelsen, då du har fel och jag har rätt. Likställ 2021 och 2022 i pris om du vill men till de som jämför - kika gärna på det jag skriver ovan som stämmer till 100%. jag har haft alla årsmodeller mm.


juste glömde 2021 har 12voltsbatteriet, och 2022 har Lithiumlågvolt så det är båda batterierna plus processorn som är nya.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 18:58
av pejvic
pejvic skrev: 17 jan 2023 18:56
pejvic skrev: 17 jan 2023 18:25
niklas12 skrev: 17 jan 2023 18:01
pejvic skrev: 17 jan 2023 17:46
niklas12 skrev: 17 jan 2023 13:57


Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?

Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande
Jo men både mellan 2020/ 2021 och mellan 2021/2022 kom jättestora förändringar.
Det gör väldigt väldigt mycket på priset. Som jag skrev innan så krymper ju värdeskillnaden mer och mer desto billigare de blir men en model3 2022 mot en 2021 borde skilja runt 40-50.000 idag.

De man saknar på 2021 på "standard range"
som påverkar priset är främst:

- ett års mindre garanti
- ett års mindre vagnskada
- dubbla rutor bak saknas
- Ryzen saknas
- original värme i baksätet
- elbakluckan?
- rattvärme
- mycket mindre batteri och därmed räckvidd

Det är ju helt enkelt så att SR+ till och med försvann 2022, den heter något annat för att det skiljer sig så mkt.
en 2022 heter bara "model3" år 2022 och 2023.

Dvs en importerad 2021 skall vara 100.000 billigare än en svensksåld 2022 med identisk utrustning och mil.
Dragkroken är värd 15.000kr fortfarande
uppgraderad autopilot är värd ungefär 15-20.000
kompletta vinterhjul cirka 10-15 beroende på vad det är.
Garantin köper jag absolut dock så kan det ju vara månader det handlar om beroende på när bilen togs ut.
Vagnskadan har ju svindyr självrisk vad ligger den på för tesla 15.000kr? Men visst säg att det är värt 5”

Övriga tillval fanns väl även för -21 men inte Ryzen då kanske
Eftermarknadsdragkrok kostar ungefär 7-8” monterad och klar

Vad menas med mycket mindre batteri hur mycket skiljer räckvidden på samma modell?
Nä men sorry, du har ingen koll på de här grejerna alls märker jag.
1. rattvärme mm gick ej att få 21,
2. dragkrok går inte att montera alls.
3.dubbelrutor kunde du inte få.
4. batteriet i 2022 är nya Catlbatteriet "60kwh" och i 2021 "55kwh" räckvidd är a och o för de flesta

försöker bara vara lite behjälplig här, skall själv inte varken köpa eller sälja så jag försöker inte påverka priserna mm.
men om du inte förstår så lägger vi ner jämförelsen, då du har fel och jag har rätt. Likställ 2021 och 2022 i pris om du vill men till de som jämför - kika gärna på det jag skriver ovan som stämmer till 100%. jag har haft alla årsmodeller mm.


juste glömde 2021 har 12voltsbatteriet, och 2022 har Lithiumlågvolt så det är båda batterierna plus processorn som är nya.
Eh räckvidden, där får man nog fråga några andra men jag drar till med 15%
och en 2022 har cirka 20-25% längre räckvidd mot en 2020 SR+ som heller inte har LFP samt är degraderad.
LFP degraderas mkt mindre.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 20:03
av niklas12
pejvic skrev: 17 jan 2023 18:25
niklas12 skrev: 17 jan 2023 18:01
pejvic skrev: 17 jan 2023 17:46
niklas12 skrev: 17 jan 2023 13:57
Arctic Drifter skrev: 17 jan 2023 12:35

Håller med om att den vore ett bättre köp, finns även några på blocket för 430' med betydligt färre mil än den jag länkade.
Men nu känns det som att -22 är rätt väg att gå, men jag har ju inte bråttom. Dessutom kan man hitta rätt fina -21or i Tyskland för 35 k €, så de borde ner lite till här hemma :-)
Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?

Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande
Jo men både mellan 2020/ 2021 och mellan 2021/2022 kom jättestora förändringar.
Det gör väldigt väldigt mycket på priset. Som jag skrev innan så krymper ju värdeskillnaden mer och mer desto billigare de blir men en model3 2022 mot en 2021 borde skilja runt 40-50.000 idag.

De man saknar på 2021 på "standard range"
som påverkar priset är främst:

- ett års mindre garanti
- ett års mindre vagnskada
- dubbla rutor bak saknas
- Ryzen saknas
- original värme i baksätet
- elbakluckan?
- rattvärme
- mycket mindre batteri och därmed räckvidd

Det är ju helt enkelt så att SR+ till och med försvann 2022, den heter något annat för att det skiljer sig så mkt.
en 2022 heter bara "model3" år 2022 och 2023.

Dvs en importerad 2021 skall vara 100.000 billigare än en svensksåld 2022 med identisk utrustning och mil.
Dragkroken är värd 15.000kr fortfarande
uppgraderad autopilot är värd ungefär 15-20.000
kompletta vinterhjul cirka 10-15 beroende på vad det är.
Garantin köper jag absolut dock så kan det ju vara månader det handlar om beroende på när bilen togs ut.
Vagnskadan har ju svindyr självrisk vad ligger den på för tesla 15.000kr? Men visst säg att det är värt 5”

Övriga tillval fanns väl även för -21 men inte Ryzen då kanske
Eftermarknadsdragkrok kostar ungefär 7-8” monterad och klar

Vad menas med mycket mindre batteri hur mycket skiljer räckvidden på samma modell?
Nä men sorry, du har ingen koll på de här grejerna alls märker jag.
1. rattvärme mm gick ej att få 21,
2. dragkrok går inte att montera alls.
3.dubbelrutor kunde du inte få.
4. batteriet i 2022 är nya Catlbatteriet "60kwh" och i 2021 "55kwh" räckvidd är a och o för de flesta

försöker bara vara lite behjälplig här, skall själv inte varken köpa eller sälja så jag försöker inte påverka priserna mm.
men om du inte förstår så lägger vi ner jämförelsen, då du har fel och jag har rätt. Likställ 2021 och 2022 i pris om du vill men till de som jämför - kika gärna på det jag skriver ovan som stämmer till 100%. jag har haft alla årsmodeller mm.
Dragkrok gäller nog bara Model Y men det verkar finnas gott om M3 -21 med dragkrok

https://www.bilenochjag.se/produktkateg ... 0-model-y/

Verkar inte vara alla 2022 son har dubbelglas
Nya batteriet har ça 10% längre range på pappret men sämre i verkligheten
Även 0,5sec sämre acceleration på 2022

12volts batteriet bör hålla 4-5år så beroende på hur länge man ska ha kvar bilen så kan det ev. vara en nackdel

Här är en genomgång

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 20:08
av pejvic
niklas12 skrev: 17 jan 2023 20:03
pejvic skrev: 17 jan 2023 18:25
niklas12 skrev: 17 jan 2023 18:01
pejvic skrev: 17 jan 2023 17:46
niklas12 skrev: 17 jan 2023 13:57


Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?

Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande
Jo men både mellan 2020/ 2021 och mellan 2021/2022 kom jättestora förändringar.
Det gör väldigt väldigt mycket på priset. Som jag skrev innan så krymper ju värdeskillnaden mer och mer desto billigare de blir men en model3 2022 mot en 2021 borde skilja runt 40-50.000 idag.

De man saknar på 2021 på "standard range"
som påverkar priset är främst:

- ett års mindre garanti
- ett års mindre vagnskada
- dubbla rutor bak saknas
- Ryzen saknas
- original värme i baksätet
- elbakluckan?
- rattvärme
- mycket mindre batteri och därmed räckvidd

Det är ju helt enkelt så att SR+ till och med försvann 2022, den heter något annat för att det skiljer sig så mkt.
en 2022 heter bara "model3" år 2022 och 2023.

Dvs en importerad 2021 skall vara 100.000 billigare än en svensksåld 2022 med identisk utrustning och mil.
Dragkroken är värd 15.000kr fortfarande
uppgraderad autopilot är värd ungefär 15-20.000
kompletta vinterhjul cirka 10-15 beroende på vad det är.
Garantin köper jag absolut dock så kan det ju vara månader det handlar om beroende på när bilen togs ut.
Vagnskadan har ju svindyr självrisk vad ligger den på för tesla 15.000kr? Men visst säg att det är värt 5”

Övriga tillval fanns väl även för -21 men inte Ryzen då kanske
Eftermarknadsdragkrok kostar ungefär 7-8” monterad och klar

Vad menas med mycket mindre batteri hur mycket skiljer räckvidden på samma modell?
Nä men sorry, du har ingen koll på de här grejerna alls märker jag.
1. rattvärme mm gick ej att få 21,
2. dragkrok går inte att montera alls.
3.dubbelrutor kunde du inte få.
4. batteriet i 2022 är nya Catlbatteriet "60kwh" och i 2021 "55kwh" räckvidd är a och o för de flesta

försöker bara vara lite behjälplig här, skall själv inte varken köpa eller sälja så jag försöker inte påverka priserna mm.
men om du inte förstår så lägger vi ner jämförelsen, då du har fel och jag har rätt. Likställ 2021 och 2022 i pris om du vill men till de som jämför - kika gärna på det jag skriver ovan som stämmer till 100%. jag har haft alla årsmodeller mm.
Dragkrok gäller nog bara Model Y men det verkar finnas gott om M3 -21 med dragkrok

https://www.bilenochjag.se/produktkateg ... 0-model-y/

Verkar inte vara alla 2022 son har dubbelglas
Nya batteriet har ça 10% längre range på pappret men sämre i verkligheten
Även 0,5sec sämre acceleration på 2022

12volts batteriet bör hålla 4-5år så beroende på hur länge man ska ha kvar bilen så kan det ev. vara en nackdel

Här är en genomgång
ja dragkrok finns på model3 men går ej att eftermontera som på Y.
därav att en model3 med dragkrok idag är värd exat 15.000kr mer än en utan dragkrok.
en äkta 2022 som har chassinummer N som tionde siffra skall ha dubbelglas fram.
Vissa kallar bilarna som är uttagna dec-21 för 22or men de är modellår 2021.
Kolla alltså efter bokstaven N.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 jan 2023 23:37
av flipmac
NEO skrev: 17 jan 2023 18:02
Rabatt på rabatt

72958DF7-CD81-46C3-B55D-ACC1C301C26B.jpeg
Jag ringde på denna och frågade varför den var nedsatt. Visade sig vara transportskada på batteriet som nu är helt bytt. Men hur i hela friden kan batteriet skadas i transporten och vad mer kan vara skadat? Säljaren avrådde från att köpa den pga väldigt lite nedsatt i sammanhanget.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 18 jan 2023 07:06
av NEO
flipmac skrev: 17 jan 2023 23:37
NEO skrev: 17 jan 2023 18:02
Rabatt på rabatt

72958DF7-CD81-46C3-B55D-ACC1C301C26B.jpeg
Jag ringde på denna och frågade varför den var nedsatt. Visade sig vara transportskada på batteriet som nu är helt bytt. Men hur i hela friden kan batteriet skadas i transporten och vad mer kan vara skadat? Säljaren avrådde från att köpa den pga väldigt lite nedsatt i sammanhanget.
Många Teslor som fått underreden, sidotrösklar och batterier skadade vid av/på lastning. Tesla använder billiga transportörer och ja, you pay peanuts you get monkeys.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 18 jan 2023 19:13
av pejvic
Nu är det chips och dip som gäller. Och KVD
första intressanta avsluten på KVD sen prisraset.

Om en halvtimme går Sveriges billigaste model3 med 14k mil samt kanske den hittills billigaste Svensksålda ModelY:n.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... nge-163379

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-163378

Det säljs nu också en 3000 milare model3 för strax över 400k.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 18 jan 2023 19:46
av niklas12
523.500 för model y long range 2021
Dyra mil för första ägaren

Sen gick det en model s 75d 2019 för 419.000 vilket bör bli mer än 50% värdetapp på 3år

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 18 jan 2023 19:49
av pejvic
Fast inte svindyra mil på en sån dyr bil om man laddat billigt.
De gick ut för runt 630 efter bonus de första 21orna och det blir 30kr milen.

Fair ändå med så många mil. Köparen betalar inrop så runt 530 och säljaren får lite mindre än 523.
Den borde kunnat gått på blocket för runt 540 istället. Den var i fint skick.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 18 jan 2023 19:53
av pejvic
Model 3 2019 för 335.000, Svart med FSD. Total självköringsförmåga.

På ett sätt biligt, kanske den biligaste som sålts i sverige.
På ett annat sätt otroligt att Model3 inte ens tappat i närheten av 50% på 4år.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 18 jan 2023 20:13
av niklas12
pejvic skrev: 18 jan 2023 19:49
Fast inte svindyra mil på en sån dyr bil om man laddat billigt.
De gick ut för runt 630 efter bonus de första 21orna och det blir 30kr milen.

Fair ändå med så många mil. Köparen betalar inrop så runt 530 och säljaren får lite mindre än 523.
Den borde kunnat gått på blocket för runt 540 istället. Den var i fint skick.
37kr/mil i bara värdeminskningen är i min värld dyra mil oavsett hur billigt man laddar

Men marknaden behöver anpassas till Teslas nya prissättning

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 18 jan 2023 20:15
av Klintan
Gick även en gammal klassiker, P85D+ med allt av döma fri SUC, för 316 000kr.
https://www.kvd.se/auktioner/163330
Screenshot_2023-01-18-20-12-01-25_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 18 jan 2023 20:18
av niklas12
Klintan skrev: 18 jan 2023 20:15
Gick även en gammal klassiker, P85D+ med allt av döma fri SUC, för 316 000kr.
https://www.kvd.se/auktioner/163330
Screenshot_2023-01-18-20-12-01-25_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Defenitivt mycket Bang for the buck bra mil på denna också med Ccs uppdatering och lite tur så kan den säkert rulla 10” mil till utan problem.
Gratis laddning är trevligt med suc pris på 8-9kr/kwh

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 18 jan 2023 20:21
av flamman
niklas12 skrev: 18 jan 2023 19:46
523.500 för model y long range 2021
Dyra mil för första ägaren
Kan konstatera att USS inte verkar skydda mot alla parkeringsskador... ;)
(För ser faktiskt ut att vara skapad av föraren själv, men kan såklart även blivit påkörd)
Screen Shot 2023-01-18 at 20.18.16.png

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 18 jan 2023 20:37
av NEO
Fast vänta lite nu va, av alla auktioner ikväll gick EN till reservationspris.

Tror många av de där kommer tbx.