Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Postat: 17 jan 2023 12:53
https://teslaclubsweden.se/forum/
Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?Arctic Drifter skrev: ↑17 jan 2023 12:35Håller med om att den vore ett bättre köp, finns även några på blocket för 430' med betydligt färre mil än den jag länkade.Tellus skrev: ↑17 jan 2023 12:08Då skulle jag hellre ta dennaArctic Drifter skrev: ↑17 jan 2023 10:48Billigaste 3SR facelift nu verkar vara den här: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /103663114pejvic skrev: ↑15 jan 2023 10:59jag såg den men om det inte var en annan så var det en SR 2021 som dessutom var importerad.jonasl skrev: ↑14 jan 2023 22:13Spännande tider, en begagnad Model 3 är ett extremt prisvärt köp idag! Såg en handlare som hade en 2021 LR med 3900 mil ute för 429' swisha förbi som en facebookannons (med länk till blocket). Det är 30k mindre än vår 2020 SR+ med lite mer mil gick för till Riddermarks..
Svensåld och 5178 mil för 419 800 kr.
viewtopic.php?p=694475#p694475
Men nu känns det som att -22 är rätt väg att gå, men jag har ju inte bråttom. Dessutom kan man hitta rätt fina -21or i Tyskland för 35 k €, så de borde ner lite till här hemma
Samma person säljer både en id4 och en myp så antingen spelas det riktigt högt för vinst, eller så var det någon som gillade att köpa bilar
Jag hade gissat på typ 570' från handlare och 620' privat ungefär.
Jo men både mellan 2020/ 2021 och mellan 2021/2022 kom jättestora förändringar.niklas12 skrev: ↑17 jan 2023 13:57Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?Arctic Drifter skrev: ↑17 jan 2023 12:35Håller med om att den vore ett bättre köp, finns även några på blocket för 430' med betydligt färre mil än den jag länkade.Tellus skrev: ↑17 jan 2023 12:08Då skulle jag hellre ta dennaArctic Drifter skrev: ↑17 jan 2023 10:48Billigaste 3SR facelift nu verkar vara den här: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /103663114
Svensåld och 5178 mil för 419 800 kr.
viewtopic.php?p=694475#p694475
Men nu känns det som att -22 är rätt väg att gå, men jag har ju inte bråttom. Dessutom kan man hitta rätt fina -21or i Tyskland för 35 k €, så de borde ner lite till här hemma
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?
Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande
Garantin köper jag absolut dock så kan det ju vara månader det handlar om beroende på när bilen togs ut.pejvic skrev: ↑17 jan 2023 17:46Jo men både mellan 2020/ 2021 och mellan 2021/2022 kom jättestora förändringar.niklas12 skrev: ↑17 jan 2023 13:57Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?Arctic Drifter skrev: ↑17 jan 2023 12:35Håller med om att den vore ett bättre köp, finns även några på blocket för 430' med betydligt färre mil än den jag länkade.Tellus skrev: ↑17 jan 2023 12:08Då skulle jag hellre ta dennaArctic Drifter skrev: ↑17 jan 2023 10:48
Billigaste 3SR facelift nu verkar vara den här: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /103663114
Svensåld och 5178 mil för 419 800 kr.
viewtopic.php?p=694475#p694475
Men nu känns det som att -22 är rätt väg att gå, men jag har ju inte bråttom. Dessutom kan man hitta rätt fina -21or i Tyskland för 35 k €, så de borde ner lite till här hemma
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?
Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande
Det gör väldigt väldigt mycket på priset. Som jag skrev innan så krymper ju värdeskillnaden mer och mer desto billigare de blir men en model3 2022 mot en 2021 borde skilja runt 40-50.000 idag.
De man saknar på 2021 på "standard range"
som påverkar priset är främst:
- ett års mindre garanti
- ett års mindre vagnskada
- dubbla rutor bak saknas
- Ryzen saknas
- original värme i baksätet
- elbakluckan?
- rattvärme
- mycket mindre batteri och därmed räckvidd
Det är ju helt enkelt så att SR+ till och med försvann 2022, den heter något annat för att det skiljer sig så mkt.
en 2022 heter bara "model3" år 2022 och 2023.
Dvs en importerad 2021 skall vara 100.000 billigare än en svensksåld 2022 med identisk utrustning och mil.
Dragkroken är värd 15.000kr fortfarande
uppgraderad autopilot är värd ungefär 15-20.000
kompletta vinterhjul cirka 10-15 beroende på vad det är.
Nä men sorry, du har ingen koll på de här grejerna alls märker jag.niklas12 skrev: ↑17 jan 2023 18:01Garantin köper jag absolut dock så kan det ju vara månader det handlar om beroende på när bilen togs ut.pejvic skrev: ↑17 jan 2023 17:46Jo men både mellan 2020/ 2021 och mellan 2021/2022 kom jättestora förändringar.niklas12 skrev: ↑17 jan 2023 13:57Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?Arctic Drifter skrev: ↑17 jan 2023 12:35Håller med om att den vore ett bättre köp, finns även några på blocket för 430' med betydligt färre mil än den jag länkade.
Men nu känns det som att -22 är rätt väg att gå, men jag har ju inte bråttom. Dessutom kan man hitta rätt fina -21or i Tyskland för 35 k €, så de borde ner lite till här hemma
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?
Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande
Det gör väldigt väldigt mycket på priset. Som jag skrev innan så krymper ju värdeskillnaden mer och mer desto billigare de blir men en model3 2022 mot en 2021 borde skilja runt 40-50.000 idag.
De man saknar på 2021 på "standard range"
som påverkar priset är främst:
- ett års mindre garanti
- ett års mindre vagnskada
- dubbla rutor bak saknas
- Ryzen saknas
- original värme i baksätet
- elbakluckan?
- rattvärme
- mycket mindre batteri och därmed räckvidd
Det är ju helt enkelt så att SR+ till och med försvann 2022, den heter något annat för att det skiljer sig så mkt.
en 2022 heter bara "model3" år 2022 och 2023.
Dvs en importerad 2021 skall vara 100.000 billigare än en svensksåld 2022 med identisk utrustning och mil.
Dragkroken är värd 15.000kr fortfarande
uppgraderad autopilot är värd ungefär 15-20.000
kompletta vinterhjul cirka 10-15 beroende på vad det är.
Vagnskadan har ju svindyr självrisk vad ligger den på för tesla 15.000kr? Men visst säg att det är värt 5”
Övriga tillval fanns väl även för -21 men inte Ryzen då kanske
Eftermarknadsdragkrok kostar ungefär 7-8” monterad och klar
Vad menas med mycket mindre batteri hur mycket skiljer räckvidden på samma modell?
pejvic skrev: ↑17 jan 2023 18:25Nä men sorry, du har ingen koll på de här grejerna alls märker jag.niklas12 skrev: ↑17 jan 2023 18:01Garantin köper jag absolut dock så kan det ju vara månader det handlar om beroende på när bilen togs ut.pejvic skrev: ↑17 jan 2023 17:46Jo men både mellan 2020/ 2021 och mellan 2021/2022 kom jättestora förändringar.niklas12 skrev: ↑17 jan 2023 13:57Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?Arctic Drifter skrev: ↑17 jan 2023 12:35
Håller med om att den vore ett bättre köp, finns även några på blocket för 430' med betydligt färre mil än den jag länkade.
Men nu känns det som att -22 är rätt väg att gå, men jag har ju inte bråttom. Dessutom kan man hitta rätt fina -21or i Tyskland för 35 k €, så de borde ner lite till här hemma
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?
Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande
Det gör väldigt väldigt mycket på priset. Som jag skrev innan så krymper ju värdeskillnaden mer och mer desto billigare de blir men en model3 2022 mot en 2021 borde skilja runt 40-50.000 idag.
De man saknar på 2021 på "standard range"
som påverkar priset är främst:
- ett års mindre garanti
- ett års mindre vagnskada
- dubbla rutor bak saknas
- Ryzen saknas
- original värme i baksätet
- elbakluckan?
- rattvärme
- mycket mindre batteri och därmed räckvidd
Det är ju helt enkelt så att SR+ till och med försvann 2022, den heter något annat för att det skiljer sig så mkt.
en 2022 heter bara "model3" år 2022 och 2023.
Dvs en importerad 2021 skall vara 100.000 billigare än en svensksåld 2022 med identisk utrustning och mil.
Dragkroken är värd 15.000kr fortfarande
uppgraderad autopilot är värd ungefär 15-20.000
kompletta vinterhjul cirka 10-15 beroende på vad det är.
Vagnskadan har ju svindyr självrisk vad ligger den på för tesla 15.000kr? Men visst säg att det är värt 5”
Övriga tillval fanns väl även för -21 men inte Ryzen då kanske
Eftermarknadsdragkrok kostar ungefär 7-8” monterad och klar
Vad menas med mycket mindre batteri hur mycket skiljer räckvidden på samma modell?
1. rattvärme mm gick ej att få 21,
2. dragkrok går inte att montera alls.
3.dubbelrutor kunde du inte få.
4. batteriet i 2022 är nya Catlbatteriet "60kwh" och i 2021 "55kwh" räckvidd är a och o för de flesta
försöker bara vara lite behjälplig här, skall själv inte varken köpa eller sälja så jag försöker inte påverka priserna mm.
men om du inte förstår så lägger vi ner jämförelsen, då du har fel och jag har rätt. Likställ 2021 och 2022 i pris om du vill men till de som jämför - kika gärna på det jag skriver ovan som stämmer till 100%. jag har haft alla årsmodeller mm.
juste glömde 2021 har 12voltsbatteriet, och 2022 har Lithiumlågvolt så det är båda batterierna plus processorn som är nya.
pejvic skrev: ↑17 jan 2023 18:56pejvic skrev: ↑17 jan 2023 18:25Nä men sorry, du har ingen koll på de här grejerna alls märker jag.niklas12 skrev: ↑17 jan 2023 18:01Garantin köper jag absolut dock så kan det ju vara månader det handlar om beroende på när bilen togs ut.pejvic skrev: ↑17 jan 2023 17:46Jo men både mellan 2020/ 2021 och mellan 2021/2022 kom jättestora förändringar.niklas12 skrev: ↑17 jan 2023 13:57
Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?
Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande
Det gör väldigt väldigt mycket på priset. Som jag skrev innan så krymper ju värdeskillnaden mer och mer desto billigare de blir men en model3 2022 mot en 2021 borde skilja runt 40-50.000 idag.
De man saknar på 2021 på "standard range"
som påverkar priset är främst:
- ett års mindre garanti
- ett års mindre vagnskada
- dubbla rutor bak saknas
- Ryzen saknas
- original värme i baksätet
- elbakluckan?
- rattvärme
- mycket mindre batteri och därmed räckvidd
Det är ju helt enkelt så att SR+ till och med försvann 2022, den heter något annat för att det skiljer sig så mkt.
en 2022 heter bara "model3" år 2022 och 2023.
Dvs en importerad 2021 skall vara 100.000 billigare än en svensksåld 2022 med identisk utrustning och mil.
Dragkroken är värd 15.000kr fortfarande
uppgraderad autopilot är värd ungefär 15-20.000
kompletta vinterhjul cirka 10-15 beroende på vad det är.
Vagnskadan har ju svindyr självrisk vad ligger den på för tesla 15.000kr? Men visst säg att det är värt 5”
Övriga tillval fanns väl även för -21 men inte Ryzen då kanske
Eftermarknadsdragkrok kostar ungefär 7-8” monterad och klar
Vad menas med mycket mindre batteri hur mycket skiljer räckvidden på samma modell?
1. rattvärme mm gick ej att få 21,
2. dragkrok går inte att montera alls.
3.dubbelrutor kunde du inte få.
4. batteriet i 2022 är nya Catlbatteriet "60kwh" och i 2021 "55kwh" räckvidd är a och o för de flesta
försöker bara vara lite behjälplig här, skall själv inte varken köpa eller sälja så jag försöker inte påverka priserna mm.
men om du inte förstår så lägger vi ner jämförelsen, då du har fel och jag har rätt. Likställ 2021 och 2022 i pris om du vill men till de som jämför - kika gärna på det jag skriver ovan som stämmer till 100%. jag har haft alla årsmodeller mm.
juste glömde 2021 har 12voltsbatteriet, och 2022 har Lithiumlågvolt så det är båda batterierna plus processorn som är nya.
Eh räckvidden, där får man nog fråga några andra men jag drar till med 15%
och en 2022 har cirka 20-25% längre räckvidd mot en 2020 SR+ som heller inte har LFP samt är degraderad.
LFP degraderas mkt mindre.
Dragkrok gäller nog bara Model Y men det verkar finnas gott om M3 -21 med dragkrokpejvic skrev: ↑17 jan 2023 18:25Nä men sorry, du har ingen koll på de här grejerna alls märker jag.niklas12 skrev: ↑17 jan 2023 18:01Garantin köper jag absolut dock så kan det ju vara månader det handlar om beroende på när bilen togs ut.pejvic skrev: ↑17 jan 2023 17:46Jo men både mellan 2020/ 2021 och mellan 2021/2022 kom jättestora förändringar.niklas12 skrev: ↑17 jan 2023 13:57Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?Arctic Drifter skrev: ↑17 jan 2023 12:35
Håller med om att den vore ett bättre köp, finns även några på blocket för 430' med betydligt färre mil än den jag länkade.
Men nu känns det som att -22 är rätt väg att gå, men jag har ju inte bråttom. Dessutom kan man hitta rätt fina -21or i Tyskland för 35 k €, så de borde ner lite till här hemma
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?
Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande
Det gör väldigt väldigt mycket på priset. Som jag skrev innan så krymper ju värdeskillnaden mer och mer desto billigare de blir men en model3 2022 mot en 2021 borde skilja runt 40-50.000 idag.
De man saknar på 2021 på "standard range"
som påverkar priset är främst:
- ett års mindre garanti
- ett års mindre vagnskada
- dubbla rutor bak saknas
- Ryzen saknas
- original värme i baksätet
- elbakluckan?
- rattvärme
- mycket mindre batteri och därmed räckvidd
Det är ju helt enkelt så att SR+ till och med försvann 2022, den heter något annat för att det skiljer sig så mkt.
en 2022 heter bara "model3" år 2022 och 2023.
Dvs en importerad 2021 skall vara 100.000 billigare än en svensksåld 2022 med identisk utrustning och mil.
Dragkroken är värd 15.000kr fortfarande
uppgraderad autopilot är värd ungefär 15-20.000
kompletta vinterhjul cirka 10-15 beroende på vad det är.
Vagnskadan har ju svindyr självrisk vad ligger den på för tesla 15.000kr? Men visst säg att det är värt 5”
Övriga tillval fanns väl även för -21 men inte Ryzen då kanske
Eftermarknadsdragkrok kostar ungefär 7-8” monterad och klar
Vad menas med mycket mindre batteri hur mycket skiljer räckvidden på samma modell?
1. rattvärme mm gick ej att få 21,
2. dragkrok går inte att montera alls.
3.dubbelrutor kunde du inte få.
4. batteriet i 2022 är nya Catlbatteriet "60kwh" och i 2021 "55kwh" räckvidd är a och o för de flesta
försöker bara vara lite behjälplig här, skall själv inte varken köpa eller sälja så jag försöker inte påverka priserna mm.
men om du inte förstår så lägger vi ner jämförelsen, då du har fel och jag har rätt. Likställ 2021 och 2022 i pris om du vill men till de som jämför - kika gärna på det jag skriver ovan som stämmer till 100%. jag har haft alla årsmodeller mm.
ja dragkrok finns på model3 men går ej att eftermontera som på Y.niklas12 skrev: ↑17 jan 2023 20:03Dragkrok gäller nog bara Model Y men det verkar finnas gott om M3 -21 med dragkrokpejvic skrev: ↑17 jan 2023 18:25Nä men sorry, du har ingen koll på de här grejerna alls märker jag.niklas12 skrev: ↑17 jan 2023 18:01Garantin köper jag absolut dock så kan det ju vara månader det handlar om beroende på när bilen togs ut.pejvic skrev: ↑17 jan 2023 17:46Jo men både mellan 2020/ 2021 och mellan 2021/2022 kom jättestora förändringar.niklas12 skrev: ↑17 jan 2023 13:57
Frågan är hur sänkningen kommer påverka importen ?
Har priserna sänkts liknande i Tyskland ?
Varför så viktigt med -22 istället för -21 ? Är det några större förbättringar som förts in där ?
På längre sikt så påverkar 1 årsmodell ganska marginellt såvida det inte är någon större facelift eller liknande
Det gör väldigt väldigt mycket på priset. Som jag skrev innan så krymper ju värdeskillnaden mer och mer desto billigare de blir men en model3 2022 mot en 2021 borde skilja runt 40-50.000 idag.
De man saknar på 2021 på "standard range"
som påverkar priset är främst:
- ett års mindre garanti
- ett års mindre vagnskada
- dubbla rutor bak saknas
- Ryzen saknas
- original värme i baksätet
- elbakluckan?
- rattvärme
- mycket mindre batteri och därmed räckvidd
Det är ju helt enkelt så att SR+ till och med försvann 2022, den heter något annat för att det skiljer sig så mkt.
en 2022 heter bara "model3" år 2022 och 2023.
Dvs en importerad 2021 skall vara 100.000 billigare än en svensksåld 2022 med identisk utrustning och mil.
Dragkroken är värd 15.000kr fortfarande
uppgraderad autopilot är värd ungefär 15-20.000
kompletta vinterhjul cirka 10-15 beroende på vad det är.
Vagnskadan har ju svindyr självrisk vad ligger den på för tesla 15.000kr? Men visst säg att det är värt 5”
Övriga tillval fanns väl även för -21 men inte Ryzen då kanske
Eftermarknadsdragkrok kostar ungefär 7-8” monterad och klar
Vad menas med mycket mindre batteri hur mycket skiljer räckvidden på samma modell?
1. rattvärme mm gick ej att få 21,
2. dragkrok går inte att montera alls.
3.dubbelrutor kunde du inte få.
4. batteriet i 2022 är nya Catlbatteriet "60kwh" och i 2021 "55kwh" räckvidd är a och o för de flesta
försöker bara vara lite behjälplig här, skall själv inte varken köpa eller sälja så jag försöker inte påverka priserna mm.
men om du inte förstår så lägger vi ner jämförelsen, då du har fel och jag har rätt. Likställ 2021 och 2022 i pris om du vill men till de som jämför - kika gärna på det jag skriver ovan som stämmer till 100%. jag har haft alla årsmodeller mm.
https://www.bilenochjag.se/produktkateg ... 0-model-y/
Verkar inte vara alla 2022 son har dubbelglas
Nya batteriet har ça 10% längre range på pappret men sämre i verkligheten
Även 0,5sec sämre acceleration på 2022
12volts batteriet bör hålla 4-5år så beroende på hur länge man ska ha kvar bilen så kan det ev. vara en nackdel
Här är en genomgång
Jag ringde på denna och frågade varför den var nedsatt. Visade sig vara transportskada på batteriet som nu är helt bytt. Men hur i hela friden kan batteriet skadas i transporten och vad mer kan vara skadat? Säljaren avrådde från att köpa den pga väldigt lite nedsatt i sammanhanget.
Många Teslor som fått underreden, sidotrösklar och batterier skadade vid av/på lastning. Tesla använder billiga transportörer och ja, you pay peanuts you get monkeys.flipmac skrev: ↑17 jan 2023 23:37Jag ringde på denna och frågade varför den var nedsatt. Visade sig vara transportskada på batteriet som nu är helt bytt. Men hur i hela friden kan batteriet skadas i transporten och vad mer kan vara skadat? Säljaren avrådde från att köpa den pga väldigt lite nedsatt i sammanhanget.
37kr/mil i bara värdeminskningen är i min värld dyra mil oavsett hur billigt man laddarpejvic skrev: ↑18 jan 2023 19:49Fast inte svindyra mil på en sån dyr bil om man laddat billigt.
De gick ut för runt 630 efter bonus de första 21orna och det blir 30kr milen.
Fair ändå med så många mil. Köparen betalar inrop så runt 530 och säljaren får lite mindre än 523.
Den borde kunnat gått på blocket för runt 540 istället. Den var i fint skick.
Defenitivt mycket Bang for the buck bra mil på denna också med Ccs uppdatering och lite tur så kan den säkert rulla 10” mil till utan problem.Klintan skrev: ↑18 jan 2023 20:15Gick även en gammal klassiker, P85D+ med allt av döma fri SUC, för 316 000kr.
https://www.kvd.se/auktioner/163330
Screenshot_2023-01-18-20-12-01-25_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg