Sida 1 av 2

Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 04 jul 2016 14:48
av vigge50
Här är en presentation från Almedalsveckan om hur Hyperloop skulle knyta ihop Stockholm, Arlanda, Uppsala och Helsinki och kostnaden för detta. Det är tydligen det första projekteringen som har gjorts så om politikerna är med på det och de får in pengar så kan det bli en av de första Hyperloop banorna i världen. Det lär dock ta några år att bygga tyvärr.


Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 04 jul 2016 22:51
av +46
+1
Häftigt! Blir att förboka några biljetter till premiärturen :)

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 05 jul 2016 08:29
av kenhag
Vilken otrolig möjlighet till att binda ihop hela Östersjöområdet. Tänk att ha en länk från Stockholm-Köpenhamn-Berlin-Warshava-Vilnius-Riga-Tallin-Helsingfors-Stockholm, i båda riktningarna och med armar ut till olika städer runt cirkeln :)

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 05 jul 2016 11:10
av LarsL
Fel teknik enligt Elon Musk, om jag fattar rätt. Elon hävdar bestämt att den dyra tekniken ska sitta i fordonen inte i banan. Hyperloop One påminner mycket om Helix på Liseberg med motorn i banan. Om banan blir dyr är det väldigt dyrt över avstånd, inte smart.

Tankarna flyger gärna iväg till Simpsons


Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 05 jul 2016 11:58
av Mickep
180 Miljarder. Visst, saftiga summor, men bara det inte tas från andra angelägna (järnvägs/infrastruktur)projekt i andra delar av landet så är det väl ok? (skall tydligen uteslutande handla om privata investeringar). Konkurrensen mellan projekten är som de flesta vet stenhård.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 05 jul 2016 12:08
av LarsL
Vi ska väl förtusan inte bygga mer järnväg?!? Det är ju ett totalt föråldrat system utan någon framtid. Järnvägen hade sin höjdpunkt någon gång på 18-talet.

Men man ska vara försiktig när man går in och investerar i stora projekt. Om jag förstår rätt så alltså detta inte tekniken Elon förespråkande, han ville ha en billig bana och dyra vagnar. Ungefär som bilar fungerar, de körs på en billig bana och drivningen med andra dyra delar ligger i bilen.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 05 jul 2016 12:24
av vigge50
LarsL skrev:
Vi ska väl förtusan inte bygga mer järnväg?!? Det är ju ett totalt föråldrat system utan någon framtid. Järnvägen hade sin höjdpunkt någon gång på 18-talet.

Men man ska vara försiktig när man går in och investerar i stora projekt. Om jag förstår rätt så alltså detta inte tekniken Elon förespråkande, han ville ha en billig bana och dyra vagnar. Ungefär som bilar fungerar, de körs på en billig bana och drivningen med andra dyra delar ligger i bilen.
Pratade med en kompis som bland annat var på Hyperloop One föreläsning i Stockholm i höstas. Enligt honom så var idéen från början som du säger att det dyra skulle sitta i vagnarna men även Elon kom efter han hade delat dokumentet fram till att det är orimligt. Hyperloop One vill tydligen sätta accelerationsfällt ungefär var femte mil vilket gör det ekonomiskt bättre ändå.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 05 jul 2016 12:25
av kangru
Finns det något alternativ som har tittat på den alternativa modellen som man kan jämföra med?

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 05 jul 2016 12:35
av LarsL
vigge50 skrev:
Pratade med en kompis som bland annat var på Hyperloop One föreläsning i Stockholm i höstas. Enligt honom så var idéen från början som du säger att det dyra skulle sitta i vagnarna men även Elon kom efter han hade delat dokumentet fram till att det är orimligt. Hyperloop One vill tydligen sätta accelerationsfällt ungefär var femte mil vilket gör det ekonomiskt bättre ändå.
Hörde en intervju med Elon nu i från i vår där han kommenterade läget med att om ingen försöker på rätt sätt så kommer kan gå in i hyperloop själv. Han antydde då ganska kraftigt att ingen av dagens företag angriper problemet rätt, tycker jag det låter som.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 05 jul 2016 22:12
av bjelkeman
Intressant. Undrar om svensk industri är tillräckligt på hugget eller om man, likt Volvo, måste dras in i framtiden med en ring genom näsan som en tjurig tjur.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 06 jul 2016 00:41
av apkungen
Att sätta accelerationsfält i tuben har såvitt jag vet varit tanken hela tiden.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 11 jul 2016 05:45
av Kalle
Japp de va tanken i de första documentet han publicerade, acceleration i tuben i början och slut, batterier som driver kompressorn i poddarna. Den största delen av tuben blir som tomma rör, bara korta accelerationssträckor.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 10:57
av hasse_h
Stockholm - Helsingfors är vårt projekt, så om ni undrar nåt speciellt är det bara att fråga.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 11:10
av Herr X
hasse_h skrev:
Stockholm - Helsingfors är vårt projekt, så om ni undrar nåt speciellt är det bara att fråga.
Vilka är "vårt" i det här sammanhanget?
Vem föreslås finansiera det? Privat eller statligt?
Jag antar att man räknar med att man konkurrerar ut flyget på den sträckan? Hur många flygresenärer är det per år?
Har du någon uppfattning om genomsnittligt biljettpris och hur lång tid det skulle ta att återbetala investeringen om banan finansieras med privata medel?

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 11:14
av Mickep
Tror de tog upp biljettpriset i videon, om det är efter glädjekalkyl vet jag inte.
Skall dock bli intressant om det skall finansieras privat eller inte. det antydes helt privat, men vet inte om det gällde hela projektet.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 11:15
av vigge50
Denna bilden lade Hyperloop One ut på sin facebook tidigare i veckan för att visa restider jämfört med höghastighetståg som funderas på att byggas i Sverige

Bild

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 11:25
av Herr X
Jag skulle gilla om sätena i Hyperloop var lika tight placerade som i vanliga tåg, men med små skiljeväggar mellan varje säte och en liten dörr man kan stänga in till sätesraden så att man kan få fullständig privacy som i en bil.
Om man sedan klär alla väggarna med tunna skärmar så kan man projicera olika miljöer som följer tågets acceleration. Man kan då exemplevis få upplevelsen av att man flyger fritt i ett flygplan, eller att man borrar ner sig under marken och åker genom jorden, att man svävar strax över havet eller något annat. Eller så stänger man av skärmarna och kan ligga och sova i lugn och ro.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 11:26
av hasse_h
Herr X skrev:
hasse_h skrev:
Stockholm - Helsingfors är vårt projekt, så om ni undrar nåt speciellt är det bara att fråga.
Vilka är "vårt" i det här sammanhanget?
Vem föreslås finansiera det? Privat eller statligt?
Jag antar att man räknar med att man konkurrerar ut flyget på den sträckan? Hur många flygresenärer är det per år?
Har du någon uppfattning om genomsnittligt biljettpris och hur lång tid det skulle ta att återbetala investeringen om banan finansieras med privata medel?
"Vårt" betyder i det här fallet FS-Links som jag är medgrundare av och som beställt studien av KPMG.

Den utgår från privat finansiering men det borde ligga i bägge staters intresse att ha lite insyn och ägande i en såpass viktig infrastruktur. Återbetalning beror på hur den finansieras och vem som gör det.

Biljettpriset är beräknat lite olika beroende på användning, månadskort i vissa fall, engångsbiljett för 17-25 euro i andra.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 11:29
av Daoops
hasse_h skrev:
Stockholm - Helsingfors är vårt projekt, så om ni undrar nåt speciellt är det bara att fråga.
Har ni gjort några försök/beräkningar på motion sickness i tuberna? Kommer podden liksom gunga runt i tuben eller är den stabil?

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 11:31
av hasse_h
Podden kommer att vara helt stabil i alla led.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 11:34
av vigge50
En sak som ja har funderat lite över är accelerationen, hur snabbt kommer podden att accelerera för att komma upp i 1000 km/h? Om en station är på Åland t ex. så kommer det med största sannolikhet inte finnas så lång accelerationssträcka innan podden åker in i tuben där andra poodar redan åker i en hastighet av 1000 km/h.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 11:38
av Herr X
hasse_h skrev:
Biljettpriset är beräknat lite olika beroende på användning, månadskort i vissa fall, engångsbiljett för 17-25 euro i andra.
Har du någon uppfattning om hur många som reser den sträckan varje dag?
Om utbyggnaden finansieras privat, hur många år skulle det ta att återbetala lånet med biljettintäkter?

Man skulle gärna vilja komma ifrån statlig inblandning i de första sträckorna. De som arbetar med statliga upphandlingar satsar hellre på gammal och beprövad teknologi - därför vill man exempelvis bygga höghastighetståg i Sverige istället för Maglev som redan kan byggas snabbare oh billigare.
Det behövs ett par stora pilotprojekt som visar staterna att Hyperloop är ofarligt att satsa på.

I Sverige finns det redan långt gångna planer på en anknytning med höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Varför inte föreslå detta som första Hyperloop-sträcka i Sverige istället för en sträcka som tidigare inte diskuterats och där det inte finns något uttalat intresse? (Stockholm - Helsingfors)

Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 11:41
av Herr X
vigge50 skrev:
En sak som ja har funderat lite över är accelerationen, hur snabbt kommer podden att accelerera för att komma upp i 1000 km/h? Om en station är på Åland t ex. så kommer det med största sannolikhet inte finnas så lång accelerationssträcka innan podden åker in i tuben där andra poodar redan åker i en hastighet av 1000 km/h.
Det kan vi ju roa oss med att räkna ut.
Min bil accelererar 0-100 på 3,3 sekunder - det är allt för kraftigt för att det ska vara behagligt. Låt säga att man accelererar Hyperloop linjärt 0-100 på 6 sekunder - det skulle nog accepteras av resenärerna. Då tar det en minut att komma upp i 1000 km/h.
Hur lång accelerationssträcka behövs då? 8,3 km?

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 11:48
av apkungen
1G har jag hörts det pratas om, innebär 10m/s^2 i acceleration eller nästan 40km/h/s. Om den ska upp i 1200km/h tar det alltså 30s. Snitthastigheten under de 30s (eller 1/120s) är 600km/h vilket innebär att sträckan som behövs är 5 km. Lika lång sträcka behövs för att bromsa, så 10km. Åland är runt 40km brett, men vad är det som gör att man inte skulle kunna köra även denna avfart under vatten som resten av banan?

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 11:57
av hasse_h
Acceleration och inbromsning görs under ca en mil, men observera att det görs i rör som är separata från huvudförbindelsen.