Sida 1 av 1
Premiär här och leasingfrågor
Postat: 08 jul 2016 14:04
av nicklasandersson
Hej allihop, har hängt med och läst både forum och artiklar bra länge här nu. Slående av hur trevlig ton det är här jämfört med en del andra forum!
Jag går i tankar och långtgående planer för att införskaffa en Tesla Model S. Just nu lutar det åt en 75D.
Är det någon som sett eller har en bra jämförelsekalkyl gentemot en vanlig fossilbil? Den jag fått av mitt leasingbolag hanterar inte ens elbilar vilket gör att den räknar förmånsvärde etc helt fel.
Så då får jag sätta upp ett eget ark men gissar att det redan finns en uppsjö gjorda av er här?
Vilka tillval skulle ni säga är minumum?
Jag har tänkt att ha skinnstolar, metallic, fyrhjulsdrift och premiumpaketet. Ryms det så skulle jag vilja ha med AP också.
Hur många av er har köldpaketet och den uppgraderade laddaren? Värt dessa tillval?
Jag ser att det finns rabattlänkar här, något jag kan nyttja vid en beställning? Tidsbegränsade?
Många frågor i första inlägget men inte hittat svar på allt och är bra sugen på en Tesla för leverans i Sept
Trevlig helg!
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 08 jul 2016 14:10
av HelectriC
nicklasandersson skrev:Hej allihop, har hängt med och läst både forum och artiklar bra länge här nu. Slående av hur trevlig ton det är här jämfört med en del andra forum!
Jag går i tankar och långtgående planer för att införskaffa en Tesla Model S. Just nu lutar det åt en 75D.
Är det någon som sett eller har en bra jämförelsekalkyl gentemot en vanlig fossilbil? Den jag fått av mitt leasingbolag hanterar inte ens elbilar vilket gör att den räknar förmånsvärde etc helt fel.
Så då får jag sätta upp ett eget ark men gissar att det redan finns en uppsjö gjorda av er här?
Vilka tillval skulle ni säga är minumum?
Jag har tänkt att ha skinnstolar, metallic, fyrhjulsdrift och premiumpaketet. Ryms det så skulle jag vilja ha med AP också.
Hur många av er har köldpaketet och den uppgraderade laddaren? Värt dessa tillval?
Jag ser att det finns rabattlänkar här, något jag kan nyttja vid en beställning? Tidsbegränsade?
Många frågor i första inlägget men inte hittat svar på allt och är bra sugen på en Tesla för leverans i Sept
Trevlig helg!
om man är jätteintresserad av rattvärme, så är köldpkt att rekommendera, annars kan du nog spara dom pengarna. Du kan alltid förvärma med appen. Uppgraderad laddare är inte lika viktigt nu som tidigare när man fick 22kW genom uppgradering. Dessutom så hjälper den på ganska få ställen, ändrar inget vid superchargers tex. AP är väl värt pengarna, inte minst för adaptiv farthållare.
Premiär här och leasingfrågor
Postat: 08 jul 2016 14:14
av e5m1r
Rabattlänkar som finns nu är tom den 15/7 så några dagar till
Vad det gäller utrustning och förmånsvärde så kan man med risk att åka dit fuska lite
Det som går att gör i dagsläget är att tex ta en 60D utan autopilot och köpa dessa i efterhand
Vad det gäller utrustning i övrigt så är tesla en välutrustad bil även utan tillval
Om du inte har frusna händer eller behöver sätesvärme bak kan du skippa sköldpaketet (du kan alltid via appen förvärma bilen) gillar du inte sport/tighta stolar kan du skippa nexgen men då kan du inte heller ha helläder
Taklucka behövs om du ska kunna montera takräcken
Interiörpaketet innehåller så mycket att den faktiskt är prisvärd
Däck & fälg köper du i efterhand dels för förmånsvärdet och dels för att de kostar mycket
Leasing ordnar du via sixt ta kontakt med Peter Svensson där så hjälper han dig med kalkyler
Ps min länk
http://---
Premiär här och leasingfrågor
Postat: 08 jul 2016 14:15
av Surfaren
Rabattlänkarna funkar en vecka till. Du får gärna använda min:
http://---
Jag valde till köldpaketet i sista stund men har i efterhand känt att det var onödigt (dyrt). Jag har väl använd rattvärmen ett par gånger när jag lekte viking och var ute i permafrosten utan handskar, men jag hade nog överlevt utan trots allt. De andra tillvalen utom dubbelladdare har jag, så där kan jag inte avråda dig. AP är ju coolt men kan å andra sidan köpas till senare.
Jag tycks ha blivit lurad av mitt leasingbolag så jag ska nog inte dela med mig av deras kalkyl...
Trevlig helg och välkommen!
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 08 jul 2016 14:16
av kontakten2
rattværme e vældigt gott på vintern, den e som ap. Har du den kan du inte va utan den. Det hør till på en sådan teknikspecad bil. (du får æven uppværmda spoldysor till rutan och uppværmd ruta vid torkarbladen)
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 08 jul 2016 14:17
av nicklasandersson
Tack HelectriC.
Ja adaptiv farthållare känns väl värt pengarna, speciellt när jag har det idag.
Min bild av värmepaketet och uppgraderad laddare är som din och även vad säljaren sa i butiken i Göteborg.
Han sa dock att de flesta väljer premiumpaketet, bättre för andrahandsvärdet kanske och även känslan i bilen?
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 08 jul 2016 14:18
av HelectriC
nicklasandersson skrev:Tack HelectriC.
Ja adaptiv farthållare känns väl värt pengarna, speciellt när jag har det idag.
Min bild av värmepaketet och uppgraderad laddare är som din och även vad säljaren sa i butiken i Göteborg.
Han sa dock att de flesta väljer premiumpaketet, bättre för andrahandsvärdet kanske och även känslan i bilen?
en stor grej med premiumpaketet är dessutom den elektriska bakluckan, den får du inte annars. Jag tycker det ska vara standard på en bil av denna kalibern, men ok, nu är det enda sättet att få den.
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 08 jul 2016 14:20
av nicklasandersson
Grymt, tack för snabba svar.
Jag skall plocka ihop en bil på hemsidan igen.
Ringer till Peter på Sixt också
Sitter någon på ett Excelark för lite leasingberäkningar så tar jag gärna emot det

Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 08 jul 2016 15:01
av e5m1r
Du kan leka med kalkyler på
http://bilkalkyl.be/
Toyota har en leasing app för iphone som du även kan använda
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 08 jul 2016 15:05
av bylund
Både autopilot och uppgraderad laddare kan aktiveras efter leverans, men blir då dyrare, så de går alltså att vela lite på.
Uppgraderade laddaren hjälper bara på offentliga laddstationer med typ-2-anslutning, eller om man har Teslas Wallbox. Då kan man gå upp till 16,5 kW. Den trefasanslutning som följer med bilen klarar ändå bara 11 kW. Ett billigare sätt att ladda snabbare på resa är att skaffa chademoadaptern, som dessutom klarar uppemot 50 kW. Jag föreslår att avvakta och se om du känner behov av den. Det är svårt att få känsla för om man har det behovet eller inte innan man är lite erfarenhet.
Autopiloten är en så viktig del av en så tekniktung bil a Model S att jag inte skulle tveka. Ta den, är mitt förslag.
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 08 jul 2016 16:30
av +46
Kul att du funderar på att leasa en Model S! Vänta bara inte för länge. Förutom att du riskerar att missa rabatten (som nästan motsvarar kostnaden för vinterpaketet) så lurar en prishöjning runt hörnet om Dollarn fortsätter att gå starkt.
Jag vet inte hur mycket räckvidd du behöver för att klara merparten av dina resor, men om du inte allt för ofta kör längre sträckor med dålig tillgång till hyfsat bra laddare så skulle jag rekommendera en 60D som du alltid kan ladda fullt utan att slita på batteriet. Prisskillnaden gör att du kan kosta på dig lite extra utan att det behöver bli dyrare jämfört med en 75D.
Som andra påpekat som måste du välja panoramatak om du tänkt att kunna montera takhållare /takräcke (och även krokar inne bilen för att kunna hänga kläder). På det tillvalet får du även bättre takhöjd vilket sägs speciellt uppskattas av längre herrar och damer som sitter i baksätet.
Ytterligare ett tillval som inte går att ändra/beställa efteråt är luftfjädring. Vet du att du kommer köra på vägar med djupa hjulspår, dåligt plogade vintervägar och/eller tunga last så är luftfjädring väl värt varje krona.
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 08 jul 2016 17:14
av mati
Jag har dubbelladdare på 22kW och jag har nytta av den flera gånger i veckan. Chademo-laddare finns tyvärr inte så många där jag kör. Den uppgraderade laddaren som går att beställa idag är inte lika kraftfull, nyttan är alltså inte lika stor längre. Mitt tips är att du kollar upp på vilka ställen du eventuellt skulle ha behov av snabbare laddning med typ2. Om du t.ex kommer att ladda mest hemma eller på jobbet är den uppgraderade laddaren ganska onödig. Vänta med den. Den går ju att köpa till senare.
Vinterpaket känns onödigt som så många redan har skrivit. Jag har det själv, men förvärmning med appen duger gott.
Luftfjädring är mycket bra om du kör på grus- eller skogsvägar. Den kan även rädda dig från en eller annan trottoarkant vid parkering.
Fyrhjulsdrift tyckte jag alltid var bra att ha (har själv bara RWD), tills jag provkörde en 90D. Jag tyckte att vinandet från främre motorn är ganska störande. Det är visserligen en individuell fråga hur man upplever det, men jag ser det som en nackdel att AWD låter mer.
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 08 jul 2016 20:12
av danni
Jag har en gammal kalkyl här:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... 6relse.xls
Den är ouppdaterad vad gäller priser och förmånsvärden. Den är dessutom väldigt fokuserad på att man antingen är egenföretagare eller har personalbil, och fokuserar på vad skillnaden i den privata plånboken hade blivit om alternativet till att ha bilen vore att ta ut alla de pengar man skulle lagt på bilen som lön. Hoppas du hänger med i beräkningarna.
Vad gäller tillvalen så tycker jag nextgensäten är obligatoriskt, medan metallic och panoramatak är riktigt trevligt. Autopilot är också riktigt trevligt och snudd på obligatoriskt, då det dels är sjukt bra på långresor, dessutom en av de grejer som gör den här bilen så unik, men det går ju alltid välja till i efterhand om du tvekar (tänk dock på att tillval man gör i efterhand inte räknas in i restvärdesgarantin). Premiumpaketet kändes inte riktigt värt det när jag beställde men det nya premiumpaketet med kurvljus och bioweapon defense mode lockar, inte minst pga elbaklucka, så idag hade jag nog tagit det. Luftfjädring känns för mig mest intressant om du ofta kör på ställen där du har nytta av att kunna höja upp bilen. Väghållningen och körkänslan blir sämre och komforten bara marginellt bättre med luft. Köldpaketet tycker jag känns helt meningslöst - betala 10k för i stort sett bara rattvärme, på en bil som går att förvärma via en app, nej tack. Det hade jag bara valt om jag ofta hade folk i baksätet (det ingår stolsvärme bak i paketet). Hifipaketet känns lite onödigt, jag tycker faktiskt grundljudet är riktigt bra och vill man ha bättre får man mer valuta för pengarna på eftermarknaden. Extrasätena är bland det bästa på hela bilen tycker jag, men det är självklart bara ett meningsfullt tillval om man har barn i rätt ålder. Kraftfullare laddare känns meh - bättre att lägga mindre pengar på en CHAdeMO-adapter.
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 09 jul 2016 07:17
av nicklasandersson
Tack för alla Tips.
Peter på Sixt leasing hörde av sig via SMS igår, det gillar jag. Vilket engagemang
Autopilot låter som ett bra tillval på er.
Bra input med den främre motorn och ljudet vid AWD. Det jag gillar med AWD är att jag har det idag och det ökar räckvidden.
Nu har jag lite att räkna på!
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 09 jul 2016 08:06
av danni
Jag har haft AWD på rätt många bilar nu och vill inte vara utan det. Och Teslas AWD är absurt bra. Grym framkomlighet. Extremt grepp och acceleration även när det regnar. Samtidigt är 50k bara för AWD väldigt mycket pengar. När jag valde mellan 85 och 85D skiljde det väldigt mycket i prestanda också vilket tippade över vågskålen för mig.
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 09 jul 2016 23:12
av nicklasandersson
Nu konfigureras det och jämförs olika alternativ och konfigureringar.
Skall prata med leasingbolaget på måndag. Skall dock iväg på semester en vecka så tappar lite momentum...
Ovärderliga svar och tips här! Ni är grymma.
Tack för länken till din kalkyl också.
Premiär här och leasingfrågor
Postat: 09 jul 2016 23:13
av grenhall
Autopilot blir billigare att ta i efterhand.
Du får dra hela momsen på den vid efterinstallation. Värt att tänka på.
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 09 jul 2016 23:45
av Oddball
Jag skulle även rekommendera att ta metallic-lack.
Har själv svart solid som jag omgående lät Ditec-behandla. Tycker dock att den fortfarande är mjuk och att det mycket lätt blir repor.
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 10 jul 2016 07:45
av Surfaren
Ett alternativ till metallic kan ju vara att foliera hela bilen. Kostar lite mer än metallic (16900 för hel bil hos WrapZone), men då har man ju skyddat själva lacken mot repor och stenskott på samma gång. Plus att du kan välja bland hundratals färger.
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 10 jul 2016 07:51
av danni
grenhall skrev:Autopilot blir billigare att ta i efterhand.
Du får dra hela momsen på den vid efterinstallation. Värt att tänka på.
Bara om bilen går 100% i tjänsten och inget privat. Går den 40% i tjänsten får du dra 40% av momsen. Och förmånsvärde blir det ändå om det är en förmånsbil.
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 10 jul 2016 08:35
av bullen
danni skrev:grenhall skrev:Autopilot blir billigare att ta i efterhand.
Du får dra hela momsen på den vid efterinstallation. Värt att tänka på.
Bara om bilen går 100% i tjänsten och inget privat. Går den 40% i tjänsten får du dra 40% av momsen. Och förmånsvärde blir det ändå om det är en förmånsbil.
Här håller jag inte med dig. Jag tolkar SKVs text som att den del av utrustningen som används privat inte är avdragsgill. Inte procentuellt hur mycket den används privat. Tex taxbox barnstolar etc är privat.
Men du har rätt om förmånsvärdet. Dock är det många som chansar o tar utrustning som driftkostnader för att slippa förmånsvärdet
Re: Premiär här och leasingfrågor
Postat: 11 jul 2016 18:42
av matbl
Om du vill få ner förmånsvärdet (och det vill du) så välj så lite tillval du kan.
Jag skulle ha tagit ap och inget mer. Alls!
Inget D, inget skinn, inget panorama, osv...
Förmånsvärdet ökar med ca 20% av tillvalens pris. Så med 50% marginalskatt kan man säga att du får betala 10% av tillvalspriset extra i ren skatt per år.
Tillval för 150.000 kr ger alltså en ökad nettoskatt på 15.000 per år så länge du leasar bilen.
Detta såklart ovanpå att leasingen blir dyrare ju mer tillval du tar.