mickeisol skrev:Svenssons skrev:Meningen och mening, det är inte mindre effektivt att ha fasta solceller över Superchargers än över något annat. Troligen lite effektivare eftersom effekten kan användas direkt eller lagras i batteribackup som brukar finnas vid Superchargers. Solcellerna kommer dock inte stå för särskilt mycket av effekten vid laddning.
Ha ha!
det var att ha solceller på taket på själva elbilen, en 5-6 timmar i solen skulle ge 8 mils körning,
Hanergys solceller har hög verkningsgrad.
Jo det var som jag kom ihåg.
http://cleantechnica.com/2014/04/26/tes ... ork-china/
Vi tar och räknar lite:
Genomsnittlig solinstrålning i Sverige i juni: 0,67 kW/m2
Genomsnittlig soltid i Sverige i juni: 9 timmar/dag
Yta på bil för solceller: 2 m2
Genomsnittlig energi som man alltså kommer få under en dag på 2 kvm i juni är alltså ca
12 kWh under förutsättningen att solcellerna har 100% verkningsgrad, bilens tak är vinklat optimalt mot solen och ingen skugga på bilen.
De absolut
mest effektiva solcellerna som går att beställa idag har dock en verkningsgrad på 20%. Vi är alltså nere på teoretiskt max en genomsnittlig dag på ca 2,4 kWh per dag.
Bilens tak är dock troligen fixerat och roteras inte för att följa solen. Detta
minskar effekten till ca 70% av det optimala vilket gör att vi är nere på ca 1,68 kWh per dag under den månad som har mest solinstrålning på året.
Nu var detta 9 timmars sol i Sverige istället för 5-6 timmar men hur kommer man 80 km på 1,68 kWh? Har någon sett en Tesla köra på snittförbrukning på 20 W per km?
Teslas AC är på 6 kW. 1,68 kWh skulle räcka till 16 minuters full AC-effekt. Hade man ställt solen i skugga hade man kanske inte behövt köra AC:n alls.
Är det så att man inte tänker använda bilen så har man visserligen fått 1,68 kWh under teoretiskt maximalt gynnsamma förhållanden. Ska du inte använda bilen hade det dock varit bättre att ha fasta solceller eftersom dessa hade varit billigare, hade kunnat placeras så att vinkeln blir mer optimal och hade kylts bättre och därmed fått bättre verkningsgrad.
Solceller på bilar är dyr ploj som inte är effektiv. Visst kanske man kan sälja bilar och få ägarna att tro att deras bilar kommer att laddas medan de själva jobbar eller liknande men med en snittförbrukning på 200 W/km så får du inte köra längre än 8 km per dag under juni månad eller 400 meter per dag i december (teoretiskt maximum dvs...).