Sida 1 av 1

Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 11 jul 2016 16:41
av EnTraktor
När jag körde genom Österrike här om dagen så råkade jag se att det erbjuds laddning med 43 kW Type 2 sladd.
Jag skulle stanna till på den stationen för att testa ladda men körde förbi avfarten.
Är det någon som har testat ladda 43kW med Type 2 kabel? Är det teknisk möjligt att köra 43 kW DC genom en sån sladd så man kan ladda 43 kW med Teslan, eller tror ni att det är AC?

Bild

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 11 jul 2016 16:46
av Svenssons
Type 2 43kW är AC och du får max ut 22kW om du har du dubbelladdare, 16,5kW om det är nya High capacity laddaren och 11kW annars.

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 11 jul 2016 16:46
av bylund
Tesla klarar 22 kW som mest om man har dubbelladdare. Äldre Renault Zoe kan ladda upp till 43 kW på växelström

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 11 jul 2016 22:11
av Nicke Nyfiken
EnTraktor skrev:
Är det någon som har testat ladda 43kW med Type 2 kabel? Är det teknisk möjligt att köra 43 kW DC genom en sån sladd så man kan ladda 43 kW med Teslan, eller tror ni att det är AC?

Bild
Typ2 kontakterna klarar 43kW så då borde kabeln vara dimensionerad därefter också. Så det borde inte vara några problem rent tekniskt att överföra effekten.

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 11 jul 2016 23:52
av Svenssons
Nicke Nyfiken skrev:
Typ2 kontakterna klarar 43kW så då borde kabeln vara dimensionerad därefter också. Så det borde inte vara några problem rent tekniskt att överföra effekten.
Tekniskt sätt kommer det inte fungera. Teslan kommer säga stopp och att den max kommer att vilja ta emot 32A, 24A eller 16A beroende av laddare.

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 12 jul 2016 00:53
av Blixten
EnTraktor skrev:
När jag körde genom Österrike här om dagen så råkade jag se att det erbjuds laddning med 43 kW Type 2 sladd.
Jag skulle stanna till på den stationen för att testa ladda men körde förbi avfarten.
Är det någon som har testat ladda 43kW med Type 2 kabel? Är det teknisk möjligt att köra 43 kW DC genom en sån sladd så man kan ladda 43 kW med Teslan, eller tror ni att det är AC?

Bild

Kanske en dum fråga från en som fortfarande väntar på leveransen av vår Model S i augusti... -Vilken app är screen-shot:en tagen från..? Känner inte igen kartan från någon av de appar jag lyckats hitta..?

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 12 jul 2016 08:44
av thebishop
Det är smatrics - bra backupladdare för Österrike och vissa delar av Tyskland. Man beställer med fördel en rfid från deras site, de levererade inom några dagar.

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 12 jul 2016 08:46
av thebishop

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 12 jul 2016 12:17
av Nicke Nyfiken
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Typ2 kontakterna klarar 43kW så då borde kabeln vara dimensionerad därefter också. Så det borde inte vara några problem rent tekniskt att överföra effekten.
Tekniskt sätt kommer det inte fungera. Teslan kommer säga stopp och att den max kommer att vilja ta emot 32A, 24A eller 16A beroende av laddare.
Mitt svar var på frågan om sladden klarar det eller inte.
Är det teknisk möjligt att köra 43 kW DC genom en sån sladd
Och jag skrev bara att det är tekniskt möjligt att "överföra effekten" med sladden. Att bilens AC-laddare inte kan nyttja så hög effekt var ju redan påpekad i tidigare inlägg.

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 12 jul 2016 19:00
av Svenssons
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Typ2 kontakterna klarar 43kW så då borde kabeln vara dimensionerad därefter också. Så det borde inte vara några problem rent tekniskt att överföra effekten.
Tekniskt sätt kommer det inte fungera. Teslan kommer säga stopp och att den max kommer att vilja ta emot 32A, 24A eller 16A beroende av laddare.
Mitt svar var på frågan om sladden klarar det eller inte.
Är det teknisk möjligt att köra 43 kW DC genom en sån sladd
Och jag skrev bara att det är tekniskt möjligt att "överföra effekten" med sladden. Att bilens AC-laddare inte kan nyttja så hög effekt var ju redan påpekad i tidigare inlägg.
Men det går inte att köra 43kW DC genom en Typ 2 Mode 3-kabel, den är avsedd för AC. Det är inte så intressant att veta om man teoretiskt skulle kunna bygga en DC-laddare och ett DC-växelriktare och sedan använda Typ 2-kabel för att DC-laddning om man inte är biltillverkare och då frågar man nog inte på forum om det.

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 12 jul 2016 19:14
av bylund
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Typ2 kontakterna klarar 43kW så då borde kabeln vara dimensionerad därefter också. Så det borde inte vara några problem rent tekniskt att överföra effekten.
Tekniskt sätt kommer det inte fungera. Teslan kommer säga stopp och att den max kommer att vilja ta emot 32A, 24A eller 16A beroende av laddare.
Mitt svar var på frågan om sladden klarar det eller inte.
Är det teknisk möjligt att köra 43 kW DC genom en sån sladd
Och jag skrev bara att det är tekniskt möjligt att "överföra effekten" med sladden. Att bilens AC-laddare inte kan nyttja så hög effekt var ju redan påpekad i tidigare inlägg.
Men det går inte att köra 43kW DC genom en Typ 2 Mode 3-kabel, den är avsedd för AC. Det är inte så intressant att veta om man teoretiskt skulle kunna bygga en DC-laddare och ett DC-växelriktare och sedan använda Typ 2-kabel för att DC-laddning om man inte är biltillverkare och då frågar man nog inte på forum om det.
Den är avsedd för växel- eller likström. Upp till 70 kW påstår Wikipedia

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 12 jul 2016 19:34
av Svenssons
bylund skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Den är avsedd för växel- eller likström. Upp till 70 kW påstår Wikipedia
Jo men detta är ju egentligen bara intressant för biltillverkare då ingen annan laddare förutom Teslas använder Mennekes-kontakten i annat än Mode 3 i västvärlden. Finns ingen laddare förutom Supercharger/FastCharger som har Mennekes/Typ 2-kontakt och det finns ingen bil utöver Teslas som accepterar DC över Mennekes/Typ 2.

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 12 jul 2016 20:47
av Nicke Nyfiken
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Typ2 kontakterna klarar 43kW så då borde kabeln vara dimensionerad därefter också. Så det borde inte vara några problem rent tekniskt att överföra effekten.
Tekniskt sätt kommer det inte fungera. Teslan kommer säga stopp och att den max kommer att vilja ta emot 32A, 24A eller 16A beroende av laddare.
Mitt svar var på frågan om sladden klarar det eller inte.
Är det teknisk möjligt att köra 43 kW DC genom en sån sladd
Och jag skrev bara att det är tekniskt möjligt att "överföra effekten" med sladden. Att bilens AC-laddare inte kan nyttja så hög effekt var ju redan påpekad i tidigare inlägg.
Men det går inte att köra 43kW DC genom en Typ 2 Mode 3-kabel, den är avsedd för AC.
Verkligen???

Kontakten är designad för 500V och 140A DC. Så varför skulle inte sladden klara detsamma?

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 12 jul 2016 21:14
av gellerstam
Men tänk till nu då! Bara för att handtaget är specat för X Ampere betyder inte att ev kabel monterad på handtaget är specad för samma antal Ampere!

När du köper komplett kabel så väljer du om den ska klara 16 eller 32A då får du olika kabel monterat på samma typ av handtag!

Mao kolla specen på DIN kabel! Och överbelasta ej!

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 12 jul 2016 21:41
av TiborBlomhall
För att röja upp bland missuppfattningarna måste man svara på dina frågor en och en:
EnTraktor skrev:
Är det någon som har testat ladda 43kW med Type 2 kabel?
Ja det har folk. Bland annat Clevers laddare erbjuder 43 kW AC via Typ2. Även vissa andra laddstolpar.
Tesla Model S kan ladda med max 11 kW från sådana stolpar, eller 22 kW om man har dubbelladdare.
Är det teknisk möjligt att köra 43 kW DC genom en sån sladd
Visst är det tekniskt möjligt att överföra 43 kW DC genom en Typ2 sladd av tillräckligt grovlek, men det är ingen som gör. Alla Typ2 laddstolpar levererar alltid AC växelström.
(Förutom Tesla Supercharger som levererar 120 kW DC i en modifierad Typ2 kontakt men det är en specialfall, ingen annan gör sånt)
så man kan ladda 43 kW med Teslan, eller tror ni att det är AC?
Även om någon gjorde en specialladdare som levererade 43 kW DC skulle Tesla inte kunna ladda där. Vanligtvis kopplas inkommande ström till bilens laddare som förväntar sig AC. För att koppla DC spänning direkt till batterierna måste bilen först förhandla med Superchargern innan den vågar släppa strömmen direkt till batterierna. Iom att en 43 kW DC Typ2 laddare om det ens fanns en sån inte skulle snacka Supercharger protokoll skulle inte Teslan kunna koppla in den till batterierna och kunde därför inte ladda.
Bild
De har helt enkelt glömt skriva ut 43 kW AC, eller tyck att det vet väl alla att Typ2 är AC.
Max 43 kW laddeffekt stämmer då äldre versioner av Renault Zoe hade 43 kW laddare. Ingen annan elbil kan ladda så snabbt, inte ens nyare Zoe. Andra elbilars laddeffekt blir det deras inbyggda laddare klarar.

Läs även: http://teslaclubsweden.se/problemet-med ... abbladdare

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 12 jul 2016 21:47
av Nicke Nyfiken
gellerstam skrev:
Men tänk till nu då! Bara för att handtaget är specat för X Ampere betyder inte att ev kabel monterad på handtaget är specad för samma antal Ampere!

När du köper komplett kabel så väljer du om den ska klara 16 eller 32A då får du olika kabel monterat på samma typ av handtag!

Mao kolla specen på DIN kabel! Och överbelasta ej!
Nu får du själv tänka till lite, för diskussionen handlar inte om lösa sladdar som man själv har med sig!

Om du tittar på första inlägget så är frågan ställd med anledning av en specifik laddare i Österrike. Och av skärmdumpen i inlägget framgår det att sladden är fast monterad. PLUG står det vid den med 43kW angiven effekt. På den längre ner med 22kW effekt står det SOCKET så där kan du koppla in din egen sladd.

Men du har rätt i att man kan överbelasta sin egen sladd om man snålat och köpt 16A kabel, fast man har dubbelladdare i bilen och kopplar in i 22kW uttaget.

Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 12 jul 2016 22:45
av Herr X
EnTraktor skrev:
Är det någon som har testat ladda 43kW med Type 2 kabel? Är det teknisk möjligt att köra 43 kW DC genom en sån sladd så man kan ladda 43 kW med Teslan, eller tror ni att det är AC?
Jag är helt övertygad om att det är AC som avses. 43kW är en vanlig standard för AC över typ2 mode 3 som jag stött på flera gånger.
Förresten mötte jag en firma i Lettland som planerar att bygga en DC-laddare med supercharger-funktionalitet, och denna ska då kunna föra över 120kW DC via typ2, men jag tippar att den kommer utrustas med fast kabel på samma sätt som andra DC-laddare. En vanlig typ2-kabel dimensionerad för 32A hade nog riskerat omedelbar förkolning om man körde 120kW genom den.

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 13 jul 2016 00:40
av gellerstam
Nicke Nyfiken skrev:
gellerstam skrev:
Men tänk till nu då! Bara för att handtaget är specat för X Ampere betyder inte att ev kabel monterad på handtaget är specad för samma antal Ampere!

När du köper komplett kabel så väljer du om den ska klara 16 eller 32A då får du olika kabel monterat på samma typ av handtag!

Mao kolla specen på DIN kabel! Och överbelasta ej!
Nu får du själv tänka till lite, för diskussionen handlar inte om lösa sladdar som man själv har med sig!

Om du tittar på första inlägget så är frågan ställd med anledning av en specifik laddare i Österrike. Och av skärmdumpen i inlägget framgår det att sladden är fast monterad. PLUG står det vid den med 43kW angiven effekt. På den längre ner med 22kW effekt står det SOCKET så där kan du koppla in din egen sladd.

Men du har rätt i att man kan överbelasta sin egen sladd om man snålat och köpt 16A kabel, fast man har dubbelladdare i bilen och kopplar in i 22kW uttaget.
Nicke, rätt! Jag hade inte lusläst bilden! Sorry.

Men behöver man en ifrågasätta om en fast kabel klarar laddarens effekt? Hur ofta funderar du på om SuC kabeln klarar att ladda Teslan?

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 13 jul 2016 01:59
av Nicke Nyfiken
gellerstam skrev:
Nicke, rätt! Jag hade inte lusläst bilden! Sorry.

Men behöver man en ifrågasätta om en fast kabel klarar laddarens effekt? Hur ofta funderar du på om SuC kabeln klarar att ladda Teslan?
Det var inte jag som funderar på det. Det var EnTraktor som frågade i första inlägget.
EnTraktor skrev:
Är det någon som har testat ladda 43kW med Type 2 kabel? Är det teknisk möjligt att köra 43 kW DC genom en sån sladd så man kan ladda 43 kW med Teslan, eller tror ni att det är AC?
Eftersom jag förutsätter att en fast kabel klarar den effekt som kan levereras så svarade jag:
Typ2 kontakterna klarar 43kW så då borde kabeln vara dimensionerad därefter också. Så det borde inte vara några problem rent tekniskt att överföra effekten.
Jag förutsatte att alla hade koll på att det stod PLUG på den diskuterade laddanslutningen. Men jag inser nu att EnTraktor kanske också trodde att man skulle använda medhavd sladd, liksom du. Och då är frågan befogad, och svaret helt annorlunda.

Är vi överens?

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 13 jul 2016 08:30
av gellerstam
Nicke Nyfiken skrev:

Är vi överens?
Absolut!

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 13 jul 2016 08:32
av Nicke Nyfiken
gellerstam skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Är vi överens?
Absolut!
:D

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 13 jul 2016 09:42
av 18650
gellerstam skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Är vi överens?
Absolut!
Alla hår kluvna och klara!

Re: Type 2 laddare 43 kW?

Postat: 13 jul 2016 10:54
av Nicke Nyfiken
18650 skrev:
Alla hår kluvna och klara!
För någon som inte kan skillja på äpplen och päron kan det säkert uppfattas så.