Sida 1 av 1

Asynkronmotor

Postat: 12 jul 2016 21:34
av +46
image.jpeg
Ytterligare ett argument för att välja en Tesla som elbil!
(Artikeln finns i morgondagens DI)

Re: Asynkronmotor

Postat: 12 jul 2016 21:55
av TiborBlomhall
Det blir inte så lite pinsamt för Sveriges största tekniktidning när Dagens Industri skriver en mer tekniskt korrekt artikel än Ny Teknik:

http://www.nyteknik.se/fordon/ny-motor- ... er-6590337

Re: Asynkronmotor

Postat: 12 jul 2016 22:41
av Jerker
TiborBlomhall skrev:
Det blir inte så lite pinsamt för Sveriges största tekniktidning när Dagens Industri skriver en mer tekniskt korrekt artikel än Ny Teknik:

http://www.nyteknik.se/fordon/ny-motor- ... er-6590337
:D :D :D

Fast det är väl ingen som är förvånad längre. Ny Teknik lyckas inte med mycket nuförtiden.

Re: Asynkronmotor

Postat: 13 jul 2016 06:14
av Surfaren
Så den nya motorn som kräver mindre mängder av råvarorna från Kina är ett hot mot Kinas monopol, men det är inte Teslas asynkronmotor som inte behöver något alls tydligen?

Re: Asynkronmotor

Postat: 13 jul 2016 07:13
av mati
När man läser lite mellan raderna, men även kommentarerna till artikeln som Tibor försökte styra åt rätt håll ;) , så får man lätt intrycket av att Teslas asynchronmotor är en dålig kompromiss mellan prestanda och kostnadseffektivitet. Själv har jag aldrig riktigt förstått varför inte alla elbilar använder sig av asynchronmotorer, just pga att man slipper magneterna.

Re: Asynkronmotor

Postat: 13 jul 2016 07:48
av Zoidberg
Vi har ju asynkronmotorer på tågen. Fungerar fint. Motorn tappar kraft i högre hastigheter men fortsätter bara accelerera så länge man ligger på.

Hastighetsrekordet på svensk järnväg sattes till 303km/h med ett vanligt regiontåg. Så denna typ av elmotor har högre potential än vad vi utnyttjar.