Sida 1 av 1

Regn och mycket vatten

Postat: 31 aug 2014 10:09
av hybris
Någon som råkat ut för mycket vatten? Lär ju vara illa om vattnet är så djup att det når batteripacken... Tur att ha luftfjödringen så man kan vada i 7 cm djupare vatten... Inte råkat ur för några vattenmassor själv men läst på nybeterna ofta. idag malmö...

Re: Regn och mycket vatten

Postat: 31 aug 2014 10:18
av Niclas
Är det någon som vet (inte bara tror) hur batteripacken klarar att dränkas i vatten? Är det helt kört? Antar att det täcks av batteri-garantin iaf.

Re: Regn och mycket vatten

Postat: 31 aug 2014 10:20
av Niclas
Ground clearance luftfjädring:

Low 120 mm
Std 129 mm
High 149 mm
Very high 162 mm

Standardfjärding

142 mm

Re: Regn och mycket vatten

Postat: 31 aug 2014 11:23
av hybris
Är standard så hög? Sjukt fult!!!

Re: Regn och mycket vatten

Postat: 31 aug 2014 13:19
av z balata
Niclas skrev:
Ground clearance luftfjädring:

Low 120 mm
Std 129 mm
High 149 mm
Very high 162 mm

Standardfjärding

142 mm
Tur jag valde luftfjädring.

Re: Regn och mycket vatten

Postat: 31 aug 2014 13:23
av matbl
Är low så lågt. Sjuk fult!!! Ser ju ut som en fulsänkt 240.
Tur att smaken är olika... ;)

Re: Regn och mycket vatten

Postat: 31 aug 2014 16:12
av Niclas
Om det är riktigt mycket regn och översvämning räcker nog inte en Very High för att undvika att batteriet hamnar i vatten.

Re: Regn och mycket vatten

Postat: 31 aug 2014 16:16
av Niclas
Jag tror att ground clearance i Low var ännu lägre innan 5.8 firmvare.
Vet inte hur mycket. Nu skiljer det ju inte ens en cm mellan low och standard.
Jag har standardfjädringen men har sänkt den till low, dvs 120 mm clearance. Aldrig haft något problem med det.

Re: Regn och mycket vatten

Postat: 31 aug 2014 16:31
av Niclas
Min bil.

Re: Regn och mycket vatten

Postat: 31 aug 2014 17:32
av jans
hybris skrev:
Någon som råkat ut för mycket vatten? Lär ju vara illa om vattnet är så djup att det når batteripacken... Tur att ha luftfjödringen så man kan vada i 7 cm djupare vatten... Inte råkat ur för några vattenmassor själv men läst på nybeterna ofta. idag malmö...
Vid störtregnen för några veckor sen råkade jag få passera sjön som skapats i södra länkens sydvästra del. Tror nog vattennivån var rejält över batteripacken. Men allt verkar ju ha gått bra.

Re: Regn och mycket vatten

Postat: 31 aug 2014 18:05
av Niclas
Skönt att höra!

Re: Regn och mycket vatten

Postat: 31 aug 2014 19:18
av hybris
Jo det är ju snyggt med massa tomrum i hjulhuset på en sportbil... Tur att man har luftfjädringen så man kan välja... Liksom suverän komfort! Smaken är väldigt bra kan jag säga! :-)

Re: Regn och mycket vatten

Postat: 31 aug 2014 19:25
av hybris
Jans vilken tur! Hört att någon i USA lyckades paja bilen men han körde väl ner i en sjöliknande grej...

Very high är enorm skillnad vs low. Low är snyggast, minst luftmotstånd, bäst väghållning. Very high är perfekt vid kanter, snö, vatten mm där man inte kör fortare än 30 km/h. Höjde och sänkte bilen ett par gånger på Sportbilseventet på Arlanda. Kul att se alla imponerade blickar och trevliga kommentarer. ;-)

Lustigt stt standarfjädringen nästan är som high! Enorm tur att man inte gick den vägen. Volvo 245 stuket alltså! Sportbil skall vara låg!

Re: Regn och mycket vatten

Postat: 31 aug 2014 23:22
av olarsson
Tja vad kan man säga. Smaken är som baken. Lånade en bil med luftfjädring i två veckor innan jag beställde min. Gillade inte känslan alls. Kändes artificiellt och distanserat från vägen. Testade sedan en bil med standardfjädring och körde 20 minuter. Satt som en smäck, beställde alltså utan och har inte ångrat det en sekund. Och vad gäller utseendet, ja gillar man bonntrimlooken med bilar som hasar fram på buken så visst. ;)
Tycker utseendet är mer balanserat med lite luft runt hjulen.

Re: Regn och mycket vatten

Postat: 01 sep 2014 08:41
av Niclas
Denna tråden verkar numera handla mer om fjädring än vatten...

Men jag håller med om att luftfjädring inte bör sitta på en sportbil. Svampig och diffus. Jag gillar mina fjädrar, men den är för hög så därför har jag sänkt min. Perfekt kombination! Måste även tillägga att väghållningen blir otroligt mycket bättre med måttlig sänkning.
Även Luftfjädring i P+ känns lite bananas, om än mycket bättre än utan plus (med luft). Men tycker att plus är för hård och bullrar mer (hårdare k-stag, bussningar etc).