Sida 1 av 1
Urladdning av 12v batteriet
Postat: 25 jul 2016 11:30
av bullen
Finns det någon risk att dra ur 12v batteriet om man tex låter bilen stå över natten med en elkylväska igång. Eller laddas det upp kontinuerligt även med bilen avstängd?
Re: Urladdning av 12v batteriet
Postat: 25 jul 2016 11:48
av Leo
På några andra elbilar "vet" jag att 12V batteriet laddas via "stora" batteriet endast då du kör. På Model S TROR jag att det är likadant. 12V batteriet är ganska "vekt/litet" på min Model S. Fick det bytt efter 10mån. Tror att det ingick byte av 12V batteriet, årligen från början om man hade köpt serviceavtal Numera tycks jag ha läst att de har ett "bättre" 12V batteri från början.
Tänk på att tömmer du 12V batteriet för mycket kan du inte köra iväg trots att stora batteriet är laddat.
Re: Urladdning av 12v batteriet
Postat: 25 jul 2016 13:24
av AnteF
Ser ut som att 12v-batteriet skall laddas när det behövs från det stora.
"Take this with a grain of salt, but when I got my 12V battery replaced a few months back, the SC gave me different information. The 12V battery ONLY charges when it gets below a certain voltage, regardless of whether you are parked, driving, preconditioning, etc. All of the electronics and other 12V systems are running off the 12V battery continuously. The 12V battery is deep cycling even while driving."
Men jag vet inte om det de facto är korrekt eller inte.
Från
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ged.59872/
Re: Urladdning av 12v batteriet
Postat: 25 jul 2016 13:29
av Wahll
Är inte huvud uppgiften för 12v batteriet att dra/släppa reläer till stora batteriet. Vore då konstigt om man kunna ladda lilla batteriet när bilen är off.
Re: Urladdning av 12v batteriet
Postat: 25 jul 2016 14:48
av Leo
Dels att försörja säkerhetssystemet som nämnts OCH försörja alla vanliga 12V funktioner. lysen, vindrutetorkare, styrdon, C-lås osv. Som är helt vanliga 12V system. Skulle vara dyrt/onödigt att ta fram högspänningssystem till de vanliga, traditionella systemen.
Off topic: bilindustrin jobbar på att ersätta 12V systemen med 48V system framöver. Lättare hantera större effekter, mild hybridlösningar och fortfarande samma regelverk/lika säkert/enkelt som 12V system.
Re: Urladdning av 12v batteriet
Postat: 25 jul 2016 16:49
av bullen
Kom ju på att cig uttaget stängs av efter en kvart. Så det är väl camping mode som gäller. O då borde det definitivt laddas. Eller?
Re: Urladdning av 12v batteriet
Postat: 25 jul 2016 19:51
av Nicke Nyfiken
Leo skrev:
Off topic: bilindustrin jobbar på att ersätta 12V systemen med 48V system framöver. Lättare hantera större effekter, mild hybridlösningar och fortfarande samma regelverk/lika säkert/enkelt som 12V system.
För 20 år sedan berättade en kompis som arbetade på Volvo att bilindustrin jobbade på att gå över på 24V system. Och det var då enligt Volvo bara något år bort.
Kanske lyckas de bättre denna gången. Man satsar onekligen högre nu.

Re: Urladdning av 12v batteriet
Postat: 26 jul 2016 09:36
av 12man
tror nästa bmw 5 serie ska ha 48volts system
Re: Urladdning av 12v batteriet
Postat: 26 jul 2016 11:29
av Monark1954
Nissan varnar i sin manual för Leaf att inte lämna bilen en lägre tid med laddschemat aktiverat. Ett veckour där man kan styra klockslag när var dag i veckan när bilen laddar. Den funktionen kan förbruka 12 V batteriet om laddningskabel inte är ansluten. Tyder på att för Leaf så laddar inte huvudbatterierna 12V batteriet när bilen står still.
För Tesla S/X blir det intressant om någon bekräftar att om Camping Mode kan dels spänningsätta 12V uttagen och även ladda 12 V batteriet när bilen är parkerad utan att laddningskabel ansluten.