Hej Peter,
det går tyvärr inte att svara så enkelt på din fråga. Detta då det är en mängd faktorer som spelar in i uträkningen av priset för din förmånsbil.
Dessa faktorer kan delas upp i ett par kategorier.
Bilen
- Skattemässigt grundpris på bilen. Detta ligger till grund för förmånsvärdet på bilen, men är inte nödvändigtvis det totala förmånsvärdet på bilen (se punkten under).
- Extrautrustning. All extrautrustning läggs på det skattemässiga grundpriset på bilen. Det är extrautrustningen som gör att det beskattningsbara förmånsvärdet tenderar att sticka iväg, oavsett förmånsbil. Detta då det beskattningsbara grundförmånsvärdet på bilen är schablonberäknat medan extrautrustningen blir "krona för krona" tillagt på förmånsvärdet.
På denna länk kan du själv se förmånsvärdet på den bil du vill ha, samt lägga till pris för eventuell extrautrustning.
https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 72a9d.html
Anledningen till att teslan är så fördelaktig ur ett tjänstebilsperspektiv är att schablonbeloppet är beräknat utifrån en jämförelse med andra "liknande" supermiljöbilar". Då det inte finns några supermiljöbilar som är som Teslan (Teslan är ju som bekant bra mycket dyrare), så blir grundförmånsvärdet väldigt lågt. Något som är trevligt.
Ovanstående är grunden för förmånsberäkningen.
Företaget
Tittar man på länken ovan och klickar i att man vill ha den 60kwh-modellen, utan någon som helst extrautrustning, så blir den beskattningsbara förmånen 2 366:- per månad. Detta innebär inte att du får 2 366:- mindre per månad, utan det innebär att din beskattningsbara inkomst ska öka med 2 366:- per månad. Vad din faktiska nettokostnad blir per månad beror på din månadslön och vilken skattetabell som följer av den.
Vissa företag tillämpar dock nettolöneavdrag istället, något som blir betydligt dyrare för dig som anställd.
Då bilen oftast inte köps in av bolaget, utan leasas via någon typ av leasingbolag (handelsbanken finans, gensidige and what not) så tillkommer ju även en månadskostnad för avbetalning av bilen. I de flesta företag så står företaget för denna kostnad. I vissa fall så skickar dock företaget vidare denna kostnad till den anställde. Dvs, den anställde betalar i princip av bilen själv. När detta sker finns oftast ett avtal som garanterar den anställde rätten att köpa ut bilen efter leasingperiodens slut, till då fastställt restvärde (viktigt att restvärdet och marknadsvärdet är någorlunda överensstämmande, annars uppstår en ny förmån här, något som man dock kan komma runt i många fall då begreppet "marknadsvärde" kan variera kraftigt mellan identiska bilar). I dessa fall så fungerar företaget egentligen bara som en intermediär för en bil köpt på avbetalning. Månadskostnaden här för den anställde beror då på vad bilen ursprungligen kostade, hur lång leasingperioden är, och hur högt/lågt restvärdet på bilen är satt i avtalet med leasingbolaget. Ju högre restvärde, desto lägre månadskostnad för bilen, och vice versa.
Sammanfattningsvis kan följande sägas:
Din månadskostnad beror på
1. Bilens grundpris
2. Extrautrustning
3. Leasingupplägget på det aktuella företaget (brutto/nettolöneavdrag, amorteringskostnad för den anställde eller inte på leasingobjektet)
4. Lönenivå (hur mycket förmånstagaren betalar i inkomstskatt)