Marknaden för Tesla blir allt mer PC-lik
Postat: 26 jul 2016 19:38
Eftersom Tesla är baserat i IT-täta Kalifornien så finns det starka krafter som stöttar Tesla.
Tendensen för elbilar följer PC-evolutionen, där hårdvara blir allt mer standardiserad(och ointressant) och mjukvaran allt mer viktig och därmed värdefull.
När folk idag köper PC så tittar dom efter vilken Intel CPU den har, RAM, HD och grafikkort. Vilket märke PCn har är inte så intressant.
Hårdvaran är idag mycket billig, däremot är mjukvaran dyr att utveckla, hörde en siffra på 200 miljarder för Windows 7.
Hörde att tex Volvo kommer att köpa en Driveunit från Siemens, vilket många andra bilfabrikanter också kommer att göra.
Volvo och Volkswagen har erkänt att de tvekar att överhuvud taget satsa mera utvecklingspengar på dieselmotorer.
"Dieselmotorn kan ha nått vägs ände. Dagens generation kan bli den sista, menar både Volvo och Volkswagen. "
http://www.elbilen.org/volvo-och-vw-tve ... s-framtid/
När komponenterna i bilarna blir allt mer lika, så pressas priserna, och det blir allt mer svårt att
göra saker "in house", biltillverkarna får satsa mer på design, eftersom ingående mekanik och datorer
är billiga stapelvaror.
Om 3-5år så överstiger kostnaden för mjukvaran mer än 50% av bilens pris.
Allt detta vet de Kaliforniska företagen och gnuggar händerna för att de kan fylla
framtidens superdatorbilar med trollerier i form av makalös mjukvara.
Tendensen för elbilar följer PC-evolutionen, där hårdvara blir allt mer standardiserad(och ointressant) och mjukvaran allt mer viktig och därmed värdefull.
När folk idag köper PC så tittar dom efter vilken Intel CPU den har, RAM, HD och grafikkort. Vilket märke PCn har är inte så intressant.
Hårdvaran är idag mycket billig, däremot är mjukvaran dyr att utveckla, hörde en siffra på 200 miljarder för Windows 7.
Hörde att tex Volvo kommer att köpa en Driveunit från Siemens, vilket många andra bilfabrikanter också kommer att göra.
Volvo och Volkswagen har erkänt att de tvekar att överhuvud taget satsa mera utvecklingspengar på dieselmotorer.
"Dieselmotorn kan ha nått vägs ände. Dagens generation kan bli den sista, menar både Volvo och Volkswagen. "
http://www.elbilen.org/volvo-och-vw-tve ... s-framtid/
När komponenterna i bilarna blir allt mer lika, så pressas priserna, och det blir allt mer svårt att
göra saker "in house", biltillverkarna får satsa mer på design, eftersom ingående mekanik och datorer
är billiga stapelvaror.
Om 3-5år så överstiger kostnaden för mjukvaran mer än 50% av bilens pris.
Allt detta vet de Kaliforniska företagen och gnuggar händerna för att de kan fylla
framtidens superdatorbilar med trollerier i form av makalös mjukvara.