Sida 1 av 1
Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 27 jul 2016 11:25
av Anders77
Är det någon som har samlat ihop siffror kring luftmotstånd på en S och en X?
Hade varit kul att se siffror på dem, jämföra med 3:an när den kommer samt mot andra bilar.
Om någon skrivit det här inne så ber jag om ursäkt för att jag missat det.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 27 jul 2016 22:34
av MaLund13
Både Model S och Model X har en luftmotståndskoefficient på 0,24, men då frontalarean på Model X är större blir det totala luftmotståndet större. Frontalarean på Model 3 är okänd, men Elon Musk tror att luftmotståndskoefficienten för Model 3 landar på 0,21, vilket vore riktigt lågt. Om så blir fallet får Model 3 antagligen betydligt lägre luftmotstånd än både Model X och Model S.
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 27 jul 2016 22:37
av vigge50
Har för mig att Tesla Roadster hade 0,36 men då arean är betydligt mindre så har den nog lägre luftmotstånd
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 28 jul 2016 07:31
av e5m1r
0,24 måste nog gälla en labb bil

Då min med många andra har stora glipor i frunk stängning triangel ruter som läcker in luft vatten osv

Så frågan är vad bilen som rullar på vägen har för värde
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 28 jul 2016 08:31
av Ragnarferdinand
Intressanta tankar. Jag undrar hur mycket sidobackspeglarna påverkar? Kan ju ersättas med "backkameror".
Och vilket värde har en Volvo? Och hur jämförs det med rullmotstånd. Sorry. Spårade ut lite

Men kul fråga.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 28 jul 2016 09:26
av chpaulin
Finns en lista på vad olika bilar har för luftmotståndskoefficient
https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 28 jul 2016 10:15
av Pontus
Model S har alltså samma cw som en A380...
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 28 jul 2016 10:22
av Pontus
Sen tror ju jag att min folie sänker cw med typ 0,2
Teoretiskt hur mycket skulle en lack eller ytförändring kunna påverka?
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 28 jul 2016 10:30
av Nicke Nyfiken
Pontus skrev:Sen tror ju jag att min folie sänker cw med typ 0,2
Teoretiskt hur mycket skulle en lack eller ytförändring kunna påverka?
Har inte du mattfolierat din bil? Det måste ju höja luftmotståndet.

Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 28 jul 2016 10:57
av Pontus
Nicke Nyfiken skrev:Pontus skrev:Sen tror ju jag att min folie sänker cw med typ 0,2
Teoretiskt hur mycket skulle en lack eller ytförändring kunna påverka?
Har inte du mattfolierat din bil? Det måste ju höja luftmotståndet.

Det är skillnad på verklighet och vad jag tror (vill tro)...

Tänk på haj-dräkterna simmarna ville ha. Dom är väl inte helt släta utan har visst mönster så även en matt folie med rätt yta kanske kan vara positiv?
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 28 jul 2016 11:20
av Hok
Pontus skrev:Sen tror ju jag att min folie sänker cw med typ 0,2
Teoretiskt hur mycket skulle en lack eller ytförändring kunna påverka?
MythBusters har naturligtvis

testat detta
Clean Car vs. Dirty Car
Från Wikipedia:
Adam and Jamie covered a car in dirt and mud and drove it down a track at highway speeds to measure its fuel efficiency, and repeated the test after the car was cleaned. They discovered that the average gas mileage for the dirty car was 24 miles per US gallon (10 km/L) while the clean car performed better at 26 miles per US gallon (11 km/L). They then tested the reasoning behind the myth, and tested how well dimpled golf balls performed against smooth balls. They discovered that dimpled golf balls could fly almost twice as far as smooth balls. Dimpled balls disrupt the air around them, creating a smaller wake behind them and reducing drag. After testing model cars in a wind tunnel, Adam and Jamie put a layer of clay on a full-size car and did two more sets of runs on their track - one with a smooth clay surface, the other with dimples pressed into it. The respective fuel efficiencies were calculated as 26 and 29 miles per gallon (11 and 12 km/L). Although the original myth was invalid, the theory behind it was sound, leading to a final judgment of "Myth Busted, Concept Plausible."
Den procentuella skillnaden var förvånansvärt stor tycker jag. Både vad gäller smutsig/ren bil och på den bilen som hade ojämnheter som en golfboll.
Vad din matta folie kan mest liknas vid får du avgöra själv.

Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 28 jul 2016 11:21
av Anders77
Ragnarferdinand skrev:Intressanta tankar. Jag undrar hur mycket sidobackspeglarna påverkar? Kan ju ersättas med "backkameror".
Och vilket värde har en Volvo? Och hur jämförs det med rullmotstånd. Sorry. Spårade ut lite

Men kul fråga.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Vet att Elon ville ha kameror istället för sidospeglarna, och han sa att det skulle sänka motståndet med 25% på en X.
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 28 jul 2016 11:39
av mahulkp
Pontus skrev:Model S har alltså samma cw som en A380...
Model S har 0,24, ett flygplan har 0,024...

Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 28 jul 2016 11:46
av Ragnarferdinand
Anders77 skrev:Ragnarferdinand skrev:Intressanta tankar. Jag undrar hur mycket sidobackspeglarna påverkar? Kan ju ersättas med "backkameror".
Och vilket värde har en Volvo? Och hur jämförs det med rullmotstånd. Sorry. Spårade ut lite

Men kul fråga.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Vet att Elon ville ha kameror istället för sidospeglarna, och han sa att det skulle sänka motståndet med 25% på en X.
Rackarns. Då var inte jag först med idéen
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 28 jul 2016 12:37
av Pontus
Anders77 skrev:Ragnarferdinand skrev:Intressanta tankar. Jag undrar hur mycket sidobackspeglarna påverkar? Kan ju ersättas med "backkameror".
Och vilket värde har en Volvo? Och hur jämförs det med rullmotstånd. Sorry. Spårade ut lite

Men kul fråga.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Vet att Elon ville ha kameror istället för sidospeglarna, och han sa att det skulle sänka motståndet med 25% på en X.
Men det var väl lagar och regler som satte stopp för det.
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 28 jul 2016 12:39
av Pontus
Hok skrev:Pontus skrev:Sen tror ju jag att min folie sänker cw med typ 0,2
Teoretiskt hur mycket skulle en lack eller ytförändring kunna påverka?
MythBusters har naturligtvis

testat detta
Clean Car vs. Dirty Car
Från Wikipedia:
Adam and Jamie covered a car in dirt and mud and drove it down a track at highway speeds to measure its fuel efficiency, and repeated the test after the car was cleaned. They discovered that the average gas mileage for the dirty car was 24 miles per US gallon (10 km/L) while the clean car performed better at 26 miles per US gallon (11 km/L). They then tested the reasoning behind the myth, and tested how well dimpled golf balls performed against smooth balls. They discovered that dimpled golf balls could fly almost twice as far as smooth balls. Dimpled balls disrupt the air around them, creating a smaller wake behind them and reducing drag. After testing model cars in a wind tunnel, Adam and Jamie put a layer of clay on a full-size car and did two more sets of runs on their track - one with a smooth clay surface, the other with dimples pressed into it. The respective fuel efficiencies were calculated as 26 and 29 miles per gallon (11 and 12 km/L). Although the original myth was invalid, the theory behind it was sound, leading to a final judgment of "Myth Busted, Concept Plausible."
Den procentuella skillnaden var förvånansvärt stor tycker jag. Både vad gäller smutsig/ren bil och på den bilen som hade ojämnheter som en golfboll.
Vad din matta folie kan mest liknas vid får du avgöra själv.

Min folie är givetvis väldigt effektiv men tyvärr så tar nog det negativa över i form av hur mycket smuts den drar till sig

Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 28 jul 2016 12:42
av Anders77
Pontus skrev:Anders77 skrev:Ragnarferdinand skrev:Intressanta tankar. Jag undrar hur mycket sidobackspeglarna påverkar? Kan ju ersättas med "backkameror".
Och vilket värde har en Volvo? Och hur jämförs det med rullmotstånd. Sorry. Spårade ut lite

Men kul fråga.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Vet att Elon ville ha kameror istället för sidospeglarna, och han sa att det skulle sänka motståndet med 25% på en X.
Men det var väl lagar och regler som satte stopp för det.
Ja det var lagarna som inte hängt med i tekniken.......oväntat va?

Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 29 jul 2016 10:13
av Ragnarferdinand
Anders77 skrev:Pontus skrev:Anders77 skrev:Ragnarferdinand skrev:Intressanta tankar. Jag undrar hur mycket sidobackspeglarna påverkar? Kan ju ersättas med "backkameror".
Och vilket värde har en Volvo? Och hur jämförs det med rullmotstånd. Sorry. Spårade ut lite

Men kul fråga.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Vet att Elon ville ha kameror istället för sidospeglarna, och han sa att det skulle sänka motståndet med 25% på en X.
Men det var väl lagar och regler som satte stopp för det.
Ja det var lagarna som inte hängt med i tekniken.......oväntat va?

Eller kanske inte tekniken är pålitlig nog för lagarna. Det finns ju lite saker vi klagar på/påpekar med Model S och barnsjukdomar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 29 jul 2016 10:27
av Nicke Nyfiken
Ragnarferdinand skrev:Anders77 skrev:Pontus skrev:Anders77 skrev:Ragnarferdinand skrev:Intressanta tankar. Jag undrar hur mycket sidobackspeglarna påverkar? Kan ju ersättas med "backkameror".
Och vilket värde har en Volvo? Och hur jämförs det med rullmotstånd. Sorry. Spårade ut lite

Men kul fråga.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Vet att Elon ville ha kameror istället för sidospeglarna, och han sa att det skulle sänka motståndet med 25% på en X.
Men det var väl lagar och regler som satte stopp för det.
Ja det var lagarna som inte hängt med i tekniken.......oväntat va?

Eller kanske inte tekniken är pålitlig nog för lagarna. Det finns ju lite saker vi klagar på/påpekar med Model S och barnsjukdomar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men å andra sida har det tappats en del backspeglar under årens lopp också. Inte har de förbjudits pga det.
Får några år sedan var min svåger på bilsemester med sin nästan nya Volvo V 70. Inom loppet av två dagar tappade han glasen i
båda ytterbackspeglarna. Det var givetvis ett fabrikationsfel, som Volvo först ville ha hutlöst betalt för att fixa, men sedan erkände att det inte alls var ovanligt att det hände på just den årsmodellen han hade. Så det kvittar hur beprövad tekniken/mekaniken är, det kan skita sig ändå.
Re: Luftmotstånd i Teslas bilar
Postat: 30 jul 2016 18:30
av Ragnarferdinand
Nicke Nyfiken skrev:
Får några år sedan var min svåger på bilsemester med sin nästan nya Volvo V 70. Inom loppet av två dagar tappade han glasen i båda ytterbackspeglarna. Det var givetvis ett fabrikationsfel, som Volvo först ville ha hutlöst betalt för att fixa, men sedan erkände att det inte alls var ovanligt att det hände på just den årsmodellen han hade. Så det kvittar hur beprövad tekniken/mekaniken är, det kan skita sig ändå.
Sant. Hade gärna sett att speglarna försvann men måste motvilligt erkänna att även om backkameran ibland är bättre i mörker så är den dålig i sol
Skickat från min iPhone med Tapatalk