Sida 1 av 2

Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 11:41
av Jerker
Varför är en stor bil dyrare än en liten, egentligen?

Ja, frågan är kanske inte lätt att svara på ur ett snävt perspektiv, men jag vill vidga det lite. Visst, mer plåt, större motor, större hjul och däck osv. men som prissättningen är idag så motiverar knappast den ökade råvaruåtgången den stora skillnaden i pris. Är det inte så att tillverkarna i själva verket sätter priset efter den målgrupp de riktar in sig på och sätter priset därefter? I en stor koncern så blir det sedan väldigt många gungor och karuseller för att det ska gå ihop sig i slutänden. Vissa bilmodeller är väldigt lönsamma medan andra har väldigt små marginaler, men man vill finnas i flera segment för att det gynnar företaget som helhet.

Visst, man späckar de stora bilarna med mycket lull-lull som man kan ta betalt för. Och man släpper först ny teknik i de stora bilarna och när den tekniken är etablerad och komponenterna tillverkas i massupplagor så utrustar man även de små bilarna med denna teknik.

Är det inte så att de stora premiumbilarna är de som tillverkarna tjänar de stora pengarna på? Betalar man inte egentligen ett överpris på en stor premiumbil? Ska man ge tillverkaren så liten vinstmarginal som möjligt ska man väl köpa deras minsta modell, eller?

Jag förstår naturligtvis att stora serier har en väldigt stor betydelse för priset, men inte sänker man priset på en storsäljande premiumbil?

Nu pratar jag om fossilbilar eftersom batteriet i elbilar ställer till det.

Och varför finns det ingen marknad för småbilar med senaste och dyraste tekniken? Hänger det så starkt samman hos kunderna att om man ska betala för finesser så ska bilen också vara stor? Är det statusfaktorn som spelar in?

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 11:48
av mahulkp
Du svarade nog rätt bra på frågan själv

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 11:52
av Leo
Nja generellt sett så är nog biltillverkningsbranschen inte ansett som någon högmarginalsbransch, tvärt om. Det finns en rejäl överkapacitet i världen och måååånga bilmärken som försvunnit genom historien. Så billtillverkarnas prissättning är i allra högsta grad pressad av konkurrens mellan olika biltillverkare.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 12:00
av Jerker
Leo skrev:
Nja generellt sett så är nog biltillverkningsbranschen inte ansett som någon högmarginalsbransch, tvärt om. Det finns en rejäl överkapacitet i världen och måååånga bilmärken som försvunnit genom historien. Så billtillverkarnas prissättning är i allra högsta grad pressad av konkurrens mellan olika biltillverkare.
Men då måste ju alla ha samma strategi, för man kan inte förklara de oproportionerligt högre priserna på större bilar på annat sätt än att de har större marginaler på dessa.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 12:08
av Gustafsson
Marginalerna i premiumsegmentet är sannolikt betydligt större än i budgetsegmentet. Dock säljs kanske 100- 1000 ggr fler budgetbilar. Flaggskeppen med allra senaste teknik kan nog inte löna sig på alla marknader. De säljs bara i väldigt små serier, så även om vinsten per bil är stor, så blir det för koncernen inte någon riktigt bra affär ändå. Som dragplåster för de enklare bilarna funkar de nog bättre och ger merförsäljning av de ngt enklare bilarna i portföljen.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 12:33
av Daoops
Tror också status givetvis är en klar faktor. Jämför med kläder tex, det är ju inte direkt enbart kvalité man betalar för när man lägger 900 spänn extra för att få en jätteponny på bröstet.

Men sedan har du ju pyttesmå bilar som kostar mest av alla, små cabbar och sportbilar. Eller Dacia som gör ganska stora men ändå rätt billiga bilar.

Men jag förstår precis vad du menar.

Elon bevingade: "det kostar lika mycket att göra en snygg bil som en ful bil, så varför gör man fula bilar?" kommer ju också på tanken i samma ämne.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 12:36
av _TonyV
Något som jag tänkt på många gånger är alla dessa varianter av ICE motorer, eller inte alltid motorer heller, effekter.
En bil kan ha samma motor men två-tre olika effekter beroende på mjukvara. Och priser därefter.
Varför inte göra en bra tillräcklig bil modell med bästa priset, utan att krångla till det.
Fast iofs nu så gör Tesla lite lika med 60 strypningen av 75 modell. Och kommer nog fler varianter i framtiden med

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 12:39
av danni
Jag tror det är lite av samma anledning som Model S är en dyr premiumbil. Större bilar blir i grund och botten dyrare att göra, och då är det mer lönt att fortsätta bygga på priset och göra den mer premium och därmed ännu dyrare. En stor bil som är extremt budget och nerskalad skulle bli för dyr för sitt pris ändå.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 12:42
av Pontus
Jerker skrev:
Varför är en stor bil dyrare än en liten, egentligen?

Ja, frågan är kanske inte lätt att svara på ur ett snävt perspektiv, men jag vill vidga det lite. Visst, mer plåt, större motor, större hjul och däck osv. men som prissättningen är idag så motiverar knappast den ökade råvaruåtgången den stora skillnaden i pris. Är det inte så att tillverkarna i själva verket sätter priset efter den målgrupp de riktar in sig på och sätter priset därefter? I en stor koncern så blir det sedan väldigt många gungor och karuseller för att det ska gå ihop sig i slutänden. Vissa bilmodeller är väldigt lönsamma medan andra har väldigt små marginaler, men man vill finnas i flera segment för att det gynnar företaget som helhet.

Visst, man späckar de stora bilarna med mycket lull-lull som man kan ta betalt för. Och man släpper först ny teknik i de stora bilarna och när den tekniken är etablerad och komponenterna tillverkas i massupplagor så utrustar man även de små bilarna med denna teknik.

Är det inte så att de stora premiumbilarna är de som tillverkarna tjänar de stora pengarna på? Betalar man inte egentligen ett överpris på en stor premiumbil? Ska man ge tillverkaren så liten vinstmarginal som möjligt ska man väl köpa deras minsta modell, eller?

Jag förstår naturligtvis att stora serier har en väldigt stor betydelse för priset, men inte sänker man priset på en storsäljande premiumbil?

Nu pratar jag om fossilbilar eftersom batteriet i elbilar ställer till det.

Och varför finns det ingen marknad för småbilar med senaste och dyraste tekniken? Hänger det så starkt samman hos kunderna att om man ska betala för finesser så ska bilen också vara stor? Är det statusfaktorn som spelar in?
Det finns det och de bilarna brukar ju oftast kallas för sportbilar. De finns röda bilar ifrån Italien som sällan är speciellt billiga eller stora.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 12:51
av Anders77
Intressant tråd.

Jag som har bland annat en BMW tänker lite på dem nu. De har samma motorer i flera av deras serier. Tar du en 2.0 L motor i en 3 serie så är den likadan i en 5 serie. Där är det ju bara kaross, och inredning som egentligen skiljer dem åt. Men priset är stor skillnad. Aldrig förstått vad som motiverar pris skillnaden heller.

Sen tänker jag på när Citroen C1, Peugeot 107 samt Toyota aygo kom. Samma bil, samma motor, samma allt. Små skillnader på kaross och lampor. Byggs i samma fabrik. Prisskillnad var då från typ 110-130k beroende på vilket märke du valde. Och minns att de byggdes i en fabrik, men ett av de andra märkena hade 1 år mer garanti än de andra, och den var ändå inte dyrast.

Hur fasiken motiveras det då?

Ja priser och bilar kommer jag aldrig förstå mig på tror jag.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 13:09
av danni
Anders77 skrev:
Jag som har bland annat en BMW tänker lite på dem nu. De har samma motorer i flera av deras serier. Tar du en 2.0 L motor i en 3 serie så är den likadan i en 5 serie. Där är det ju bara kaross, och inredning som egentligen skiljer dem åt. Men priset är stor skillnad. Aldrig förstått vad som motiverar pris skillnaden heller.
Fast det är ju inte bara kaross och inredning. 5-serien och 3-serien bygger på helt olika plattformar. Förutom storleken så kan det vara olika fjädring, hjulupphängningar, chassi, med mera. 5-serien och 3-serien är tämligen olika bilar och det märks inte minst när man kör dem. Det ihop med större materialkostnad, andra krav på hållfasthet i och med större och tyngre bil, lyxigare interiör, troligen mer ljuddämpning etc gör att prisskillnaden på ca 70 000 kr inte egentligen känns så stor.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 13:13
av Anders77
danni skrev:
Anders77 skrev:
Jag som har bland annat en BMW tänker lite på dem nu. De har samma motorer i flera av deras serier. Tar du en 2.0 L motor i en 3 serie så är den likadan i en 5 serie. Där är det ju bara kaross, och inredning som egentligen skiljer dem åt. Men priset är stor skillnad. Aldrig förstått vad som motiverar pris skillnaden heller.
Fast det är ju inte bara kaross och inredning. 5-serien och 3-serien bygger på helt olika plattformar. Förutom storleken så kan det vara olika fjädring, hjulupphängningar, chassi, med mera. 5-serien och 3-serien är tämligen olika bilar och det märks inte minst när man kör dem. Det ihop med större materialkostnad, andra krav på hållfasthet i och med större och tyngre bil, lyxigare interiör, troligen mer ljuddämpning etc gör att prisskillnaden på ca 70 000 kr inte egentligen känns så stor.

Ja lite rätt har du väl. Men fjädring, en mjukare fjädring i en 5a byggd för landsväg, är den dyrare att tillverka en fjädringen till 3:an som skall vara lite sportigare och mer styv i fjädring samt kaross?

Jag är tveksamt till att material och arbetskostnad är så stor egentligen. Så lite mer marginal borde de allt ha på en större bil.

Men visst, jag förstår din logik där. Och ja det är skillnad på att köra dem.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 13:16
av Mickep
Jag tror att premiumsegmentet har höga priser för att hålla priserna på volymbilarna uppe.
Skapar man ett artificiellt värde som är orimligt högt så höjer man värdet på det som är mindre. samma sak som vid förhandling man går ut stenhårt med något från början och därmed har man ett förhandlingsutrymme där motståndaren har något att jobba mot. Skulle de sänka priset på premiumsegmentet skulle de bli tvungna att göra samma med volymsegmentet.(och det skulle få dåliga effekter på marginalen). Har man ett högt premiumsegmentpris är folk mer villiga att betala lite mer för det lägre.

Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 13:22
av grenhall
Anders77 skrev:
danni skrev:
Anders77 skrev:
Jag som har bland annat en BMW tänker lite på dem nu. De har samma motorer i flera av deras serier. Tar du en 2.0 L motor i en 3 serie så är den likadan i en 5 serie. Där är det ju bara kaross, och inredning som egentligen skiljer dem åt. Men priset är stor skillnad. Aldrig förstått vad som motiverar pris skillnaden heller.
Fast det är ju inte bara kaross och inredning. 5-serien och 3-serien bygger på helt olika plattformar. Förutom storleken så kan det vara olika fjädring, hjulupphängningar, chassi, med mera. 5-serien och 3-serien är tämligen olika bilar och det märks inte minst när man kör dem. Det ihop med större materialkostnad, andra krav på hållfasthet i och med större och tyngre bil, lyxigare interiör, troligen mer ljuddämpning etc gör att prisskillnaden på ca 70 000 kr inte egentligen känns så stor.

Ja lite rätt har du väl. Men fjädring, en mjukare fjädring i en 5a byggd för landsväg, är den dyrare att tillverka en fjädringen till 3:an som skall vara lite sportigare och mer styv i fjädring samt kaross?

Jag är tveksamt till att material och arbetskostnad är så stor egentligen. Så lite mer marginal borde de allt ha på en större bil.

Men visst, jag förstår din logik där. Och ja det är skillnad på att köra dem.
Kostnaden för maskiner/produktionslinje för ändring av platform/bottenplatta osv. är inte gratis direkt. Det motiverar definitivt en prishöjning.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 13:39
av LarsL
Varför en stor bil kostar mer än en liten? Därför att de kan ta mer betalt! Självklart är det inte så mycket dyrare att tillverka en stor tung bil emot en liten lätt. Självklart kostar inte tillbehören så mycket mer som de tar ut för dem. För om det vore så att de hade otroligt små marginaler så skulle en skåpbil vara den dyraste bilen i världen.

Nej, bilar är ganska dyra för den ihopvecklade plåten man får. Jämnför med tex en tvättmaskin. Går det 20st på en Leaf? Det blir alltså 40-50 000kr för en Leaf. Bägge låter ungefär likadant när man startar dem förresten. :)

Och att en Model S P90D kostar dubbelt emot en 60 beror inte på att materialet är dyrare. Skillnaden beror på att de kan ta betalt för prestandan i P90D. Fakriskt är det ju så att P90D är billigare om man jämnför den med konkurrenterna med samma prestanda, jämnfört med vad 60 är.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 14:07
av Torkel
Daoops skrev:
Elon bevingade: "det kostar lika mycket att göra en snygg bil som en ful bil, så varför gör man fula bilar?" kommer ju också på tanken i samma ämne.
Titta på innehållet i stormarknadernas egna butiksmärken. Ica basic och ica selection skiljer sig ofta på förpackning, volym och pris snarare än innehåll. Man vill genom att göra en fulare bil med lägre pris fånga in låginkomstsektionen av konsumenter också. Deras pengar är trots allt lika mycket värda.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 14:10
av Pontus
Anders77 skrev:
Intressant tråd.

Jag som har bland annat en BMW tänker lite på dem nu. De har samma motorer i flera av deras serier. Tar du en 2.0 L motor i en 3 serie så är den likadan i en 5 serie. Där är det ju bara kaross, och inredning som egentligen skiljer dem åt. Men priset är stor skillnad. Aldrig förstått vad som motiverar pris skillnaden heller.

Sen tänker jag på när Citroen C1, Peugeot 107 samt Toyota aygo kom. Samma bil, samma motor, samma allt. Små skillnader på kaross och lampor. Byggs i samma fabrik. Prisskillnad var då från typ 110-130k beroende på vilket märke du valde. Och minns att de byggdes i en fabrik, men ett av de andra märkena hade 1 år mer garanti än de andra, och den var ändå inte dyrast.

Hur fasiken motiveras det då?

Ja priser och bilar kommer jag aldrig förstå mig på tror jag.
Finns många branscher där priserna är konstiga. Titta på flygbiljetterna, här om dagen titta jag på Arlanda - Doha - Bangkok (+retur) ca 11.000 kr samma dag och samma flyg Arlanda - Doha (+retur) ca 16.000 kr.
Men just bilarna tror jag motiveras lite grann av hur stora upplagorna är och hur mycket man kan ta betalt av den tänkta kundkretsen.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 15:13
av Hok
De "bilar" de övriga amerikanska tillverkarna har störst marginaler på är lyxiga pickup:er och SUV:ar så jag förstår att Elon är sugen på det segmentet också.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 17:52
av HelectriC
Hok skrev:
De "bilar" de övriga amerikanska tillverkarna har störst marginaler på är lyxiga pickup:er och SUV:ar så jag förstår att Elon är sugen på det segmentet också.
Pickups är ju mycket billiga konstruktioner med enkla lösningar, inte i närheten av sedaner (och speciellt inte europeiska). Att man sen trycker in lite lyx förtränger inte den redan billiga grundkonstruktionen.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 21:56
av Hok
HelectriC skrev:
Hok skrev:
De "bilar" de övriga amerikanska tillverkarna har störst marginaler på är lyxiga pickup:er och SUV:ar så jag förstår att Elon är sugen på det segmentet också.
Pickups är ju mycket billiga konstruktioner med enkla lösningar, inte i närheten av sedaner (och speciellt inte europeiska). Att man sen trycker in lite lyx förtränger inte den redan billiga grundkonstruktionen.
Precis, det är ju därför marginalerna blir störst på den typen. För de lyxigare varianterna är ju inte direkt billiga.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 28 jul 2016 23:43
av lator
Jag kommer att tänka på ett uttalande av en representant för Audi som försvarade deras reservdelspriser (jämfört med samma detalj i en Skodaförpackning) med att deras kunder kräver att priserna är högre då de inte vill verka fattiga...

Samma sak med Teslas ultra hifi som från början kostade typ 9000 kr. Ingen beställde det då det ansågs vara så billigt att det knappast var något att ha men sedan priset höjts med ca 13000 så blev det en succé.

Människan är en knepig varelse... :mrgreen:

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 29 jul 2016 00:47
av apkungen
Jag körde pappas 520 en hel del när den var ny, körde även grannens 320 en del och framförallt åkte jag med till golfbanan mycket. Bilarna är som natt och dag. 520n känns otroligt mycket lyxigare, det tyckte även min granne. Jag tycker definitivt att prisskillnaden kan motiveras. 5-serien går tystare, mjukare och lugnare samtidigt som den i ofta tom har bättre köregenskaper än 3-serien. Jag skulle vilja se en riktigt lyxig småbil men efterfrågan verkar inte finnas tyvärr.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 29 jul 2016 00:53
av grenhall
apkungen skrev:
Jag körde pappas 520 en hel del när den var ny, körde även grannens 320 en del och framförallt åkte jag med till golfbanan mycket. Bilarna är som natt och dag. 520n känns otroligt mycket lyxigare, det tyckte även min granne. Jag tycker definitivt att prisskillnaden kan motiveras. 5-serien går tystare, mjukare och lugnare samtidigt som den i ofta tom har bättre köregenskaper än 3-serien. Jag skulle vilja se en riktigt lyxig småbil men efterfrågan verkar inte finnas tyvärr.

Håller inte alls med om att 5-serien skulle ha bättre köregenskaper än 3-serien. 3-serien är en kompakt bil på många sätt och vis. Det märks framför allt i hur bra den tar sig fram på kurviga vägar. Kanske inte med standardchassi men med M-sport så är den en dröm. 5-serien är mer klumpig även om den är väldigt trevlig att köra.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 29 jul 2016 01:11
av apkungen
Nu är inte jag någon hejare på att köra bil och jag jämförde som sagt 20 modellerna. Jag har hört att 3-serien ska vara sportigare men jag har alltid kunnat köra snabbare med en 5-serie än en 3-serie, även på kurviga vägar. Kanske är det bara jag som blir lurad av en tystare, mindre skumpig och större bil som gör att det känns som om jag ligger länge ifrån "gränsen" än vad jag gör men jag gillar 5sns egenskaper. Och handen på hjärtat så är det rätt sällan jag kör så. På motorväg mellan Stockholm Göteborg är 5ans egenskaper klart att föredra tycker jag och jag tror att dessa lyxiga egenskaper som en tyst och skön bil kostar att tillverka. Nu är bilarna jag testade nästan 10år gamla dock. Kan ju ha hänt mycket sen dess.

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?

Postat: 29 jul 2016 07:49
av danni
grenhall skrev:
apkungen skrev:
Jag körde pappas 520 en hel del när den var ny, körde även grannens 320 en del och framförallt åkte jag med till golfbanan mycket. Bilarna är som natt och dag. 520n känns otroligt mycket lyxigare, det tyckte även min granne. Jag tycker definitivt att prisskillnaden kan motiveras. 5-serien går tystare, mjukare och lugnare samtidigt som den i ofta tom har bättre köregenskaper än 3-serien. Jag skulle vilja se en riktigt lyxig småbil men efterfrågan verkar inte finnas tyvärr.

Håller inte alls med om att 5-serien skulle ha bättre köregenskaper än 3-serien. 3-serien är en kompakt bil på många sätt och vis. Det märks framför allt i hur bra den tar sig fram på kurviga vägar. Kanske inte med standardchassi men med M-sport så är den en dröm. 5-serien är mer klumpig även om den är väldigt trevlig att köra.
+1

3-serien är mer direkt, precis, skarp, bättre styrning och kontroll, och väldigt fin balans. Femman är stor, tung, otymplig och gungig i jämförelse (men mycket mer komfortinriktad)..