VW e-Golf/e-Up moduler/celler - 2015
Postat: 29 jul 2016 21:11
Säljes modulvis eller lösa celler. Cellkemin är NMC (Litium Nickel Mangan Cobolt oxid) och det består av totalt 17 moduler med 12 celler i varje. Varje cell är på 25Ah, men modulerna har 6s2p konfiguration, så nominellt blir det 50Ah. Nominell spänning är 21,6V. På cellnivå blir nominell spänning 3,6V med min/max värde av 3,0V och 4,1V. Med detta relativt lilla spänningsfönster närmar de sig egenskaperna hos LiFePo4 något. Prestandamässigt säger VW att de klarar 2c kontinuerligt och 4c peak, men vid tester i USA klarar de att ge mellan 6 och 10c i 30 sekunder beroende på vilken laddningsnivå (SOC) cellen har. Dock lite oklart hur det blir med livslängden vid mer än 4c strömuttag. I VW e-up och e-Golf finns ingen intern kylning eller värmning Av batteriet vilket gör att de sannorlikt klarar kallt klimat ganska bra utan risk för "Plating". Mätte upp ett par celler nyss och de gav i genomsnitt 24Ah (23,93 och 24,06Ah) vilket är vad man kan vänta sig efter 1350 mil. Nedan ses en modul (med 12 celler i varje). Finns i Göteborg, men kan även levereras i Vänersborg där jag ofta befinner mig.
1300kr/modul eller 120kr/cell
Lite kuriosa om cyklingsegenskaper (som bygger på egen erfarenhet i labb - jag fattar att ingen är sugen på blysyra, men det är kula att jämföra
) vid 80% DOD med 80% restkapacitet som krav OBS! Anledningen till den låga prestandan för blysyran är att blysyra ha mycket lägre krav på restkapacitet (bara 50% av ursprunglig kapacitet!):
Bly syra underhållsfritt max 50 cykler - sen börjar det aktiva materialet lösa upp sig och de blir skrot p.g.a. interna kortslutningar. Dock är det noga att inte använda för låg laddspänning för då inträder syraskiktning och skrot redan efter 10-20 cykler. vid 50% DOD ca 100 cykler.
Bly syra AGM max 80 cykler - i bästa fall, sen har dendriter penetrerat separatorerna. Vid 50% DOD ca 150 cykler.
Bly syra Gel max 500 cykler. Ca 1200 cykler vid 50% DOD. Tyvärr gäller detta ett fåtal av alla bly syra gelbatterier och man får nog räkna med minst halvering av cyklingsegenskaperna i de flesta fallen, men de är de enda av denna "stenåldersteknik" som har hygglig prestanda om det ska cyklas.
NCA - 750-2500 cykler eller 3000-7500 vid 50% DOD
NMC - 2000-4000 cykler eller 6000-10000 cykler vid 50% DOD (krävs fordonsindustri cell kvalitet)
LiFePo4 - 3000-7000 cykler eller 10000-20000 cykler vid 50% DOD. Kräver dock celler av högsta kvalitet (A123 eller annat motsvarande - celler som har använts inom fordonsindustrin och som inte beställs från Alibaba
)
1300kr/modul eller 120kr/cell
Lite kuriosa om cyklingsegenskaper (som bygger på egen erfarenhet i labb - jag fattar att ingen är sugen på blysyra, men det är kula att jämföra

Bly syra underhållsfritt max 50 cykler - sen börjar det aktiva materialet lösa upp sig och de blir skrot p.g.a. interna kortslutningar. Dock är det noga att inte använda för låg laddspänning för då inträder syraskiktning och skrot redan efter 10-20 cykler. vid 50% DOD ca 100 cykler.
Bly syra AGM max 80 cykler - i bästa fall, sen har dendriter penetrerat separatorerna. Vid 50% DOD ca 150 cykler.
Bly syra Gel max 500 cykler. Ca 1200 cykler vid 50% DOD. Tyvärr gäller detta ett fåtal av alla bly syra gelbatterier och man får nog räkna med minst halvering av cyklingsegenskaperna i de flesta fallen, men de är de enda av denna "stenåldersteknik" som har hygglig prestanda om det ska cyklas.
NCA - 750-2500 cykler eller 3000-7500 vid 50% DOD
NMC - 2000-4000 cykler eller 6000-10000 cykler vid 50% DOD (krävs fordonsindustri cell kvalitet)
LiFePo4 - 3000-7000 cykler eller 10000-20000 cykler vid 50% DOD. Kräver dock celler av högsta kvalitet (A123 eller annat motsvarande - celler som har använts inom fordonsindustrin och som inte beställs från Alibaba
