Flyg är säkrare än bil - det vet ju alla
Postat: 05 aug 2016 09:59
Men man räknar alltid olyckor/sträcka. Om man istället skulle räkna olyckor/resa, hur ser det ut då? Nån som vet?
Förstår att du jobbar som pilot. Blir lite nyfiken på vilka sträckor du flugit när du snittat 2,5 landningar per flygtimme. Finns det så korta rutter eller gör man en massa landningsövningar även med ATPL/CPL. Har själv PPL och ligger väl ungefär på samma relation mellan landningar och flygtid som du. Men jag kör ju massor med studs och gå. Trodde inte ni proffs gjorde det.far1far2 skrev:Efter nästan 20000 timmar i luften och närmare 50000 landningar, utan någon annan "olycka" än en punktering (pga av fastfrusna bromsar vid landning) kan jag konstatera att flyga är det ojämförligt säkraste sättet att förflytta sej. Inkl joggning!
Problemet är nog att många känner sig tryggare i bilen, eftersom de kör själva, eller åtminstone ser vad som händer. Man upplever att man har bättre kontroll. Sitter man på ett flygplan så är det en anonym människa där framme som man inte ser och inte känner. Man har ingen aning vad som händer. Detta i kombination mer att det är jävligt långt ner till backen väcker en olustig känsla hos många som flyger.far1far2 skrev:Efter nästan 20000 timmar i luften och närmare 50000 landningar, utan någon annan "olycka" än en punktering (pga av fastfrusna bromsar vid landning) kan jag konstatera att flyga är det ojämförligt säkraste sättet att förflytta sej. Inkl joggning!
Att räkna per tid blir väl inte korrekt? Om du ska åka ner till Spanien kanske flygresan tar ca 2 timmar och bussresan dit 30 timmar, därför måste du väl räkna antal döda per personkilometer för att få relevanta jämförbara siffror?bjelkeman skrev:Själv så räknar jag normalt per timme rest. Man har bara så många timmar på en dag. Om jag reser flera gånger eller hur långt jag reser är mindre betydelsefullt för mig i min bedömning. Buss är säkrast per timme. 3x säkrare än tåg och flyg. 12x säkrare än bil.
Edit: Ska jag åka långt så vill jag nog flyga. Annars så åker jag helst tåg eller Tesla (i framtiden).
Det beror på vad man försöker mäta. Det finns inget "korrekt" för alla situationer. I vardagen där man pendlar känns inte sträcka eller antal resor så relevant. Jag kan i Stockholm ju byta transportsätt fyra, fem gånger på en timme och nå max 25 km. Så per resa och transportsätt, eller per kilometer ger ganska konstiga tal att rätta sig efter. För längre resor är per km mycket vettigare, som du säger.ochso skrev:Att räkna per tid blir väl inte korrekt? Om du ska åka ner till Spanien kanske flygresan tar ca 2 timmar och bussresan dit 30 timmar, därför måste du väl räkna antal döda per personkilometer för att få relevanta jämförbara siffror?bjelkeman skrev:Själv så räknar jag normalt per timme rest. Man har bara så många timmar på en dag. Om jag reser flera gånger eller hur långt jag reser är mindre betydelsefullt för mig i min bedömning. Buss är säkrast per timme. 3x säkrare än tåg och flyg. 12x säkrare än bil.
Edit: Ska jag åka långt så vill jag nog flyga. Annars så åker jag helst tåg eller Tesla (i framtiden).
Kom ihåg att det är global data. Där trafikolyckor är mycket vanliga (där "vinner" nästan alltid en buss som är inblandad) och tåg inte alls lika säkert som här. Jag hade inte tid att hitta data för Sverige eller Europa.AGCF skrev:Är verkligen buss säkrare än tåg?
Dör de för att de inte fick rätt behandling, eller blir de dödade av den behandlingen de fick?LarsL skrev:Det ska tydligen dö ca 3-4000 personer per år av felbehandlingar. Ja, ok några av dem kanske inte var kärnfriska innan.
De som begår självmord framför ett tåg räknas i statistiken i Sverige för tågolyckor. Så det där med statistik att förstå sin egen risk är ganska luddigt.LarsL skrev:Å andra sidan tas ju de som kör utan säkerhetsbälte med i statistiken över trafikdöda. Tror även de som kör för fort, inte stannar vid rött, har för gammal bil utan krockkuddar osv osv tas med i statistiken.
Statistik betyder följande: jag tar två hinkar med vatten, en är fylld med isvatten den andra med skållhett vatten. Jag ställer min ena fote i den varma hinken, den andra foten i den kalla hinken. Statistiskt sett är det då lagom varmt i mitten.bjelkeman skrev:De som begår självmord framför ett tåg räknas i statistiken i Sverige för tågolyckor. Så det där med statistik att förstå sin egen risk är ganska luddigt.
Precis det är väldigt sällan du dör i en flygolycka, men det är ändå illa när det händer.mati skrev:Statistik betyder följande: jag tar två hinkar med vatten, en är fylld med isvatten den andra med skållhett vatten. Jag ställer min ena fote i den varma hinken, den andra foten i den kalla hinken. Statistiskt sett är det då lagom varmt i mitten.bjelkeman skrev:De som begår självmord framför ett tåg räknas i statistiken i Sverige för tågolyckor. Så det där med statistik att förstå sin egen risk är ganska luddigt.
Man dör exakt högst en gång i en flygolycka. Så sett är det ju väldigt sällan på individnivå. Jag har aldrig hört talas om folk som har dött flera gånger i en flygolycka.LarsL skrev:Precis det är väldigt sällan du dör i en flygolycka, men det är ändå illa när det händer.
Nä, precis det är ju extremt ovanligt att omkomma i mer än en olycka. Även om jag hade en bekant som först krockade med bilen och sedan krockade ambulansen... Visserligen så överlevde han bägge så ganska orelevant.mati skrev:Man dör exakt högst en gång i en flygolycka. Så sett är det ju väldigt sällan på individnivå. Jag har aldrig hört talas om folk som har dött flera gånger i en flygolycka.LarsL skrev:Precis det är väldigt sällan du dör i en flygolycka, men det är ändå illa när det händer.
Och i största allmänhet så dör man väl statistiskt sett c:a 0,95 gånger per liv (c:a 5 % av alla människor har inte dött än i alla fall).mati skrev:Man dör exakt högst en gång i en flygolycka. Så sett är det ju väldigt sällan på individnivå. Jag har aldrig hört talas om folk som har dött flera gånger i en flygolycka.LarsL skrev:Precis det är väldigt sällan du dör i en flygolycka, men det är ändå illa när det händer.