Sida 1 av 1

Bolt, aerodynamisk katastrof

Postat: 08 aug 2016 19:59
av vigge50
Den ledande designerna av Bolt säger nu att Bolt är en aerodynamisk katastrof med en koefficient på 0,32. Detta gör att Model lll antagligen kommer kunna ha längre räckvidd även med ett mindre batteri och detta kommer speciellt gälla i högre hastigheter vilket är vanligast vid långa sträckor.

http://electrek.co/2016/08/08/chevy-bol ... t-of-0-32/

Re: Bolt, aerodynamisk katastrof

Postat: 08 aug 2016 20:05
av Anders77
Bara genom att titta på den så kunde man nog listat ut det. Den ser både klumpig och ful ut.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Bolt, aerodynamisk katastrof

Postat: 08 aug 2016 21:48
av Daoops
Bolt är ju tänkt som en stadsbil uppenbarligen (eftersom dom inte bygger snabbladdare) så det gör ju inte så mycket.

Re: Bolt, aerodynamisk katastrof

Postat: 08 aug 2016 22:29
av 18650
frontarea gånger luftmotstånd gör kanske bolt bättre än M3 iaf!

Re: Bolt, aerodynamisk katastrof

Postat: 08 aug 2016 22:30
av Niklas Z
Man kan ju ifrågasätta användningen av körcykler för räckvidd hos elbilar. Enklare och mer begripligt för köparna vore att ange räckvidd vid konstant fart 80/100/120 km/h. Hur ofta är räckvidden en allvarlig begränsning vid andra körförhållanden (för vettiga elbilar?)

Re: Bolt, aerodynamisk katastrof

Postat: 08 aug 2016 22:52
av vigge50
18650 skrev:
frontarea gånger luftmotstånd gör kanske bolt bättre än M3 iaf!
Kommer frontarean på Bolt vara mindre än Model lll? Den kanske är lite smalare men jag har förstått det som att Model lll är lägre och bredden kan jag inte säga något om. Jag skulle bli förvånad om frontarean på Bolt är mindre än Model lll.

Re: Bolt, aerodynamisk katastrof

Postat: 08 aug 2016 23:18
av 18650
vigge50 skrev:
18650 skrev:
frontarea gånger luftmotstånd gör kanske bolt bättre än M3 iaf!
Kommer frontarean på Bolt vara mindre än Model lll? Den kanske är lite smalare men jag har förstått det som att Model lll är lägre och bredden kan jag inte säga något om. Jag skulle bli förvånad om frontarean på Bolt är mindre än Model lll.
Sen kan vi fundera ett par år på vilka hjul som respektive bil kommer ha ;-)

Re: Bolt, aerodynamisk katastrof

Postat: 09 aug 2016 08:27
av Laban
Läser man källan så ser man att det inte riktigt är det designern säger. Han säger att Bolt är en hög fyrkantig bil vilket är en aerodynamisk katastrof (som utgångspunkt). Därefter kommer ett utlägg om vad man har gjort för att förbättra detta. Att man sedan inte åstadkommit några mirakel är en annan femma.

Som redan nämnts så är Bolt mer en stadsbil och har inte snabbladdning i std utförande. Man har också gått ut med att man inte kommer att satsa på en egen lösning för snabbladdning i stil med Tesla. Vi pratar alltså om en Golf klass bil tänkt främst för stadsbruk. Inget fel med det, förutom priset :-)