Sida 1 av 2

Jaguar

Postat: 11 aug 2016 04:34
av Anders77
Nu kommer det ena märket efter det andra ut ur garderoben och presenterar elbilar.

Vad tror ni om dessa?

http://insideevs.com/jaguar-commits-two ... ign=buffer

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Jaguar

Postat: 11 aug 2016 07:39
av grenhall
Anders77 skrev:
Nu kommer det ena märket efter det andra ut ur garderoben och presenterar elbilar.

Vad tror ni om dessa?

http://insideevs.com/jaguar-commits-two ... ign=buffer

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Jaha... Intressant. Vad är det, typ femte biltillverkaren som hasplar ur sig något i stil med vi kommer också med elbilar. Någon gång. Inga siffror eller något av värde. Helt meningslöst.

Re: Jaguar

Postat: 11 aug 2016 07:49
av sweslac
Min granne har nu packat ihop hela huset och ska snart flytta till England. Hon ska jag få ihop en produktionslinje för Jaguars nya elmotorer och utveckla dom vidare.

Hon fick erbjudandet precis innan brexit... Dom var glada att huspriserna var på väg ner där borta.


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Jaguar

Postat: 11 aug 2016 09:22
av danni
Åh, en eldriven fyrdörrarskupé med halvkombilucka! Precis vad jag alltid önskat mig!

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 10:27
av Jerker
Nu är den presenterad lite närmare. De säger att den ska vara ute till försäljning 2018. Artikelförfattaren bedömer den som en produktionsmässig bil, inte bara en konceptbil, den de nu har presenterat:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... la-model-x

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 10:36
av apkungen
danni skrev:
Åh, en eldriven fyrdörrarskupé med halvkombilucka! Precis vad jag alltid önskat mig!
Vänta vänta!! Jag vet att det finns en sån bil redan nu. Hmmm. Jag ska se till att berätta för dig när jag kommer på. Lovar!

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 11:23
av SR-71-BlackBird
Även kul att designchefen berättar för oss att vi åker runt i bilar som egentligen behöver en grill. :D


"Folk tror att elbilar inte behöver någon grill men det är fel."

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 11:39
av chpaulin
SR-71-BlackBird skrev:
Även kul att designchefen berättar för oss att vi åker runt i bilar som egentligen behöver en grill. :D


"Folk tror att elbilar inte behöver någon grill men det är fel."
Om han menar en gasolgrill eller elgrill är jag helt med, då kan man grilla när man laddar :)

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 11:42
av SR-71-BlackBird
chpaulin skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Även kul att designchefen berättar för oss att vi åker runt i bilar som egentligen behöver en grill. :D


"Folk tror att elbilar inte behöver någon grill men det är fel."
Om han menar en gasolgrill eller elgrill är jag helt med, då kan man grilla när man laddar :)
:D

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 11:46
av Bjelke
chpaulin skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Även kul att designchefen berättar för oss att vi åker runt i bilar som egentligen behöver en grill. :D


"Folk tror att elbilar inte behöver någon grill men det är fel."
Om han menar en gasolgrill eller elgrill är jag helt med, då kan man grilla när man laddar :)
Ja speciellt med dom laddtiderna :D

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 11:48
av Bjelke
Den såg förövrigt som sagts faktiskt ganska produktionsklar ut, vilket är bra iaf :)
Tycker även att den är ganska snygg och antagligen riktigt bra byggd när den väl kommer...

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 12:10
av HelectriC
jag förstår fortfarande inte hur någon annan än Tesla ska kunna sälja bilar som primärt är bil 1 och då ofta används till långresor. Man kan ju inte stå och ladda CCS eller chademo när man ska till tex Frankrike. Kommer ju ta evigheter. Eller är de snabbare CCS-laddarna så nära runt hörnet att det kommer funka. Jag hade inte köpt en innan det går att resa som med Tesla.

förresten, kanske det är Jaguar som talar om samarbete/möjlighet att ladda på SC?

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 12:23
av Bjelke
HelectriC skrev:
jag förstår fortfarande inte hur någon annan än Tesla ska kunna sälja bilar som primärt är bil 1 och då ofta används till långresor. Man kan ju inte stå och ladda CCS eller chademo när man ska till tex Frankrike. Kommer ju ta evigheter. Eller är de snabbare CCS-laddarna så nära runt hörnet att det kommer funka. Jag hade inte köpt en innan det går att resa som med Tesla.

förresten, kanske det är Jaguar som talar om samarbete/möjlighet att ladda på SC?
Håller med...

OM dom hade räknat med och förberett för mer än 50kW så borde dom berättat det redan (med stora bokstäver) så DET har dom nog inte i dagsläget iaf...

Ja om dom hoppar på SuC så blir det ju annat :)

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 12:48
av HelectriC
om man tycker 21" till Model S och 22" till Model X är stort, så slår ju Jaggan det med sina 23" :D

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 13:18
av Bjelke
HelectriC skrev:
om man tycker 21" till Model S och 22" till Model X är stort, så slår ju Jaggan det med sina 23" :D
Dom vill få ner fälg/däckskostnaderna :D

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 14:11
av danni
HelectriC skrev:
om man tycker 21" till Model S och 22" till Model X är stort, så slår ju Jaggan det med sina 23" :D
23" är ju rätt litet för konceptbilar. Känns som att det är vanligare med 28"...

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 15:20
av fnystrom
Hur tänkte Jaguar? Vanliga dörrar bak. Det kan aldrig fungera...

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 17:48
av Bod
+1 :D

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 18:07
av Laban
Inte så mycket information i dagsläget, men jag tyckte den var snygg.

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 18:09
av Bjelke
fnystrom skrev:
Hur tänkte Jaguar? Vanliga dörrar bak. Det kan aldrig fungera...
:lol:

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 18:33
av Svenssons
fnystrom skrev:
Hur tänkte Jaguar? Vanliga dörrar bak. Det kan aldrig fungera...
Blir lite problem att fixa bälten till ungarna eller om det regnar men Jaguar skippade ju också de två bakre sätena så de funkar säkert...

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 18:53
av Limbster
Riktigt cool :D men inget för mig

Re: Jaguar

Postat: 15 nov 2016 22:28
av joel80
Jag blir så trött på vissa skribenter, och på Jaguar om citatet stämmer:
Litium-jon-batteriet är på 90 kWh. Full laddning nås efter två timmar och 80 procents laddning efter 90 minuter.
Enligt Jaguar ska personer som kör strax under fem mil per dag bara behöva ladda batteriet en gång i veckan.
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... en-i-pace/

Finns det absolut ingen förståelse för hur en elbil används hos en tillverkare som går ut och ska bygga/lansera en elbil??
Känns som att det är rätt mycket som kan gå åt helvete om man inte ens förstår de grundläggande i natt/hemmaladdning.

Verkar som att dom tror att man åker iväg och "snabbladdar" en gång i veckan.

Re: Jaguar

Postat: 16 nov 2016 06:20
av Bjelke
joel80 skrev:
Jag blir så trött på vissa skribenter, och på Jaguar om citatet stämmer:
Litium-jon-batteriet är på 90 kWh. Full laddning nås efter två timmar och 80 procents laddning efter 90 minuter.
Enligt Jaguar ska personer som kör strax under fem mil per dag bara behöva ladda batteriet en gång i veckan.
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... en-i-pace/

Finns det absolut ingen förståelse för hur en elbil används hos en tillverkare som går ut och ska bygga/lansera en elbil??
Känns som att det är rätt mycket som kan gå åt helvete om man inte ens förstår de grundläggande i natt/hemmaladdning.

Verkar som att dom tror att man åker iväg och "snabbladdar" en gång i veckan.
Eller så (förhoppningsvis) riktar dom sig främst till läsare som idag kör fossilt och vet hur dessa ofta tänker, så ladda en gång i veckan bara låter ju bra för dessa, även om dom
när dom väl köpt bilen kommer att lära sig att man inte alls behöver ladda bilen som dom var vana att tanka tidigare :)
Det kan även vara ett sätt att locka kunder som (idag) saknar möjlighet att ladda hemma och på jobbet osv...
Det är ju ett gäng Tesla-ägare som faktiskt gör ungefär så här så det är ju inte totalt fel att uttrycka sig så :)

Re: Jaguar

Postat: 16 nov 2016 10:01
av Limbster
SR-71-BlackBird skrev:
Även kul att designchefen berättar för oss att vi åker runt i bilar som egentligen behöver en grill. :D


"Folk tror att elbilar inte behöver någon grill men det är fel."
Det är ju på tiden med ordentlig kylning så man kan ta sin elbil till bankörningsdagar, teslan stänger ju snabbt ner sig för varma batterier eller har de fått ordning på det än?