Sida 1 av 1

Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 07:25
av Largu75
Hej, en fråga ang långsamladdning.
Är just nu i Sälen/Lindvallen på SkiLodge.
Dalaenergi har en stolpe med 2 x 16A men Teslan tar bara 13A.
Går inte att höja högre (går att sänka), det står "custom setting".
Någon som vet vem som styr denna begränsning?
Tack
/Largu75

Re: Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 07:31
av ovelundkvist
Om du använder Shucko-adaptern på UMC:n blir det inte mer än 13A.

För att få 16A enfas krävs ful-adapter från Shucko till röd trefas och röd adapter på UMC:n, eller adapter från schucko till blå enfas och blå adapter på UMC:n.

Re: Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 07:37
av Largu75
Tack för snabbt svar!
Då vet jag att det är helt normalt.

Re: Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 07:49
av mati
Det är tyvärr i sin ordning att det inte går att ladda med mer än 13A enfas. Du kan nog inte göra så mycket åt det. Det är väl en säkerhetsgrej så att man inte kan överbelasta ett vanligt vägguttag skulle jag tro.

EDIT. Oj, för sent. Du kom före. ;)

Re: Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 07:54
av bylund
Såvida du inte laddar typ 2. Då kan du ladda 16 A enfas (bland annat).

Re: Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 08:44
av danni
mati skrev:
EDIT. Oj, för sent. Du kom före. ;)
Prematur postulation.

Re: Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 09:07
av gellerstam
Den stolpen har den blå enfas 16a handsken på baksidan. Så om du har en blå adapter till din UMC så prova det uttaget. :-) Funkade fint för mig förra veckan när jag var på Experium.

Re: Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 09:44
av ovelundkvist
Ja, om det finns blå enfasuttag och man har den blå adaptern till UMC:n så är det det enklaste sättet att få 16A.

Re: Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 13:53
av Leo
Frågade då jag köpte min bil och fick svaret att den "blå" adaptern främst är för Norge och har "fel storlek" till de vanligaste i Sverige (16A Blå ceekontakt som finns på t ex campingplatser och båthamnar)

Den kanske är för 32A enfas? På samma sätt som våra trefas röda 16A och 32A har fysiskt olika storlek men ser likadana ut på bild.

Re: Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 14:50
av ovelundkvist
Men Teslas blå adapter är väl CEE? Jag köpte inte den så jag har aldrig använt den.

Re: Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 15:01
av Leo
Ja men en blå Cee för 32A som jag förstått det =fel storlek för de vanliga 16A Cee som finns på Campingar/båthamnar i Sverige.

Hade tänkt köpa en när jag hämtade ut bilen men min leveranskille sa att det är främst om du ska köra i Norge som den funkar.

Obs jag har varken sett eller provat den i verkligheten. Bara förmedlar den info jag fått.

Re: Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 15:31
av ovelundkvist
Ok. Nej, då funkar det ju inte med den. Kvar är då ful-adapter från Schucko till 16A trefas om man vill ladda enfas 16A.

Re: Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 18:20
av bylund
Den blå är 32 A. Jag köpte en sådan och har aldrig använt den. Argumentet att den är för att köra i Norge är rätt svagt, med mindre än att man även köper en norsk UMC...
Jag har sett den på några marinor i Kroatien (men då finns i regel trefas också).

Re: Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 21:40
av Herr X
Jag har en sådan adapter till UMC:n. Bor i Norge men har aldrig använt den. Har inte heller sett något sådant uttag.

Re: Begränsning laddning

Postat: 12 aug 2016 23:10
av pegs
Har stött på sådana i Fjällen ett par gånger. (Lindvallen o Ramundberget )


Skickat från min iPad med Tapatalk