Sida 1 av 2
På gång...
Postat: 12 aug 2016 14:06
av Jocke73
Hej alla vänliga,
Håller på att kalkylera på en Tesla 60D. Ägandet blir ju rätt billigt och trevligt i jämförelse med exempelvis en välutrustad BMW 520D. Dock klurar jag på några olika saker:
* Man ska kunna "låsa upp" så bilen blir en 75D, men jag hittar inget pris på det? Förmodligen tokdyrt, men ändå kul att veta.
* Ni som övertalat era chefer att ni ska få köra Tesla i tjänsten, vilka argument/metoder har ni använt? (OBS! Inga "Baltic inkasso"-metoder, jag gillar mina chefer!

)
* Ny kontra en "nästan ny"? Är inte jättestort kliv mellan de som Tesla själva säljer och en ny, men jag skulle kunna tänka mig en som gått som tjänstebil 1000-2000 mil och är välskött.
* Sett att ni fiskar efter folk som köper Tesla via "referral code", vad gäller här och vad är fördelarna?
Hade tänkt mig en rätt välspecad 60D:
Model S 60D
Vit solid lack
Next gen lädersäten, beige
Svart innertak i alcantara
Köldpaket
Premiumpaket
Komfortfunktionspaketet
Är lite rudis på dessa bilar, men ser ni att något saknas eller är bättre att ha? Sett en del på Blocket som inte har skinn bland annat? Nu gillar jag skinn och då beställer jag med skinn, känns inte som att det är en dum grej.
/Jocke
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 14:11
av Robin
Runt 90 tusen tror jag 60 till 75 kostade när det fanns i designstudion.
Jag kör som personalbil, men behövde inte köra nån övertalningskampanj - bara frågade om det var okej - givetvis kan man spela miljökortet också...
Referralkoden ger dig som köpare 8000 kr i rabatt - och den med koden olika premier beroende på hur många som använt länken.
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 14:17
av grenhall
Jocke73 skrev:Hej alla vänliga,
Håller på att kalkylera på en Tesla 60D. Ägandet blir ju rätt billigt och trevligt i jämförelse med exempelvis en välutrustad BMW 520D. Dock klurar jag på några olika saker:
* Man ska kunna "låsa upp" så bilen blir en 75D, men jag hittar inget pris på det? Förmodligen tokdyrt, men ändå kul att veta.
* Ni som övertalat era chefer att ni ska få köra Tesla i tjänsten, vilka argument/metoder har ni använt? (OBS! Inga "Baltic inkasso"-metoder, jag gillar mina chefer!

)
* Ny kontra en "nästan ny"? Är inte jättestort kliv mellan de som Tesla själva säljer och en ny, men jag skulle kunna tänka mig en som gått som tjänstebil 1000-2000 mil och är välskött.
* Sett att ni fiskar efter folk som köper Tesla via "referral code", vad gäller här och vad är fördelarna?
Hade tänkt mig en rätt välspecad 60D:
Model S 60D
Vit solid lack
Next gen lädersäten, beige
Svart innertak i alcantara
Köldpaket
Premiumpaket
Komfortfunktionspaketet
Är lite rudis på dessa bilar, men ser ni att något saknas eller är bättre att ha? Sett en del på Blocket som inte har skinn bland annat? Nu gillar jag skinn och då beställer jag med skinn, känns inte som att det är en dum grej.
/Jocke
Hej och välkommen Joakim!
*Kostar närmare 100 000:- att göra i efterhand om jag förstått det rätt. Typ 92kkr eller liknande.
*Jag frågade mig själv om jag fick en så löste det sig. Jag brukar inte vara så hård mot mig själv.
Någon annan kanske får ge lite fler perspektiv. Miljöpåverkan, säkerhet och driftsäkerhet är väl ett par incitament.
* Om inte priset skiljer så väljer du en helt ny naturligtvis. Skillnaden är att du kan få tag i en 2015 med lägre förmånsvärde eller mer utrustning till samma förmånsvärde som 2016. Sedan har du ju facelift som är svår att förbise.
* Referral koden är mest gynnsam till dig som köper för du får 8000:- i rabatt medan vi som ägare får samla ihop koder. Först vid 2-koder börjar det ge saker tillbaka och då i form av väska, jacka och vid 5 referenser får man en uppsättning 21'' fälgar med däck.
Mer info här:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/referral-program
För övrigt ser det ut som en välspecificerad bil du valt. Panoramatak kan vara värt att fundera på.
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 14:25
av Vidio
Jocke73 skrev:Hej alla vänliga,
Håller på att kalkylera på en Tesla 60D. Ägandet blir ju rätt billigt och trevligt i jämförelse med exempelvis en välutrustad BMW 520D. Dock klurar jag på några olika saker:
* Man ska kunna "låsa upp" så bilen blir en 75D, men jag hittar inget pris på det? Förmodligen tokdyrt, men ändå kul att veta.
* Ni som övertalat era chefer att ni ska få köra Tesla i tjänsten, vilka argument/metoder har ni använt? (OBS! Inga "Baltic inkasso"-metoder, jag gillar mina chefer!

)
* Ny kontra en "nästan ny"? Är inte jättestort kliv mellan de som Tesla själva säljer och en ny, men jag skulle kunna tänka mig en som gått som tjänstebil 1000-2000 mil och är välskött.
* Sett att ni fiskar efter folk som köper Tesla via "referral code", vad gäller här och vad är fördelarna?
Hade tänkt mig en rätt välspecad 60D:
Model S 60D
Vit solid lack
Next gen lädersäten, beige
Svart innertak i alcantara
Köldpaket
Premiumpaket
Komfortfunktionspaketet
Är lite rudis på dessa bilar, men ser ni att något saknas eller är bättre att ha? Sett en del på Blocket som inte har skinn bland annat? Nu gillar jag skinn och då beställer jag med skinn, känns inte som att det är en dum grej.
/Jocke
Hej och välkommen!
Vad gäller utrustning så är det jäkligt svårt att ge råd tycker jag. Personligen beställde jag panoramataket, för jag tycker det blir sjukt snyggt på en vit bil. Det fick bli på bekostnad av premiumpaketet...
Köldpaketet ser jag personligen ingen större vinning i för mig. Mina barn sitter i baksätet på sittkuddar och kommer därför inte få glädje av rumpvärmen. Rattvärme kan jag vara utan då jag kan värma bilen på några minuter via appen....
Jag hade godkänt på att ta en Mercedes E-klass som tjänstebil. Mitt argument var att ta in offert på både Mercan och Teslan, sen diskutera kring prisskillnaden för företaget som inte var så gigantisk som man kunde tro. Lösningen för mig blev att jag avstod en löneförhöjning + att jag inte kommer dra av för lika många tjänstemil som jag hade gjort annars (min bränslekostnad är ju nästan "gratis").
Ska du ta en beggad Tesla så se till att hitta en från senast 2015, då förmånsvärdet är lägre. Då kan det vara värt det. Jag tittade själv efter en sån, men hittade ingen lämplig.
Referral Code: En kod som de som redan beställt eller äger en Tesla får. Den ger den som använder koden 8.000 kr i rabatt på sin beställning och den som ger ut koden kan vinna lite produkter, som jackor eller om det går riktigt smutt, nya fälgar.

Med det sagt så får du självklart använda min om du vill!

här är länken:
http://---
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 14:26
av akeller
Jag hade själv aldrig valt en 75 kWh nu när 60 kWh finns. Normalt sett laddar man bara till 80% men på 60:an så sitter det ju ett 75 kWh batteri så den går att ladda till 100%. Har man ett körmönster som kräver hela 75 kWh så hade jag hellre valt 90D.
Next gen eller inte, det har diskuterats rätt mycket här. en del föredrar och en del vill inte ha det. Själv har jag det och sitter hur gött som helst i dem, skulle aldrig vilja byta.
Svart innertak gillar jag också men köldpaketet brukar de flesta plocka bort eftersom man kan förvärma bilen med mobilappen.
Hade jag tagit en begagnad så hade jag kollat på en bil från 2015 med det lägre förmånsvärdet. Dock gillar jag den nya fronten. HEPA filtret som man bara kan få i faceliften har jag aldrig haft nytta av, men det kanske är mer värt när man bor i stan?
Panoramataket ger lite extra takhöjd bak, kan vara bra att tänka på om du har långa passagerare.
År för böveln in och testa bilen och ta med chefen!
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 15:10
av danni
Jocke73 skrev:Model S 60D
Vit solid lack
Next gen lädersäten, beige
Svart innertak i alcantara
Köldpaket
Premiumpaket
Komfortfunktionspaketet
Känns vettigt överlag. 60D är ett smart val. Nextgensäten är i min mening obligatoriska, så mycket skönare. Autopiloten likaså (sluta kalla den komfortfunktionspaketet, ingen fattar det

). Premiumpaketet övervägde jag men på den tiden kändes det inte riktigt värt det - efter faceliften så tycker jag det känns prisvärt.
Köldpaketet hade jag dock strukit. Det är i stort sett sätesvärme bak + rattvärme för ganska mycket pengar. Har du väldigt frusna händer eller ofta passagerare i baksätet? Annars kan det kvitta. Du kan dessutom förvärma bilen via appen oavsett, och sätesvärme fram är standard.
Panoramataket älskar jag på min bil. Ljusare, luftigare interiör och underbart att öppna så fort det är sol. Men det är väldigt individuellt om man gillar sånt eller inte.
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 15:16
av Leo
Personligen tycker jag att man antingen väljer en 60 för att testa och uppgraderar om man behöver. Eller en 90 redan från början om man anar att man behöver.
På långresor från A-B där det finns Superchargers klarar man sig ofta med 60. Utanför SuperChargers eller om man ska åka från A-B via C ev kanske D alternativft åka förbi E, som frun upptäckt på Internet på vägen till B DÅ är det stort batteri som gäller...
Var i Norge. Hade 90% laddning ville åka hyfsat långt i en etapp. SC låg 3mil "åt fel håll" hmm. 3mil ToR tar både kapacitet och tid. + tid att ladda där osv. Då hade jag önskat ännu större batteri än 85/90!
Personligen tycker jag finessen med en S60 är att få lågt förmånsvärde =hålla igen på utrustningen.
Ps: finns en leasbar, välskött P85 med AP, 1850mil, liknande utrustning som din spec med förmånsvärde 5900 under till salu sektionen här. Min bil vill säga

Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 15:37
av Kirre
Hej och välkommen till det kanske trevligaste forumet på hela internetet
Låter som bra val överlag.
Har själv en faceliftad 70D och hade tänkt att uppgradera den till 75 kwh. Har dock märkt att man kommer längre än vad jag/man trodde, samt att räckviddsångesten avtar exponentiellt med antalet mil man har kört. Får dock se hur jag gör när kyla och vinter börjar närma sig... Mao skulle jag rekommendera att vänta med uppgraderingen, speciellt med en 60 då man som sagt tidigare ändå alltid kan ladda den till 100%.
Panoramatak är dock iaf för mig ett måste och det valet blir jag alltmer nöjd med desto mer jag kör. Har också svart tak och det blir mycket ljusare i kupén. Sen är ju takhöjden i baksätet samt möjligheten att ha takräcke bara plus.
Tror att faceliften står sig bättre i andrahandsvärde samt att den, i mitt tycke är snyggare, och då prisskillnaden inte är så stor mellan ny och begagnad hade jag valt en ny. Förmånsvärdet sänktes faktiskt i våras så nu är det inte någon jätteskillnad heller jämfört med en beggad 2015.
Lycka till!
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 16:17
av MSO
Det lilla försiktiga ryktet att 75:orna får ut uppemot 74kWh ur packet - ligger det nån sanning i det? Fanns det nån eller några källor på det?
Ingen har testat en ny 60:a än va? Fullt ut 60kWh tillgänligt eller ej, är det utrett?
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 16:25
av bullen
Har svårt att tro nan kan få ut 60. Eftersom 75an väl ger typ 65 skulle det vara väldigt dyr uppgradering om dom gjorde så. Även om det är tekniskt möjligt . Skulle gärna se svart på vity vad man får ut istället för en massa spekulationer.
Fö kör jag själv S85D och har vid flertalet tillfällen upplevt att det är för klent. När/om MX kommer med 120kWh blir det nog byte för min del.
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 16:45
av mati
MSO skrev:Det lilla försiktiga ryktet att 75:orna får ut uppemot 74kWh ur packet - ligger det nån sanning i det? Fanns det nån eller några källor på det?
Det skulle ju betyda att dessa bilar antingen inte har bricking protection och nödreserv eller att batteriet egentligen är större än 75kWh. Det tror jag inte en sekund på.
Jag får ut ungefär 74kWh ur min P85.
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 17:41
av Pellefant
60D är ju egentligen 75 tillgängliga kwh. Normalt sett skall man bara ladda bilen till 80% för att få batteriet är hålla över tiden. Med en 60D kan du ladda till 100% då det är 75kwh tillgängligt utan att du påverkar bilens batteri över tiden. Du får med andra ord en lika hög "normal laddning" som en 75 fast betalar för en 60. Det du tappar är enbart på långa sträckor.
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 18:16
av LarsL
akeller skrev:Jag hade själv aldrig valt en 75 kWh nu när 60 kWh finns. Normalt sett laddar man bara till 80% men på 60:an så sitter det ju ett 75 kWh batteri så den går att ladda till 100%. Har man ett körmönster som kräver hela 75 kWh så hade jag hellre valt 90D.
...
+1 helt rätt! Har man behov av 75 hela tiden så är nog en 90 ett bättre val, annars är 60 nog det smartaste valet du kan göra just nu.
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 18:42
av bylund
Köldpaketet som många varit inne på har främst fördelen med rattvärme. Dock kan det även vara en fördel när det är kallt och man kör långt att man kan hålla en lägre kupétemperatur om även de där bak kan ha sätesvärme och föraren rattvärme. Det är energisnålare, så man kan vinna lite räckvidd på det sättet.
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 21:13
av Castro90
kirre nämner det i förbifarten men känns viktigt att poängtera ytterligare, utan panoramatak så kan du inte ha takräcke. Det går att montera någon sugproppsvariant på det vanliga plåttaket. Dock inget jag hade vågat spänna fast en takbox eller liknande på.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 21:22
av Toja
Det är skönt med rattvärme.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: På gång...
Postat: 12 aug 2016 21:31
av Jocke73
Oj! Vilket gensvar!
Ett par toppengrejer:
* Fått en bra kalkyl att gå igenom med chefen!
* Bra info om taklucka/takräcke! DET var en riktig slamkrypare.
* Köldpaketet kan vara lite extravagant. Får se hur kalkylen blir.
Härligt att se sådan aktivitet. Varit aktiv i flertalet motorforum under åren, både som "vanlig" användare och som admin/moderator. Ni har en skön stämning här! Känner mig redan välkommen!
Ska ägna en del tid i helgen åt att räkna på allt igen. Det är ändå en försvarlig mängd pengar som ska ut och det kan bli att jag lägger privata pengar.
Kom på en fråga till: Vinterdäck. Vad är det för bultmönster/ET på en Model S? Tyckte Teslas egna fälgpaket var rätt dyra nämligen...
/Joakim
Re: På gång...
Postat: 13 aug 2016 00:25
av Johnny_B
5x120 med 40 mm offset.
Re: På gång...
Postat: 13 aug 2016 00:48
av Kirre
Jocke73 skrev:
Kom på en fråga till: Vinterdäck. Vad är det för bultmönster/ET på en Model S? Tyckte Teslas egna fälgpaket var rätt dyra nämligen...
/Joakim
Mest/bäst ekonomiskt är att införskaffa en uppsättning vinterdäck utan fälg och låta någon däckfirma man har förtroende för återanvända de fälgar som följer med till sommardäcken och kränga på och balansera vinterdäcken även på dessa, och sedan byta tillbaka till våren osv.
Re: På gång...
Postat: 13 aug 2016 09:22
av Toja
ET är 40
Re: På gång...
Postat: 13 aug 2016 09:54
av Leo
Teslan som bil och Tesla som företag är lite speciella då det gäller fälgar/arbete kring detta. Enklast är att hålla sig till original eller kränga av/på varje säsong helt klart.
Läs mer t ex här.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5234
Re: På gång...
Postat: 13 aug 2016 10:18
av Toja
Håller med. Kör helst med original fälgar. Annars är det risk att du får problem med Tesla service o garanti
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: På gång...
Postat: 13 aug 2016 11:09
av mahulkp
Inga problem att ha andra fälgar än original det påverkar varken service eller garantin.
Re: På gång...
Postat: 13 aug 2016 11:30
av Jonas H
sliter det mycket på fälgarna att kränga av och kränga på? Det hävdar Tesla i alla fall. Men de kanske bara vill sälja fälgar

Re: På gång...
Postat: 13 aug 2016 11:36
av Leo
Nja ett viss slitage är det då fälgar ofta är lackade osv. Sen finns alltid viss risk för repor/märken. Och oftast blir det klisterrester kvar som man oftast enkelt kan ta bort.
Fördelen är väl att däcken blir balanserade 2ggr/år och att man slipper kosta på ytterligare en omgång fälgar.
Sen kan det ju vara trevligt att ha två olika fälgar utseendemässigt också + att man kan ha olika däckstorlek på sammar/vinter t ex 19"/21".