Sida 1 av 1

Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 15:09
av vigge50
Nu har det tyvärr skett ytterligare en brand, denna gången under en provkörning i Frankrike :(

https://electrek.co/2016/08/15/tesla-mo ... ve-france/

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 15:21
av chpaulin
Damn it, nu får alla tråkskribenter hummersås på sin kvarn :(

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 15:40
av gellerstam
Men hur ofta brinner en ICE/mil vs Tesla/mil?

Det måst väl ändå vara det som är intresssant för att få reda på om en Tesla brandfarligare än en ICE? Om någon har tid så borde det vara "lätt" att få fram via försäkringsbolagen.

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 15:43
av Gustafsson
Det kan man kalla burn-out!
Hoppas man hittar orsaken snabbt

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 15:49
av vigge50
gellerstam skrev:
Men hur ofta brinner en ICE/mil vs Tesla/mil?

Det måst väl ändå vara det som är intresssant för att få reda på om en Tesla brandfarligare än en ICE? Om någon har tid så borde det vara "lätt" att få fram via försäkringsbolagen.
Har för mig att Elon sa under en intervju efter bränderna att i USA brinner 1/1200 bilar. Dock så är Teslas bilar betydligt dyrare än genomsnittet vilket gör att de bör hålla högre kvalité och så är de betydligt nyare än genomsnittsbilen.

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 15:49
av chpaulin
gellerstam skrev:
Men hur ofta brinner en ICE/mil vs Tesla/mil?

Det måst väl ändå vara det som är intresssant för att få reda på om en Tesla brandfarligare än en ICE? Om någon har tid så borde det vara "lätt" att få fram via försäkringsbolagen.
Håller helt med om att det är det väsentliga men det säljer inga lösnummer.

"Miljonbilen Tesla brinner igen" är nog morgondagens nyhet tyvärr även om det brunnit 1000 andra bilar världen över samma dag.

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 16:17
av Bjelke
Låter lite skumt om det stämmer att felmeddelandet var typ "fel på laddningen". Om det kom upp medans
jag körde skulle nog jag fortsätta att köra iaf ett tag medans jag ringde Tesla, vilket även en av dom som kommenterade
artikeln skrev, och först antagligen tro på en bugg (igen). Felmeddelanden som inte stämmer och spontana omstarter av skärmen (och laggningar) är ju inte precis ovanligt på dessa bilar...
Ska bli mkt spännande att höra vad som var orsaken...

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 16:51
av TiborBlomhall
Så... han som testkörde, köpte han nån Tesla sen? ;)

(Jaja, liiite galghumor får man ha :) )

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 17:09
av vigge50
Tydligen ska de som satt i bilen hört något ljud precis innan varningsmedelandet kom upp vilket skulle kunna betyda att de kört på något och att titaniumbalken inte gjorde sitt jobb. Om nu bilen brann helt kan detta däremot vara svårt att se i efterhand så det är inte säkert om vi får reda på om detta var orsaken.


Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 17:46
av Bjelke
TiborBlomhall skrev:
Så... han som testkörde, köpte han nån Tesla sen? ;)

(Jaja, liiite galghumor får man ha :) )
Han fick demobilen billigt :D

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 17:56
av vigge50
TiborBlomhall skrev:
Så... han som testkörde, köpte han nån Tesla sen? ;)

(Jaja, liiite galghumor får man ha :) )
Självklart, hur skulle han kunnat motstå ett så glödande hett erbjudande? :D

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 18:02
av Bjelke
vigge50 skrev:
gellerstam skrev:
Men hur ofta brinner en ICE/mil vs Tesla/mil?

Det måst väl ändå vara det som är intresssant för att få reda på om en Tesla brandfarligare än en ICE? Om någon har tid så borde det vara "lätt" att få fram via försäkringsbolagen.
Har för mig att Elon sa under en intervju efter bränderna att i USA brinner 1/1200 bilar. Dock så är Teslas bilar betydligt dyrare än genomsnittet vilket gör att de bör hålla högre kvalité och så är de betydligt nyare än genomsnittsbilen.
Antal bränder på lika dyra och ungefär lika nya vore verkligen intressant...

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 18:42
av Tars
Man får passa på medan det är rykande färskt med att slå till.

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 19:04
av Anders77
vigge50 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Så... han som testkörde, köpte han nån Tesla sen? ;)

(Jaja, liiite galghumor får man ha :) )
Självklart, hur skulle han kunnat motstå ett så glödande hett erbjudande? :D
Hög spänning i den provkörningen, kanske för hög....

Jag tror nog att kunden gick upp i rök ändå...

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 19:09
av chpaulin
Skall inte Herr X komma å sänka humornivån ytterligare snart? :lol:

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 20:45
av Elbilisten
Bjelke skrev:
TiborBlomhall skrev:
Så... han som testkörde, köpte han nån Tesla sen? ;)

(Jaja, liiite galghumor får man ha :) )
Han fick demobilen billigt :D
Fire sale som de säger i Amerika.

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 21:01
av djFabbe
vigge50 skrev:
Tydligen ska de som satt i bilen hört något ljud precis innan varningsmedelandet kom upp vilket skulle kunna betyda att de kört på något och att titaniumbalken inte gjorde sitt jobb. Om nu bilen brann helt kan detta däremot vara svårt att se i efterhand så det är inte säkert om vi får reda på om detta var orsaken.

Just detta upplever jag är ett problem med Teslas bilar, att om de börjar brinna sker det med sådan intensitet att det verkar svårt att ta reda på orsaken efteråt. Kanske vore på sin plats att alla felmeddelanden av denna typ skickas direkt upp till Tesla över 3G innan bilen hinner smälta ned i till en hög?

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 21:13
av apkungen
Om jag får spekulera fritt så tror jag att det är oftare en tesla börjar spontanbrinna än en ny ice bil. Väldigt sällan en ice bil börjar brinna bara av att köras vanligt är min känsla.

Men när bilar kraschar, så verkar det som om ice bilar har en mycket större tendens att fatta eld än elbilar.

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 21:19
av Leo
Vanligaste brandorsaken vid en krock är att spolarvätskebehållaren (lättantändlig etanolbaserad) mosas och spolarvätska sprutar över varma motordelar som grenrör, turbo, topplock, avgassystem.

Därav att det säkerligen är mindre sannolikhet för en elbil att ta eld då motsvarande motordelar saknas.

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 21:32
av Gustafsson
apkungen skrev:
Om jag får spekulera fritt så tror jag att det är oftare en tesla börjar spontanbrinna än en ny ice bil. Väldigt sällan en ice bil börjar brinna bara av att köras vanligt är min känsla.

Men när bilar kraschar, så verkar det som om ice bilar har en mycket större tendens att fatta eld än elbilar.
En felfri ny elbil (eller ICE för den delen) börjar inte brinna av sig självt. I denna måste något dolt fel ha funnits som skapat förutsättningar för brand. Det går inte att generalisera och hävda att "elbilar brinner oftare spontant". Biltypen är dock ny och säkerhetssystemen kommer att utvecklas efter hand. Huruvida det rör sig om ett konstruktionsfel, monteringsfel eller olyckshändelse hoppas man ju går att reda ut. Bristande kylning kan t.ex. säkert bidra till överhettning/brand och det kan tänkas ha många orsaker. Vore intressant att se på de utsatta delarna med värmekamera under körning/laddning.
/70D

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 15 aug 2016 23:30
av TiborBlomhall
djFabbe skrev:
Just detta upplever jag är ett problem med Teslas bilar, att om de börjar brinna sker det med sådan intensitet att det verkar svårt att ta reda på orsaken efteråt. Kanske vore på sin plats att alla felmeddelanden av denna typ skickas direkt upp till Tesla över 3G innan bilen hinner smälta ned i till en hög?
Det tror jag de redan gör. Vid dödskraschen diskuterades det att bilen hann inte skicka sin logg för att antennen slets loss tillsammans med taket i kraschen.

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 17 aug 2016 10:55
av Laban
Det behövs ganska lite för att en bil ska kunna börja brinna, oavsett drivlina:

http://teknikensvarld.se/volvo-aterkall ... na-128419/
På verkstaden kommer det att monteras en skyddskåpa som skyddar från att vatten når in i styrdonet. Ett litet produktionsfel gör styrdonet känsligt för vattenintrång. Har man otur kan det medföra att kylfläkten går konstant vilket i sin tur kan ladda ur batteriet. I värsta fall, och väldigt ovanligt, kan vattenintrånget leda till kortslutning som medför brandutveckling.
12-13 bilar av totalt 21 380 började tydligen att brinna.

Sen ska man kanske inte försvara Tesla i absurdum, det känns som att det är något man måste jobba med. Oavsett om det är konstruktion, kvalitet.. som är problemet.

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 10 sep 2016 10:19
av vigge50
Nu tror Tesla att de har hittat anledningen, dock så är jag inte så säker på att det lugnar mig då de inte nämner hur ovanligt det är.
Tesla says that the Model S used for the test drive, a 2016 Model S 90D, had “bolted electrical connection” that were manually tightened by a human instead of by robots. The company points to one of those “bolted electrical connections” as being “improperly tightened” which caused the fire.

Charles Delaville, Tesla’s communication manager in France, told Fox News:
Usually, these electrical connections are installed by a robot, but for this car this connection was installed manually. There has never been a similar incident in another one of our cars,
I hur många bilar har dessa blivit spända för hand istället för med maskiner?

https://electrek.co/2016/09/09/tesla-fi ... man-robot/

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 10 sep 2016 10:29
av Svenssons
vigge50 skrev:

I hur många bilar har dessa blivit spända för hand istället för med maskiner?

https://electrek.co/2016/09/09/tesla-fi ... man-robot/
Inga produktionsbilar vid leverans misstänker jag. En annan sak med en del av Teslas testbilar dock.

Re: Ny brand under provkörning

Postat: 10 sep 2016 13:24
av LarsL
Misstänker också att bilen har fått en reparation eller en fix efter att bilen lämnade bandet.