Sida 1 av 1
Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 08:06
av vigge50
Tyvärr så har det nu skett ännu en dödsolycka med en Model S i USA fast denna gången är inte autopilot inblandad. Enligt den informationen som finns så har Model S:en blivit påkörd i hög fart bakifrån av en stor SUV och trots Teslas höga säkerhet så omkom en sjuåring som satt i baksätet och en trettonåring som också satt bak vårdas för allvarliga skador. Föraren ska ha förts till sjukhus men inga livshotande skador.
https://electrek.co/2016/08/15/rare-fat ... large-suv/
Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 08:16
av Nicklas
Usch och fy vad tragiskt!

Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 08:25
av Jerker
Jag har alltid tänkt att säkerheten i det extra bakåtvända baksätet inte kan vara så hög, tyvärr.
Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 08:34
av vigge50
Jerker skrev:Jag har alltid tänkt att säkerheten i det extra bakåtvända baksätet inte kan vara så hög, tyvärr.
Om man kollar på bilderna och tänker att en av tjejerna överlevde så är jag säker på att de satt i baksätet och inte i de bakåtvända stolarna. De skulle omöjligt överlevt i de bakåtvända stolarna.
Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 08:38
av Arild
Höjden på denna Tahoe gör att dess frontbalk träffade ovanför Teslans bakre krockbalk och gick därför längre in i karossen. Hade de haft en annan bil, hade det kanske gått ännu sämre för de som överlevde.
Vi lider med de överlevande och inser att det inte är ofarligt att köra bil.
Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 09:04
av danni
Jerker skrev:Jag har alltid tänkt att säkerheten i det extra bakåtvända baksätet inte kan vara så hög, tyvärr.
Allt tyder på att barnen i det här fallet satt i det vanliga baksätet. Sen är det såklart lite oroande att se de här bilderna med tanke på extrasätena. Trucken verkar ha träffat över krockbalkarna i bakkant på Teslan, eller kanske till och med lyckats klättra upp ovanpå Teslans baksida. Fartskillnaden måste varit enorm med tanke på skadorna.
Elon har sagt att de bakåtvända sätena är de säkraste platserna i hela bilen, och jag tror fortfarande det är sant. Inte för precis alla sorters olyckor, kanske, men i de allra flesta fall. En typisk högenergiolycka är en frontalkrock, och då sitter barnen oerhört mycket säkrare bakåtvänt. Och även vid påkörning bakifrån kommer bilen typiskt sett inte att påverkas som den gjort i det här fallet. Det här är en ganska extrem olycka på många sätt.
Här kan du se ett exempel på en Tesla som blivit påkörd av en lastbil bakifrån, men där smällen tagit så att Teslans bakre kollisionsskydd faktiskt fått en chans att fungera:
http://insideevs.com/tesla-model-s-rear-ended-big-rig/
Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 09:15
av ovelundkvist
Att folk dör i en Telsa är ju tyvärr inte oundvikligt, hur säker den än är. Nu när de börjar bli allt vanligare på vägarna kommer såklart även antalet allvarliga olyckor att öka. Till slut är de lika vanliga som fossilbilar och då kommer olyckor av den här typen att hanteras på samma sätt som olyckor med fossilbilar gör idag.
Det skrämmande är snarare att biltillverkare tillåts göra bilar som är så höga så att de klättrar över andra bilars krockbalkar, eller lastbilar utan underkörningsdkydd, som var orsaken vid den tidigare dödsolyckan i en Tesla!
Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 09:31
av Vidio
Jerker skrev:Jag har alltid tänkt att säkerheten i det extra bakåtvända baksätet inte kan vara så hög, tyvärr.
Var faktiskt inne på ett SC och frågade just om säkerheten på de bakåtvända platserna.
Enligt den information jag fick så är krockbalken bak extra förstärkt för Model S med 7-sits (såhär i efterhand vet jag inte riktigt om det känns trovärdigt, hur gör de med eftermonterade stolar isf?).
Han hävdade även att de bakåtvända sätena ska vara säkraste platsen i bilen vid frontal eller sidokrock, vilket jag kan tro på.
Slutade med att jag beställde 7-sits, men jag planerar inga långresor med barnen i extrasätena, det lär ju dessutom vara ganska stor risk för åksjuka där bak...

Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 09:39
av Zoidberg
Så himla tragiskt att läsa, jag kan inte föreställa mig hur det är för den familjen idag.
Hur fint och lugnt man än kör bil så är man alltid utsatt för andras misstag och/eller idioti. Jag har själv blivit påkörd två ggr. Bara lätt .. men ändå. Tänk att förlora sitt barn på det viset! Fy fasen..!
Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 09:41
av Jerker
Jo, det verkar uppenbart att barnen satt i det vanliga baksätet!
Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 10:05
av danni
Vidio skrev:Jerker skrev:Jag har alltid tänkt att säkerheten i det extra bakåtvända baksätet inte kan vara så hög, tyvärr.
Var faktiskt inne på ett SC och frågade just om säkerheten på de bakåtvända platserna.
Enligt den information jag fick så är krockbalken bak extra förstärkt för Model S med 7-sits (såhär i efterhand vet jag inte riktigt om det känns trovärdigt, hur gör de med eftermonterade stolar isf?).
Han hävdade även att de bakåtvända sätena ska vara säkraste platsen i bilen vid frontal eller sidokrock, vilket jag kan tro på.
Slutade med att jag beställde 7-sits, men jag planerar inga långresor med barnen i extrasätena, det lär ju dessutom vara ganska stor risk för åksjuka där bak...

Jodå, de är förstärkta baktill. Vid något tillfälle började man införa den förstärkningen på alla bilar, även de som beställdes utan extrasätena, vilket möjliggjorde eftermontering av extrasätena.
Vi har faktiskt inte haft några större problem med åksjuka. En gång kräktes stortjejen (fem år) där bak, men jag tror det var lite extraordinära omständigheter just den gången. De åker glatt flera timmar i sträck där bak. Det var ett helvete att få rent, dock, med perforerade tygsäten och massa små skrymslen mellan plast, metall och skumgummi... På långresor är inte extrasätena så mycket nytta eftersom vi behöver ha packning därbak då. Men för längre dagsresor eller till och med weekendutflykter funkar de bra.
Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 10:30
av bylund
Rent spekulativt så skulle ju denna bil kunna sakna de bakåtvända sätena och vara producerad då man inte fick förstärkningen utan att beställa dem. I så fall skulle den kunna se annorlunda ut om den hade haft den förstärkningen. Men jag vet inget som säger att så skulle vara fallet.
Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 10:52
av ovelundkvist
Men om der stämmer att en Tahoe är så hög att den kommer över balken spelar den ju ingen roll.
Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 11:07
av Feddan
Chevy Tahoe:

Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 11:17
av Shven
Det går att konstatera att Teslans batterilåda tålde smällen och bilen fattade inte eld vilket känns bra.
Sedan kommer nästa fråga. Satt barnen i baksätet bältade? Eftersom jag ännu inte varit i USA har jag inte begrepp om hur vanligt det är att bälta sig i baksätet? Eller finns uppgifter om barnen i denna olycka satt bältade?
Re: Ännu en dödsolycka
Postat: 16 aug 2016 11:55
av bat
Shven skrev:Satt barnen i baksätet bältade? Eftersom jag ännu inte varit i USA har jag inte begrepp om hur vanligt det är att bälta sig i baksätet? Eller finns uppgifter om barnen i denna olycka satt bältade?
Eftersom lagstiftningen/attityden skiljer sig mellan olika delar av landet så är det inte självklart men man skulle kunna tycka det är troligt hos Teslas nuvarande kundgrupp:
https://en.wikipedia.org/wiki/Seat_belt ... ted_States