Sida 1 av 1

Offroad körning!

Postat: 17 aug 2016 10:58
av aikalex
Testade lite offroad i ca 1m innan vänster fram började slira på gräset och det var kört.

Bild

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk

Re: Offroad körning!

Postat: 17 aug 2016 11:25
av gellerstam
ok.

Beskriv gärna lite mer om hur du körde och hur de andra hjulen betedde sig. Slirade hjulet mer än 1/2 sekund?

Re: Offroad körning!

Postat: 17 aug 2016 13:21
av Ampera
Har du lyftfjädring?, då kan du höja bilen och få "magen" fri.
På Löddeträffen kör vi offroad på en äng hur bra som helst.

Re: Offroad körning!

Postat: 17 aug 2016 16:05
av Bjelke
Ytterligare en rolig bild tagen ur sitt sammanhang :D

Re: Offroad körning!

Postat: 17 aug 2016 16:27
av aikalex
gellerstam skrev:
ok.

Beskriv gärna lite mer om hur du körde och hur de andra hjulen betedde sig. Slirade hjulet mer än 1/2 sekund?

Jag har kört ner här flera gånger utan problem men har då rullat hela tiden. Idag ville jag kolla frigången så jag smög sakta för att lyssna om det tog i gräset eller inte, men eftersom det inte går att öppna dörren och kolla under färd så stannade jag bilen för att kolla. Svårt att säga om något tog i men jag fick under min hand på sidorna men möjligt att något gräs låg emot i mitten (såg inga tryckmärken i gräset) Såg att vänster fjädring fram och höger bak var ganska utsträckt men däcket hade kontakt med marken medan höger fram/ vänster bak hade god kontakt med marken. När jag började köra så spann vänster fram hela tiden och stannade aldrig höger bak spann lika så å gjorde fina märken i asfalten medan de andra däcken inte verkade röra sig över huvud taget. Gräset var fuktigt men jag tycker nog att den hade väldigt bra kontakt på 2 av däcken så det borde inte ha varit några problem att köra fram eller bak. Testade med slipstart men det gjorde ingen skillnad. lastade folk i bakluckan så bakdäcken fick god kontakt men då rörde sig ingen av bakdäcken utan bara vänster fram. Slutade med att några fick ge en lätt knuff bak så bilen kunder rulla ner för backen. Jag har inte luftfjädring.

Re: Offroad körning!

Postat: 17 aug 2016 16:35
av Benz
Min farsa körde av vägen i nordkap, ingen awd eller luftfjädring. Fick backa och lägga stenar och putta med 4 personer.

Re: Offroad körning!

Postat: 17 aug 2016 16:52
av Leo
Många "höjbara" risiga Citroen som kommit längre än fiiiiiina sänkta tyska prestigebilar!

Dvs Ljuftfjädring är ett bra sätt för att öka framkomligheten/minska risk för skador just i såna situationer. Använder den ofta på min just då man är osäker/orolig att det ska ta i undertill, fartgupp, garagenedfarter, trottoarkanter, färjepåfarter, skogsvägar, parkering vid sidan av vägen osv.

Re: Offroad körning!

Postat: 17 aug 2016 17:07
av gellerstam
Benz skrev:
Min farsa körde av vägen i nordkap, ingen awd eller luftfjädring. Fick backa och lägga stenar och putta med 4 personer.
Men i hans fall spann väl båda hjulen mot asfaltskanten?

Re: Offroad körning!

Postat: 17 aug 2016 17:14
av Benz
gellerstam skrev:
Benz skrev:
Min farsa körde av vägen i nordkap, ingen awd eller luftfjädring. Fick backa och lägga stenar och putta med 4 personer.
Men i hans fall spann väl båda hjulen mot asfaltskanten?
Aa precis

Re: Offroad körning!

Postat: 17 aug 2016 17:14
av gellerstam
aikalex skrev:
gellerstam skrev:
ok.

Beskriv gärna lite mer om hur du körde och hur de andra hjulen betedde sig. Slirade hjulet mer än 1/2 sekund?

Jag har kört ner här flera gånger utan problem men har då rullat hela tiden. Idag ville jag kolla frigången så jag smög sakta för att lyssna om det tog i gräset eller inte, men eftersom det inte går att öppna dörren och kolla under färd så stannade jag bilen för att kolla. Svårt att säga om något tog i men jag fick under min hand på sidorna men möjligt att något gräs låg emot i mitten (såg inga tryckmärken i gräset) Såg att vänster fjädring fram och höger bak var ganska utsträckt men däcket hade kontakt med marken medan höger fram/ vänster bak hade god kontakt med marken. När jag började köra så spann vänster fram hela tiden och stannade aldrig höger bak spann lika så å gjorde fina märken i asfalten medan de andra däcken inte verkade röra sig över huvud taget. Gräset var fuktigt men jag tycker nog att den hade väldigt bra kontakt på 2 av däcken så det borde inte ha varit några problem att köra fram eller bak. Testade med slipstart men det gjorde ingen skillnad. lastade folk i bakluckan så bakdäcken fick god kontakt men då rörde sig ingen av bakdäcken utan bara vänster fram. Slutade med att några fick ge en lätt knuff bak så bilen kunder rulla ner för backen. Jag har inte luftfjädring.
Tack för bra och välskriven förklaring! :-)

Verkar då som att RWD har en form av låsning/broms för slirande hjul och att "D" inte har det!! :o :?

jag vart extra :o när du hade folk i bakluckan och vänster fram spinner när tre hjul har fäste .... Aktiverade du Range mode så att den bara driver på framhjulen?

Re: Offroad körning!

Postat: 17 aug 2016 17:26
av aikalex
Ingen range mode på.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk

Re: Offroad körning!

Postat: 19 aug 2016 08:09
av jonas
gellerstam skrev:

Tack för bra och välskriven förklaring! :-)

Verkar då som att RWD har en form av låsning/broms för slirande hjul och att "D" inte har det!! :o :?

jag vart extra :o när du hade folk i bakluckan och vänster fram spinner när tre hjul har fäste .... Aktiverade du Range mode så att den bara driver på framhjulen?
Det här var ju verkligen förvånande!
Varför skulle man försämra TC på en fyrhjulsdriven jmf med en bakhjulsdriven ? Att det inte är lika kraftig TC på framaxeln är ju vanligt, men bak borde det inte vara skillnad.

Också förvånande är att det bara spann fram då bägge bak hade grepp.


Följdfråga
Den som gasade provade man olika gastaktiker? gasa mycket, gasa lite smyga upp mm.

Med svarta streck på asfalten känns det ju som att det spann en del iallafall.

Min bil är ju en sen -14 RWD som bromsade duktigt på bakhjulet som önskat fast kanske lite långsammare än jag hade önskat i en perfekt värld.

Re: Offroad körning!

Postat: 19 aug 2016 10:03
av grenhall
aikalex skrev:
Ingen range mode på.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Ingen ranger mode heller?

Re: Offroad körning!

Postat: 19 aug 2016 12:11
av Mrk
grenhall skrev:
aikalex skrev:
Ingen range mode på.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Ingen ranger mode heller?
Haha Bild

Re: Offroad körning!

Postat: 19 aug 2016 12:29
av 18650
aikalex skrev:
gellerstam skrev:
ok.

Beskriv gärna lite mer om hur du körde och hur de andra hjulen betedde sig. Slirade hjulet mer än 1/2 sekund?

Jag har kört ner här flera gånger utan problem men har då rullat hela tiden. Idag ville jag kolla frigången så jag smög sakta för att lyssna om det tog i gräset eller inte, men eftersom det inte går att öppna dörren och kolla under färd så stannade jag bilen för att kolla. Svårt att säga om något tog i men jag fick under min hand på sidorna men möjligt att något gräs låg emot i mitten (såg inga tryckmärken i gräset) Såg att vänster fjädring fram och höger bak var ganska utsträckt men däcket hade kontakt med marken medan höger fram/ vänster bak hade god kontakt med marken. När jag började köra så spann vänster fram hela tiden och stannade aldrig höger bak spann lika så å gjorde fina märken i asfalten medan de andra däcken inte verkade röra sig över huvud taget. Gräset var fuktigt men jag tycker nog att den hade väldigt bra kontakt på 2 av däcken så det borde inte ha varit några problem att köra fram eller bak. Testade med slipstart men det gjorde ingen skillnad. lastade folk i bakluckan så bakdäcken fick god kontakt men då rörde sig ingen av bakdäcken utan bara vänster fram. Slutade med att några fick ge en lätt knuff bak så bilen kunder rulla ner för backen. Jag har inte luftfjädring.
Du måste kört fast i syne för enligt danni så bromsar bilen direkt det hjul som spinner och den kör inte fast. Basta!

Re: Offroad körning!

Postat: 19 aug 2016 13:49
av danni
18650 skrev:
Du måste kört fast i syne för enligt danni så bromsar bilen direkt det hjul som spinner och den kör inte fast. Basta!
Ja, men det är synd att du inte hade en ikon, för en ikon hjälper alltid när man kört fast. Ikoner är alltid mycket smartare än bilens antisladdalgoritmer.

Re: Offroad körning!

Postat: 19 aug 2016 14:01
av zyax
danni skrev:
18650 skrev:
Du måste kört fast i syne för enligt danni så bromsar bilen direkt det hjul som spinner och den kör inte fast. Basta!
Ja, men det är synd att du inte hade en ikon, för en ikon hjälper alltid när man kört fast. Ikoner är alltid mycket smartare än bilens antisladdalgoritmer.
Det bästa är att ha Elon med i bilen, han är en grym ikon!

Re: Offroad körning!

Postat: 23 okt 2016 21:49
av Jojje167
Snubblade över detta klipp. Intressant att se hur awd arbetar

Re: Offroad körning!

Postat: 24 okt 2016 00:01
av Kilowatt
(Bara jag som får utslag av särskrivningen?)

Re: Offroad körning!

Postat: 24 okt 2016 00:11
av bjelkeman
Jojje167 skrev:
Snubblade över detta klipp. Intressant att se hur awd arbetar
Där vill inte jag köra med min bil. :shock:

Re: Offroad körning!

Postat: 24 okt 2016 11:26
av bonath
...och filmat i stående läge... :evil: :evil: :evil: