Sida 1 av 1

Begränsning av regen - redan?!

Postat: 17 aug 2016 17:07
av Kirre
Varje morgon denna vecka har regen begränsats vid typ -30 och idag även vid hemfärd. Utetempen har legat runt 14-17c. Samtidigt kommer det en aningen bränd lukt i kupén. Begränsningen (och lukten) verkar försvinna efter ca 10-15 km och laddningen ligger på ca 60%.
Är detta normalt vid så förhållandevis hög temperatur?

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 17 aug 2016 17:28
av MSO
Den brända lukten är nog bara att det är första gången värmen klipper till. När fick du bilen?

Och regenbegränsning är lite tidigt kan jag tycka, men kanske har haft kalla nätter (och inte värmt upp batteriet nåt större vid morgonens färd)?

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 17 aug 2016 17:29
av Gustafsson
Kirre skrev:
Varje morgon denna vecka har regen begränsats vid typ -30 och idag även vid hemfärd. Utetempen har legat runt 14-17c. Samtidigt kommer det en aningen bränd lukt i kupén. Begränsningen (och lukten) verkar försvinna efter ca 10-15 km och laddningen ligger på ca 60%.
Är detta normalt vid så förhållandevis hög temperatur?
Jag har sett begrænsning vid ett tillfælle under sommaren, men vid 90 % laddning. Inget jag sett vis 60% trots ænnu kallare væder och definitivt ingen brænd lukt... Rek kontakt med service ASAP.
/70D

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 17 aug 2016 17:34
av MSO
Gustafsson skrev:
Kirre skrev:
Varje morgon denna vecka har regen begränsats vid typ -30 och idag även vid hemfärd. Utetempen har legat runt 14-17c. Samtidigt kommer det en aningen bränd lukt i kupén. Begränsningen (och lukten) verkar försvinna efter ca 10-15 km och laddningen ligger på ca 60%.
Är detta normalt vid så förhållandevis hög temperatur?
Jag har sett begrænsning vid ett tillfælle under sommaren, men vid 90 % laddning. Inget jag sett vis 60% trots ænnu kallare væder och definitivt ingen brænd lukt... Rek kontakt med service ASAP.
/70D
Tror inte det behövs nåt besök på SC. Den lite brända lukten som många upplever de första gångerna värmen går igång försvinner efter några gånger. Och lite regenbegränsning efter en sensommarnatt lär inte vara nån fara heller. Säkert rätt.

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 17 aug 2016 17:38
av Gustafsson
MSO skrev:
Gustafsson skrev:
Kirre skrev:
Varje morgon denna vecka har regen begränsats vid typ -30 och idag även vid hemfärd. Utetempen har legat runt 14-17c. Samtidigt kommer det en aningen bränd lukt i kupén. Begränsningen (och lukten) verkar försvinna efter ca 10-15 km och laddningen ligger på ca 60%.
Är detta normalt vid så förhållandevis hög temperatur?
Jag har sett begrænsning vid ett tillfælle under sommaren, men vid 90 % laddning. Inget jag sett vid 60% trots ænnu kallare væder och definitivt ingen brænd lukt... Rek kontakt med service ASAP.
/70D
Tror inte det behövs nåt besök på SC. Den lite brända lukten som många upplever de första gångerna värmen går igång försvinner efter några gånger. Och lite regenbegränsning efter en sensommarnatt lär inte vara nån fara heller. Säkert rätt.
Du har sækert helt rætt, missade att værmen troligen knappt anvænts tidigare i denna bil, men i skenet av branddebatten kanske tryggt att vara safer than sorry typ.

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 17 aug 2016 17:41
av Pontus
Jag tycker att det låter lite fel med regenbegränsning vid dessa temperaturer och speciellt vid hemfärd annars kunde man väl skyllt på nätterna.

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 17 aug 2016 17:55
av mati
Den brända lukten är kupévärmen. Den fick jag också när det var lite kallt häromdagen. Jag sänkte då värmen och lukten försvann.
Jag fick regen-begränsning en gång under sommaren, efter en kylig natt. Då var det runt 5 grader på morgonen.

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 17 aug 2016 19:00
av Kirre
Testade en tur nu igen (temp 15c) och fortfarande är regen begränsad. Begränsningen upphörde efter ca 5 min. Brända lukten i kupén försvinner/påverkas inte vid justering av innertemperaturen utan verkar bero på regen-begränsningen, då den försvinner i samband med att denna upphör. Bilen är förhållandevis ny (juni) och har nu gått ca 600 mil.

Vad tror ni, service eller inte?

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 17 aug 2016 19:08
av Gustafsson
Stäng av klimatanläggningen helt å prova igen...
Klimatanläggningen går ju också när man inte kör så man kan väl sätta på värmen i parkerat läge och sniffa lite...

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 17 aug 2016 19:11
av leiflodde
Borde inte bli så med denna hög sommartemperatur och låg laddprocent så ring service.

Jag har haft några felmeddelande som jag anmälde och vid ett av dessa kom något svar (tror det var LA) som meddelade att inga felkoder fanns kvar bara att köra vidare, ganska coolt med online service :)

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 17 aug 2016 19:33
av jpetters
Runt 12-13 grader hade jag regen begränsning i våras. Över det inte. Men det kan ju ha justerats i nyare mjukvara.
Brända lukten när värmen gick igång efter "sommarlovet" känner jag igen.
Kan det vara så att bilen värmer batteriet till regen begränsning upphör och därför sammanträffar deras försvinnande? Bara en hypotes.

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 17 aug 2016 19:40
av LarsL
Har väl inte range mode aktiverat? Har för mig att det kan minska uppvärmningen av batteriet, kan ha helt fel också.

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 17 aug 2016 22:56
av sondell
LarsL skrev:
Har väl inte range mode aktiverat? Har för mig att det kan minska uppvärmningen av batteriet, kan ha helt fel också.
Ingen värmning i range mode nej. Annars aktiv värmning upp till 8 gr är det väl. Då är begränsningen på 30 kW efter det.

http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg497272

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 18 aug 2016 05:36
av mati
Kirre skrev:
Vad tror ni, service eller inte?
Du kan ju ringa service och fråga. De är alltid behjälpliga. :)

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 18 aug 2016 06:57
av Herr X
Kirre skrev:
Testade en tur nu igen (temp 15c) och fortfarande är regen begränsad. Begränsningen upphörde efter ca 5 min. Brända lukten i kupén försvinner/påverkas inte vid justering av innertemperaturen utan verkar bero på regen-begränsningen, då den försvinner i samband med att denna upphör. Bilen är förhållandevis ny (juni) och har nu gått ca 600 mil.

Vad tror ni, service eller inte?
Allt du skriver låter helt normalt. Lukten kommer från att värmarna är nya och oanvända, som andra redan har skrivit, och regenbegränsning kommer av att det börjar bli kyligt på nätterna - batteriet är helt enkelt kallt på morgonen och behöver värmas upp innan du kan få full regen.

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 18 aug 2016 09:28
av danni
Jag hade också bränd lukt när värmen gick igång när bilen var ny i höstas, men det försvann helt efter ett tag. Att du upplever att lukten försvinner samtidigt som regenbegränsningen upphör beror troligen på att batteriet och kupén är lagom uppvärmda då och då behöver inte värmeelementen köra lika hårt längre.

Begränsad regen vid såna här temperaturer låter lite udda men inte särskilt oroväckande.

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 18 aug 2016 09:50
av Kirre
Tack för era svar. Känner mig lite lugnare nu, speciellt kring lukten.
Ska ändå in på service om ett par veckor och byta interiörpaneler (fel vid leverans) och ber dem då även titta på detta. Tycker fortfarande det är lite konstigt att den begränsar regen redan vid typ 15c :?

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 18 aug 2016 13:16
av jonas
Kirre skrev:
Tycker fortfarande det är lite konstigt att den begränsar regen redan vid typ 15c :?
Håller med! Jag har också detta. Jag löser detta genom att se till att den precis laddat klart när jag skall ta bilen på morgonen. Jag får helt enkelt räkna ut vilken tid jag skall starta laddningen på natten för att den skall bli lagom klar på morgonen.
Ytterligare en funktion som Tesla borde kunna automatisera.

På min i3:a anger man vilken tid man skall åka på morgonen. Då är kupe, batteri och allt klart till det klockslaget oavsett utetemperatur. Det funkar verkligen kalas.

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 18 aug 2016 13:25
av MSO
Kirre skrev:
Tack för era svar. Känner mig lite lugnare nu, speciellt kring lukten.
Ska ändå in på service om ett par veckor och byta interiörpaneler (fel vid leverans) och ber dem då även titta på detta. Tycker fortfarande det är lite konstigt att den begränsar regen redan vid typ 15c :?
Jag skulle inte dra ner tempseten när det luktar. Snarare dra upp den och bomba på med värmen en timme eller två för att bli av med den.

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 18 aug 2016 15:24
av LarsL
jonas skrev:
Kirre skrev:
Tycker fortfarande det är lite konstigt att den begränsar regen redan vid typ 15c :?
Håller med! Jag har också detta. Jag löser detta genom att se till att den precis laddat klart när jag skall ta bilen på morgonen. Jag får helt enkelt räkna ut vilken tid jag skall starta laddningen på natten för att den skall bli lagom klar på morgonen.
Ytterligare en funktion som Tesla borde kunna automatisera.

På min i3:a anger man vilken tid man skall åka på morgonen. Då är kupe, batteri och allt klart till det klockslaget oavsett utetemperatur. Det funkar verkligen kalas.
Funkar på "lyxbilen" Leaf, där går det att programmera laddning och uppvärmning/kylning till ett klockslag. Hade önskat mig två så bilen kunde varit färdig på kvällen också.

Re: Begränsning av regen - redan?!

Postat: 18 aug 2016 15:27
av Kirre
jonas skrev:
Kirre skrev:
Tycker fortfarande det är lite konstigt att den begränsar regen redan vid typ 15c :?
Håller med! Jag har också detta. Jag löser detta genom att se till att den precis laddat klart när jag skall ta bilen på morgonen. Jag får helt enkelt räkna ut vilken tid jag skall starta laddningen på natten för att den skall bli lagom klar på morgonen.
Ytterligare en funktion som Tesla borde kunna automatisera.

På min i3:a anger man vilken tid man skall åka på morgonen. Då är kupe, batteri och allt klart till det klockslaget oavsett utetemperatur. Det funkar verkligen kalas.
+1. Det här är den funktion jag saknar absolut mest just nu i både Teslas och tredjeparts-appar!