Det har spekulerats i att nya bilar har större batteri då de kunde leverera fler hästkrafter än äldre bilar. Efter det kom det fram att vissa till slut lyckades få samma tider som Tesla hade angivet på 1/4 mile på 10,9 sekunder vilket inte gick att nå med gamla P90D.
Nu har dragtimes gjort nya tester på en ny P90D med 19" fälgar och all seasons däck och lyckats klara 0-60 på 2,65 sekunder vilket är 0,15 sekunder snabbare än vad Tesla lovar.
Vad tror ni, är detta täcken på nytt batteri i nya bilar eller är det bara flera småförbättringar som tillsammans förbättrar prestandan?
Jag tror att det är ett batteri med högre prestanda.
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 18 aug 2016 20:35
av dstr
19" is the shit. vore kul att se på 17" och lite klibbiga däck.
Hur mkt gjorde nya fronten på cw-värdet?
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 18 aug 2016 20:38
av LarsL
Ja, är inte "all weather" klibbiga däck?
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 18 aug 2016 20:38
av chpaulin
Pekar lite mot att det sitter 100kWh-batterier i de nyare 90D nu kanske.
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 18 aug 2016 20:50
av dstr
LarsL skrev:
Ja, är inte "all weather" klibbiga däck?
Njae, det är som dåliga friktionsdäck. Jag syftade på slicks.
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 18 aug 2016 21:34
av bjelkeman
Det är lite roligt det här för mig. När jag ägde en Corvette -88 så delade många med sig av sina fördomar att det var en typisk "Amerikanare" som bara gick fort rakt fram. Så var det ju inte riktigt, den gick rätt bra i kurvorna med. (Men den skulle mått bra av bättre kylda skivbromsar då jag lyckades koka bromsvätskan efter tre, fyra varv runt Castle Coombe).
Nu är man snart där igen. En bil som går fort rakt fram!
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 18 aug 2016 22:03
av Niclas
Ja, det är verkligen mycket fokus från Tesla på 0-100. Skulle hellre se att man förbättrar de saker som funkar riktigt dåligt till vardags istället. Typ navigationen, browsern etc. Och köregenskaper som inte bara är rakt fram, typ bättre styrning, chassi mm mm.
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 19 aug 2016 00:01
av apkungen
Det där är jag ganska säker på att det inte går att göra utan att ta ut mer effekt ur batterierna. Småförbättringar kan inte göra 0,4s nere i de krokarna. Om det är ett 100-batteri eller om tesla bara förbättrat typ kylningen så att de kan ta ut lite mer effekt, det får nog framtiden utvisa.
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 19 aug 2016 09:34
av chpaulin
Niclas skrev:
Ja, det är verkligen mycket fokus från Tesla på 0-100. Skulle hellre se att man förbättrar de saker som funkar riktigt dåligt till vardags istället. Typ navigationen, browsern etc. Och köregenskaper som inte bara är rakt fram, typ bättre styrning, chassi mm mm.
Det skulle absolut vara det bästa om man satsade på dessa puckar men som vanligt är det marknaden som styr och 0.4s bättre 0-100 säljer mycket mer bilar än +20fps på skärmen eller ny webbläsare.
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 19 aug 2016 09:55
av HelectriC
chpaulin skrev:
Niclas skrev:
Ja, det är verkligen mycket fokus från Tesla på 0-100. Skulle hellre se att man förbättrar de saker som funkar riktigt dåligt till vardags istället. Typ navigationen, browsern etc. Och köregenskaper som inte bara är rakt fram, typ bättre styrning, chassi mm mm.
Det skulle absolut vara det bästa om man satsade på dessa puckar men som vanligt är det marknaden som styr och 0.4s bättre 0-100 säljer mycket mer bilar än +20fps på skärmen eller ny webbläsare.
Det är väl inte snack om 0,4s? Tidigare bilar gjorde väl 0-60 på ca 2.8? Kan inte jämföras direkt med 0-100 eftersom det är aningen mer än 60mph.
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 19 aug 2016 10:02
av e5m1r
Om jag går lite oftopic....
Ang nav så körde jag min BMW till KVD och använde naven i den
Att mata in saker är mycket sämre i BMW men de talade instruktionerna och visualisering av korsningar är på pricken alltså helt perfekta inte tjatiga utan precis info som man behöver och när man behöver det.... (Detta i en bil från 2009)
Tesla däremot stänger jag oftast av ljudet då den är tjatig ( slår på i städer )+ att jag behöver titta helst på stora kartan så jag inte svänger fel
Så på nav har de mycket att förbättra
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 19 aug 2016 10:05
av HelectriC
e5m1r skrev:
Om jag går lite oftopic....
Ang nav så körde jag min BMW till KVD och använde naven i den
Att mata in saker är mycket sämre i BMW men de talade instruktionerna och visualisering av korsningar är på pricken alltså helt perfekta inte tjatiga utan precis info som man behöver och när man behöver det.... (Detta i en bil från 2009)
Tesla däremot stänger jag oftast av ljudet då den är tjatig ( slår på i städer )+ att jag behöver titta helst på stora kartan så jag inte svänger fel
Så på nav har de mycket att förbättra
Teslan är lite mer som Mercas navigering. Det har alltid varit en klar skillnad mellan bmw och merca navigeringsröster. Min slutsats har alltid varit att mercaägare generellt är äldre än bmwägare och behöver fler instruktioner
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 19 aug 2016 11:27
av chpaulin
HelectriC skrev:
Det är väl inte snack om 0,4s? Tidigare bilar gjorde väl 0-60 på ca 2.8? Kan inte jämföras direkt med 0-100 eftersom det är aningen mer än 60mph.
Jaja oavsett så är även 0,2 i vid dessa nivåer mer säljande än de andra vilket var poängen med inlägget!
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 19 aug 2016 11:39
av gellerstam
chpaulin skrev:
HelectriC skrev:
Det är väl inte snack om 0,4s? Tidigare bilar gjorde väl 0-60 på ca 2.8? Kan inte jämföras direkt med 0-100 eftersom det är aningen mer än 60mph.
Jaja oavsett så är även 0,2 i vid dessa nivåer mer säljande än de andra vilket var poängen med inlägget!
Tyvärr är vi alla ibland lite onödigt hårda och snabba att tillrättavisa varandra på detaljer som inte alltid är själva poängen. Vi alla kan kanske tänka till en extra gång innan pekpinnen kommer fram och hur vi skriver vid dessa fall. Givetvis ska rätt vara rätt och fel rättas. Tänker vi bara på hur vi rättar så kommer den berömda goda stämningen bestå.
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 19 aug 2016 11:50
av 12man
hur nära minimum är tesla? de bästa bilarna bromsar 100 till 0 på nånstans 32 meter( med 245-265 breda däck) ger 2.3 sek om det är linjärt, eller räknar jag fel?
mao inte så mycket kvar att få till
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 19 aug 2016 13:40
av danni
Niclas skrev:
Ja, det är verkligen mycket fokus från Tesla på 0-100. Skulle hellre se att man förbättrar de saker som funkar riktigt dåligt till vardags istället. Typ navigationen, browsern etc. Och köregenskaper som inte bara är rakt fram, typ bättre styrning, chassi mm mm.
Jag tror inte det är så att de väljer och prioriterar mellan lite snabbare prestanda å ena sidan och bättre navigation å andra sidan. Lite bättre prestanda får de på köpet när de förbättrar batterierna.
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 19 aug 2016 13:47
av Pontus
apkungen skrev:
Det där är jag ganska säker på att det inte går att göra utan att ta ut mer effekt ur batterierna. Småförbättringar kan inte göra 0,4s nere i de krokarna. Om det är ett 100-batteri eller om tesla bara förbättrat typ kylningen så att de kan ta ut lite mer effekt, det får nog framtiden utvisa.
Att batteriet är "bättre" skulle jag också gissa på men det behöver ju inte betyda att det redan nu är 100 kWh, jag tror inte på att det redan sitter i.
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 20 aug 2016 00:21
av pegs
Pontus skrev:
apkungen skrev:
Det där är jag ganska säker på att det inte går att göra utan att ta ut mer effekt ur batterierna. Småförbättringar kan inte göra 0,4s nere i de krokarna. Om det är ett 100-batteri eller om tesla bara förbättrat typ kylningen så att de kan ta ut lite mer effekt, det får nog framtiden utvisa.
Att batteriet är "bättre" skulle jag också gissa på men det behöver ju inte betyda att det redan nu är 100 kWh, jag tror inte på att det redan sitter i.
Vore trevligt, då finns det kanske lite till att ut när ett 100kWh batteri kommer?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 20 aug 2016 09:10
av 18650
Pontus skrev:
apkungen skrev:
Det där är jag ganska säker på att det inte går att göra utan att ta ut mer effekt ur batterierna. Småförbättringar kan inte göra 0,4s nere i de krokarna. Om det är ett 100-batteri eller om tesla bara förbättrat typ kylningen så att de kan ta ut lite mer effekt, det får nog framtiden utvisa.
Att batteriet är "bättre" skulle jag också gissa på men det behöver ju inte betyda att det redan nu är 100 kWh, jag tror inte på att det redan sitter i.
Jag tror en P60D hade gått samma tider om den funnits. De vill nog testa lite och höjer effekten stegvis när man har en garanti med fria mil att ta hänsyn till.
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 20 aug 2016 09:47
av pegs
P60DL aka Me163
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 20 aug 2016 11:31
av Gustafsson
18650 skrev:
Pontus skrev:
apkungen skrev:
Det där är jag ganska säker på att det inte går att göra utan att ta ut mer effekt ur batterierna. Småförbättringar kan inte göra 0,4s nere i de krokarna. Om det är ett 100-batteri eller om tesla bara förbättrat typ kylningen så att de kan ta ut lite mer effekt, det får nog framtiden utvisa.
Att batteriet är "bättre" skulle jag också gissa på men det behöver ju inte betyda att det redan nu är 100 kWh, jag tror inte på att det redan sitter i.
Jag tror en P60D hade gått samma tider om den funnits. De vill nog testa lite och höjer effekten stegvis när man har en garanti med fria mil att ta hänsyn till.
Tror att 60 har samma batterispänning som 70 modellen, samma antal celler i serie, vilket är mindre än 85-90 modellerna. Om så är måste den lägre spänningen kompenseras med motsvarande högre strömuttag för att ge samma effekt, vilket skulle kräva en mer omfattande uppgradering av både batterier och kablar/motorer. Därför tror jag knappast att en P60D om den funnits skulle ha lika bra prestanda som en med 100 batteri.
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 22 aug 2016 08:32
av 18650
Gustafsson skrev:
18650 skrev:
Pontus skrev:
apkungen skrev:
Det där är jag ganska säker på att det inte går att göra utan att ta ut mer effekt ur batterierna. Småförbättringar kan inte göra 0,4s nere i de krokarna. Om det är ett 100-batteri eller om tesla bara förbättrat typ kylningen så att de kan ta ut lite mer effekt, det får nog framtiden utvisa.
Att batteriet är "bättre" skulle jag också gissa på men det behöver ju inte betyda att det redan nu är 100 kWh, jag tror inte på att det redan sitter i.
Jag tror en P60D hade gått samma tider om den funnits. De vill nog testa lite och höjer effekten stegvis när man har en garanti med fria mil att ta hänsyn till.
Tror att 60 har samma batterispänning som 70 modellen, samma antal celler i serie, vilket är mindre än 85-90 modellerna. Om så är måste den lägre spänningen kompenseras med motsvarande högre strömuttag för att ge samma effekt, vilket skulle kräva en mer omfattande uppgradering av både batterier och kablar/motorer. Därför tror jag knappast att en P60D om den funnits skulle ha lika bra prestanda som en med 100 batteri.
Det är greppet som sätter den slutliga gränsen inte vad batteriet kan leverera om man tvingar det. Tesla har som sagt garantier att leva upp till och ingen sitter väl och tror att det är precis på yttersta gränsen att batteriet smäller av när man kör med sin P90DL?
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 22 aug 2016 13:29
av Pontus
Inte ligger man väl på gränsen men med ett 100 kWh batteri skulle man kunna få ut mer effekt och ändå ha samma marginal. Det finns väl dessutom marginaler på flera ställen att ta hänsyn till, varför det skulle kunna vara andra förbättringar som gjort den snabbare.
Re: 0-60 mph på 2,65 sekunder
Postat: 22 aug 2016 13:37
av Gustafsson
Finns i nån gammal tråd en uppgift från EM att greppet begränsar prestanda till en början, typ i starten, men ganska snart är det tillgänglig effekt som sätter gränsen dvs hur stor ström man kan ta ut ur batterierna. Det är väl en av modifikationerna med Ludicrous att man har extremsnabba strömbegränsande säkringar så att man kan ligga nära marginalen i effektuttag. Exakt vid vilken hastighet som greppets betydelse försvinner och accelerationen begränsas av tillgänglig ström har jag glömt...